Stocznia Crist powraca do Gdańska

4 lipca 2019 (artykuł sprzed 2 lat)
Wioletta Kakowska-Mehring
Zakład Nowych Budów Nauty działał od 2013 roku. Więcej zdjęć (1)

Zakład Nowych Budów Nauty działał od 2013 roku.

fot. materiały prasowe

Zakład Nowych Budów Nauty działał od 2013 roku.

fot. materiały prasowe

Stocznia Remontowa Nauta kończy produkcję w Zakładzie Nowych Budów, część infrastruktury przejmuje stocznia Crist. Na terenach przy ul. Doki zobacz na mapie Gdańska dalej będzie prowadzona produkcja stoczniowa.



Od kilku miesięcy spekulowano, kto będzie produkował w oparciu o infrastrukturę stoczniową przy ul. Doki. Pojawiały się informacje, że dzierżawą zainteresowana była stocznia Karstensen, Sunreef Yachts oraz właśnie Crist. Ostatecznie przez pięć najbliższych lat na terenie po stoczni Nauta - a kiedyś Stoczni Gdańsk - produkować będzie Crist.

Spółka Synergia 99 wystawiona na sprzedaż



- To atrakcyjny teren produkcyjny, dlatego zdecydowaliśmy się na dzierżawę. Obecny portfel zamówień i perspektywy rozwoju naszej stoczni pozwoliły nam podjąć taką decyzję. Liczymy również na przejęcie zespołu, który pracował na rzecz Zakładu Nowych Budów Nauty - mówi Tomasz Wrzask, PR Manager Crist SA.
Stocznia Crist wywodzi się z Gdańska, choć od wielu lat kojarzy się z Gdynią. Spółka była jednym z podmiotów, które przejęły majątek po Stoczni Gdynia. Cristowi przypadł m.in. duży suchy dok i suwnica.

Nauta już tylko w Gdyni



Państwowa stocznia Nauta ostatecznie kończy działalność w Gdańsku. Teraz będzie działać już tylko w oparciu o infrastrukturę po Stoczni Gdynia. W ub. roku zakład sprzedał Portowi Gdyńskiemu tereny przy ul. Waszyngtona zobacz na mapie Gdyni, na których w ub. tygodniu odbyło się ostatnie wodowanie.

Stocznia Nauta w Gdańsku tylko do lipca



Oficjalnie powodem wygaszenia Zakładu Nowych Budów w Gdańsku była zmiana strategii rozwoju SR Nauta. Zgodnie z decyzją Zarządu spółka będzie koncentrowała się na remontach, naprawach i konwersjach cywilnych oraz - w bliskiej współpracy z PGZ Stocznią Wojenną - na remontach oraz budowach na potrzeby Marynarki Wojennej RP.

Jeszcze niedawno plany były inne, a przyszłością stoczni miała być budowa statków, m.in. dzięki powołanemu w 2013 roku gdańskiemu oddziałowi. Powstawały tam głównie jednostki rybackie, które miały stać się specjalnością Nauty. Niestety, w czerwcu ub. roku jeden z głównych kontrahentów Nauty - stocznia Karstensen - uruchomił własną stocznię w zakładzie wydzierżawionym od Vistal Offshore przy nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia. Do tej pory duńska stocznia zlecała budowę kadłubów stoczni Nauta, teraz zaczęła robić je sama. W ub. tygodniu odbyło się tam pierwsze wodowanie.

Jednostki specjalne ze stoczni Crist



Crist jest jednym z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz obiektów pływających dla największych światowych odbiorców. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół rynku offshore oraz budowy specjalistycznych statków i konstrukcji do obsługi farm wiatrowych, platform wiertniczych i innych instalacji przemysłu morskiego. Fundusz Inwestycyjny MARS posiada 35 proc. udziałów w spółce. Pozostałe udziały należą do Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego (po 32 proc.) oraz do Ewy Kurchelskiej (1 proc.).

Stocznia wybudowała między innymi takie jednostki jak Heavy Maintenance Vessel "Vidar", Heavy Lift JackUp Vessel "Innovation" i Jack-Up Barge "Thor", czy specjalistyczna barka samopodnośna "Zourite" pracująca przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Na koncie ma też dok "Marco Polo", dzięki któremu powstaje osiedle apartamentowców w Księstwie Monako oraz prom pasażersko-samochodowy z napędem elektrycznym "Electra".

Opinie (52) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Stocznia (4)

    Stocznia to ciężki kawałek chleba.. Nawet najlepsi,, RSB'' mają kłopoty... Chociaż podobno sprzedali te kontenerowe statki...

    • 20 2

    • (1)

      Można trochę prościej

      • 5 2

      • Stocznia

        RSB- remontowa shipbuilding

        • 0 1

    • wątpliwa sprzedaż

      Raczej przenieśli z lewej kieszeni do prawej

      • 6 1

    • ok

      tak ja kupiłem

      • 0 1

  • yo (1)

    wydajność roczna = tygodniowej w Pusan czy Daewoo.

    • 21 3

    • Niestety

      polski przemysł stoczniowy to chałupnictwo.
      Jak jadę tramwajem po Jana z Kolna i patrzę na ten "atrakcyjny" teren produkcyjny Zakładu Nowych Budów to przychodzą mi na myśl stocznie z Bangladeszu czy Indii. No ale one raczej nie budują a rozbierają statki.

      • 21 3

  • Jak widać przemysł stoczniowy ma się dobrze i działa prężnie... (16)

    ... ale jak zapytasz jakiegoś pisiorka to będzie "tusk zniszczył stocznie i przemysłu stoczniowego w polsce niema!!"

    • 41 41

    • Wczoraj ten profesor z bożej laski z kancelari Dudy mówił to, że nikt z PiS nie obioł ważnego stanowiska w PE to wina Tuska. (3)

      Niby profesor a głupi jak but!

      • 16 18

      • (1)

        dwa błędy we wpisie wyśmiewającym wiedzę profesora

        • 23 1

        • Ale treść generalnie zrozumiałeś ? tzw. meritum. Zapewne masz na myśli ,ze " wyśmiewającym wiedzę profesora" taka swoboda wypowiedzi .
          I jeszcze jedno " jeżeli Jaś kocha Zosię to nie znaczy ,że Zosia kocha Jasia".
          Poszukaj jaka dziedzina nauki , się tym zajmuje, następnie zwracaj uwagę.

          • 4 5

      • Nie Tuska, tylko Angeli Merkel.Tusk to tylko kundel Merkelowej..to już Blondi Hitlera miała więcej do POwiedzenia niż Tusk.

        • 0 0

    • Www (2)

      Pisiory odbudowali stocznie w Szczecinie budują promy(niewidki) odkupili stocznie Gdańska Antek ma budować lotniskowce podwodne przemysł stoczniowcy opanowany do perfekcji

      • 8 13

      • a co z Radomiem? czy nadal tam jest stocznia marynarki?

        • 7 10

      • Po co budować je w Polsce??

        Skoro są stocznie z Niemczech !!!

        • 1 0

    • ? (6)

      no jasne, przecież za Tuska przemysł stoczniowy kwitł!
      W Niemczech.

      • 26 6

      • a kto sprzedał Ukraińcom Stocznię Gdańsk? nie przypadkiem jaworski z PIS? (5)

        • 14 12

        • Kto (1)

          Rozpieprzył Gdynię i Szczecin i zlikwidował pochylnie w Gdańsku? Też pisiory czy słońce Peru?

          • 12 7

          • Szlanta i Synergia?

            nie przypadkiem?
            menażeria z Radomia.

            • 4 2

        • W Gdyni i Szczecinie też?

          • 9 1

        • Wzorem sąsiadów z Zachodu. Oni oddali wschodnie stocznie Rosjanom. (1)

          Chwilę żarło ale zdechło.
          Wtedy zostały przejęte na państwowa kroplówkę a następnie ponownie oddane w "pacht". Tym razem Chińczykom, którzy będą tam budować swoje (!!!) statki wycieczkowe. Mają bazować w

          Chwilę żarło ale zdechło.
          Wtedy zostały przejęte na państwowa kroplówkę a następnie ponownie oddane w "pacht". Tym razem Chińczykom, którzy będą tam budować swoje (!!!) statki wycieczkowe. Mają bazować w Warnemunde.
          Zaprzestań więc tego prostackiego ping-ponga, bo to nieproste sprawy. Jednak niektórzy mają determinację do utrzymania potencjału a inny jadą po linii najmniejszego oporu.
          Uczmy się od lepszych ale niekoniecznie przez słuchanie ich poleceń.
          Działalność gospodarcza i polityka to znacznie bardziej skomplikowane działania i z jednego podręcznika nie da się tego nauczyć.

          • 6 0

          • po linii najmniejszego oporu

            • 0 1

    • nie ma się dobrze i nie działa prężnie

      Ale nadal kusi "właścicieli" i "manażerię" perspektywą dochodu.
      Który ma być godny...
      Ale najczęściej nie potrafi się tego dochodu osiągnąć, bo osoby tam funkcjonujące niewiele wiedzą o organizacji produkcji

      Ale nadal kusi "właścicieli" i "manażerię" perspektywą dochodu.
      Który ma być godny...
      Ale najczęściej nie potrafi się tego dochodu osiągnąć, bo osoby tam funkcjonujące niewiele wiedzą o organizacji produkcji przemysłu ciężkiego oraz funkcjonowaniu tego rynku. Pobierają więć "nauki" na podwykonawstwie, płacąc "frycowe" na każdym kroku.
      Bo nauka kosztuje.
      Problem w tym, że usiłują płacić nie ze swojej kieszeni...

      • 7 0

    • Niemiecki agent Tusk robił co mógł, ale to nie takie proste POkonać Polaków. Przekonał się o tym też jego dziadek z SD.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.