• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia wchodzi w projekt LNG

VIK
20 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 roku, w portach morskich powinna powstać odpowiednia liczba punktów bunkrowania LNG. Zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 roku, w portach morskich powinna powstać odpowiednia liczba punktów bunkrowania LNG.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał porozumienie z PGNiG Obrót Detaliczny i Gas-Trading o wykorzystaniu paliwa LNG. Zakłada ono m.in. budowę barki przystosowanej do bunkrowania gazem LNG innych statków.



List intencyjny zakłada współpracę w kilku kluczowych obszarach. Firmy będą prowadzić prace nad technologiczną instrukcją bunkrowania statków i mobilnym punktem bunkrowania paliwem LNG w Porcie Gdynia oraz nad umożliwieniem armatorom bunkrowania z morza przy wykorzystaniu technologii ship-to-ship. Projekt będzie realizowany w ramach programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju - INNOSHIP.

- Dostrzegamy rosnące zapotrzebowanie ze strony armatorów, dlatego zdecydowaliśmy się na szersze wykorzystanie paliwa LNG w Porcie Gdynia. Chcemy budować konkurencyjność na arenie międzynarodowej poprzez rozwój technologii bunkrowania tego ekologicznego paliwa - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych najpóźniej do końca 2025 roku w portach morskich powinna powstać odpowiednia liczba punktów bunkrowania LNG, umożliwiając poruszanie się jednostek żeglugi śródlądowej lub statków morskich napędzanych LNG po całej sieci bazowej TEN-T. W przypadku Polski mają to być: Gdynia, Gdańsk i Szczecin oraz Świnoujście. List intencyjny zakłada również zobowiązanie ze strony spółki Gas-Trading do złożenia wniosku w ramach programu INNOship, prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Program zakłada finansowe wsparcie nowatorskich rozwiązań technologicznych dla infrastruktury stoczniowej oraz portowej.

- Gaz LNG ze względu na swoje właściwości fizyczno-chemiczne jest jednym z najczystszych paliw, napędzających zarówno jednostki lądowe, jak i morskie, co czyni go alternatywą dla obecnie stosowanych paliw - mówi Tymoteusz Pruchnik, prezes Gas-Trading S.A. - Emisja substancji szkodliwych do atmosfery jest zdecydowanie niższa, a w przypadku wycieku nie istnieje niebezpieczeństwo zanieczyszczenia wód.

- W nadchodzących latach LNG jako alternatywne paliwo żeglugowe będzie zyskiwać na popularności. Jest to jedyne dojrzałe rozwiązanie mogące spełnić zarówno obecne, jak i przyszłe normy emisyjne, przy jednoczesnej opłacalności ekonomicznej. Kluczowym elementem dalszego wzrostu popularności LNG jest rozwój infrastruktury bunkrowania, dlatego zdecydowaliśmy się na podpisanie listu intencyjnego z Zarządem Morskiego Portu Gdynia - dodał Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny, odpowiedzialny za obszar CNG/LNG.

Komisja Europejska chce do 2050 r. całkowicie wyeliminować emisje pochodzące z transportu morskiego. Dla Europy Środkowo-Wschodniej oznacza to normy emisyjne jeszcze bardziej restrykcyjne niż w innych częściach świata. Obecnie "Dyrektywa siarkowa" zakłada redukcję zawartości siarki w paliwach żeglugowych na obszarach SECA (Sulphur Emission Control Areas), m.in. na Morzu Bałtyckim i Północnym. Dodatkowo, od stycznia 2021 r. obowiązywać będzie ograniczenie emisji tlenków azotu (NOx) o 75 procent na obszarach NECA (Nitric Emission Control Area) - m.in. na Morzu Bałtyckim.
VIK

Miejsca

Opinie (28) 6 zablokowanych

  • A ja jeszcze pamiętam jak

    bunkrowali węgiel w koszach. Stare (niekoniecznie dobre) czasy

    • 2 0

  • Oho.

    Więc jeszcze raz, skąd ten gaz ma być? Z Rosji? Z Iranu?

    • 1 0

  • Dlaczego w Gdyni A nie w Świnoujściu albo Szczecinie! Co Tusk tam dalej rządzi.

    • 1 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane