• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

T2 oficjalnie otwarte. DCT zwiększa możliwości przeładunkowe

Robert Kiewlicz
24 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Nowe głębokowodne nabrzeże T2 o długości 650 metrów jest wyposażone w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 20 tys. TEU.

Oficjalnie otwarto drugie, głębokowodne nabrzeże terminala kontenerowego DCT Gdańsk. Projekt T2 zobacz na mapie Gdańska to największa prywatna inwestycja sektora portowego w Polsce. Ma przyczynić się ona do podwojenia potencjału przeładunkowego DCT do 3 mln TEU rocznie. Na tym jednak nie koniec. Optymistyczne prognozy wzrostu ładunków w rejonie Bałtyku mogą w najbliższych latach doprowadzić do powstania nabrzeża T3.


Czy rynek przewozów kontenerowych to przyszłość naszych portów?


Nowe głębokowodne nabrzeże T2 o długości 650 metrów jest wyposażone w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 20 tys. TEU. Wraz z piętnastoma w pełni zelektryfikowanymi suwnicami placowymi eRTG, wspomaganymi w operacjach przez ponad 30 nowych ciągników terminalowych, przyczyni się do podwojenia potencjału przeładunkowego DCT Gdańsk do 3 mln TEU rocznie.

- Zakończenie tej inwestycji cementuje pozycję DCT jako największego terminalu kontenerowego na Bałtyku i umacnia pozycję Portu Gdańsk jako kluczowego portu w tym rejonie Europy - mówi Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk.
- Projekt T2 przełoży się na wzrost wpływów budżetowych z tytułu podatku VAT, ceł oraz akcyzy. Można założyć, że już w 2016 roku kwota ta przekroczy 6 mld złotych - wskazuje Adam Żołnowski, wiceprezes zarządu ds. finansowych DCT Gdańsk.
DCT to spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Projekt w Gdańsku jest jedną z największych inwestycji australijskich w regionie. DCT Gdańsk rozpoczął budowę drugiego głębokowodnego nabrzeża w Porcie Północnym na początku 2015 roku. Na tę inwestycję oraz spłatę istniejących zobowiązań DCT zabezpieczyło środki w wysokości 290 mln euro. Generalnym wykonawcą i projektantem jest belgijska spółka N.V. BESIX, a jej głównym podwykonawcą spółka NDI.

- DCT to jedna z największych inwestycji z punktu widzenia rządu Australii. Dzięki temu Polska staje się hubem logistycznym dla całego regionu. Mam nadzieję, że na tym się nie skończy i być może za jakiś czas powstanie nabrzeże T3 - mówi Paul Wojciechowski, ambasador Australii w Polsce.
- Liczba zatrudnionych w DCT wzrosła w ostatnich miesiącach do 730. Jest to znaczny wzrost w porównaniu ze stanem sprzed roku. W 2015 roku przeładowaliśmy ponad 1 mln TEU, a w tym roku ten rezultat będzie na pewno jeszcze lepszy. Podwojenie przeładunków nastąpi w ciągu najbliższych 2-3 lat - dodaje Kwiatkowski. - Każdy port w naszym regionie ma ambicje, aby być czołowym graczem na rynku. My specjalizujemy się w kontenerach i w tym segmencie jesteśmy unikalnym podmiotem. W chwili obecnej inne porty nie są w stanie fizycznie obsłużyć największych jednostek na świecie. Jesteśmy firmą opierającą swoje działanie na zasadach rynkowych i na analizach rynku. Patrząc jednak na prognozy wzrostu ładunków w rejonie Bałtyku mogę stwierdzić, że powstanie nabrzeża T3 jest możliwe.
Ciekawostką jest, że suwnice STS, pracujące na nowym nabrzeżu, są jednymi z najwyższych konstrukcji w Gdańsku z wysokością 133 m n.p.m. Podczas budowy wbito 211 pali na samym tylko nabrzeżu (w linii brzegowej), ogólna liczna punktów wzmocnienia terenu (różne rodzaje pali, kolumn kamiennych czy zagęszczonych miejsc) to 70 tys.

T2 jest usytuowane pomiędzy pirsem rudowym a istniejącym już terminalem. Port Gdański wydzierżawił na ten cel ok. 27 hektarów. Dodatkowo inwestor zalądowił część akwenów portowych, przez co powierzchnia Polski zwiększyła się o ponad 18 tys. m kw.

- Jesteśmy bardzo cierpliwym kapitałem. Inwestycje rozpatrujemy w okresie 10-20 lat. Przez ostatnie lata zrezygnowaliśmy z dywidendy i środki inwestowaliśmy w rozwój spółki. Jako fundusz operujemy kapitałem o wartości 400 mld dolarów, z czego 140 mld zainwestowane jest właśnie w inwestycje infrastrukturalne. Nieczęsto inwestujemy jednak w projekty takie jak DCT, dlatego jest to dla nas inwestycja szczególna - podkreśla Grant Smith, dyrektor zarządzający Funduszu GIF II i członek Rady Nadzorczej DCT Gdańsk.

Nowe suwnice w DCT. Sierpień 2016 r.

Miejsca

Opinie (175) 3 zablokowane

  • (10)

    Mistrzowie propagandy

    • 64 62

    • Propaganda propagandą a fakty są faktami... (8)

      Gdańsk rośnie...

      • 31 5

      • Jasne (7)

        Póki co odebrał to co było w Gdyni, już widzę jak Niemcy pozwolą Hamburg wygryźć. Napisz jeszcze że Anglicy zaczną tu za pracą przyjeżdżać

        • 8 23

        • transoceaniki największe na świecie były w Gdyni? widać jak masz sprany mózg propagandą gdyńską (2)

          w Gdyni nic nie było, tylko to nic było dobrze ubrane w przekaz reklamowy

          • 19 6

          • Skoro uważasz to za sukces to ok, napisze abyś zrozumiał/a (1)

            były dwa mniejsze w Gdyni a teraz jest jeden większy w Gdańsku. Ale nie to było przekazem,,,

            • 3 10

            • no ale tego większość tu komentujących nie jest w stanie pojąć

              im się wydaję, że wiedzą lepiej i kropka.

              • 2 3

        • Hamburg ma zupelnie inna role niz Gdanski port ignorancie (1)

          Nie mowiac o tym, ze nikt nie mowi o sciganiu sie z Hamburgiem czy Rotterdamem.

          • 3 4

          • Ciekawe jaką

            • 5 3

        • poczytaj sobie trylogie (1)

          Bywaly czasy, kiedy do Polski przyjezdzalo sie "za chlebem". W Trylogii - Ketling.

          Co do aktualnej sytuacji - znam osobiscie kilku Wlochow i Hiszpana, ktorzy przyjechali do Polski do pracy. Dobrze wyksztalceni, po studiach. Uznali, ze w Polsce beda zarabiac lepiej niz u siebie. Fakt, nie opinia.

          • 5 0

          • No właśnie, kilku ! i to w świadomym wyborze a nie z przymusu za chlebem jak My, w "sile" paru milionów

            • 1 1

    • Te prywatne fundusze to wszystko zagraniczne

      nic polskiego wy peowskie złodzieje

      • 4 14

  • (20)

    Ludzie tam grosze zarabiają.

    • 70 44

    • wydaje Ci sie.

      • 6 24

    • zatrudnij ich i płać im złotówki miast groszy (1)

      • 31 10

      • Zawsze jestes taki glupio dowcipny czy tylko po godzinach pracy w urzedzie?

        • 6 12

    • Always sunny (4)

      A jednak "coś" ich tam trzyma. Jakaś tajemnicza siła...

      • 26 7

      • głód i nędza

        • 14 10

      • (2)

        trzyma ich to, że lepiej mieć minimalne wynagrodzenie niż żadne

        • 16 3

        • Jestem z miasta... to widać ! (1)

          Średnie wynagrodzenie pracowników szeregowych jest pewnie wyraźnie wyższe niż minimalna krajowa.

          • 3 1

          • ...

            Mimo to nie polecam. Biorąc pod uwagę godziny i warunki pracy.

            • 3 3

    • (1)

      To dlaczego 726 osob tam pracuje ,pomysl ta mózgownica zanim cos napiszesz.Zarabiaja w wiecej od ciebie.

      • 22 14

      • ale jak? wszyscy razem wzięci?

        • 8 4

    • (2)

      Same rejestracje GST GWE itp. Im się widać opłaca.

      • 21 4

      • Joooo......?

        • 9 2

      • skoro taki kawał autem dojeżdżają to musi się opłacać... paliwa za darmo nie dają

        • 14 3

    • Tylko jak tam prace dostać jak ogłoszen brak... (5)

      Sami Misiewicze ?

      • 5 5

      • ? (4)

        ogloszen brak ? co mi sie nie wydaje ... wystarczy wejsc na strone, w ofery pracy

        • 9 1

        • (3)

          Wydajność na tych suwnicach
          spadła do 15 kontenerów na godzinę.

          • 7 2

          • (2)

            Największy syf z trójmiejskich terminali.Kilkugodzinne oczekiwanie na wjazd na terminal.A panowie suwnicowi ruchy mają jak ślimaki.Do tego ci na bramkach w nocy śpią z nóżkami wywalonymi w tych swoich kioskach.
            BCT Gdynia to bajka.Elektroniczne bramki na kartę i ZERO kolejek.

            • 5 6

            • A najlepiej jest w Helu

              tam żaden kierowca nie czeka

              • 2 1

            • DO januszow

              ty spocony drajwer umyj sie bo jak stojcie w pry gate to fetor smrodu jest taki ze ubrania przesmierdna.To spadaj do gdyni jak tobie niepasuje robisz za cygana jezdzacego na magnesie za psie pieniadze z przeladowanymi kontenerami to siec cicho bo niemasz pojecia o pracy terminalu.

              • 0 2

    • Żona w biurze ma 8k na łapę fakt, że dużo pracy.

      • 3 4

  • szczurek grabażu naszego miasta co ty na to??? zgasisz światło w porcie a tereny oddasz deweloperom??? (5)

    nasze terminale padają, jedyne co "zyskalismy" w ostatnim czasie to przeładunki siarki. szkoda miasta, kiedyś portowej perły Polski, okan na świat!

    • 77 16

    • Moim zaniem DCT II to gwóźdź do tumny gdyńskich terminali kontenerowych (2)

      • 29 4

      • sugestywna opinia (1)

        Ta trumna ma więcej gwoździ:
        + linia kolejowa 201 i cała związana z tym nieużytkiem otoczka
        + brak modernizacji stacji Gdynia Port
        + obrotnice, głębszy basen portowy przy 2 nabrzeżach kontenerowych
        + dojazd estakadą do BCT i GCT (w tym wieczne jej remonty).

        Do czasu uporania się z tym kwestiami, w Gdańsku będą świętować otwarcie 4. (czwartego) nabrzeża głębokowodnego. Albo inaczej....po otwarciu 3. głębokowodnego nabrzeża w Gdańsku, w Gdyni "zgaszą światło".

        Skutki niedasizmu.

        • 26 4

        • Moim zdaniem światło w Gdyni zgaszą już po T2. Daje im góra rok

          • 13 5

    • co to za

      • 0 0

    • A co ma do tego Szczurek???

      Odpowiada za to, że Gdynia ma jedynie terminale w porcie wewnętrznym?
      Sam ma wyryć w Zatoce nowy terminal zewnętrzny?
      Szczurkowi można zarzucać setki rzeczy, ale akurat nie tę.

      • 1 0

  • Nie ma tygodnia bez informacji o jakiejś inwestycji (2)

    w Gdańsku.
    Jako gdańszczanina bardzo mnie to cieszy, że moje i tak piękne miasto systematycznie i stale staje się jeszcze piękniejsze i bardziej nowoczesne.
    Gdańsk jest skazany na sukces, jedyne zagrożenie to "dobra zmiana".

    • 130 22

    • (1)

      Sukces jest wówczas gdy inwestycja przynosi zyski a kapitał pozostaje w kraju, raczej masz nie wiele do radości

      • 15 26

      • Dokladnie tak.

        Niestety mam zablokowana mozliwosc zaplusowania...widze,ze nie jestem odosobniony w takim mysleniu.

        • 9 15

  • Brawo Gdańsk (2)

    • 87 9

    • Jaki Gdańsk? Brawo zagraniczny inwestor!!!

      • 5 12

    • Wszyscy dokerzy to
      pijacy i złodzieje.

      • 1 16

  • (1)

    Dodatkowo inwestor zalądowił część akwenów portowych

    zalądowił? i się odmóżdzył

    • 15 22

    • zalądowienie

      Zalądowienie - tak jest takie słowo, gdy w miejscu wody pojawia sie nowy usypany ląd (zwiekszenie powierzchni Polski...)

      • 2 1

  • Jarosiński (5)

    Ty mendo. Specjalnie z ramienia PO, opóźniałeś inwestycje w Gdyni ?

    • 24 62

    • Dzięki temu Polska staje się hubem logistycznym dla całego regionu

      Nazywanie, czegoś hubem z dwoma nabrzezami jest co najmniej mowieniem na wyrost :)

      • 27 43

    • co ty chcesz od Jarosińskiego?Jego już dawno usunęła =dojna zmiana= (2)

      teraz rządzą Miśki- w portach też...

      • 9 6

      • Został odwołany 3 miesiące temu i to jest dla ciebie dawno ???

        • 5 7

      • Jak mi wiadomo to Jarosiński został członkiem OPZZ w porcie Gdynia i został członkiem komisji związkowej, także ma czteroletnia ochronę i nie mogą go zwolnić. Dlatego teraz w porcie jest dwóch prezesów. Powtarzam co słyszałem, jaka jest prawda tego może dowiedzieć się jakiś redaktor i napisać o tym artykuł. Z drugiej strony wcale mnie by to nie zdziwiło, przecież każdy wie jakie miał i ma układy z OPZZ.

        • 3 4

    • Najlepiej znają się Ci co nic nie wiedza

      Zobacz sytuacje finansową Portu Gdynia,inwestycje i rozwoj, porównaj do innych firm i wtedy możesz odszczekać to co napisałeś.

      • 1 0

  • (5)

    Tłumów gości na otwarciu nowej inwestycji nie było.

    • 9 17

    • tłumy to sa na brama jak stoimy po 4 godziny z kontenerem (2)

      • 19 5

      • (1)

        To przyjedz o 13 a nie sped o 17 sie robi.Miej pretensie do urzedu celneg ze stopki sa do 18 robione i spedycji bo one handluja kontenerami kto taniej pojedzie.Jak maja wszyscy w jednej godzinie byc zaladowani .Kierowcy tacy niby madzy na drodze a w porcie ciemniakow udaja.

        • 18 7

        • Z tym dziadostwem kto taniej to kwintesencja polskiej logistyki. Dziadują na transporcie, importują kartony luzem a potem zdziwienie że nikt nie chce pod magazynem 3 godziny stać

          • 7 0

    • To jest prywatna inwestycja i zaden pisowiec i powiec niemosiał byc bo i dlaczego jak ani złotowki nie dali to nie mieli prawa tego otwierac.

      • 12 0

    • Bo debili nie zapraszają

      • 3 1

  • Brawo Pis (5)

    • 25 105

    • (2)

      Budowa rozpoczęła się 1,5 roku temu .

      • 31 6

      • (1)

        no to cię łatwiutko sprowokował

        • 8 2

        • W punkt

          Posmiac sie mozna z jednych u drugich :)

          • 5 1

    • tak brawao (1)

      tylko taki mały szczegół to prywatna inwestycja

      • 29 2

      • To czemu w Gdyni nie ma takich prywatnych inwestycji?

        • 4 0

  • Te suwnice są wyższe od Sea Towers. No nieźle (2)

    • 28 3

    • nic nie jest i nie będzie nigdy wyższe od naszych sitałersów
      to najwyższe budynki na świecie
      Gdynia jest w czołówce światowej
      czołówce uśmiechu

      • 26 4

    • u

      sea towers ma 145 m

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane