• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sztuczna inteligencja na statkach Stena Line

erka
16 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pilotażowy projekt dotyczący wykorzystania sztucznej inteligencji prowadzony jest na promie pasażersko-samochodowym "Stena Scandinavica" na trasie Göteborg - Kilonia. Pilotażowy projekt dotyczący wykorzystania sztucznej inteligencji prowadzony jest na promie pasażersko-samochodowym "Stena Scandinavica" na trasie Göteborg - Kilonia.

Stena Line prowadzi badania mające na celu zastosowanie technologii sztucznej inteligencji (AI) na promie Stena Scandinavica - na trasie Göteborg-Kilonia. Jeśli wszystko pójdzie dobrze to technologia ta zostanie wykorzystana na innych jednostkach Steny. Armator planuje zastosowanie AI w całej firmie do 2021 roku.


Sztuczna inteligencja w biznesie:


Obecnie prowadzony jest program pilotażowy, w ramach którego na pokładach statków wdrażana jest technologia sztucznej inteligencji. Celem programu jest redukcja zużycia paliwa i zminimalizowanie wpływu transportu morskiego na środowisko.

Projekt, realizowany we współpracy z firmą technologiczną Hitachi, zakłada opracowanie modelu wspomaganego przez AI, który ma pomóc w przewidywaniu zużycia paliwa przez konkretny statek na określonej trasie, w danych warunkach. Model ten ma być wsparciem dla kapitana i oficerów podczas planowania rejsu.

AI to spore oszczędności



Jak twierdzą przedstawiciele Steny, projekt wniesie istotny wkład do realizacji strategii zrównoważonego rozwoju Stena Line oraz pozwoli osiągnąć cel zmniejszenia zużycia paliwa o 2,5 proc. rocznie.

- Model symuluje wiele różnych scenariuszy, zanim zaproponuje najbardziej optymalną trasę i konfigurację urządzeń statkowych. Przy pomocy sztucznej inteligencji możemy wziąć pod uwagę kombinacje obejmujące wiele zmiennych, takich jak: prądy morskie, warunki pogodowe, stan wody, prędkość statku w wodzie - czego nie dałoby się wykonać ręcznie - mówi Lars Carlsson, kierownik wydziału sztucznej inteligencji w Stena Line.
Stena Line już teraz wykorzystuje wsparcie technologii sztucznej inteligencji w kilku obszarach, takich jak administracja, finanse czy obsługa klienta.

Sztuczna inteligencja na promach Steny



Pilotażowy projekt prowadzony jest na promie pasażersko-samochodowym Stena Scandinavica na trasie Göteborg - Kilonia. Pod koniec roku zostanie przeprowadzona ocena projektu oraz opracowanie programu wdrażania modelu sztucznej inteligencji na pozostałych kilkudziesięciu statkach Stena Line. Stena Line zamierza wprowadzić model sztucznej inteligencji na wszystkich statkach do 2021 roku.

- Pomagamy sztucznej inteligencji ewoluować i jest to bardzo interesujący i satysfakcjonujący proces. Od około czterech tygodni po każdym rejsie wprowadzamy poprawki do modelu. To niesamowite, jak model AI szybko się uczy. - mówi Jan Sjöström, kapitan Stena Scandinavica. - Dobre planowanie rejsu oraz prowadzenie statku w bezpieczny, a jednocześnie efektywny energetycznie sposób, to prawdziwe mistrzostwo. Praktyka czyni mistrza, ale z asystą sztucznej inteligencji nowy kapitan lub oficer może szybciej nauczyć się, jak optymalizować zużycie paliwa przyczyniając się do bardziej zrównoważonej żeglugi.
erka

Miejsca

Opinie (18)

  • Czy sztuczna inteligencja posiada kobieca intuicje? ;) (2)

    • 24 1

    • No cos kobiecego miec powinna :)

      • 2 0

    • Tak

      • 1 0

  • Jak można coś sztucznego nazwać inteligentnym???? Chyba bardziej zaprogramowanym.... (3)

    • 10 7

    • (1)

      Inteligencja to umiejętność rozwiązywania nowych problemów na podstawie wiedzy i doświadczenia. W przypadku maszyny tylko uczenie się jest zaprogramowane. Na przykład robot analizuje dane z wczesniejszych kursów i wykrywa podobieństwa w kursach, które mają najniższe zużycie paliwa. Na tej podstawie planuje kolejne kursy, na bieżąco analizując przychodzące dane i korygując swój model.

      • 11 0

      • Ale samo pojęcie jest hipotetyczne a nie naturalne...

        • 0 0

    • Można, tak samo jak sztuczne zapłodnienie jest nadal zapłodnieniem

      Mówiąc dużym uproszczeniem, sztuczna inteligencja naśladuje (ale w małej skali) pracę mózgu. Pozwala to robić rzeczy, które tradycyjnymi algorytmami są niemożliwe lub bardzo złożone, np. oceniać co znajduje się na zdjęciu. Generalizując - pozwalają na szybkie ocenianie dużych zbiorów danych i wyciąganie wniosków z ich zawartości. W kontekście statków, mogą to być np. informacje pogodowe i hydrograficzne, a na ich podstawie wnioskowany jest kurs zbliżony do optymalnego.

      • 2 0

  • 2.5% oszczędności rocznie? (1)

    To przez dekadę będzie 25%,tak?

    • 5 6

    • Będzie na premie, a o to chodzi.

      • 2 0

  • Ti się jakby zgadza (1)

    Sztuczna inteligencja będzie pasować do pijanych Szwedów

    • 12 1

    • NIe myl sztucznej inteligencji z prawdziwą głupotą :)

      • 2 0

  • prawie Huawei

    • 4 0

  • W Urzędach Miejskich przydałaby się taka sztuczna inteligencja i empatia, skoro brakuje takiej normalnej, ludzkiej...

    • 5 1

  • (1)

    Balbym sie. Obawiam sie tego, ze za kilka lat moze dojsc do buntu maszyn jak w filmie

    • 5 1

    • 1. To w Stena Line to nie jest AI
      2. AI ograniczone do pewnego zakresu tak łatwo i szybko nie przekroczy swojego świata
      3. Bez świadomości AI nie jest groźne
      Nie ma się czego bać przez najbliższe kilkadziesiąt lat.

      • 0 0

  • Machine learning to nie AI

    Nie wprowadzajmy zbędnej paniki

    • 4 1

  • Przy pomocy sztucznej inteligencji możemy wziąć pod uwagę kombinacje obejmujące wiele zmiennych, takich jak: prądy morskie, warunki pogodowe, stan wody, prędkość statku w wodzie

    na razie to nie umiemy przewidzieć pogody na jutro

    • 4 2

  • doszedłem do "najbardziej optymalne"

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i...

Najczęściej czytane