- 1 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (63 opinie)
- 2 Gra Manor Lords światowym hitem (43 opinie)
- 3 Inflacja w kwietniu ma wynieść 2,4 proc. (36 opinii)
- 4 Trzeci raz szukają prezesa Energi (62 opinie)
- 5 Zmiany w zarządzie Petrobalticu (37 opinii)
- 6 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (187 opinii)
Trojmiasto.pl zaprasza do dyskusji na temat przyszłości Lotosu
Ograniczenie konkurencji na rynku paliw, głównie polskim, czy szansa na powstanie dużego konkurencyjnego podmiotu na rynku europejskim? W każdym zakątku kraju, oprócz Pomorza, dyskusja o połączeniu PKN Orlen i Grupy Lotos opiera się głównie na wymianie opinii na temat rynku czy konkurencji. W Trójmieście emocji jest więcej, bo chodzi o podatki, miejsca pracy, lęk przed utratą gospodarczej lokomotywy, jaką jest Lotos. Jak ma wyglądać ta wspólna przyszłość Orlenu i Lotosu? O tym porozmawiamy na debacie z ekspertami, a pytania zadamy w imieniu mieszkańców Trójmiasta.
Dyskusja o wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu w kraju toczy się głównie na poziomie merytorycznym, czasem politycznym. Rynek, konkurencja, stabilność gospodarki krajowej, to terminy, które często padają, choć ostatecznie mieszkańca Katowic czy Lublina i tak interesuje głównie to, ile zapłaci za paliwo.
Lotos i Orlen - razem, czy osobno. Emocje i argumenty
- W biznesie skala ma znaczenie. Rozumieją to wszyscy znaczący europejscy i światowi gracze w branży paliwowo-energetycznej, którzy procesy konsolidacyjne mają dawno za sobą. Jeden silny podmiot to możliwość skutecznego konkurowania na wymagającym rynku, większa stabilność krajowej gospodarki, również w obszarze cen paliw, a także intensyfikacja inwestycji ukierunkowanych na rozwój - twierdzi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Jednak na Pomorzu, w Trójmieście, rozmowa o przyszłości Orlenu i Lotosu to bardziej złożony temat. Dla trójmiejskiej społeczności połączenie Orlenu z Lotosem to coś więcej niż dywagacja na temat gospodarki krajowej i pozycji naszych firm na globalnym rynku paliwowym.
- Brak informacji dotyczących formuły organizacyjno-kapitałowej Grupy Lotos po przekształceniach budzi obawy dotyczące dalszego znaczenia i roli odgrywanej przez Lotos w systemie gospodarczym regionu. Brak konkretnej wiedzy, szczególnie w zakresie skutków finansowych i rozwojowych dla regionu w zakresie procesu połączenia wzbudza obawy, które mogą być rozwiązane tylko przez przekazanie rzetelnych informacji i wiedzy dotyczącej proponowanych działań - alarmują członkowie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Gdańsku.
W ankiecie zapytaliśmy naszych czytelników, co dla nich oznacza połączenie Lotosu i Orlenu. Dla 11 proc. jest to dobra decyzja. Dla 22 proc. w skali kraju może i dobry pomysł, ale dla regionu tragiczny. Jednak dla 67 proc. jest to czysto polityczna decyzja, bez żadnych pozytywnych efektów. Dlatego uznaliśmy, że rozmowa na temat wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu jest bardzo potrzebna.
Debata z udziałem Lotosu, Orlenu, ekonomistów i przedsiębiorców
Już we wtorek 27 sierpnia w siedzibie portalu Trojmiasto.pl odbędzie się debata, na którą razem z Orlenem zaprosiliśmy ekspertów, którzy reprezentują różne poglądy na temat połączenia spółek paliwowych.
W debacie wezmą udział:
- Krzysztof Nowicki, prezes zarządu Lotos Oil,
- Artur Cieślik, doradca zarządu PKN Orlen,
- Andrzej Sadowski, polski ekonomista, publicysta gospodarczy, prezydent Centrum im. Adama Smitha,
- Zbigniew Canowiecki, prezydent Pracodawców Pomorza,
- Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska
- Bogdan Kucharski, prezes BP Polska.
Dobór gości gwarantuje ciekawą i merytoryczną dyskusję, niepozbawioną trudnych pytań.
Czekamy na pytania naszych czytelników
Do tej dyskusji chcemy też zachęcić naszych czytelników. Za naszym pośrednictwem będziecie mogli zadać pytania gościom uczestniczącym w debacie. Swoje propozycje należy wysłać na adres biznes@trojmiasto.pl
Na pytania czekamy do niedzieli 25 sierpnia.
Relację ze spotkania zamieścimy w piątek 30 sierpnia. Do obejrzenia będzie też m.in. pełen zapis video ze spotkania.
W najbliższym czasie odbędzie się też debata na temat spraw, które przede wszystkim nurtują pracowników obu koncernów i spółek zależnych. Na spotkanie zaproszeni zostaną przedstawiciele związków zawodowych.
Miejsca
Opinie (113) 6 zablokowanych
-
2019-08-20 20:43
odwaga (1)
gdzie byli ci teczowi kodomici jak tusk chciał sprzedać Lotos ruskim
- 8 13
-
2019-08-20 21:00
Jak to gdzie, na tęczowej demonstracji.
- 2 3
-
2019-08-20 21:49
Teraz nowa promocja na szklanki :-)
Obszarowe laski szaleją:-)
Znowu konkurs mają:-)- 2 0
-
2019-08-21 07:39
Fuzja Lotosu z Orlenem to kara dla Pomorza za to że nie chce ono brać udziału w rujnowaniu Polski. PiS, gdyby mógł, polaczylby Lotos z jakąś mleczarnią na Podkarpaciu, gdzie mają mnóstwo swoich wyznawców.
- 15 3
-
2019-08-21 07:45
Czy Trojmiasto.pl (1)
Czy Trojmiasto.pl jest wlascicielem Lotosu, by dyskutowac o firmie? Konia kuja, zaba noge podstawia... Zorganizujcie lepiej debate o zasyfionym miescie (brud wszechobecny), zapytajcie sie o zdanie mieszkancow Gdanska, a nie wyselekcjonowanych durniow, co sadza o wladzach miasta. Alez, gdzie marzyc o tem...
- 8 8
-
2019-08-21 15:57
ech, ługinowcu
dla Ciebie wszystko, co uderza w Gdańsk i w Pomorskie to cud.
- 2 1
-
2019-08-21 08:30
Ale jak portal poradzi sobie z tematem cenzury debaty?
Bo komentarze po prostu kasujecie a w debacie to jak to bedzie?
- 3 0
-
2019-08-21 09:55
Debata niczego nie zmieni, żadne racjonalne argumenty nie trafią do przekonanych o politycznych motywach fuzji.
- 0 0
-
2019-08-21 15:32
Ekspert Canowiecki,ubaw po pachy wszystko co prowadzil Soma,Centrostal upadlo.
- 4 1
-
2019-08-21 21:21
Eksperci z PO (2)
Ci eksperci reprezentują opcję PO, pod dyktando UE. Dlaczego tam nie ma naszego największego eksperta, europosła L. Podatki płyną i płynąć będą do Gdańska i fuzja tu nie ma nic do tego. To za rządów Olechnowicza rafineria z zakładu liczącego 1800 pracowników w wyniku pączkowania stała się firmą mającą 5000 pracowników. Tylko podstawowa część pracowników produkcji licząca 800 osób dalej się nie zmieniła. Powstał moloch o rozrośniętej biurokracji. Nie wiem ile jest aktualnie spółek Lotosu, ale chyba około 40. W każdej jest zarząd z niebotycznie wysokimi wynagrodzeniami, rada nadzorcza, itp. A dalej jest tylko 800 pracowników zmianowych z których żyje ten moloch. Zobaczcie przez kogo jest finansowany portal Trójmiasto. Reszta bez komentarza. A ta cała pseudo dyskusja ma związek z wyborami. Gdzie był portal trójmiasto jak rafinerię chciano sprzedać ruskim.
- 7 5
-
2019-08-22 00:07
To dlaczego jej nie sprzedano? (1)
- 0 0
-
2019-08-22 09:24
To dlaczego jej nie sprzedano
Wszystko było dopięte na ostatni guzik. Osobista decyzja premiera Olszewskiego przerwała ten przekręt.
- 0 1
-
2019-08-21 22:49
straszenie fuzją (3)
Nie wiem dlaczego jest tak silny hejt na tę fuzję. To nie jest pomysł pisu tylko pojawił się dużo wcześniej i to z ramienia prywatnego (Kulczyk). Co do podatków to małe podsumowanie: Gdańsk ma 3 mld zł dochodu rocznie, z czego w 2016 Lotos wpłacił 4,5mln a w 2017 22mln (czyli 0,73% całego budżetu). Polecam zarzjeć na strone urzędu miasta i sprawdzić skąd miasto dostaje pieniądze. Te dane są publicznie dostepne. Więc nawet jak się spełni najgorsza opcja, że 'zbierają lotos do warszwy', to Gdańsk wbrewa pozorom, specjalnie tego nie odczuje.
- 6 4
-
2019-08-22 19:41
Ruski troll, albo troll od Ziobry. (2)
PiS to złodziejstwo, kolesiostwo i przestępczość zorganizowana. Tak wygląda Dojna Zmiana.
- 1 2
-
2019-08-22 21:18
spójrz najpierw na dane (1)
Czy od razu trzeba pluć jadem? Nie umiesz porozmawiać merytorycznie? Czyżby dane się nie zgadzały? Może powinno się Ciebie z automatu zakwalifikować do obozu KO, jako przeciwnika PiS, tak jak Ty to robisz? No ale czy KO byłaby dumna z takiego reprezentanta? Dla rozluźnienia atmosfery dodam, że PiS ma swoich ludzi zarówno w Orlenie jak i w Lotosie. Lotos to nie jest firma stworzona przez Urząd Miejski w Gdańsku, tylko spółka giełdowa z 53% udziałem Skarbu Państwa (nie Gdańska), plus całą listą funduszy emerytanych i inwestycyjnych, często z zagraniczym właścicielem. Skarb Państwa obsadza stołki swoimi specjalistami. Jak rządzi SLD to są ludzie z SLD, jak rządzi PO to są ludzie z platformy, a jak PiS to ludzie z PiS. Dziwne by było, jakby obsadzali stołki ludźmi, którym nie ufają. Tak to działa. Duży plus tej całej fuzji to ograniczenie wpływu Skarbu Państwa. W Orlenie, który jest z grubsza 3x większy od Lotosu, jest to tylko 27% udział. Po połączeniu będzie to zatem około 33%, więc tak naprawdę PiS straci trochę władzy :) Więc skoro tak tego PiSu nie chcesz, to pownieneś się na tę fuzję cieszyć.
- 1 1
-
2019-08-22 21:39
Nie do końca jest tak, jak piszesz, Skarb Państwa zapewnił sobie kontrolę nad Orlenem poprzez statut spółki i było to za PO :) I tak wielkie dzięki za posty oparte na racjonalnej ocenie sytuacji, bez politycznych uprzedzeń, o co niełatwo pod artykułem na temat Lotosu ;)
- 1 1
-
2019-08-22 07:21
i tak juz jest wszystko ustalone, co to za mydlenie oczu o debacie...
zniszczyc, zepsuć, bo nie rentowne, nie opłaca się...
uważam., że konkurencja byc powinna nawet w takiej branży na polskim rynku
bye bye Lotos....- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.