Stocznia Crist zbuduje kablowiec dla stoczni Ulstein

5 lipca 2018 (artykuł sprzed 3 lat)
VIK, Wioletta Kakowska-Mehring
Najnowszy artukuł na ten temat Crist buduje okręty dla Belgów i Holendrów

Stocznia Crist otrzymała kolejne zlecenie od norweskiej stoczni Ulstein. Do w części wyposażonego polarnego statku pasażerskiego i największego promu hybrydowego świata dołączy kablowiec.



- Podpisaliśmy umowę na budowę częściowo wyposażonego kablowca "Nexans Aurora". Jest to kolejne zlecenie od norweskiego partnera, czyli stoczni Ulstein. Wykonujemy dla nich częściowo wyposażoną jednostkę NB 312 "National Geographic Endurance" i największy prom hybrydowy świata "Color Hybrid" dla armatora Color Line. Ta współpraca jest dla nas bardzo cenna i jak widać bardzo owocna - mówi Tomasz Wrzask, rzecznik prasowy stoczni Crist.
Norweska stocznia Ulstein podpisała z Nexans Subsea Operations kontrakt na budowę dużego statku do kładzenia kabli DP3. Kablowiec "Nexans Aurora" powstanie według projektu przygotowanego przez okrętowe biuro Skipsteknisk z Alesund. Statek będzie przystosowany do pracy w trudnych warunkach pogodowych, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich zdolności manewrowych i utrzymywaniu pozycji. Ma mieć 31 m szerokości, 149,9 m długości, nośność 17 000 ton i będzie mógł pomieścić 90 osób. Statek będzie przystosowany do układania kabli energetycznych, w tym układania kabli w wiązkach, ich łączenia, naprawy i ochrony. Stocznia Crist jako podwykonawca wykona częściowo wyposażony kadłub.

Gdyńska stocznia aktualnie prowadzi dwa inne projekty dla Norwegów. Jednostka NB 312 "National Geographic Endurance" to wielofunkcyjny polarny statek pasażerski z innowacyjnym kadłubem X-BOW znanym dotychczas z jednostek przeznaczonych dla branży offshore. Zastosowanie tego rozwiązania w statku pasażerskim zmniejszy uderzanie fal o kadłub, przez co zwiększy komfort podróżowania i będzie prowadzić do znacznego zmniejszenia hałasu i wibracji. Kształt i zamknięty charakter X-BOW ma również zminimalizować ryzyko rozprysku fal, unikając zagrożenia lub uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów. Długa na blisko 125, a szeroka na ponad 20 metrów jednostka będzie mogła pływać w trudnych warunkach polarnych. Statek ma być gotowy w 2020 r. Odbiorcą finalnym jest Lindblad Expeditions, a statek będzie pływał pod nazwą "National Geographic Endurance".

Kolejnym projektem powstającym w Crist dla Ulstein jest prom pasażersko-samochodowy o numerze stoczniowym NB 311 i nazwie "Color Hybrid". Jednostka jest określana mianem największego promu hybrydowego świata. Ma być gotowa latem 2019 roku. Jednostka będzie miała 160 m długości i 27 m szerokości. Będzie mogła zabierać na pokład 2 tys. pasażerów oraz 500 pojazdów osobowych. Prom zastąpi na trasie Sandefjord-Strömstad (Norwegia-Szwecja) o połowę mniejszą jednostkę Bohus, która na pokład może zabrać do 1165 pasażerów oraz 240 pojazdów osobowych. Czas podróży na trasie nowej jednostki wyniesie 2 godziny i 20 minut. Statek wyposażony ma być w hybrydowy system napędu głównego. Proces ładowania baterii, w które zostanie wyposażona jednostka, odbywać się będzie każdorazowo podczas postoju w porcie przy pomocy kabla zasilającego ze specjalnych obiektów nabrzeżnych lub na samym pokładzie statku.

Opinie (52) 5 zablokowanych

  • Brawo (2)

    Gratulacje

    • 21 7

    • Klakier

      • 3 2

    • Spasiba

      • 5 0

  • A nam ukraińcy każą robić wiatraki jakieś!

    Idziem palić opony!

    • 20 5

  • Stocznia dla stoczni ???? Czegos tu nie rozumie: kto mi wyjasni ? (7)

    • 6 19

    • Wyjaśniam

      Podwykonawstwo

      • 26 0

    • Najzwyklejsza najnormalniejsza sprawa. W małej Norweskiej mieścinie Ulstein znajduje się (5)

      biuro projektowe Usletin Design i jak widać mają też stocznie. Nie koniecznie muszą należeć do jednego właściciela. Btw w Norwegii nie jest łatwo znaleźć chętnych do prac stalowych gorących, w większości na ich

      biuro projektowe Usletin Design i jak widać mają też stocznie. Nie koniecznie muszą należeć do jednego właściciela. Btw w Norwegii nie jest łatwo znaleźć chętnych do prac stalowych gorących, w większości na ich stoczniach i tak pracuje na produkcji ponad 70% polaków, ukraińców itd dlatego wygodnym rozwiązaniem jest dla nich zlecanie takich prac na zewnątrz. Nie czytałem artykułu, nie wiem jak to będzie wyglądało w tym zamówieniu, ale często wygląda to tak, że u nas produkuje się kadłub z częściowym lub całkowitym wyposażeniem maszynowo-rurarskim, a potem taki kadłub wysyła się do kraju zamawiającego gdzie go wyposażają pod klucz.

      • 28 1

      • Niełatwo (1)

        Nie łatwo im znaleźć ludzi bo na stoczni w ulstein jest taki sam syf jak na criscie i stawki tez do bani

        • 11 2

        • syf to masz w domu

          • 1 16

      • @Najzwyklejsza najnormalniejsza? (2)

        - dlaczego pracuje 70% Polaków?
        - dlaczego u nas produkuje się to czego inni nie chcą robić?

        Czy nie rozsądniej jest aby oni (skoro nie chcą robić prac stalowych gorących itp) odpuścili sobie temat?

        - dlaczego pracuje 70% Polaków?
        - dlaczego u nas produkuje się to czego inni nie chcą robić?

        Czy nie rozsądniej jest aby oni (skoro nie chcą robić prac stalowych gorących itp) odpuścili sobie temat? Robienie statków to są właśnie m.in. prace stalowe gorące. Nie pasuje? Idź hodować truskawki! Nam to pasi, więc dlaczego nie możemy sami produkować? Bo Komisja Europejska nie pozwala? To chrzanić taką Komisję. Z unią ślubu nie braliśmy.

        Dlaczego my się dajemy dymać?

        • 8 14

        • Prace stalowe gorące

          to robia tez na plazach Bangladeszu, tyle, że "w drugą" stronę.
          Tak, Łunia zabrania nam wymyślać taki X-bow

          • 10 2

        • Ale głupoty gadasz

          Robotę robi ten kto ma klienta. Natomiast mooga nie mieć możliwości, albo czasu na spawanie kadłuba bo akurat robią co innego. Biorą projekt i podzlecają go gdzie indziej żeby zatrzymać zleceniodawcę. Co ma do tego w ogóle jakaś komisja europejska. Chłopie masz takie pojęcie o wszystkim ze nie wiadomo od czego zacząć żeby ci wytłumaczyć.

          • 14 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.