stat

Prawie 15 mln ton ropy przeładowanych w Naftoporcie

12 lutego 2019, 9:15
erka

Prawie 15 mln ton przeładowanej ropy i paliw - takim wynikiem za 2018 rok może pochwalić się Naftoport. Firma obsłużyła w tym czasie 314 tankowców, z czego jedną trzecią stanowiły zbiornikowce przekraczające 80 tys. ton. W 2019 roku Naftoport zamierza przeznaczyć na inwestycje i na remonty około 20 mln zł, w porównaniu do ok. 12 mln zł w 2018 roku i blisko 13 mln zł dwa lata wcześniej.



Naftoport jest jedynym w Polsce morskim terminalem przeładunku ropy naftowej i największym krajowym terminalem przeładunku produktów jej rafinacji, jednym z największych naftowych terminali przeładunkowych na Bałtyku. PERN posiada 66,67 proc. udziałów w kapitale tej spółki.

Spółka stanowi istotny element logistyki dostaw ropy naftowej, zaopatrując w surowiec rafinerie PKN Orlen i Grupy Lotos, a także TRM Leuna i PCK Schwedt w Niemczech. Przedsiębiorstwo prowadzi także morskie przeładunki produktów naftowych na rzecz Grupy Lotos - za pośrednictwem terminalu Naftoport realizowana jest większość eksportu produktów naftowych z Polski.

Potencjał spółki umożliwia przeładunek ponad 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku, zapewniając możliwość pełnego pokrycia potrzeb rafinerii podłączonych do systemu rurociągów PERN. W morskim terminalu spółki prowadzone są przeładunki ropy naftowej oraz benzyny, paliwa lotniczego, oleju napędowego, oleju opałowego, kondensatów i komponentów.

Na terminal Naftoportu składa się pięć stanowisk przeładunkowych (możliwa jest jednoczesna obsługa statków na wszystkich stanowiskach), z możliwością obsługi największych zbiornikowców oceanicznych zawijających na Morze Bałtyckie, w tym statków o długości przekraczającej 300 m. Stanowiska są wyposażone w nowoczesne ramiona przeładunkowe, efektywny system ochrony przeciwpożarowej oraz w instalację do odbioru oparów węglowodorowych ze statków. Do Naftoportu mogą zawijać statki o długości nawet 340 metrów, przy zanurzeniu 15 metrów.  

erka