stat

Port Zewnętrzny w Gdyni. Wybrano doradcę

15 listopada 2019, 15:15
Wioletta Kakowska-Mehring

Projekt Portu Zewnętrznego

Firmy consultingowe Ernst & Young, Domański Zakrzewski Palinka sp. k. oraz Wyg International będą doradzały Zarządowi Morskiego Portu Gdynia w sprawie budowy i komercjalizacji Portu Zewnętrznego, jaki ma powstać w Gdyni. Projekt ma być realizowany w ramach PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego.



- Wybór doradcy transakcyjnego jest jednym z kluczowych elementów w realizacji tej inwestycji. Ten etap projektu przeprocesowaliśmy wspólnie z departamentem PPP Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju i jesteśmy przekonani, że wspólnymi siłami osiągniemy sukces, znajdując odpowiedniego partnera biznesowego - zapewnia Adam Meller, prezes ZMPG.
Doradca transakcyjny zajmie się inwestycją w obszarach projektowych, uwzględniając przede wszystkim zagadnienia ekonomiczno-finansowe, prawne oraz techniczne. W postępowaniu wybrano ofertę złożoną przez wykonawców występujących wspólnie: Ernst & Young, Domański Zakrzewski Palinka sp. k. oraz Wyg International.

Od kontenerów po LNG



Według koncepcji będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu zwiększy się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Inwestycje biurowe i magazynowe w Trójmieście



Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już po 2020 roku. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma powstać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz.

- Rozbudowując port o dodatkowe hektary, staniemy się jeszcze bardziej efektywni pod względem przychodów. Powodzenie projektu zależy od przyjętego sposobu realizacji oraz zaangażowania wszystkich stron. Wybierając formułę partnerstwa publiczno-prywatnego, wybraliśmy najkorzystniejszą pod względem ekonomicznym i biznesowym drogę realizacji tej inwestycji. Do budżetu państwa z tytułu działalności Portu Zewnętrznego wygenerujemy nawet 4 mld zł - komentuje Maciej Bąk, wiceprezes ZMPG.

Praca w Trójmieście



Formuła PPP pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych. Port Gdynia działa zgodnie z zapisami Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w której jednym z celów jest wskaźnik mówiący o 25 proc. udziale inwestycji w PKB. Aby osiągnąć wyznaczony cel, polska gospodarka potrzebuje różnych źródeł i sposobów finansowania, formuła PPP jest jednym z nich.

Szansa na dalszą współpracę z dzierżawcą BCT



Rozmowy z potencjalnymi partnerami trwają już od dłuższego czasu. Projekt Portu Zewnętrznego prezentowany jest na międzynarodowych targach logistycznych, ale także podczas wyjazdów studyjnych. Ostatnio władze portu były z wizytą w Manili.

- Zaprezentowaliśmy obecnie funkcjonujący Port Gdynia, a także plany rozwojowe i najbliższe inwestycje. Z bardzo dużym zainteresowaniem spotkał się projekt pogłębiania akwenów, jak i budowy Portu Zewnętrznego - powiedział prezes Meller.
Delegacja spotkała się z prezesem i współwłaścicielem grupy ICTSI, panem Enrique Razon. Obie strony wyraziły chęć kontynuacji współpracy w przyszłości. Przypomnijmy, że ICTSI od 2003 roku dzierżawi BCT Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni. Firma ta jest międzynarodowym operatorem terminali kontenerowych, który zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie.