• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal gazowy na Pomorzu. Lotos szykuje się do inwestycji

Robert Kiewlicz
15 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To specjalny statek z instalacjami do magazynowania, przeładunku i regazyfikacji gazu skroplonego. Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To specjalny statek z instalacjami do magazynowania, przeładunku i regazyfikacji gazu skroplonego.

Coraz bliżej budowy terminalu gazowego na Pomorzu. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, są już gotowe plany tej inwestycji. Budowę pływającego terminalu do odbioru gazu LPG oraz regazyfikowanego gazu skroplonego LNG na Zatoce Puckiej zapowiadano od dawna, kilka lat temu projekt trafił jednak do szuflady. Teraz został odkurzony, a Grupa Lotos już przymierza się do zakupu gazu ze Stanów Zjednoczonych i planuje budowę nowych instalacji w rafinerii właśnie z myślą o gazoporcie. Z gazu produkowany ma być propylen.



Co jest największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa energetycznego kraju?

Terminal gazowy na Pomorzu to odświeżony projekt, w którego budowę miało być zaangażowane Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Plany realizacji inwestycji sięgają 2008 roku, a jej koszt szacowano wówczas na ok. 800 mln zł. W 2010 roku zawieszono jednak inwestycję, a jednym z powodów było to, że nie trafiła ona na listę projektów energetycznych, które dofinansować miała Unia Europejska.

Pływający terminal ma być częścią podmorskiego gazociągu o długości ok. 40 km, łączącego magazyny gazu w Kosakowie ze stacją redukcyjno-pomiarową Grupy Lotos. Według planów punkt przeładunkowy zlokalizowany ma być na wodach Zatoki Puckiej, w odległości ok. 7 km od miejscowości Mechelinki. Terminal ma w ciągu roku odbierać do 1,5 mld m sześc. gazu.

Lotos nie che komentować projektu budowy gazoportu. Nie wiadomo też jak na razie, kto będzie finansował inwestycję. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, spółka przygotowuje się jednak do negocjacji dostaw gazu ze Stanów Zjednoczonych. Lotos miałby uczestniczyć w tzw. zakupach grupowych wraz z innymi polskimi spółkami.

Lotos szykuje się do nowych inwestycji


Koncern zainteresowany jest dostawami LPG ze względu na plany budowy instalacji do produkcji propylenu. Koszt nowej inwestycji szacowany jest na 3 do 6 mld zł. Chodzi o budowę instalacji produkującej propylen metodą PDH. Podobny projekt ma w planach Grupa Azoty. Jej inwestycja w Policach pozwoli na produkcję 400 tys. ton propylenu rocznie.
Lokalizacja terminalu gazowego na Zatoce Puckiej. Lokalizacja terminalu gazowego na Zatoce Puckiej.

Propylen jest jedną z dwóch podstawowych, obok etylenu, substancji będących bazą do wytwarzania dalszych półproduktów chemicznych. Wykorzystywany jest między innymi do produkcji: rozpuszczalników, farb akrylowych, kwasu akrylowego oraz polipropylenu znajdującego zastosowanie w przemyśle włókienniczym, samochodowym, a także w produkcji opakowań. Obecnie Polska jest importerem propylenu. Rocznie sprowadzamy ok. 150 tys. ton tego surowca.

To nie pierwsza próba inwestycji Lotosu w branżę chemiczną. W grudniu 2013 roku Grupa Lotos i Grupa Azoty podpisały porozumienie w sprawie powołania spółki celowej i wykonania pełnego studium wykonalności inwestycji w Gdańsku. Chodziło o fabrykę petrochemiczną, jaka miała zostać wybudowana w sąsiedztwie Lotosu. Koszt inwestycji szacowano wstępnie na 12 mld zł. Prace nad projektem trwały ponad rok. Lotos rozpoczął nawet wykup potrzebnych działek, których łączna powierzchnia to ok. 13 ha. W październiku ub. roku Lotos kupił 8,2 ha od InvestGda. Chodzi o tereny na wschód od rafinerii, pomiędzy ulicami Benzynową i Płońską. Budowa miała się rozpocząć w 2016 roku. Uruchomienie zakładu planowano na 2019 r. W 2015 roku, ze względu na trudną sytuację rynkową, spółki podjęły decyzję o odłożeniu realizacji projektu.

Pływający terminal działa już na Litwie

Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To gazowiec adaptowany na potrzeby magazynowania i regazyfikacji gazu skroplonego, typu FSRU (Floating Storage and Regasification Unit). Zakotwiczony jest w pobliżu specjalnie przygotowanego dla niego nabrzeża.

- Jednostkę nazwano symbolicznie "Independence", gdyż ma ona zagwarantować Litwie, a docelowo regionowi państw bałtyckich, niezależność energetyczną. Wciąż trudno przewidzieć, czy ten projekt realizowany z pobudek politycznych w ciągu najbliższych lat stanie się rentowną inwestycją. Gazowiec, który zakotwiczył w Kłajpedzie, został zbudowany w Korei Południowej na zlecenie norweskiej spółki Höegh LNG, która jest jego właścicielem. Litwa podpisała z nią umowę o leasingu - przez 10 lat Litwa ma zapłacić norweskiej spółce ok. 690 mln dolarów (koszty leasingu przez pierwsze dwa lata mają nie przekraczać sumy 156,2 tys. dolarów dziennie). Litwa zapewniła sobie w kontrakcie opcję kupna jednostki, w celu jej eksploatowania przez kolejne 30 lat. To unikatowe rozwiązanie przy tego typu konstrukcjach - FSRU są oferowane wyłącznie jako leasing i tylko Litwa ma opcję wykupu. Po wykorzystaniu tej możliwości koszt utrzymania terminalu spadłby o 50 proc. - twierdzi Joanna Hyndle-Hussein z Ośrodka Studiów Wschodnich.

Indpendence ma ok. 300 m długości i ma na pokładzie cztery zbiorniki mogące pomieścić 170 tys. m sześc. LNG.


Indpendence ma ok. 300 m długości i ma na pokładzie cztery zbiorniki mogące pomieścić 170 tys. m sześc. LNG - z tego powodu terminal nie może przyjmować największych gazowców Q-Flex i Q-Max, mieszczących ponad 200 tys. m sześc. LNG. Płynny surowiec po regazyfikacji jest natychmiast wtłaczany do sieci.

Obecnie jedynym zakontraktowanym dostawcą gazu do terminalu jest norweski Statoil. Gaz dostarczany przez Norwegów jest jednak w chwili obecnej droższy niż ten, jaki Litwa dostaje z sieci Gazpromu. Kwestia litewskiego terminalu staje się więc dyskusyjna. Pojawiają się też głosy, że w tej sprawie kwestie polityczne przesłoniły rachunek ekonomiczny.

Magazyny PGNiG czekają na gaz

Jednym z powodów budowy pływającego terminalu miały być nowe magazyny w PGNiG w Kosakowie. Magazyn w kawernach solnych, składający się z części napowierzchniowej i górniczej rozpoczął działalność na początku 2014 roku. Docelowo w ramach inwestycji do 2021 roku ma powstać około 300 mln m sześc. pojemności magazynowych.

Zwiększanie zdolności magazynowych gazu ziemnego jest obok budowy terminalu LNG w Świnoujściu, terminalu naftowego PERN w Gdańsku, rozbudowy Naftoportu i połączeń sieci gazowych między państwami Europy Środkowo-Wschodniej oraz eksploatacji krajowych złóż gazu i ropy naftowej, ważnym elementem w umacnianiu polskiego bezpieczeństwa energetycznego.

Miejsca

  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (80)

  • Pytanko (1)

    A co z terminalem/portem Lotosu na Martwej Wiśle. Tor wodny wykonany, obrotnica jest, co dalej ?

    • 42 3

    • przy okazji Port Wschodni na Martwej Wiśle

      Dobre pytanie... :) Przypuszczalnie przy brzegu rafinerii Lotos na Martwej Wiśle wybudowany będzie terminal produktów naftowych lub (bardziej chemicznych). Taki układ pozwoli na eksport nadwyżek propylenu i jego pochodnych tankowcami -chemikaliowcami... Parametry toru wodnego pozwalają na przyjęcie statków o tonażu 7- 8 tysięcy ton, (do 140 m długości). Taki terminal byłby zaczątkiem do budowy Portu Wschodniego na Martwej Wiśle :)

      • 7 1

  • Jest jeszcze mały problem: wiocha Kosakowo (17)

    część mieszkańców już zaplanowała tam sobie chyba park narodowy, łąki i pola po horyzont, szumiące drzewa i nieskalane plaże (i marinę)....jakiś tam gazociąg i widok na statek na zatoce popsuje im te wszystkie plany

    • 55 20

    • ceny ziemi tam spadną (7)

      • 12 6

      • nie spadną (6)

        Gazociąg to nie przemysł uciążliwy. Wysypisko śmieci by doprowadziło do spadu cen ziemi, chociaż patrząc na boom budowlany wokół Szadułek...mam spore wątpliwości co do spadku...

        • 16 5

        • uciazliwy. (4)

          .. - zanieczyszczenie krajobrazu. jak elektrownie wiatrowe..ktorych osobiscie jestem zagorzalym przeciwnikiem, mimo, ze o dosc proekologicznych jestem pogladach.

          • 3 11

          • w jaki spsób zakopana rura "ZANIECZYSZCZA" krajobraz? (3)

            a żółta elewacja sąsiada i zielony dach kolejnego nie zanieczyszcza krajobrazu? a gigantyczne bannery nie zanieczyszczają krajobrazu? a nieotynkowane pensjonaty nie zanieczyszczają krajobrazu?

            • 18 5

            • póki nie pierdyknie, nie zanieczyszcza ;-) (2)

              • 5 1

              • (1)

                Te plany wyglądają jak wydumania sado masochisty który w samym środku Parków Narodowych postawiłby najchętniej elektrownię atomową i to tak aby napewno nie obyło się bez awarii.
                Jasne że środek Zat. Puckiej jest idealnym miejscem na gazoport jak Verdun było idealnym miejscem na stancjonarny front Pierwszej Wojny Światowej.

                • 4 5

              • ten co zaczął dyskusje mieszka daleko

                ten co zaczął dyskusje mieszka daleko, ciekawe czy jak obok niego by takie cos budowali to cicho by siedział i widać nawet nie wiem gdzie leży Kosakowo, zapewne sam jest z większej "wiochy"

                • 1 0

        • opinia dodana minóte temu

          Szadułki,Bżeżno ,Ójeścisko,Wżeszcz,Niećwiednik,Brentofo,a może i Orónia

          • 1 0

    • Można przecież magazynować gaz w kawernach solnych pod ziemią, ale w Orłowie (1)

      jest molo, zatoka, a wokół lasy. Okolice ozdobił by dodatkowo duży statek.

      • 17 3

      • brak miejsca na połączenie Orłowa z systemem gazowym

        • 3 5

    • Musi być wiocha? (2)

      Pytanie dlaczego używasz obraźliwego określenia na miejscowość, która jest bardzo ładna i atrakcyjna. Prawdopodobnie możesz pomarzyć, by mieszkać w takim miejscu i cieszyć się jego walorami. Dla przykładu podam, że takiego gimnazjum jak tam nie znajdziecie prawdopodobnie w całej Polsce. Szanujmy się trochę na tym forum, zamiast prawdziwą wiochę siać właśnie tu.

      • 22 1

      • To poczekajmy na "argumenty" przeciwko inwestycji.... (1)

        ...Zobaczysz dlaczego wiocha.

        • 4 6

        • !!! :D Już zacieram moje trollowe ręce i czekam z rosnącą przyjemnością!

          • 0 0

    • (1)

      Ludzie tam mieszkający z tej unikalnej przyrody żyją!!! Dla nich turyści to jedyne źródło dochodu. Do gazoportu nie przyjadą. Nie zapominajmy też o rolnikach to jest wieś gdzie ludzie trudzą się w rolnictwie. Wszystko to zostanie zniszczone tylko dlatego że ważniejszy jest interes a nie ludzie.

      • 9 5

      • oni zyje ze sprzedazy dzialek

        • 2 2

    • Wiocha to twój starty

      • 0 0

    • @

      Z tego gmina żyje - krajobrazu

      • 1 0

  • Lotos już się raz z tej inwestycji oficjalnie wycofał. (2)

    Widać zawsze można się 'odwycofać'

    • 17 2

    • .......

      prawidlowa konstrukcja to: wcowycofac.

      • 1 1

    • ostatnie podrygi Olechnowicza

      pismo z wypowiedzeniem juz jedzie z Łorsoł

      • 6 1

  • a co z podwodnym tunelem kolejki z Kamiennej Góry na Hel? (2)

    rura Lotosu niczym Nord stream będzie blokować tą inwestycję!!!

    • 23 31

    • Masz blokadę w mózgu .

      • 13 10

    • "tę"!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • (10)

    Problem w tym że PiSiory chcą zdegradować Lotos ! Po połączeniu z Orlenem decyzje w tym podatki będą w Płocku lub w Warszawie . $wietnie rozwijająca się firma a pisior Strzelczyk bredzi o upadku i wielkich kłopotach Lotosu ! Czy w PiS jest ktokolwiek normalny ?

    • 91 43

    • to celowe działanie

      Pomorze ma być odcięte od źródeł finansowania za poparcie Platformy

      • 27 13

    • To jest śmieszne (1)

      Sami Żukiem jeździli i podpisy zbierali pod ustawą obywatelską przeciwko sprzedaży Lotosu.

      • 19 6

      • To nie jest śmieszne. To tragiczne

        Jak wszystko w wykonaniu PiS

        • 24 11

    • świetnie rozwijająca się firma (5)

      popatrz na dane za 3 kwartały 2015 (w mln PLN)
      ORLEN, LOTOS
      Przychody 68 249, 17 483
      Zysk operacyjny 5 914, 742
      Kredyty 6 420, 6 598

      Odstaw Gazetę Wyborczą i TVN. Włącz myślenie

      • 13 15

      • To że Lotos ma mniejsze obroty nie oznacza... (1)

        ... że się nie rozwija. Od zarania dziejów był za Orlenem, więc może ty odstaw TV Trwam, radio maryja itp. masz zlasowany mózg, mówiąc delikatnie bo nie używam poziomu języka rodem z PiS (wszystko na huki)
        Nie masz pojęcia o podstawach ekonomi to się nie wypowiadaj.

        • 11 9

        • policz Izo wskaźniki rentowności i poziomu zadlużenia

          i ze wskaźników wyjdzie ci że LOTOS jest wielokrotnie mniej efektywny

          • 7 1

      • (2)

        Wyprany mózg masz moherku .Mniej Gazety Polskiej i TV Trwam .Słyszałaś o programie 10+ ? I wielu innych inwestycjach (platforma i.t.p) To sa koszty które się zwrócą w szybkim czasie . Poza tym Orlen jest dużo większą firmą i dlatego to on wchłonie Lotos po idiotycznym pomyśle łączenia firm . Jesteś kretynką .

        • 10 8

        • (1)

          Kibice Lechii Gdańsk mówią .Ręce Żydokomuny pisowskiej precz od Lotosu !!!

          • 11 6

          • A od kiedy tak mówią?

            Jeśli w ogóle potrafią mówić......

            • 4 5

    • gdański Kocioł ludzi z miernym IQ

      .Zapwniam cię że chociażbyście się kładli na tych ulicach gdzie notabemne jest wasze miejsce to i tak już nic nie wskuracie popaprańcy i szkodniki.

      • 2 2

  • SZczurek bedzie mógł tankować gazem samoloty na swoim lotnisku.

    • 30 18

  • A co z Naturą 2000 ? (3)

    Mechelinki, Beka itd obejmuje strefa jw.

    • 34 6

    • a co ma położenie rury do Natury 2000? Jak ci wioskę chcą gazyfikować to też powołasz się na nature 2000?

      • 5 8

    • A ch** z tym, terminal gazowy ważniejszy!!!

      • 14 6

    • Najpierw dobrobyt i nasz interes a pozniej Natura . Niemiaszki jakoś z tym problemu nie mają

      tak wiec my nie możemy przejmować się takimi pierdołami. Mierzeja wiślana też ma być przekopana bo tego wymaga interes Polski a nie jakiejś tam "natury" !!!!

      • 1 3

  • Oby nowa władza się nie wtrąciła (4)

    Już w 2006 roku podjęto absurdalną, polityczną decyzję, o budowie głównego terminala w Świnoujściu - a idę o zakład, że Polsce więcej da nawet taki "Pływający terminal" w Zatoce Gdańskiej i to mimo 4-krotonie mniejszych mocy przerobowych. I pewnie też nie będzie powstawał przez blisko 10 lat.

    • 29 23

    • ............ (1)

      ..cos w tym jest. niemcy za posrednictwem swoich pacynek z po blokowali swinoujscie..jak i autostrade polnoc-poludnie i wiele innych rzeczy w polsce.. Juz wywieraja naciski bo im pis miesza szyki.. Ale kazdy ma swoja cene - podejrzewam ze i pis mozna kupic..

      • 6 4

      • Autostradę północ-południe

        zablokował Polaczek - poczytaj kto wstrzymał budowę Nowe Marzy-Toruń.

        • 2 2

    • Ogarnij sie. Tylko rurociągi!!!

      Tak i cała Polska bedzie zależna od jakiegos pływającego baniaka hahhaha

      • 2 3

    • nie będzie powstawał przez blisko 10 lat

      dzięki menadżerom z PO. Super kontraktom. I zawarciu umowy z firmą SAIPEM która działa na smyczy Gazpromu.

      • 4 2

  • czyli jaki 'statek' mamy kupić?

    w leasingu czyu może ktos wybuduje?

    może nasze stocznie (bo chyba juz coś podobnego budowaliśmy)

    • 13 2

  • Brawo!!!!Uratujcie jeszcze Krynice Morską (2)

    Krynica Morska dużo traci będąc przeciw Nowej drodze wodnej przez zalew i mierzeję. Zamyka sobie dopływ turystów i żeglarzy z Bałtyku i państw nad nim leżących. Miasto Krynica umiera. Ożywienie spowodowało by napływ nowych rodzin z dziećmi co mogłoby uratować krynicką szkołę. Jeśli nie ożywi się ten rejon, trzeba będzie zamknąć szkołę , policje itp Będzie Krynica niebezpieczna, niedouczona i smutna. Szkoda mi dzieci Krynickich bo są bardzo mądre a będą musiały dojeżdżać z Piasków, Kryni i Przebrna do Sztutowskiej zatłoczonej szkoły i uczyć się na korytarzach i w barakach. Chyba że dzieciaki z Kątów Rybackich i Skowronek będą wożone do Krynicy. To mądry pomysł - jednocześnie się szkołę w Sztutowie trochę odciąży. Zastanówcie się poważnie co robicie!!!

    • 18 26

    • Chyba świeżo wypaliłeś jakieś zioło,że takie brednie tworzysz..

      • 10 3

    • Szkoła w Sztutowie jest najlepsza, to prawda. Ma świetną kadrę nauczycielską, tylko trochę niedocenioną.

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane