Spółka Synergia 99 wystawiona na sprzedaż

17 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 2 lat)
Wioletta Kakowska-Mehring
Majątek spółki Synergia 99 to działka wraz z infrastrukturą, w tym pochylnie i słynne dźwigi KONE. Więcej zdjęć (2)

Majątek spółki Synergia 99 to działka wraz z infrastrukturą, w tym pochylnie i słynne dźwigi KONE.

fot. Anna Rezulak / KFP

Majątek spółki Synergia 99 to działka wraz z infrastrukturą, w tym pochylnie i słynne dźwigi KONE.

fot. Anna Rezulak / KFP

Najpierw ogłoszono wycofanie się z Zakładu Nowych Budów, a teraz sprzedaż udziałów w spółce Synergia 99. Stocznia Remontowa Nauta ostatecznie wycofuje się z Gdańska. Jednak co z działką, pochylniami, a przede wszystkim dźwigami Kone?



Jak zapowiadano w ubiegłym roku, tak zrobiono. Właściciele Stoczni Remontowa Nauta zdecydowali się zlikwidować zakład w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Stocznia będzie działać już tylko w oparciu o infrastrukturę po Stoczni Gdynia. W ub. roku zakład sprzedał Portowi Gdyńskiemu teren przy ul. Waszyngtona. Zakład w Gdańsku ma przestać pracować w lipcu (najpóźniej do końca sierpnia). Oficjalnie wygaszanie Zakładu Nowych Budów związane jest ze zmianą strategii rozwoju SR Nauta, nieoficjalnie - chodzi o brak nowych zleceń i kłopoty finansowe stoczni.

Stocznia Nauta w Gdańsku tylko do lipca


To jednak nie koniec. Teraz na sprzedaż wystawiono udziały w spółce Synergia 99. Te kilka lat temu zostały wniesione do Stoczni Remontowej Nauta. Całość z kolei należy do państwowego funduszu Mars FIZ. A majątek, o którym mowa, to działka wraz z infrastrukturą, w tym pochylnie i słynne dźwigi Kone. Cena wywoławcza to 80 mln zł.

Jeszcze w lutym władze Mars FIZ informowały, że po zakończeniu ostatniego projektu teren zostanie wydzierżawiony innemu podmiotowi, który będzie na nim kontynuował działalność stoczniową.

- Wspomniane dźwigi, pomimo swojego wieku i zabytkowego statusu, są dalej w pełni sprawnymi urządzeniami wykorzystywanymi w codziennej pracy ZNB i przewidujemy, że nadal będą wykorzystywane przez ich nowych użytkowników. Docelowo tereny przy ulicy Doki będą sprzedane - poinformowało w lutym biuro prasowe Mars FIZ.

Od maja nowy punkt widokowy na terenie stoczni - w starym dźwigu



Okazuje się, że proces sprzedaży już ruszył. Jak wynika z memorandum, które umieszczono na stronie internetowej Nauty, w kwietniu miał zostać wyłoniony nowy dzierżawca, który ma prowadzić produkcję (w ramach postępowania ofertowego). Pojawiają się informacje, że infrastrukturą przy ulicy Doki zainteresowana była stocznia Crist, stocznia Karstensen oraz Sunreef Yachts.

Dzierżawa pod produkcję to jedno, a sprzedaż udziałów właściciela majątku to drugie. Według memorandum, nabywca miał zostać wyłoniony w piątek 12 kwietnia. Kryterium wyboru miała być cena. Niestety, do tej pory nie ujawniono, czy proces udało się zakończyć i czy wyłoniono zwycięską ofertę.

Ile było ofert? Czy wyłoniono nabywcę? Jeżeli tak, to kto nim został? - zapytaliśmy władze Stoczni Remontowej Nauta i funduszu Mars FIZ. Niestety, jak do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Synergia 99 to spółka której podstawowym przedmiotem działalności jest wynajem, zarządzanie i dzierżawa nieruchomościami.

Stocznia Gdańsk sprzedała najsłynniejsze dźwigi



Produkcja czy deweloperka? Jak przyszłość czeka stoczniowy majątek? W sąsiedztwie powstaje projekt Młodego Miasta, który tę poindustrialną przestrzeń ma przeistoczyć w tkankę miejską. Czy w tej sytuacji uda się tam utrzymać produkcję? Do tego dochodzą jeszcze obostrzenia konserwatora zabytków. Teren ten i infrastruktura są w trakcie procedury obszarowego wpisu do rejestru zabytków. W memorandum właściciel, czyli Nauta podkreśla jednak wartość produkcyjną tych terenów, od infrastruktury którą doinwestowano w ciągu ostatnich 5 lat po nabrzeża atrakcyjne dla przemysłu.

Być może sprzedaż udziałów, dzięki której zabezpieczone zostaną potrzeby finansowe stoczni Nauta, nastąpi w ramach spółek z państwowej grupy stoczniowej czy państwowych funduszy lub instytucji inwestycyjnych.

Właściciele gruntów na obszarze Młodego Miasta. Teren należący do Synergia 99 otoczony jest gruntami należącymi do deweloperów. Mają tam powstać biura i mieszkania. Więcej zdjęć (2)

Właściciele gruntów na obszarze Młodego Miasta. Teren należący do Synergia 99 otoczony jest gruntami należącymi do deweloperów. Mają tam powstać biura i mieszkania.

grafika Trojmiasto.pl

Właściciele gruntów na obszarze Młodego Miasta. Teren należący do Synergia 99 otoczony jest gruntami należącymi do deweloperów. Mają tam powstać biura i mieszkania.

grafika Trojmiasto.pl

Opinie (91) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Czyli biurowce

    • 46 5

    • Mam nadzieje że nie zniknie symbol Gdańska i dźwigi zostaną (2)

      • 13 4

      • Plan

        Symbolem Gdańska była Stocznia, a nie same dźwigi.

        • 6 0

      • Zielony Dźwig

        Symbolem Gdańska zawsze była Stocznia, a nie dźwigi. Nie dajcie się omotać propagandzie UM, że utrzymanie maszyn dźwigowych firmy Kone to utrzymanie przemysłu w Gdańsku. Zresztą dźwigi Kone zakupiono dopiero po 1975 roku w ramach pierwszej modernizacji Gdańska i jego infrastruktury po grudniu 1970 roku.

        • 3 2

  • Najlepiej wszystko zamknąć i dać Niemcom zarabiac (12)

    • 78 45

    • (7)

      przemysł stoczniowy był opłacalny jak zarabiałeś 20 dolarów miesięcznie. Teraz zarabiają na nim tylko Azjaci.

      • 25 21

      • jakoś Szwedom i Norwegom się opłaca (5)

        Może trzeba się uczyć?

        • 33 9

        • jak się potrafi coś poza pospawaniem blach i wstawieniem maszyny to się opyla (1)

          natomiast jak się buduje 40 identycznych czółenek do wożenia pudełek to niestety - kto ma wysoką automatyzację ten wygrywa

          • 9 1

          • automatyzacja jest "tylko" jednym z czynników

            wcale nie najważniejszym.
            Dlatego że jest droga, sztywna i wymaga wysokiej kultury techniczno - organizacyjnej. Nie mamy żadnych umiejętności do opanowania trzech wymienionych zjawisk.

            Budowę 40 "czółenek" trzeba "umnieć" zorganizować.

            • 12 0

        • trza było w porę wywalić 2000 stoczniowców + wszystkie nieroby solidaruchy -tych to co do jednego

          to może te stocznie byłyby konkurencyjne

          • 24 1

        • Wybór jest pomiędzy ceną i jakością (1)

          Ci, których nie stać na jakość kupują tanio w Azji, Ci których stać wybierają jakość czyli nowoczesne technologie. Czy jakakolwiek polska stocznia może zaoferować któryś z tych elementów? Zarabiać mało nie chcemy więc co

          Ci, których nie stać na jakość kupują tanio w Azji, Ci których stać wybierają jakość czyli nowoczesne technologie. Czy jakakolwiek polska stocznia może zaoferować któryś z tych elementów? Zarabiać mało nie chcemy więc co najwyżej trzeba by było zainwestować w maksymalną automatyzację a to kosztuje i to dużo. Aby zaoferować nowoczesne technologie też trzeba wyłożyć kasę i zapłacić tym co je wymyślają. Niestety ale w tym kraju płacenie „jajogłowym” to jak głoszenie herezji, przecież oni nie pracują tylko siedzą i coś tam piszą na komputerach i mieszają w probówkach, kompletnie bezproduktywnie.

          • 10 2

          • nie - wybór jest między ciężką pracą a szybkim pieniądzem z terenów i wałków na "ratowanie kolebki"

            Jest oczywiste, że wygra szybki pieniądz, bo budowa statku to min 3 lata.
            No i z iloma podwyonawcami trzeba się podzielić, z "robolami" użerać, związki hołubić...

            Takie sa efekty "prywatyzxacji po polski" i "świętego prawa własnosci" nabytej prawem kaduka.

            • 7 6

      • Jest opłacalny nadal

        • 7 2

    • A nie pytasz, kto taką politykę prowadzi? (1)

      • 1 0

      • żadnej innej nie widać w horyzoncie ostatnich 30 lat

        Jest, po prostu, wiele wiecej łatwiejszych sposobów zdobywania kasy.
        Przemysł jest dla hobbystów i pasjonatów.

        • 2 4

    • Mars potrzebuje fundusz, poniewaz tam gdzie jest ma minus czytaj Crist, ST3, Stocznie w Szczecinie, itd.
      Polskie prywatnej firmy z branzy stoczniowej radza sobie. Tam gdzie Panstwo ingeruje jest slabo!!

      • 0 1

    • głosujmy na KE czyt. PO

      jak będziemy głosować na PO (Po to zło) to w Polsce nic nie będzie

      • 1 1

  • Doinwestowana infrastruktura? (3)

    To chyba nie w obszarze, gdzie są 3 stare pochylnie dawnego Wydziału K-3? Ten teren wygląda tak samo jak w 90-tych, tylko, że starzej czyli gorzej. Współczuję Naucie kłopotów, ale nie wróżę sukcesu dobrej ceny sprzedażnej zamortyzowanej już dawno przestarzałej infrastruktury Stoczni.

    • 43 3

    • Może Nowa Stocznia Państwowa? (2)

      Pan Premier się chwali, że ma kasę na swój Kapitalizm Państwowy, to niech działa!

      • 51 17

      • ale NAUTA jest stocznią państwową

        • 13 1

      • Nie Nowa a Narodowa.

        • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.