• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznie bez VAT, udrożnione porty i przekop Mierzei. Sejmowa komisja w Gdyni o branży morskiej

Wioletta Kakowska-Mehring
23 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
O stoczniach, portach i przekopie Mierzei sejmowa komisja postanowiła rozmawiać w Gdyni. O stoczniach, portach i przekopie Mierzei sejmowa komisja postanowiła rozmawiać w Gdyni.

O stoczniach, portach i kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną rozmawiano na wyjazdowym posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Było i merytorycznie, i - czasem - jałowo. Tak czy inaczej, branża propozycje przyjęła z zadowoleniem.



Na spotkaniu, które odbyło się w Urzędzie Morskim w Gdyni wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki przedstawił komisji założenia do ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej, nad którą pracuje jego resort. Główne założenia to uwolnienie stoczni budujących kompletne statki od VAT-u w procesie produkcji, uruchomienie całego łańcucha polskich dostawców, umożliwienie przedsiębiorstwu wyboru na trzy lata czy chce płacić podatek dochodowy od osób prawnych CIT, czy zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. oraz tworzenie specjalnych podstref ekonomicznych i wsparcia dla szkolnictwa zawodowego.

Czytaj też: Uwolnieni od VAT. Minister przedstawił założenia do ustawy stoczniowej

Minister przedstawił też szacunki na temat wewnętrznego rynku. Według wyliczeń resortu w najbliższych latach Polska będzie potrzebowała nowych jednostek w kilku obszarach - ok. 9 okrętów (w tym 3 podwodne) dla Marynarki Wojennej, ok. 10 promów pasażerskich, ok. 40 kutrów, a do tego jednostki pomocnicze, np. holowniki. Jeżeli tylko jeden prom to ok. 80 mln euro, to - według resortu - cały ten pakiet zamówień powinien być interesujący dla naszych stoczni i trzeba zrobić wszystko, aby mogły one skorzystać na tych zamówieniach.

W przeciwieństwie do wystąpienia wiceministra Brzezickiego, dyskusja posłów na temat stoczni była dość jałowa. Głównie toczono spór o to, czy rozmawiamy o "odbudowie" przemysłu stoczniowego, czy o pomocy w kontynuowaniu jego rozwoju. Rozwiązania proponowane przez resort spodobały się za to przedstawicielom branży obecnym na spotkaniu.

- Wszystkim nam zależy na tym, aby przemysł okrętowy się rozwijał - budował, przebudowywał i remontował. To dobra wiadomość, że państwo chce stworzyć warunki - powiedział Piotr Soyka, prezes Remontowa Holding. - Pakiet zamówień krajowych jest interesujący. Dobrze, że mają na nie szanse polskie zakłady, ale przede wszystkim pamiętajmy o tym, że nie można takich zamówień kierować do słabych wykonawców.
- Rządowe propozycje są dobre, ale żadna ustawa nie zastąpi mądrej pracy właściciela na bazie realiów - dodał z kolei Jarosław Flont, prezes Gdańskiej Stoczni Remontowa.
Teraz propozycje resortu będą konsultowane. Ustawa ma wejść w życie w przyszłym roku.

Kolejnym tematem były porty. Ich kondycję oceniono dobrze, jednak na pytanie dziennikarzy, czy w tej sytuacji resort widzi możliwość współpracy z obecnymi zarządami portów trójmiejskich, nie uzyskano jednoznacznej odpowiedzi. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział, że sprawa jest analizowana. Przypomnijmy, że kilka dni temu wymieniono zarząd szczecińskiego portu.

Zauważono jednak, że trzeba wciąż pracować nad udrożnieniem portów od strony lądu. Na wniosek posła Marcina Horały z PiS komisja przyjęła dezyderat, w którym stwierdza braki w infrastrukturze dostępowej do portu w Gdyni, stanowiące dla portu poważne bariery rozwojowe. Komisja wystąpiła z prośbą do ministra infrastruktury o doprowadzenie do realizacji kluczowych dla portu inwestycji. Jest to przede wszystkim budowa pierwszego etapu OPAT w postaci łącznika Drogi Czerwonej od Obwodnicy Trójmiasta do ul. Janka Wiśniewskiego. Obecnie jedynym połączeniem portu z systemem dróg krajowych jest Trasa Kwiatkowskiego, ulica o statusie drogi miejskiej i złym stanie technicznym.

W sferze inwestycji kolejowych jako najważniejsza jawi się elektryfikacja i budowa drugiego toru na odcinku Bydgoszcz-Gdynia dawnej magistrali węglowej (trasa 201). Postępujące obciążenie trójmiejskiego węzła kolejowego wraz z trasą kolejową e65 Warszawa-Gdańsk oraz narastającym szynowym ruchem aglomeracyjnym rodzi konieczność utworzenia pełnoprawnej alternatywnej drogi dowozu towarów koleją w rejon Trójmiasta.

Konkrety padły w sprawie tzw. przekopu Mierzei, który ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Założenia techniczne i ekonomiczne budowy kanału przedstawiła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni. Dokumentacja i pozwolenia na budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną mają być w 2018; sam kanał gotowy ma być już w 2021-2022 roku. Całość pochłonie przynajmniej 630 mln zł. Dotychczasowe analizy wykazują, że najkorzystniejsza lokalizacja przekopu jest w miejscowości Nowy Świat. Plany zakładają, że będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości.

- Dzięki przekopowi droga morska relacji Elbląg-Trójmiasto skróci się o 52 mile morskie. To skrócenie drogi wodnej daje bardzo duże oszczędności na tym odcinku i to też powoduje, że projekt broni się pod względem ekonomicznym - stwierdziła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.
Obecnie prowadzone są szczegółowe uzgodnienia z Komisją Europejską w tej sprawie. Przyznano, że nie są to łatwe negocjacje, bo chodzi o sprawy środowiskowe. Przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dorota Arciszewska-Mielewczyk stwierdziła jednak, że "tutaj wchodzą w grę też względy bezpieczeństwa, to co się działo w Rosji, to co się dzieje w Kaliningradzie, więc dla nas to jest priorytet". Takie przedstawienie sprawy KE może kwestie środowiskowe przesunąć na drugi plan w dyskusji.

Z racji nietypowej formuły spotkania, oprócz parlamentarzystów w posiedzeniu komisji wzięli udział też przedstawiciele administracji państwowej i morskiej, samorządowcy, przedstawiciele przedsiębiorstw branży morskiej, ale także związków zawodowych i organizacji pracowniczych. Właśnie oni kilkakrotnie zabierali głos, aby mówić o miejscach pracy w branży morskiej i niestety, o łamaniu praw pracowniczych w tej branży. Tak zwane "umowy śmieciowe" to nie jedyna bolączka. Według organizacji kolejnym poważnym problemem jest zaniżanie kryteriów dotyczących kwalifikacji na stanowiskach wymagających dużych umiejętności. Robi się to, aby powierzać zadania pracownikom niewykwalifikowanym, często z zagranicy, którym można płacić dużo niższe pensje.

Miejsca

Opinie (115)

  • (4)

    "Dzięki przekopowi droga morska relacji Elbląg-Trójmiasto skróci się o 52 mile morskie."

    Super. Wiadomo, Elbląg ogromny rynek zbytu, port z doskonałym dojazdem i możliwość przyjmowania największych statków z Chin.

    No można próbować zaklinać, ale rzeczywistość się nie zmieni. Za dwa lata z GCT będzie pół godziny tirem pod Elbląg.

    • 91 24

    • oj tam oj tam, przetargi się same nie wygrają :)

      • 18 2

    • O przekop się nie obawiam (1)

      Znając sposób prowadzenia inwestycji infrastrukturalnych przez PiS będzie przetarg, unieważnienie przetargu, przetarg, unieważnienie przetargu, przetarg, a na koniec przyjdzie Macierewicz i połowę oferentów oskarży o związki z esbecją, a drugą połowę o podkładanie bomb termobarycznych w tupolewie.

      • 47 22

      • lecz się chłopie....

        .

        • 17 29

    • to sptkanie to ble ble ble

      PIS budujcie sobie ten nikomu nie potrzebny "PRZEKOP" i zlikwidujcie nie rentowne kopalnie, a resztę zostawcie ludziom , którzy wiedzą o czym mówią

      • 7 5

  • kosztem reszty spoleczenstwa bedziemy dotowac stocznie ? (12)

    mamy juz kopalnie z kilkoma mld dotacji rocznie, teraz dojdzie brak podatku ze stoczni. I to maja byc sprawiedliwe rzady? Nikt nie pochyli sie nad malymi firmami zatrudniajacymi np do 5 osob. Zero jakichkolwiek zwolnien, VAT 23% itd no i oczywiscie skarbowka co roku. W duzych firmach za to sa sztaby prawnikow omijajacych podatki, kreatywna ksiegowosc itd ale tam skarbowka wchodzi rzadko bo sama nie ma pojecia gdzie szukac i jak to interpretowac.

    • 73 62

    • stocznie to setki kooperantów (3)

      Dlatego należy wspierać rozwój tej gałęzi przemysłu. Budowa statku to nie tylko blachy. To całe wyposażenie instalacyjne, silniki, elektronika, oraz wykończenie jak w budownictwie.

      • 26 6

      • to moze po prostu uprosic prawo i nie zdzierac z firm takich pieniedzy w podatkach

        • 12 0

      • firmy zatrudniajace do 5 osob to kilka milionow zatrudnionychw Polsce a wiec znacznie wiecej niz w stoczniach i

        • 15 2

      • w Polsce taki statek to właśnie tylko kadłubek

        wyjątkiem wynalazki z Remontowej

        • 4 6

    • Widac, ze ksiegowosc nie jest Ci obca ;)
      Stocznie, jak kazde inne przedsiebiorstwo, i tak odzyskiwaly od Panstwa zaplacony VAT. Sposob rozliczen w tym przemysle jest specyficzny. Okres budowy statku to nawet kilka lat, zaplata w transzach itp itd.

      • 15 1

    • (2)

      tu nie chodzi a zwolnienie z VATu tylko o niezamrażanie kasy w postaci VATu od półproduktów przed skończeniem i sprzedażą projektu

      • 13 2

      • A dlaczego inni mają zamrażać pieniądze w VAt a stocznie nie ??? (1)

        • 11 2

        • nie wiem

          może dlatego że nie chodzą zadymiać pod sejm??

          • 8 3

    • Spokojnie. Już w przyszłym roku nie będzie kasy na pisowskie fanaberie i pomysły.

      Wszystko z hukiem pierdyknie z panią broszką na pysk.

      • 20 9

    • jak dotujemy od lat bzdury to jest ok?

      • 7 1

    • puknij sobie w głowę (1)

      Ty się człowieku módl zeby tym stoczniom wiodło się jak najlepiej. Straszne rzeczy piszesz.

      • 7 1

      • Ja sie nie musze pukac w glowe. Zycze im jak najlepiej ale na tych samych zasadach co malym Polskim firmom !

        • 1 0

  • Brawo (3)

    W końcu coś się dzieje!

    • 58 39

    • (1)

      trójmiejskie cymbały i tak będą narzekać

      • 8 13

      • Popyt na statki też uregulujemy ustawą. I powszechną szczęśliwość i bogactwo też.

        • 13 3

    • ale co sie dzieje! Jedynie belkot wiceministra o zapotrzebowaniu na okrety wojenne ( to nie jego branza)

      okolo 40 kutrow -to napewno postawi przemysl stoczniowy na nogi!

      • 5 2

  • Się uparli na ten przekop, jakby Elbląg miał jakieś znaczenie strategiczne... (2)

    A ile będzie kosztowało jego utrzymanie? Czy to nie jest tak, że co roku trzeba będzie wydawać kilkanaście mln na pogłębianie jego koryta?

    • 76 32

    • (1)

      Zalew Wiślany na kilka miesięcy zamarza (przy normalnych zimach, które pewnie kiedyś wrócą) i to pokrywą kilkudziesięciu centymetrów. Ile będzie kosztowało utrzymanie toru wodnego zimą?

      • 19 14

      • jak "zamarzł" ostatnio to powłoka lodu miała grubość 2-4 cm co w niczym ewentualnej żegludze by nie przeszkadzało
        ponadto kolejne otwarcie na Bałtyk mogłoby wyeliminować to zjawisko...

        • 8 9

  • niech podadzą koszt utrzymania tego kanału (2)

    bo sam wykop to jedna sprawa, a koszty obsługi, odmulania samego kanału i torów wodnych to zupełnie inna bajka.

    • 56 17

    • Koszt utrzymania (1)

      Wiesz że za przejazd kanałem pod Wisłą będzie płatny .

      • 1 11

      • A gdzie pod Wisłą robią kanał?

        • 10 0

  • Możecie już się pakować Panowie i Panie z zarządów ZMPG (7)

    • 49 6

    • Dobra zmiana nieuchronnie nadchodzi (6)

      to tylko kwestia czasu.....

      • 32 1

      • Jeżeli masz na myśli TKM, to dobrą zmianą to nie będzie. (5)

        Żałosna jest ta dzika satysfakcja niektórych prymitywnym TKM-em, którego efektem jest pogorszanie jakości zarządzania. A, w przypadku naszych portów, taki efekt będzie niemal pewny. Porty, wbrew temu, jak się niektórym zdaje, nie są samograjami, przy których będzie mógł się ogrzać jakiś niekompetentny partyjny swojak, bez konsekwencji dla kondycji portu.

        • 14 21

        • Żenadą jest to, że niektórzy myślą, że są niezastąpieni (3)

          • 18 7

          • (2)

            Oczywiście, ludzie są zastępowani następnymi, zwłaszcza, że nie są wieczni. Nie zawsze nowi są lepsi. A trzeba jeszcze wziąć pod uwagę to, że ludzie w organach firmy, niezależnie od własnych kompetencji, muszą być jeszcze tak dobrani, żeby mogli ze sobą współpracować, dając efekt synergii. Przykładowo, w porcie gdyńskim to się udało.
            Nie pisz mi tu o żenadzie "ideale", kiedy nie znasz konkretnej rzeczywistości. A konkursy na te stanowiska były otwarte i sam mogłeś też do nich przystąpić, przekonując się o własnej zastępowalności.

            • 3 12

            • (1)

              Obecni ludzie w organach firmy są najlepsi, a nowi ( jeszcze nie znani ) na pewno będą gorsi. Chyba ktoś nie wytrzymuje ciśnienia i zaklina rzeczywistość ale dobre zmiany i tak nieuchronnie nadchodzą.

              • 9 3

              • W drugim zdaniu obśmiałeś to, co sam napisałeś w pierwszym (ja wyżej napisałem inaczej). Właśnie taka pokrętna logika jest obecnie domeną piewców "dobrej zmiany". Jej sztandarowym przykładem jest też twierdzenie, że, ponieważ my, pisowcy, uważamy, że dotychczasowe konkursy były nieuczciwe, to nie poprowadzimy ich uczciwie, a zrobimy jeszcze gorzej i będziemy wyznaczać wyłącznie swojaków po uważaniu.

                • 2 7

        • To są specjaliści od zawracania Wisły kijem - polscy psuje.Nic nie rozumie a wytłumaczyć sobie nie da bo obiecał wyborcom.

          • 4 11

  • Najtańsza oferta ....Dramt projektów publicznych

    - wszystkim nam zależy na tym, aby przemysł okrętowy się rozwijał - budował, przebudowywał i remontował. To dobra wiadomość, że państwo chce stworzyć warunki - powiedział piotr soyka, bardzo ładnie dobrze powiedziane ....Ale tak jak w budownictwie projekt rządowy wygrywa zawsze najtańsza oferta ....I to jest dramat

    • 27 2

  • Podziękowania dla posła Horały (6)

    że konsekwentnie podtrzymuje przedwyborczą obietnicę w sprawie budowy OPAT, bo dotychczas żaden z posłów (różnych opcji) nigdy nie traktował tej iwestycji na poważnie. Czekamy na dalsze dzialania w tym temacie, również pozostałych posłów z Pomorza...

    • 74 21

    • Fakt (2)

      Konsekwentnie obiecuje, taki konsekwentny z niego chłop...

      • 16 10

      • (1)

        Wszak polityk jest od tego, by obiecywać i konsekwentnie te obietnice wypełniać.

        • 3 1

        • Na razie dotarł do etapu konsekwentnych obietnic.

          • 2 0

    • tak. W obiecywaniu jest dobry. A gdzie był, jak likwidowano oddzial kardio w redlowie? zrobil mini pikiete przed szpitalem miejskim, jak juz decyzja była podjęta. gdzie byl wczesniej????milczał. siedział cicho i badal to robić. liczyć na stołek w wyborach.

      • 3 7

    • No wiadomo, że poseł Horała już zaczął sam budować OPAT i wbił szpadeł w 2014 r. (1)

      • 5 1

      • niestety, posłowie z PO nie byli chętni do pomocy....

        (a wręcz utrudniali na ile się dało - w stolicy)

        • 6 1

  • Mam nadzieję, że tkm nie zdominuje działania rządu wobec trójmiejskich portów, chociaż, niestety, wiele na to wskazuje.

    Niemniej, panu posłowi Horale dziękuję, że, tak, jak deklarował, nie zapomniał o konieczności wystąpienia w sprawie żywotnych interesów portu gdyńskiego. Oby wytrwał w determinacji działania na rzecz zapewnienia temu portowi niezbędnej dostępności drogowej i kolejowej, i oby przysłowiowa para znów nie poszła w gwizdek, jak działo się przez ostatnie lata w tej sprawie. Póki co, konkretnych decyzji dotyczących rozwiązania tego problemu nie ma, z oczywistą stratą dla pozycji konkurencyjnej portu, nie mówiąc już o potencjalnym zagrożeniu dla jego działalności w ogóle.

    • 31 12

  • Nareszcie rząd który dba o polski interes. (8)

    Macie u mnie kredyt zaufania.

    • 60 75

    • interes polski (1)

      pod warunkiem ze podwykonawcy oraz materiały np. stal będą zamawiane w polskich firmach / hutach itp o ile takie jeszcze zostały....

      • 14 1

      • Te firmy i huty nie są już polskie, leżą tylko na terenie Polski. A walczyli o to konsekwentnie Balcerek i PO.

        • 3 3

    • To jest rząd dbający o SWOICH wyznawców.W stadninach koni już są namiestnicy-laicy.

      • 13 8

    • a ciebie jak widac zdrowo po...alo!! (4)

      jaki polski interes dostrzegles u tej ekipy?! podatek bankowy i od sklepow wielkopowierzchniowych za ktory za chwile sam zaplacisz? to sa ludzie oderwani od rzeczywistosci, ktorzy nawet nie znaja elementarnych zasad ekonomii! a moze 500 zl na dziecko i wspieranie patologii!! a ten "maly ze szczekosciskiem" ktory leczy swoje kompleksy kosztem narodu?!

      • 9 10

      • ZAkodOWANY błazen z ciebie!

        • 8 9

      • daleko mi do pis ale ty to jesteś chory z nienawiści, wspołczuję

        • 9 5

      • Szkoda gadać i komentować (1)

        rozKODuj się póki czas

        • 7 4

        • Jakie to Polskie, już są dwa obozy które sie zwalczają ;) internety wrzą

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane