Remontowa Shipbuilding przekazała Planetę I

30 października 2020, 15:30
VIK

Wielozadaniowy statek Zodiak II trafił do służby we wrześniu, teraz czas na Planetę I. Remontowa Shipbuidling przekazała kolejną jednostkę Urzędowi Morskiemu w Szczecinie.



W piątek, 30 października odbył się odbiór końcowy i przekazanie nowego statku wielozadaniowego Planeta I budowanego w stoczni Remontowa Shipbuilding dla Urzędu Morskiego w Szczecinie. Jednostka powstała według projektu wykonanego przez należące do grupy kapitałowej Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting.

Planeta I to drugi z serii dwóch bliźniaczych statków wielozadaniowych budowanych w ramach projektu "Nostri Maris - budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających", współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności.

Nowe jednostki zastąpią wysłużone, 38-letnie statki eksploatowane dotąd przez Urząd Morski w Szczecinie i Urząd Morski w Gdyni. Pierwszy z dwóch tego typu statków - Zodiak II - został już formalnie przekazany Urzędowi Morskiemu w Gdyni i pełni swoją służbę na podległych mu akwenach. Chrzest i uroczyste podniesienie bandery odbyło się 25 września. Uroczyste podniesienie bandery na statku Planeta I odbędzie się 14 listopada br.
Wodowanie statku Planeta I w Remontowa Shipbuilding.

Oba statki, o długości 60 m, szerokości prawie 13 m i zanurzeniu 3,5 m, będą osiągać prędkość 13 węzłów. Przeznaczone są m.in. do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, wykonywania pomiarów hydrograficznych, prac holowniczych, zwalczania rozlewów olejowych i łamania lodów na akwenach. Dodatkowo będą mogły służyć jako jednostki wspierające inne służby w ratownictwie morskim i gaszeniu pożarów.

Pomimo pandemii Remontowej Shipbuilding udaje się realizować zadania. W tym roku stocznia przekazała zamawiającemu, czyli polskiej Marynarce Wojennej trzy holowniki (Bolko, Gniewko i Mieszko), oddano też norweskiemu armatorowi dwa promy dwustronne - Festoya i Solavagen. Aktualnie trwają próby morskie trzeciego z serii promu (Mannheller) oraz czwartego z serii holownika (Semko).

VIK