- 1 Miesięcznie 2678,30 zł na życie (65 opinii)
- 2 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (151 opinii)
- 3 Inflacja w marcu tylko 1,9 proc. (13 opinii)
- 4 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (45 opinii)
- 5 Centra handlowe w Wielką Sobotę (89 opinii)
- 6 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (202 opinie)
Port nie może rozwijać się bez wsparcia - mówi wnuczka Eugeniusza Kwiatkowskiego
Rozmowa z Julitą Maciejewicz-Ryś, wnuczką wicepremiera i ministra Eugeniusza Kwiatkowskiego.
Czy w setną rocznicę odzyskania przez Polskę dostępu do morza w Porcie Gdynia rozpoczną się inwestycje na miarę dziedzictwa Eugeniusza Kwiatkowskiego? Mowa o budowie Portu Zewnętrznego. Na ten moment mamy jedynie deklaracje, a niezbędne jest... zrozumienie potrzeby realizacji w Warszawie. Tak jest dziś i tak było kiedyś. O tym m.in. opowiada Julita Maciejewicz-Ryś, wnuczka wicepremiera i ministra, który zainicjował budowę gdyńskiego portu i zdradza, jakiego fortelu użył jej dziadek, aby zdobyć dla tego projektu przychylność marszałka Piłsudskiego.
Przy okazji każdych wyborów zwykle głośno robi się o dużych inwestycjach. Tym razem nie jest inaczej. Od kilku tygodni m.in. z powodu spotkania prezydenta Andrzeja Dudy z prezydentem USA Donaldem Trumpem znów mówi się o budowie elektrowni jądrowej. Ostatnio z okazji setnej dostawy skroplonego gazu do terminalu LNG w Świnoujściu znów zaczęto mówić o konieczności jego rozbudowy. Z kolei dziś w Gdyni podpisano porozumienia dotyczące współpracy między Centralnym Portem Komunikacyjnym i gdyńskim portem ws. budowy Drogi Czerwonej i Portu Zewnętrznego.
O tym, że Port w Gdyni musi przejść przeobrażenie, aby sprostać wyzwaniom na najbliższe lata, przekonani są chyba wszyscy. Problem w tym, aby od deklaracji przejść do realizacji. O roli swojego dziadka, Eugeniusza Kwiatkowskiego w budowie Portu Gdynia, wadze gospodarki morskiej dla całej gospodarki narodowej oraz konieczności wsparcia dla strategicznych inwestycji w portach opowiada Julita Maciejewicz-Ryś. Słowa wnuczki Kwiatkowskiego są bardzo ważne w szczególności z perspektywy planowanych inwestycji w Porcie Gdynia. Do realizacji takich projektów, jak budowa Portu Zewnętrznego, konieczne jest... zrozumienie potrzeby ich realizacji w Warszawie.
Głębokowodny Port Zewnętrzny o powierzchni ponad 150 hektarów ma powstać na sztucznej wyspie i będzie wykorzystywał istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie.
Niestety, wsparcie ze strony władz centralnych dziś nie wystarczy. Inwestycja ta ma bowiem być realizowana w formule PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego. W zamian za kapitał zainwestowany w budowę portu prywatny inwestor zostanie jego operatorem na okres kilkudziesięciu lat. W listopadzie Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę z konsorcjum trzech firm konsultingowych, które doradzą w sprawie budowy i komercjalizacji Portu Zewnętrznego.
Jak zapewniają władze Portu, rozbudowa jest konieczna w obliczu szybkiego rozwoju konkurencyjnych portów morskich w regionie Morza Bałtyckiego i Północnego oraz prognoz dotyczących popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich. Wskazują one na wzrost do poziomu ok. 9,5 mln TEU (jednostka miary odpowiadająca objętości standardowego kontenera) w 2050 roku.
Wizualizacja Portu Zewnętrznego
Miejsca
Opinie (55) 3 zablokowane
-
2020-07-06 16:27
Bajki Zarządu Portu w Gdyni. (10)
Kiedy doczekamy w zarządzie ludzi mających jakiekolwiek pojęcie o gospodarce morskie? Z Gdyni nie da się wysłać TIRami lub koleją większej ilości kontenerów. Tiry rozjadą miasto. Ktoś się zastanawiał jak te 2,5 mln TEU wyjedzie z portu?
- 42 15
-
2020-07-06 17:38
Odpowiedź na ostatnie pytanie brzmi: N-I-E
- 6 3
-
2020-07-06 18:10
Tranzyt przyjacielu
- 0 5
-
2020-07-06 19:28
Rowery cargo
- 10 0
-
2020-07-06 20:24
To Ty jesteś mieszkańcem innego miasta? (1)
Wiesz co? Pomyśl o budowie Portu Gdynia i Miasta Gdynia gdy rządził Marszałek o imieniu Józef, Prezydent Mościcki, Ministrem był Kwiatkowski a Majstrem inż Wenda o ksywce Tadzik...Jak to już nastąpi dotrze do Ciebie Arek, że to co teraz w Porcie Gdynia to jedynie realizacja testamentu Kwiatkowskiego, rozwój portu i Miasta...
- 5 4
-
2020-07-07 08:33
a Kwiatkowski i Wenda w testamencie napisali, że trzeba zabrac terenu portu, żeby ograniczyć mu rozwój
i oddac pod deweloperkę??
- 7 0
-
2020-07-06 21:13
w sporej części - koleją (4)
po to się modernizuje dawną "węglówkę".
Bo to łatwiej niż rozbudować CE65
Po to też modernizuje sie Gdynia-Port.- 4 1
-
2020-07-07 08:26
sugestywna opinia (3)
Na jakim etapie jest modernizacja kluczowego odcinka "węglówki" , czyli linii 201?
Przetargi zakończono, coś zaprojektowano?
Kiedy ruszą zasadnicze prace na trasie?
No właśnie....
Kto w temacie, to pewnie dalej się śmieje, jak i ja.
P.S.
Pozdrowienia dla wszystkich znających uroki i walory stacji towarowej GP "Krzaki"- 3 0
-
2020-07-07 08:45
Kolejarskie tempo nie jest imponujace - to fakt (2)
Prace w terenie maja ruszyc w 2023. W tej chwili robiona jest dokumentacja wykonawcza.
Nie wyglada to tak jak powinno ale czy to dowod na to, ze dzialanie jest niesluszne? PKM przefajnowano 3x a robiono 2x dluzej.
Prawda jest taka, ze daleko nam do przedwojennych budowniczych, ktorym cala "weglowka" zajela 10lat. Lacznie z przepchaniem sprawy przez Sejm i namowienie Francuzow na finansowanie.- 2 0
-
2020-07-07 09:45
Sugestywna opinia (1)
Pierwsze przetargi były ogłaszane przez pkp plk w 2017 roku dla linii, która winna być priorytetem wg racji stanu.
Pracę "mają ruszyć" w 2023 roku.
Nie będę komentował tego kuriozum, bo wcale to niczego nie przyspieszy, a i tak pracę ruszą w 2024-2025 roku znając polskie realia.
Ile sama budowa ma trwać, jak przez 6 lat jedynie zakończą przetargi i zaprojektują?- 2 0
-
2020-07-07 18:03
jeszcze raz zapytam
czy to powód, aby tego nie robić?
Czy może to porównać z np. Autostradami Wielkopolskimi, które "oddane" w terminie, są w ciągłym remoncie?
Cóż, budowniczowie autostrad w Iranie już sa na emeryturze a ten kraj nigdy inżynierów nie cenił. Niezaleznie od opcji.
No chyba, że martwych...- 0 0
-
2020-07-06 16:46
Na szczescia dzis rowniez mamy rownie madrego premiera. (7)
- 25 30
-
2020-07-06 17:18
Miś (4)
"Ten człowiek w życiu słowa prawdy nie powiedział"
- 14 8
-
2020-07-06 17:35
to nie znaczy, ze nie jest madrym premierem (3)
- 6 9
-
2020-07-06 20:06
(2)
człowiek,który łże i to jeszcze na stanowisku premiera nie jest mądry
- 8 8
-
2020-07-06 20:17
a kto twierdzi i jakie ma argumenty ze nie mowi prawdy? (1)
cyctat z misia ma to odowadniac. ?
- 5 2
-
2020-07-07 01:36
Sąd już to stwierdził przecież.
Niejeden raz zresztą.
- 4 1
-
2020-07-06 21:36
buhahah
trzymajcie mnie, bo pękne
- 2 1
-
2020-07-07 01:42
Taaaa, mądrego...
Fantazję to chłopina ma za trzech. Czego on już nie obiecywał.
A w efekcie przez pięć lat pisowskie inwestycje skończyły się na gadaniu i propagandzie.- 5 1
-
2020-07-06 16:48
port w gdynii zatrzymal sie w latach 90
rozbudowa teraz to taki sam pomysl jak lotnisko w gdynii,brak gospodarza co dba o swoje !
- 34 12
-
2020-07-06 21:05
(2)
Niestety fortelu którego użył minister Kwiatkowski nie da użyć się w stosunku do naczelnika Kaczyńskiego
- 16 18
-
2020-07-08 11:17
mylisz się (1)
pis tu nie winny radzę wyzbyć się chorej nienawiści do tej partii . Tylko władze Gdyni z prezydentem
- 0 0
-
2020-07-08 17:36
no, nie tylko ale mają swoje
bardzo znaczące zasługi...
- 0 0
-
2020-07-06 21:07
(2)
Niech PIS nie pomaga Gdyni,bo spieprzą cały dorobek ludzi,którzy budowali Gdynię.Już niszczy się port sprzedając deweloperom nabrzeża pod budowę domów.Władze Gdyni udają niezależnych ale działają jak pisiory.
- 16 28
-
2020-07-06 21:09
Tak wlasnie działa PO a dowodem na to byl Tusk
- 11 4
-
2020-07-06 21:17
czy aby napewno?
"W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju.
We wrześniu 2014 r., w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju przygotowano projekt rozporządzenia o kolejnej zmianie granic portu Gdynia. Chodziło głównie o objęcie tymi granicami terenów Stoczni Marynarki Wojennej, które do tamtej pory znajdowały się poza ich obrębem, a które w wyniku upadłości tej firmy mogłyby trafić nawet w ręce deweloperów, a zarząd portu nie mógłby skorzystać z prawa ich pierwokupu.
Opinię o zmianie granic miała przedstawić Rada Miasta. Radni doszli do wniosku, że jest to doskonała okazja do pozbawienia portu kolejnych kilku hektarów gruntów, położonych w paru różnych miejscach. Bez konsultacji z Urzędem Morskim czy zarządem portu, przygotowano projekt uchwały, która przewidywała wyjęcie z granic portu, m.in., terenów po Stoczni Nauta, w tym tych, przez które przebiegają tory kolejowe obsługujące nabrzeże Śląskie."- 8 1
-
2020-07-06 21:23
największym złem dla rozwoju portu i Gdyni jest Szczurek, niszczy miasto, niszczy decyzjami port, (4)
dba tylko o deweloperkę i swoje interesy, taki ..bardzo zły gospodarz, nie słucha mieszkańców, nie słucha podatników, czas go w końcu wyrzucić wraz ze świtą
- 51 6
-
2020-07-07 05:33
(2)
Chyba pisowscy Bierni Mierni ale Wierni na gorących stołkach . Gdynia od czasów powojennych niema szczęścia do władz w Warszawie, nie lubię jej i tyle
- 1 3
-
2020-07-07 08:36
władza w wawie t jedno, ale silny i odpowiedzialny prezydent miasta portowego, powinien pazurami walczyć o rozwój miasta i
to sa pieniądze dla miasta i ludzi a nie tylko deweloperka i zaraz petycje że port smrodzi, pyli i hałasuje. A urzędnicy szybciutko wyśla sanepid i stwierdzą, że trzeba port zmusić do czystych i pachnących prac, co prezio i koledzy z wawy tak chcą.
- 6 0
-
2020-07-07 08:39
Nie jest to prawda
Gdynia bardzo duzo zawdziecza epoce Gierka, gdy przestala byc slumsem a stala sie miastem.
- 4 1
-
2020-07-20 11:01
agata
w całej rozciagłosci popieram won ze Szczurkiem i cała ekipa
- 1 0
-
2020-07-06 21:54
Ale za to bedzie przekop i port w Elblagu (4)
Do którego nie dadzą rady wpłynąć zadne statki :D
- 19 16
-
2020-07-06 21:56
Stocznie MW mamy juz w Radomiu (1)
- 5 4
-
2020-07-06 23:15
a admiralicję
w Warszawie.
- 4 1
-
2020-07-06 22:26
Tanais da radę ;)
- 4 0
-
2020-07-07 08:38
wpłyna i to bez pozwolenia ruskich, i to jest ważne. Nie jesteśmy podnóżkiem ani niemców ani ruskich
- 3 1
-
2020-07-06 22:30
TEU to nie stanardowy kontener, (1)
tylko 20'. Nie ma czegoś takiego, jak standardowy kontener, a jeśli już, to raczej 40' jest popularniejsza.
- 7 0
-
2020-07-07 01:29
Ale przelicza sie na 20 stopowe, bo to bardziej imponująco wyglada.
Tak jest od dawna.
- 0 0
-
2020-07-06 22:49
Ironia (3)
Po co nam porty morskie, przecież są w Niemczech.
- 18 6
-
2020-07-06 23:12
jestem Królową Puchu (2)
pisowski wyznawco,przestan nas kompromitowac
- 2 4
-
2020-07-07 08:22
Odpowiedz
Z ciebie taka królowa jak ze mnie zegarmistrz.
- 2 0
-
2020-07-07 10:03
Jeszcze jedno Wasza Wysokość
Wyznaców i fanatyków maką obydwie strony czyli PIS i ta cała opozycja. To w konsekwencji doprowadzi do wojny domowej.
- 1 0
-
2020-07-06 23:11
Propaganda
Propaganda z każdej strony.Ocenimy po efektach.
- 12 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.