• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tankowce z amerykańską ropą przypłyną do Naftoportu

Robert Kiewlicz
16 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Terminal chemiczny stanie obok Naftoportu
Ponad 11 mln ton ropy naftowej przeładowano w 2020 r. w gdańskim Naftoporcie. W 2021 r. przypłyną tu kolejne tankowce z amerykańską ropą naftową.  Ponad 11 mln ton ropy naftowej przeładowano w 2020 r. w gdańskim Naftoporcie. W 2021 r. przypłyną tu kolejne tankowce z amerykańską ropą naftową.

Dostawę łącznie ok. 1 mln ton surowca w ciągu roku przewiduje kontrakt pomiędzy Exxon Mobil a PKN Orlen. W związku z tym kontraktem do gdańskiego Naftoportu zawinie przynajmniej 10 zbiornikowców. W 2020 roku Naftoport przeładował w sumie prawie 13 mln ton surowców, w tym ponad 11 mln ton ropy naftowej.



Dywersyfikacja dostaw ropy naftowej to:

Kontrakt przewiduje zakup gatunku lekkiej i słodkiej ropy, jaką jest WTI (West Texas Intermediate). Charakteryzuje się ona bardzo dobrymi parametrami gęstości i zawartości siarki, co sprawia, że w procesie przerobu uzyskuje się z niej m.in. dużą ilość tzw. produktów białych, jak benzyna czy olej napędowy.

Według raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego do Polski nadal najwięcej trafia rosyjskiej ropy REBCO, chociaż polskie rafinerie zwiększają skalę dywersyfikacji i podpisują nowe kontrakty dla dostaw z innych kierunków, wykorzystując do tego instalacje Naftoportu w Gdańsku. O przewadze dostaw z kierunku wschodniego decydowały zawarte kontrakty długoterminowe, atrakcyjna cena, dostosowanie technologiczne rafinerii oraz wykorzystanie rurociągów dalekosiężnych, które są optymalnym środkiem transportu ropy naftowej. Jednak w 2019 r. zanieczyszczony surowiec, który trafił do Polski właśnie rurociągami z  kierunku wschodniego, znacząco wpłynął na obniżenie poziomu tłoczeń i wymusił dostawy drogą morską.

Udział w dostawach ropy naftowej do rafinerii krajowych w 2019 r. Udział w dostawach ropy naftowej do rafinerii krajowych w 2019 r.

Przypomnijmy, że w 2017 r. do Naftoportu przypłynął tankowiec "Minerva Lisa" z ładunkiem 100 tys. ton surowca (blisko 700 tys. baryłek) ropy naftowej Hibernia z Kanady. Odbiorcą jest Grupa Lotos. Jest to pierwsza dostawa ropy z Kanady w ponad 40-letniej historii gdańskiej rafinerii.

Amerykańska ropa w Naftoporcie



Pierwszym w historii spółki importem z USA był tankowiec "St. Helen" z transportem 600 tys. baryłek (tj. ok. 80 tys. ton) amerykańskiej ropy gatunku Domestic Sweet. Tydzień wcześniej do portu w Gdańsku dopłynął tankowiec "Almi Explorer" z blisko 100 tys. ton amerykańskiej ropy naftowej WTI, która zostanie skierowana do przerobu w płockiej rafinerii PKN Orlen. Był to pierwszy ładunek ropy naftowej, który trafił do Polski ze Stanów Zjednoczonych po zniesieniu przez ten kraj wieloletniego embarga na eksport tego surowca.

Supertankowiec Atlantas zawinął do gdańskiego portu w 2016 roku.


Zakaz eksportu ropy naftowej w USA został wprowadzony w latach 70. XX wieku w efekcie kryzysu naftowego i embarga OPEC wobec państw Zachodu. Został zniesiony przez amerykańską administrację w roku 2015, między innymi w związku ze znaczącym wzrostem zasobów dzięki wydobyciu ropy z formacji wcześniej niedostępnych, takich jak skały łupkowe.

Nadal dominuje ropa REBCO



Gdańska rafineria była zbudowana w latach 70. ubiegłego stulecia do przerobu ropy bliskowschodniej, dopiero w połowie lat 80. przestawiono ją na większy przerób gatunków ropy naftowej z ZSRR, a następnie Federacji Rosyjskiej. Pod koniec lat 90. i w pierwszej dekadzie XXI wieku rosyjska mieszanka REBCO dominowała na polskim rynku.

Rafineria w Gdańsku przerabia głównie ropę rosyjską oraz ropę Rozewie, wydobywaną na Bałtyku przez Lotos Petrobaltic, ropę z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie. W swojej historii zakład przerabiał różne gatunki surowca - między innymi ropy z Morza Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard), Bliskiego Wschodu (np. Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji asfaltów, a także ropę Saudi Extra Light z saudyjskiego koncernu Saudi Aramco.

Tankowiec "St. Helen" z amerykańską ropą wpłynął do gdańskiego portu w 2017 r.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (145)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane