- 1 Maksymalna cena prądu - 500 zł za MWh (235 opinii)
- 2 Jak zarobiłem 2 mln USD na giełdzie (60 opinii)
- 3 Zwolnienia grupowe. Stały trend czy tylko zmiana jakościowa (62 opinie)
- 4 Nowa linia energetyczna na Pomorzu (53 opinie)
- 5 Elektrownia jądrowa. Prace geologiczne już w maju (132 opinie)
- 6 Nowe połączenie z Gdyni do Szwecji (42 opinie)
Remontowa Holding. Gwarancje na prom i wizytacja z NATO
Wcześniej KUKE udzieliło gwarancji, teraz konsorcjum banków podpisało z Gdańską Stocznią Remontowa umowę na gwarancje i akredytywy. Czy polski prom dla państwowych armatorów ma szanse powstać do 2025 r.? Wiele na to wskazuje. Jednak projekty cywilne w stoczniach Remontowa Holding to nie wszystko. W środę, 18 maja, przedstawiciele zespołu NATO ds. projektowania okrętów w stoczni Remontowa Shipbuilding zapoznali się z projektowanymi i budowanymi tu jednostkami dla polskich sił morskich.
Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie ub. roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden PŻB. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.
Kontrakt realizowany przez Gdańską Stocznię Remontowa to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. Wcześniej w budowę zaangażowana była stocznia ze Szczecina. Zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono.
Czytaj też:
Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?
Udzielona przez konsorcjum linia opiewa na kwotę 81 mln euro. W projekt zaangażowały się Santander Bank Polska, mBank, Bank Gospodarstwa Krajowego oraz KUKE. Rolę agenta finansowania pełni Santander Bank Polska, agentem zabezpieczeń jest mBank. Każdy z banków będzie udzielał gwarancji bankowych, akredytyw dokumentowych oraz zabezpieczających związanych z dostawami realizowanymi na potrzeby stoczni. Banki będą dodatkowo korzystały z regwarancji udzielonych przez KUKE.
- Zapewnienie przez konsorcjum banków tego niezbędnego do obsługi kontraktów z dostawcami i podwykonawcami limitu na gwarancje i akredytywy jest dla nas kolejnym kluczowym krokiem w realizacji kontraktu na budowę promów Ro-Pax. Projekt jest prowadzony zgodnie z założonym harmonogramem, co oznacza, że pierwsza jednostka ma być przekazana armatorowi w 2025 r. Bardzo cieszymy się, że banki podjęły inicjatywę współpracy i wraz z KUKE wypracowały tak zaawansowaną strukturę finansowania, która wpisuje się w nasze oczekiwania - mówi Michał Makowski, dyrektor ds. finansowych z Gdańskiej Stoczni Remontowa.
Ro-Pax to prom, który będzie mógł przewozić 400 osób. Promy będą niskoemisyjne, mają mierzyć po 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4,1 tys. m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów.
Gwarancje na projekt niskoemisyjny
- Do tej pory jako samodzielny bank często współpracowaliśmy z KUKE, ale jednostkowe projekty eksporterów były mniejszej skali. W tym przypadku, z uwagi na wielkość przedsięwzięcia, wraz z mBankiem i BGK zbudowaliśmy konsorcjum, które najlepiej zaadresuje potrzeby i oczekiwania Stoczni. To, co wyróżnia tę transakcję, to inwestycja w zastosowaną na promach technologię ograniczającą emisje - komentuje Grzegorz Pojnar, dyrektor finansowania eksportu ECA w Santander Bank Polska.
- Cieszymy się z naszego udziału w finansowaniu niskoemisyjnych jednostek, oszczędniejszych dla armatora i jednocześnie bardziej przyjaznych środowisku. Prowadzenie tego typu projektów wpisuje się w naszą strategię, w której agenda ESG, w tym odpowiedzialność za środowisko, stanowi ważny element - dodał z kolei Tomasz Niewola, dyrektor Departamentu Finansowania Strukturalnego i Mezzanine z mBanku.
Delegacja z NATO w stoczniach Remontowa Holding
W stoczniach Remontowa Holding powstają nie tylko projekty cywile. Remontowa Shipbuilding buduje niszczyciele min typu Kormoran, a teraz jest zaangażowana w projekt budowy fregat Miecznik. Ostatnio przedstawiciele zespołu NATO do Spraw Projektowania Okrętów na zaproszenie Marynarki Wojennej RP złożyli wizytę w stoczniach grupy Remontowa Holding w Gdańsku.
Członkowie delegacji, wśród których byli inżynierowie i projektanci okrętów, oficerowie i cywilni przedstawiciele marynarek wojennych, resortów obrony i innych służb NATO z kilkunastu krajów Europy, a także USA, Kanady i Japonii, zapoznali się z potencjałem produkcyjnym i projektowym firm grupy Remontowa Holding w zakresie budowy i modernizacji jednostek pływających, zarówno militarnych, jak i cywilnych.
- W stoczni Remontowa Shipbuilding zwiedzili niszczyciel min ORP Albatros (602) będący w trakcie prób zdawczo-odbiorczych oraz holownik Mieszko - jedną z serii sześciu jednostek pomocniczych, przekazanych przez tę stocznię Marynarce Wojennej w latach 2020-2021. Następnie na pokładzie ORP Albatros popłynęli do Gdańskiej Stoczni Remontowa, obejrzeli od strony wody jej infrastrukturę, statki w dokach i przy nabrzeżach oraz wysłuchali informacji o realizowanych tam projektach - mówi Aleksandra Tesmer, manager ds. promocji i reklamy Remontowa Shipbuilding.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-05-20 11:40
Czysty "unijny" kapitalizm (5)
Setki utworzonych, fikcyjnych stołków dla delegacji uni, nato, onz itp. Nie neguje sensu tych organizacji, ale serio, czy cała delegacja kilkudziesięciu osób musiała "zwiedzić stocznie" żeby zamówić statek? Przeloty, transport z lotniska, służbowe lunche i kolacyjki.. to właśnie tylko pokazuje ile kasy w takich organizacjach przecieka przez palce, a ile faktycznie idzie na rozwój i działalność..
- 41 37
-
2022-05-23 08:47
no coz... oni decyduja
Wiec trzeba przyjac, ugoscic, dac zarobic...
Pomoc nie pomoga, ale zaszkodzic?! I owszem...- 1 0
-
2022-05-23 05:12
No właśnie po co ? My ze szwagrem nie takie statki budowali bez tych wszystkich delegacji
- 0 1
-
2022-05-21 06:12
poczytaj!!,przedstawiciele ilu panstw,organizacji,bankow i kierunkow zawodowych jest w tej delegacji,to sie dowiesz ze ,,ktus"powaznie podchodzi do tematu,nie boi sie pytan!!
- 6 0
-
2022-05-20 12:40
nie ma to jak u ruskich (1)
Najpierw willa i jacht na zgniłym zachodzie, poźniej apartamenty dla żony, dzieci i kochanki (też na zgniłym zachodzie) a co zostanie to na zbrojenia (po drodze jeszcze różne malwersacje finansowe). Tak to faktycznie idzie na rozwój i działalność że 2/3 rosjan zmuszona jest chodzić za potrzebą do "sławojki"
- 11 7
-
2022-05-20 12:59
Ale co ma piernik do wiatraka?
Czyli, że skoro na wschodzie jest bród, smród i ubóstwo to znaczy że u nas można wywalać pieniądze w błoto bo "to działa" ? XD w takim razie chętnie przygarnę Pański dom. Skoro w kacapii jest skrajna bieda, a u nas taki szalejący dobrobyt to nie będzie problemu żebym przygarnął mieszkanko? Masz chatę ten?
- 10 6
-
2022-05-22 11:39
Nie wierzę (1)
że nawet NATO daje się nabrać na tego kolosa na
glinianych nogach który żyje dzięki pożeraniu innych firm jak RUMIA i innych- 6 7
-
2022-05-31 23:20
d**il !!
Jaka Rumia ? Stocznia doi miasto ..owszemy słyszałem o firmie Remontowa lng system ..ale ci nie narzekają na warunki :) jesteś wieśniak z Rumi co chciał zabłysnąć parobku ..zamknij ryj
- 0 0
-
2022-05-20 20:45
Będzie kasa
Państwo nie ma pojęcia o okrętownictwie. Nawet zlikwidowali ministerstwo Gospodarki Morskiej i żeglugi śródlądowej. Będzie państwo dojone poprzez karty zmian i inne pracę dodatkowe . Ktoś coś nie co zarobi. Pozdrawiam
- 19 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.