• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Statek polarny powstaje w stoczni Crist

VIK
8 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Zastosowanie kadłuba z linii X-BOW w statku pasażerskim zmniejszy uderzanie fal, przez co zwiększy komfort podróżowania i będzie prowadzić do znacznego zmniejszenia hałasu i wibracji.
  • Statek będzie mógł zabrać na pokład 100 pasażerów.
  • Jednostka powstanie w Gdyni, ale ostatnie prace wykończeniowe będą realizowanie w norweskiej stoczni Ulstein.
  • W piątek rozpoczęto cięcie blach dla jednostki NB 312.
  • Statek polarny będzie mógł zabrać na pokład 100 pasażerów.
  • W piątek rozpoczęto cięcie blach dla jednostki NB 312.

Stocznia Crist rozpoczęła budowę w części wyposażonego, wielofunkcyjnego, polarnego statku pasażerskiego z innowacyjnym kadłubem X-BOW dla norweskiego armatora. W miniony piątek odbyło się pierwsze cięcie stali.



Jednostka NB 312 będzie długa na blisko 125, a szeroka na ponad 20 metrów i będzie mogła pływać w trudnych warunkach polarnych, jednocześnie zabierając na pokład w luksusowych warunkach ponad 100 pasażerów. Będzie to jeden z najbardziej innowacyjnych statków pasażerskich na świecie. W części wyposażona jednostka jest budowana w gdyńskiej stoczni, a ostatnie prace wykończeniowe będą realizowanie w norweskiej stoczni Ulstein.

Co istotne, jednostka zostanie wyposażona w kadłub z linii X-BOW znany dotychczas z jednostek przeznaczonych dla branży offshore. Zastosowanie tego rozwiązania w statku pasażerskim zmniejszy uderzanie fal o kadłub, przez co zwiększy komfort podróżowania i będzie prowadzić do znacznego zmniejszenia hałasu i wibracji. Kształt i zamknięty charakter X-BOW ma również zminimalizować ryzyko rozprysku fal, co pozwoli uniknąć zagrożenia lub uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów.

- Cieszymy się, że weźmiemy udział w budowie tak innowacyjnego statku. To kolejny projekt z ciągle rozwijającego się rynku jednostek pasażerskich, który zostanie zrealizowany w naszej stoczni - mówi Tomasz Wrzask, PR & marketing manager Crist.
Samo poruszanie się jednostki w warunkach polarnych również zostanie ułatwione. Statek będzie w stanie działać szybciej i sprawniej w niesprzyjających warunkach na morzu, z krótszym czasem spędzonym na podróży przez najbardziej niebezpieczne obszary morskie. Co istotne, dzięki zastosowaniu opatentowanego kadłuba X-BOW jednostka będzie miała dużo mniejszy wpływ na środowisko, przy jednoczesnym zmniejszeniu codziennych kosztów operacyjnych.
VIK

Miejsca

Opinie (42) 2 zablokowane

  • (3)

    No i git. Nasze stocznie posiadają dobrych fachowców tylko czasami zarządzający mają utopijne wizje i firma klęka.

    • 35 1

    • Podejrzewam, że projekt kadłuba jest norweski (1)

      skoro X-bow to "patent" Ulsteina. ktoś musi zrobić brudna robotę i to jesteśmy my.

      • 7 1

      • Heh

        Zdziwiłbyś się ile tych "skandynawkisch" projektów powstaje od zera w Azji (Chiny i Korea....SVP Norweg, reszta tubylcy)

        • 0 0

    • Ha ha ha

      Chyba wielu Ukrainców

      • 6 0

  • ale firma buduje za swoje zarobione pieniadze czy z jałmuzny tzn wszelkich dotacyj? (3)

    jak mozna brać dotacje i nazywać się przedsiębiorcą.... osoba która bierze dotacje to tak jak żebrak który chce jałmużny ......

    • 15 22

    • Jakie dotacje?

      • 2 0

    • Taka branża.

      Okrętownictwo generuje wiele miejsc pracy dla różnych pod względem wykształcenia i potencjału intelektualnego pracowników. Ale ma jeden minus. Azjatycką konkurencję bazującą na gigantycznych dotacjach. Jak chcemy się z nimi ścigać musimy się liczyć z koniecznością dotacji w taki czy inny bardziej zakamuflowany sposób.
      Bez dotacji albo protekcjonizmu ta branża nigdzie nie przetrwa. Trzeba to tylko robić z głową i mieć przychylność władz centralnych bo inaczej nic z tego nie wychodzi.

      • 5 1

    • Firma buduje ze środków 'kapitału ludzkiego'...

      ...zapewnianego przez Koreę Północną, przytulającą z tego ładny zysk.

      • 0 1

  • najlepszy był Jaworski i Krzaklewski. (3)

    Najpierw rozwalili stocznie a później je niby ratowali zagarnaijąc wpłacone cegiełki i przekazując do złodzieji z Torunia. Oddawać kasę cwaniaki.

    • 43 13

    • a w Torun iu nie ma jeszcze stoczni na którą mozna by doić dopłaty z budżetu ? lepiej sprawdzić - pewnie istnieje już od dawna ... na papierze

      • 5 3

    • A w późniejszych latach pieniądze z państwowych spółek były tak deponowane że znikały

      • 3 1

    • Ile nakradles

      • 1 2

  • Coś mało informacji na temat częściowego wyposażenia (4)

    Mniemam, że będzie to stal kadłuba + trochę rur, czyli czarna robota wyceniona od kilograma.
    Wybudowanie takiego kadłuba to rzeczywiście skok technologiczny polskiego przemysłu okrętowego zapalający zielone światło do budowy łodzi podwodnych.

    • 21 3

    • Niestety nasze stocznie mało przykładają się do jakości i estetyki wykonania (3)

      Dlatego prace wykończeniowe prowadzone będą w Norwegii. Tam też będzie to zrobione przez polskich stoczniowców pracujących w norweskich firmach.

      • 6 6

      • Bzdura. (2)

        Po wielu latach niszczenia nasze stocznie zostały sprowadzone do roli taniego podwykonawcy. Tu się składa puszkę z blachy i maluje ją bo przepisy środowiskowe we karach zachodnich powodują że tam te prace są bardzo drogie.
        Ale "murzyni" po złożeniu puszki z blachy i pomalowaniu dostaje się za to 20% ceny prawdziwa kasa jest za statek gotowy ale na razie to chyba dla nas poza zasięgiem.
        Ale jak odbudowa przemysłu potrwa jeszcze kilka lat i zainwestuje się jeszcze poważne pieniądze to jest możliwe odbudowanie pozycji i powrót do budowy całych statków od początku do końca. Musi tu być jednak duża przychylność władz. Bo ten przemysł generuje dużo miejsc pracy ale w Azji ma konkurencję opartą na gigantycznych dotacjach rządowych o które w UE znacznie trudniej. Dlatego potrzeba oprócz sprawnego zarządzania przychylności władz w Warszawie bo inaczej będzie jak w latach 90 siątych krótki zryw oparty na taniej sile roboczej a potem powolne spadanie w dół, do obecnej sytuacji.

        • 7 6

        • Statek (1)

          Niestety to prawda. Dziś po latach niszczenia stoczni polskich pozostało tylko i to w ograniczonym zakresie wykonawstwo prac stalowych. Z tym też są kłopoty brakuje lud,i znających się na budowie statków. Praktycznie znaleźć dobrego montera czy spawacza to tak jak szukanie igły w stogu siana. Brakuje też ślusarzy , elektryków ,rurarzy itd. Nie mówiąc o kadrze inżynierskiej tej praktycznie nie ma. A statek dla Norwegów a właściwie kadłub zbuduje z pewnością Crist lecz wyposażenie wykonane będzie w Ulsteinviku w Norwegii i to stocznia Ulsteinviku będzie tym głównym wykonawcą i oni zarobią na tym statku.A nie Crist. A szkoda.

          • 5 2

          • statek lodowy

            oczywiscie , dzis w firmie Ceist jest zatrudnionych mniej niż 50 osob na etatach
            reszta to na smieciowkach lu z innych krajow np od Korei polnocnej czy z Ukrainy

            • 2 2

  • (2)

    Norwedzy zarządzają stoczniami na przykład w Rumuni,budują tam jednostki na offshore a wyposażają je u siebie w swoich stoczniach gdzie pracuje sporo naszych rodaków w tym przypadku tego pasażera też będzie to sam kadłub,resztę zrobią skalniaki,dla stoczni Crist to i tak dobry kontrakt.

    • 18 0

    • Jest tylko jedno ALE

      Cały zysk i podatki nie wzbogacają Polski, Polska ponosi koszt kształcenia fachowców, którzy pracują dla obcych gospodarek i wzbogacają te kraje. Dokładnie to samo dzieje się z lekarzami. Kształcą się za nasze pieniądze, a jak się czegoś nauczą, to jadą pracować dla innych.

      • 7 3

    • Zbudowany: Norwegia

      Tak to bedzie wygladac w oficjalnych dokumentach.

      • 2 0

  • x-bow

    jest taki rower corratec x-bow, poza tym jest też auto ktm x-bow.
    Nośna nazwa jak widać.

    • 3 1

  • Nie wiem czy to jest komuś do czegoś potrzebne. Kto jeszcze dziś jeździ statkami polarnymi?

    • 6 8

  • (1)

    Ja to się dziwię że są jeszcze chętni do pracy dla tej tzw Stoczni.

    • 17 7

    • Czy nadal ta stocznia zatrudnia obywateli Korei Północnej...

      w ten sposób przyczyniając się do procederu bliskiego handlu luźmi, uprawianego przez Pjongjang?

      • 2 2

  • Titanic też był niezatapaialny. i cudowny..;)

    • 4 3

  • Może zaczną w końcu dobrze płacić?? Gdzie tusk który zamykał przemysł stoczniowy?? (2)

    Polacy od ciężkiej „brudnej roboty” a wyposażenie za granica... niestety...

    • 14 20

    • Chyba Oszczan.....

      co znaczy dobrze płacić???? ile

      • 0 0

    • Miler zamknął Szczecin, Kaczyński kolebkę Gdańsk, Tusk Gdynię - dobrze , że Gdynię kupił Crist

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane