• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznie bez VAT, udrożnione porty i przekop Mierzei. Sejmowa komisja w Gdyni o branży morskiej

Wioletta Kakowska-Mehring
23 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
O stoczniach, portach i przekopie Mierzei sejmowa komisja postanowiła rozmawiać w Gdyni. O stoczniach, portach i przekopie Mierzei sejmowa komisja postanowiła rozmawiać w Gdyni.

O stoczniach, portach i kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną rozmawiano na wyjazdowym posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Było i merytorycznie, i - czasem - jałowo. Tak czy inaczej, branża propozycje przyjęła z zadowoleniem.



Na spotkaniu, które odbyło się w Urzędzie Morskim w Gdyni wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki przedstawił komisji założenia do ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej, nad którą pracuje jego resort. Główne założenia to uwolnienie stoczni budujących kompletne statki od VAT-u w procesie produkcji, uruchomienie całego łańcucha polskich dostawców, umożliwienie przedsiębiorstwu wyboru na trzy lata czy chce płacić podatek dochodowy od osób prawnych CIT, czy zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. oraz tworzenie specjalnych podstref ekonomicznych i wsparcia dla szkolnictwa zawodowego.

Czytaj też: Uwolnieni od VAT. Minister przedstawił założenia do ustawy stoczniowej

Minister przedstawił też szacunki na temat wewnętrznego rynku. Według wyliczeń resortu w najbliższych latach Polska będzie potrzebowała nowych jednostek w kilku obszarach - ok. 9 okrętów (w tym 3 podwodne) dla Marynarki Wojennej, ok. 10 promów pasażerskich, ok. 40 kutrów, a do tego jednostki pomocnicze, np. holowniki. Jeżeli tylko jeden prom to ok. 80 mln euro, to - według resortu - cały ten pakiet zamówień powinien być interesujący dla naszych stoczni i trzeba zrobić wszystko, aby mogły one skorzystać na tych zamówieniach.

W przeciwieństwie do wystąpienia wiceministra Brzezickiego, dyskusja posłów na temat stoczni była dość jałowa. Głównie toczono spór o to, czy rozmawiamy o "odbudowie" przemysłu stoczniowego, czy o pomocy w kontynuowaniu jego rozwoju. Rozwiązania proponowane przez resort spodobały się za to przedstawicielom branży obecnym na spotkaniu.

- Wszystkim nam zależy na tym, aby przemysł okrętowy się rozwijał - budował, przebudowywał i remontował. To dobra wiadomość, że państwo chce stworzyć warunki - powiedział Piotr Soyka, prezes Remontowa Holding. - Pakiet zamówień krajowych jest interesujący. Dobrze, że mają na nie szanse polskie zakłady, ale przede wszystkim pamiętajmy o tym, że nie można takich zamówień kierować do słabych wykonawców.
- Rządowe propozycje są dobre, ale żadna ustawa nie zastąpi mądrej pracy właściciela na bazie realiów - dodał z kolei Jarosław Flont, prezes Gdańskiej Stoczni Remontowa.
Teraz propozycje resortu będą konsultowane. Ustawa ma wejść w życie w przyszłym roku.

Kolejnym tematem były porty. Ich kondycję oceniono dobrze, jednak na pytanie dziennikarzy, czy w tej sytuacji resort widzi możliwość współpracy z obecnymi zarządami portów trójmiejskich, nie uzyskano jednoznacznej odpowiedzi. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział, że sprawa jest analizowana. Przypomnijmy, że kilka dni temu wymieniono zarząd szczecińskiego portu.

Zauważono jednak, że trzeba wciąż pracować nad udrożnieniem portów od strony lądu. Na wniosek posła Marcina Horały z PiS komisja przyjęła dezyderat, w którym stwierdza braki w infrastrukturze dostępowej do portu w Gdyni, stanowiące dla portu poważne bariery rozwojowe. Komisja wystąpiła z prośbą do ministra infrastruktury o doprowadzenie do realizacji kluczowych dla portu inwestycji. Jest to przede wszystkim budowa pierwszego etapu OPAT w postaci łącznika Drogi Czerwonej od Obwodnicy Trójmiasta do ul. Janka Wiśniewskiego. Obecnie jedynym połączeniem portu z systemem dróg krajowych jest Trasa Kwiatkowskiego, ulica o statusie drogi miejskiej i złym stanie technicznym.

W sferze inwestycji kolejowych jako najważniejsza jawi się elektryfikacja i budowa drugiego toru na odcinku Bydgoszcz-Gdynia dawnej magistrali węglowej (trasa 201). Postępujące obciążenie trójmiejskiego węzła kolejowego wraz z trasą kolejową e65 Warszawa-Gdańsk oraz narastającym szynowym ruchem aglomeracyjnym rodzi konieczność utworzenia pełnoprawnej alternatywnej drogi dowozu towarów koleją w rejon Trójmiasta.

Konkrety padły w sprawie tzw. przekopu Mierzei, który ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Założenia techniczne i ekonomiczne budowy kanału przedstawiła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni. Dokumentacja i pozwolenia na budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną mają być w 2018; sam kanał gotowy ma być już w 2021-2022 roku. Całość pochłonie przynajmniej 630 mln zł. Dotychczasowe analizy wykazują, że najkorzystniejsza lokalizacja przekopu jest w miejscowości Nowy Świat. Plany zakładają, że będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości.

- Dzięki przekopowi droga morska relacji Elbląg-Trójmiasto skróci się o 52 mile morskie. To skrócenie drogi wodnej daje bardzo duże oszczędności na tym odcinku i to też powoduje, że projekt broni się pod względem ekonomicznym - stwierdziła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.
Obecnie prowadzone są szczegółowe uzgodnienia z Komisją Europejską w tej sprawie. Przyznano, że nie są to łatwe negocjacje, bo chodzi o sprawy środowiskowe. Przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dorota Arciszewska-Mielewczyk stwierdziła jednak, że "tutaj wchodzą w grę też względy bezpieczeństwa, to co się działo w Rosji, to co się dzieje w Kaliningradzie, więc dla nas to jest priorytet". Takie przedstawienie sprawy KE może kwestie środowiskowe przesunąć na drugi plan w dyskusji.

Z racji nietypowej formuły spotkania, oprócz parlamentarzystów w posiedzeniu komisji wzięli udział też przedstawiciele administracji państwowej i morskiej, samorządowcy, przedstawiciele przedsiębiorstw branży morskiej, ale także związków zawodowych i organizacji pracowniczych. Właśnie oni kilkakrotnie zabierali głos, aby mówić o miejscach pracy w branży morskiej i niestety, o łamaniu praw pracowniczych w tej branży. Tak zwane "umowy śmieciowe" to nie jedyna bolączka. Według organizacji kolejnym poważnym problemem jest zaniżanie kryteriów dotyczących kwalifikacji na stanowiskach wymagających dużych umiejętności. Robi się to, aby powierzać zadania pracownikom niewykwalifikowanym, często z zagranicy, którym można płacić dużo niższe pensje.

Miejsca

Opinie (115)

  • wielka sciema

    sukcesy portów w Gdansku iGdyni wariactwo od świętego jarka sprzeda jako swoje.Jacuś ladnie to pokaże wTVPpis .

    • 14 15

  • (5)

    trudno mi powiedzieć czy to zmiany dobre czy złe natomiast widzę już jedno że PiS tak samo jak PO ma w nosie interes robotników - wspiera oligarchów i poobsadzanych na stanowiskach swoich wielkich dyrektorów a robotnicy z przymusu pracują na umowy o dzieło lub na działalności w przypływie łaski na zleceniu...
    swoją drogą gdzie obiecana wyższa kwota zwolniona z podatku?

    • 14 14

    • myśl logicznie (4)

      4 letni program naprawczy mieli zrealizowac w 100 dni?

      • 7 9

      • "racja" lepiej czekać na wybory za 4 lata

        • 2 1

      • a kiedy była mowa o 4ech latach? wolna kwota od podaktu 8 tyś miała być od razu

        • 5 5

      • Ty mówisz o naprawie Polski (1)

        A on mówi o poprawie jego dochodów które można zmienić ot zaraz.
        Oczywiście musieliby oszczędzać, a nie wydawać ile wlezie.

        • 4 0

        • nie da się naprawić Polski bez uczciwości i bez poprawienia sytuacji i dochodów "zwykłych" pracowników

          • 4 1

  • Elbląg portem morskim - to chore ambicje... (6)

    Koszty utrzymania przekopu jest wyższy niż rzeczywiste koszty prac związanych z pogłębianiem dla obu portów Gdyni i Gdańska łącznie.
    Dodatkowo katastrofa związana z uwolnieniem bakterii z Zalewu - zastanówcie się dlaczego nikt nie kąpie się nad Zalewem już od lat 70-tych ...

    Już historycznie Elbląg przegrywał z Gdańskiem.

    Gdańsk Stogi tutaj jest pełnomorski port kontenerowy z dalszą możliwością rozbudowy :)

    • 33 14

    • Zgadzam się. Przekop mierzei wraz z pogłębieniem toru wodnego i inwestycjami portowymi w Elblągu, a do tego kosztowne utrzymanie tego wszystkiego tak, aby nadawało się do użycia, spowoduje koszty, które nie zrekompensuje gospodarcze wykorzystanie tej inwestycji, która będzie miała jakieś tam znaczenie turystyczne, nie licząc pogorszenia komunikacji na samej mierzei. Ten projekt nie trzyma się kupy.

      • 14 8

    • Ten projekt przekopu to zwycięstwo chorych ambicji nad zdrowym rozsądkiem.Nic tutaj nie trzyma sie kupy.Ale jak obiecało się gwiazdkę z nieba.......

      • 8 6

    • (3)

      Port w Szczecinie jest 69 km w głębi lądu i nikt nie narzeka. Elbląg natomiast leży ca 10 km od morza. 70 lat zapóźnień i zaniechań w utrzymaniu Nogatu i toru wodnego do przekopu trzeba odrobić. Nowoczesne wysokowydajne pogłębiarki ssąco-refulujące w trymiga odrobią te zaległości. Będzie praca, wielu ludzi nie wyjedzie za granicę.

      • 6 5

      • Da się zrobić - trzeba chcieć (1)

        Przykład:
        150 lat temu wykopano 163 km Kanał sueski w ciągu 10 lat. Nowy Kanał sueski oddany do użytku w ubiegłym roku ma 72 km długości. Miał być wykonany w ciągu 5 lat a wykonano go w ciągu niecałego roku. Nie słuchać zagorzałych sympatyków Rosji.

        • 3 7

        • W takim razie proponuję ambitnie pociągnąć ten kanał do Morza Czarnego. Będzie można zaskoczyć ruskich atakiem naszych nowych okrętów podwodnych z południa i np. odbić Krym.

          • 4 3

      • Zalew Szczeciński niemal o połowę głębszy niż Wiślany

        Dane z tego samego źródła:
        Głębokość
        średnia 3,8 m
        maksymalna 10,5 m

        No i mamy kontrolę nad tym, co leży na dnie Zalewu, co w przypadku granicy z Rosją która nie należy do UE jest utrudnione.
        Więc argument nietrafiony

        • 4 2

  • Przekop

    Warto obejrzeć przekop Półwyspu Kassandra (to najbardziej wysunięty na zachód palec Półwyspu Chalkidiki) w Grecji. Przekop łączy zatoki Morza Egejskiego.

    • 6 3

  • Balbina już działa

    i o to chodzi

    • 4 2

  • wizyta super

    Można jeszcze wsadzić kij w mrowisko lub w koryto Wisły to może się poziom ureguluje? Warto też zakupić farby bez Vad do malowania trawników.

    • 8 5

  • prośba

    Może piszmy po polsku?

    "...uwolnienie stoczni budujących kompletne statki od VAT-u".

    • 4 0

  • uprzejma uwaga (2)

    Obecnie w Gdyni przemysł stoczniowy kwitnie.

    Zatem: "co by tu panowie spie...yć?"

    • 22 9

    • (1)

      kwitnie na samozatrudnieniu w wistalu i kriście... a że w tym pierwszym niedawno był strajk to na pewno jest świetnie...

      • 4 6

      • nie podoba się to do rosji na saksy

        • 2 1

  • (1)

    To jest absurd na miarę światową. Port morski Elbląg przez prawie 70 lat jest odcięty od morza, Oczywiście w interesie Rosji. Ekolodzy wiadomej prowieniencji przedstawiają kasandryczne wizje, co może stać się z przyrodą po wykonaniu przekopu, mierzei. Ekologom oczywiście towarzysze na eksponowanych stanowiskach w Krynicy Morskiej.

    • 8 16

    • dodam jeszcze bo wielu nie wie

      W czasie przynależności do państwa polskiego Elbląg był drugim co do wielkości portem morskim w obrębie Morza Bałtyckiego.
      W 1579 roku zostało w Elblągu założone przedstawicielstwo Angielskiej Wschodniej Kompanii Handlowej, a wszystkie towary wymieniane między Polską a Anglią były wywożone statkami z portu w Elblągu.

      • 6 2

  • Przekop toru wodnego w płytkim Zalewie... (2)

    Zalew Wiślany miejscami tam jest mniej niż 2 m wody i ponad 2 metry osadów pełnych śmieci z okresów wojny i bieżących z Obwodu Kaliningradzkiego, który nie ma oczyszczalni ścieków...

    - przykładem niegospodarności!

    Wilkipedia nt Zalewu Wiślanego
    Głębokość
    średnia 2,7 m
    maksymalna (polskiej części) 5,1 m

    • 17 1

    • (1)

      jeżeli rzekomo nie ma tam oczyszczalni ścieków to budowa kanału tylko pomoże - zwiększy wymianę wody i oczyści zalew

      • 3 6

      • Oczyszczalnie chcieli nawet Rosjanom zbudować Finowie ale duma się nie zgodziła...

        Nie ma co zgadywać - są na ten temat badania, że otwarcie tych wód doprowadzi do rozlewu zanieczyszczeń - które w mule są bezpiecznie unieruchomione jak w sarkofagu.

        Natomiast w analizach pisanych pod dyktando władz nie uwzględnia się ogromnych kosztów utylizacji właśnie tych osadów z dna Zalewu.

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane