stat

Port szuka dzierżawcy Terminalu Promowego Westerplatte

9 listopada 2013 (artykuł sprzed 5 lat)
Robert Kiewlicz

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk szuka chętnych na dzierżawę nieruchomości z dostępem do Nabrzeża Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska. W jej skład wchodzą magazyny i place z przeznaczeniem na prowadzenie terminalu ro-ro, drobnicowego lub masowego. Port szuka też nowego dzierżawcy dla Terminalu Promowego Westerplatte, który od lat świeci pustkami.



Na potencjalnego dzierżawcę czeka plac składowo-manewrowy o pow. ok. 30 tys. m kw., wraz z magazynem o powierzchni całkowitej 8,3 tys. m kw. z wydzieloną częścią biurowo - socjalną. Z przeznaczeniem na prowadzenie terminalu ro-ro, drobnicowego lub masowego. Prowadzona na tym terenie działalność nie może jednak kolidować z funkcjonowaniem na tym samym nabrzeżu terminalu pasażerskiego.

Ciekawszą ofertą może być właśnie druga nieruchomość. Chodzi o plac manewrowy o pow. ok. 14 tys. m kw. z przeznaczeniem na prowadzenie terminalu pasażerskiego wraz z możliwością wynajęcia pomieszczeń biurowych i pomieszczeń do obsługi pasażerów w budynku dworca pasażerskiego Terminalu Promowego Westerplatte zobacz na mapie Gdańska. Nieruchomość przeznaczona jest wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej bezpośrednio związanej z transportem morskim.

Terminal Westerplatte powstał w 2002 roku i został wybudowany na potrzeby stałego połączenia promowego na trasie Gdańsk-Trelleborg-Kopenhaga obsługiwanego przez duńskiego armatora DFDS. Zostało ono zainaugurowane w październiku 2002 roku. Jednak już w listopadzie 2003, połączenie zostało zawieszone, a kilka miesięcy później DFDS oficjalnie ogłosił zamknięcie linii z Gdańska.

W kolejnych latach DFDS wrócił do Gdańska z serwisem "PolBridge". Serwis na trasie Gdańsk - Kopenhaga - Goeteborg obsługiwany był przez jednostkę "Tor Belgia". W 2005 roku zainaugurowane zostało nowe pasażersko-towarowe połączenie ro-ro na trasie Gdańsk - Karlshamn z zawinięciem do Kłajpedy. Linię obsługiwała jednostka MV "Kaunas" pływająca pod banderą litewską.

Armator przewidywał zawinięcia do Gdańska raz w tygodniu, jednak zapowiadał też, że wraz z rozwojem serwisu oczekiwane jest zwiększenie częstotliwości. Zwiększenie ruchu poznało jedynie w sferze planów, a armator zrezygnował z zawinięć do Gdańska.

Terminal Promowy Westerplatte jest terminalem otwartym, położonym w wewnętrznej części Portu Gdańsk, wzdłuż Martwej Wisły, w odległości 1,5 tys. metrów od wejścia do portu. Przystosowany jest do obsługi jednostek przewożących ładunki w technologii ro-ro, promów oraz statków pasażerskich. Terminal Promowy Westerplatte gwarantuje możliwość równoległej obsługi statków przy trzech stanowiskach - każde wyposażone w rampę ro-ro. Roczna zdolność przeładunkowa terminalu to: do 1 mln pasażerów, do 400 tys. samochodów osobowych i do 350 tys. samochodów ciężarowych.

Duża zaleta Terminalu Promowego Westerplatte tkwi także w jego bliskim usytuowaniu względem głównej sieci dróg krajowych i międzynarodowych. Pozwala to operatorom na zminimalizowanie czasu przewozu ładunków i daje możliwość szybkiego wyjazdu z terminalu przez most wantowy, z pominięciem centrum miasta, na główną drogę krajową prowadzącą do Warszawy.

Z Trójmiasta można dostać się promem do Szwecji korzystając z usług Stena Line. Linie promowe Stena Line oferują dwa promy dziennie na trasie Gdynia-Karlskrona. Natomiast Polska Żegluga Bałtycka, działająca pod marką Polferries, zmniejszyła na początku 2013 roku liczbę połączeń promowych z Gdańska do Nynaeshamn. Połączenie ze Szwecją obsługiwane jest jedynie przez prom "Scandinavia".
Czy korzystasz z połączeń promowych?
20%

tak, to przyjemny sposób na wypoczynek i podróż

39%

tak, jednak w Trójmieście jest zbyt mało połączeń

41%

nie, promy są zbyt drogie i zbyt wolne

łącznie głosów: 142