stat

Statki Lotos Petrobaltic trafią do spółki na Cyprze. Będzie strajk w Polsce?

14 czerwca 2011 (artykuł sprzed 8 lat)
Robert Kiewlicz
Najnowszy artukuł na ten temat

Orlen chce przejąć Energę. Ogłosił wezwanie na 100 proc. akcji

Związki zawodowe działające w spółce Lotos Petrobaltic weszły w spór zbiorowy z zarządem. Powodem sporu jest proces restrukturyzacji, jaki zachodzi w spółce. W jego ramach dwa statki Petrobalticu - Bazalt i Granit, zostaną przekazane spółce z siedzibą na Cyprze. Wiąże się to również z redukcją etatów. Związkowcy ostrzegają, że jeśli rozmowy nie przyniosą skutku przejdą do innych form walki o miejsca pracy.



W spółce Petrobaltic ma nastąpić restrukturyzacja, w ramach której ma nastąpić wniesienie aportem dwóch statków Granit i Bazalt do spółki z siedzibą na Cyprze. Według związków zawodowych, chodzi o spółkę Miliana Shipping Company Ltd., która została zarejestrowana 22 kwietnia 1999 roku na Cyprze. Lotos Petrobaltic jest w posiadaniu 999 udziałów, co stanowi 99,9 proc. kapitału zakładowego spółki.

Poprzez spółkę zależną Aphrodite Offshore Services N.V., która posiada 1 udział w Miliana Shipping Company Ltd., Petrobaltic jest właścicielem 100 proc. kapitału zakładowego Miliana Shipping Company Ltd. Spółka zajmuje się świadczeniem usług magazynowania i transportu ropy naftowej, asysty ratowniczej i przeciwrozlewowej oraz usług geotechnicznych.

- Takie działania mogą skutkować likwidacją dotychczasowych miejsc pracy. Chodzi o min. 50 osób - mówi Zbigniew Moneta, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Ruchu Ciągłego Petrobalticu. - Załodze statków przedstawiono już Program Dobrowolnych Odejść.

Jednak według związków nie jest on zadowalający. W projekcie PDO podano konkretne daty złożenia wniosku o przystąpienie do programu i rozwiązania umowy za porozumieniem stron oraz uzależniono wysokości dodatkowej odprawy od terminu złożenia wniosku. To właśnie, według związkowców, świadczy o wywieraniem presji na załodze przewidzianej do zwolnień grupowych. - Pracownicy mogą też pracować dla spółki cypryjskiej, jednak nowe kontrakty mają o wiele gorsze warunki finansowe - dodaje Moneta.

- Związki zawodowe zrzeszające część pracowników Lotos Petrobaltic skierowały do pracodawcy pisma, w których domagają się odstąpienia od planowanych zmian organizacyjnych w obszarze floty -
odpowiada Krzysztof Grabowski, doradca ds. PR Lotos Petrobaltic. - Postępując zgodnie z przepisami ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, pracodawca powołał zespoły negocjacyjne, których zadaniem i zamiarem jest wyjaśnienie kwestii spornych w drodze rokowań.

Według władz Grupy Lotos restrukturyzacja, która trwa w Petrobalticu, ma przynieść Grupie Lotos oszczędności idące w miliony złotych rocznie. Na identycznej zasadzie, na jakiej działać mają Bazalt i Granit, obecnie pracują już inne statki, świadczące usługi dla Grupy Lotos - Aphrodite I (należący do Aphrodite Offshore Services N.V.) oraz St. Barbara i Kambr (Miliana Shipping Company).