• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia techniczna. Alternatywny plan dla załogi Stoczni Gdańsk

Robert Kiewlicz, Wioletta Kakowska-Mehring
13 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Stoczniowcom ze Stoczni Gdańsk znów marzy się budowanie statków. Stoczniowcom ze Stoczni Gdańsk znów marzy się budowanie statków.

Rozmowy między właścicielem Stoczni Gdańsk a Agencją Rozwoju Przemysłu na temat przejęcia zakładu toczą się, ale strona rządowa - jak widać - nie jest pewna ich wyniku. Choć w stoczni rozpoczął się proces badania kondycji przedsiębiorstwa, to ARP przygotowuje wariant alternatywny. Tym razem ma po swojej stronie stoczniową "Solidarność".


Czy Stocznia Gdańsk wyjdzie wreszcie z kłopotów?


- Naszym scenariuszem bazowym jest rozwój aktywów w oparciu o majątek Stoczni Gdańsk. Na wypadek gdyby rozmowy z większościowym udziałowcem stoczni przeciągały się ponad miarę lub nie udałoby się nam odkupić stoczni, przygotowaliśmy alternatywny plan, który możemy szybko zrealizować. Uwzględnia on m.in. potencjał terenów należących do Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a także aktywa innych podmiotów, zarówno państwowych, jak i prywatnych. Chcemy powołać specjalną spółkę, która zajęłaby się produkcją stoczniową. Cieszę się, że mamy poparcie zarządu PSSE dla tego planu, a także zakładowej NSZZ Solidarność Stoczni Gdańsk - powiedział Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu.
O tym projekcie mówi się "stocznia techniczna". Chodzi o tereny przejęte od Stoczni Gdańsk przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną, a także tereny dzierżawione przez Stocznię Nauta, gdzie obecnie funkcjonuje Zakład Nowych Budów. Tam mieliby znaleźć pracę stoczniowcy gdańskiego zakładu. Realizacja projektu zakłada m.in. współpracę ARP, PSSE oraz polskich firm działających na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej. O tych planach strony rozmawiały ostatnio w Gdańsku.

Inicjatywa ARP to tak zwany plan B, na wypadek gdyby zbyt długo przeciągały się negocjacje dotyczące dalszej przyszłości Stoczni Gdańsk SA, w której ARP ma obecnie niecałe 19 proc. akcji i żadnego wpływu na zarządzanie. Właścicielem Stoczni Gdańsk jest biznesmen Sergiej Taruta, do którego należy aż 81 proc. akcji. Przejmując 10 lat temu Stocznię Gdańsk ukraiński inwestor zapowiadał nie tylko ustabilizowanie jej sytuacji finansowej, ale i dalszy jej rozwój. Niestety tak się nie stało, mimo kilkukrotnego wsparcia polskiego rządu oraz ARP.

Propozycje dla Ukraińców



Obecnie Stocznia Gdańsk znowu jest w trudnej sytuacji. Dlatego kilka miesięcy temu ARP złożyła ukraińskiemu właścicielowi trzy biznesowe propozycje. Dotyczą one zarówno Stoczni Gdańsk, jak i spółki GSG Towers, w której ARP ma co prawda 50 procent udziałów, ale również jest bez kontroli operacyjnej. Jeden z wariantów zakłada wykup Stoczni Gdańsk przez ARP. Aby mogło dojść do złożenia ostatecznej oferty przez ARP, niezbędne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy finansowo-prawnej spółek. Strona ukraińska zgodziła się na przeprowadzenie  tzw. due diligence przez niezależnych ekspertów w październiku. Dostęp do dokumentów, co umożliwiło rozpoczęcie prac, uzyskano jednak niecałe dwa tygodnie temu.

Badanie due diligence ma na celu szczegółową ocenę aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa oraz określenie istniejącego i potencjalnego ryzyka związanego z planowaną transakcją kapitałową, czyli np. fuzją, przejęciem, wydzieleniem lub... sprzedażą przedsiębiorstwa. Czy do takowej dojdzie? Pokaże wynik badania, choć nie to może być decydujące, bo pomimo złych wieści o kondycji firmy, wciąż widać dużą determinację w działaniach strony państwowej.

- Na wyniki czekamy z niecierpliwością, bo wówczas będziemy mogli podjąć ostateczne decyzje. Przedstawimy je bez zbędnej zwłoki. Sytuacja obu spółek jest trudna, o czym informują nas szefowie NSZZ "Solidarność' Stoczni Gdańskiej, którym podobnie jak ARP zależy na ustabilizowaniu sytuacji i rozwoju przedsiębiorstwa. Chcemy jak najszybciej postawić Stocznię Gdańsk na nogi, i wreszcie zapewnić jej rozwój. I to realny, a nie na papierze. Tak, aby pracownicy wreszcie mieli pewność pracy i wynagrodzenia, a lokalna społeczność była dumna ze swojej rozwijającej się firmy - mówi prezes Marcin Chludziński.

Solidarność traci cierpliwość



Kłopoty Stoczni Gdańsk nabrzmiały na początku 2013 roku. Ogłoszono, że zakład rezygnuje z produkcji stoczniowej. Plan naprawy oparto o produkcję wież wiatrowych i konstrukcji stalowych. Od tamtej pory zakład wdrażał różne plany i programy restrukturyzacji, toczył spory z ARP i walczył o przetrwanie. Wówczas władze zakładu mogły liczyć na wsparcie zakładowej "Solidarności". Wszystko zmieniło się pod koniec 2016 roku, wówczas związkowcy rozpoczęli starania, aby majątek Stoczni przejął Skarb Państwa.

A sytuacja w Stoczni Gdańsk jest bardzo napięta. Pracownicy narzekają na system wypłat, który zależy od premii. W sytuacji, gdy nie ma pracy, wypłaty są niższe o połowę. W listopadzie odbyło się spotkanie załogi z obecnym prezesem Stoczni Gdańsk Karenem Oganesianem, który starał się uspokoić nastroje. Relację ze spotkania zamieszczono w  "Rozwadze i Solidarności" - gazecie redagowanej przez stoczniową "Solidarność". Pracownicy zarzucili prezesowi, że przez rezygnację z produkcji stoczniowej, a także brak działania na rynku konstrukcji stalowych firma ma dziś znów kłopoty. W branży energetyki wiatrowej brak zamówień, a na ten rynek zarząd postawił najmocniej. Prezes tłumaczył, że firma negocjuje z trzema firmami z tego obszaru i że po nowym roku będzie praca. W te zapewnienia związki już chyba nie wierzą.

- Widać, jak trudno ruszyć system premiowy... A skoro o pieniądzach mowa: panie prezesie - ile są winne spółki Taruty naszej GSG Towers i Stoczni Gdańsk? - zapytał na spotkaniu Karol Guzikiewicz z zakładowej Solidarności.
- 10 milionów - odpowiada prezes Oganesian. - Ale wystąpiłem o zwrot...
Potem padło pytanie, na ile wypłat by wystarczyło i padła odpowiedź, że na półtora miesiąca - czytamy w "Rozwadze i Solidarności".

Prezes wyraził też opinię, że wartością zakładu są jego pracownicy. Jednak żaden kontrahent nie chce pracować z firmą niestabilną, której grożą strajki, która ma kłopoty z wypłatą i jest tematem nieprzychylnych publikacji. Stwierdził, że pomimo trudniej sytuacji wierzy w poprawę. W tę już nie wierzą związkowcy, którzy raczej liczą na program ARP.

Niedawno w prasie ukraińskiej pojawił się też tekst dotyczący interesów Siergieja Taruty, głównego udziałowca Stoczni Gdańsk. Stwierdził on, że jest skłonny pozbyć się udziałów w stoczniowych spółkach. Czeka jedynie na odpowiednią cenę. Czy utrzymująca się napięta sytuacja w stoczni jest elementem strategii negocjacyjnej ukraińskiego inwestora? Jeśli tak, to jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie w ARP, jest całkowicie nietrafiona. Agencja jest skłonna w ostateczności zakupić stocznię, jednak na pewno nie za wszelką cenę.

Miejsca

Opinie (62)

  • Trzeba się uczyc na błędach (2)

    Interwencjonizm państwowy tylko szkodzi przemysłowi stoczniowemu. Czym w temacie budownictwa okrętowego może błysnąć państwo, to najlepiej widać po komedii z położeniem stępki w Szczecinie pod budowę promu dla PŻB, zresztą z udziałem obecnego premiera Morawieckiego. Podmioty stoczniowe pod MARSEM w PGZ też tylko oczekują dotacji z naszych pieniędzy.

    • 64 14

    • Czym w temacie budownictwa okrętowego może błysnąć państwo, to najlepiej widać...

      w Niemczech. Oni rozumieją, że jedna stocznia pozwala funkcjonować tysiącom innych firm, dostawców i podwykonawców.
      Niemcy dbają o swój przemysł.
      A u nas rządzą tacy geniusze jak Kadek, którzy pozwolili na upadek przemysłu w Polsce.

      • 7 4

    • Stocznia Gdańsk tylko z nazwy

      ta firma nie produkuje statków,

      nie ma tam projektów, pomysłów, chęci, zdolności , determinacji, klientów. I to wszystko w dużej mierze dzięki tamtejszej "Solidarności".

      • 3 0

  • Państwowe pieniądze na ratowanie interesów ukraińsko-rosyjskiego oligarchy! (3)

    Tak to wyglądałoby, gdyby transakcję robił rząd PO. Ale ponieważ robi to "dobrozmian", to po prostu jest to słuszne posunięcie. Nie ma zamówień na nowe statki, ale stocznie kupujemy na pęczki! Jak za rok, dwa będą strajki, to pod bramą rzucę "Solidarności" starą pieluchę, a nie kwiaty...

    • 54 8

    • Trzeba zrobić jak balcerowicz (1)

      Doprowadzić do upadku i wykupić za złotówkę

      • 3 3

      • PIS sprzedał tą firmę a teraz PIS ją odkupuje

        no ale to wina Balcerowicza, że Guzikiewiczowi robić się nie chciało nigdy.

        • 0 0

    • po PO

      raczej trzeba sprzątać twardy elektorat woli głodować niż poprzeć zmianę

      • 0 2

  • co się stało z katarskim inwestorem? (3)

    Ktoś coś wie?

    • 47 12

    • Zapytaj się rudego.

      • 6 11

    • Jak zwykle pisdecki ciemny debil , nie w temacie . Katarski inwestor byl w stoczni Gdynia-pisowska zawodowka nie sluzy. (1)

      Trole pisowskiej przynajmniej powinni umiec odroznic te dwa miasta.Na gdanskiej stoczni roluje ciemny lud pisowska bolszewia . Najpierw prywatyzuja przez moskwe , a nastepnie odkupuja. Czy kurdupel ucieknie do moskwy.

      • 9 4

      • nie gadaj, naprawdę?

        • 1 1

  • (5)

    "W branży energetyki wiatrowej brak zamówień, a na ten rynek zarząd postawił najmocniej." ... zapytajcie miłościwie nam panujący rząd dlaczego na tym rynku tak kiepsko, jeśli stawiamy tylko na węgiel?

    • 42 12

    • W PL wiatr niestety nie wieje stale. (1)

      75 % mocy elektrowni wiatrowej musisz mieć w węglu w rezerwie. I sam pomyśl, czy taki wiatrak to dobra rzecz dla energetyki czy nie.
      Dodam, że przepisy dot. rezerwy opracowano jeszcze PRZED rządami PiS.

      • 6 12

      • ale my produkujemy głównie na export

        • 4 0

    • za drogi (2)

      Ano dla tego że jest nieopłacalne drogi kolego.Prąd z takiej wiatrowej elektrowni jest około trzykrotnie droższy to tak jak kupować tramwaje nie mając infrastruktury po prostu chory pomysł.

      • 5 8

      • Jest 3 tańszy od węgla, do którego i tak co roku podatnik (1)

        dopłaca 9 mld. Więc nie musisz kłamać.

        • 6 3

        • Bredzisz. Tanszy on jest moze wtedy, gdy dostaniesz dotacje. Bez dotacji placz i lament ...

          • 1 2

  • Powiedzmy sobie szczerze. To nie jest miejsce na zakład produkcyjny tej skali i o tym profilu. (3)

    • 35 19

    • A to dlaczego? (1)

      Bo Niemcy nie chcą konkurencji i dali swojemu człowiekowi - Budyniowi - pozwolenie na deweloperkę w tym miejscu, za cenę biedy w PL i nachodźców z Afryki?

      • 13 9

      • Jacy Niemcy??? W Korei i Chinach Niemcy rządzą???
        A to właśnie tam buduje się teraz statki.

        • 6 2

    • Miejsce na zakłady produkcyjne są w niemczech.

      Nie ma co tu się oszukiwać

      • 0 4

  • Bum (2)

    Tak zwiazki rozwalily kolejna stocznie

    • 55 5

    • (1)

      unia reguluje wszystko, niemieckie stocznie pełne pracy, tak się robi wiarę w jajo

      • 3 10

      • Ty, propagandzista

        Napisz, które niemieckie stocznie i jaki maja portfel zamówień oraz ile z nich jest dotowanych przez niemiecki rząd.

        Kolejny co nie wie, nie zna branży i jej kłopotów, ale się wypowie bo go pęcherz czy co innego ciśnie albo partia kazała.

        • 9 4

  • Oszołomy z Solidarności sprzedały stocznie Ukraincom, ale Ukraina już ie jest ok. Może więc sprzedać Węgrom. Będą mieli kawałek morza! Pisowskie kretynstwo nie ma końca

    • 53 12

  • (1)

    dlaczego państwo wchodzi w biznesy ukraińskich oligarchów? kto podpisywał takie kontrakty które nic nie gwarantowały? gdzie wtedy były sławne związki?

    • 40 2

    • to nie państwo tylko poprzedni rząd PiS

      a teraz kolejny rząd PiS wprowadza znowu dobrą zmianę dla stoczni .......powodzenia

      • 11 5

  • znowu premier Guzikiewicz

    • 42 0

  • Ile Stoczni Gdańskiej winna jest NAUTA, która ledwo dycha jak Gryfia (1)

    Państwowe jest ok?

    • 39 5

    • Nauta i spółeczki

      pół roku poślizgu w płatnościach za fv w porywach do 9miesięcy :D

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane