• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie stocznie. Ruina czy rozkwit?

Wioletta Kakowska-Mehring
14 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Stocznie i gospodarka morska znów pojawiają się w kampanii wyborczej. Jedni "odbudowują stoczniową potęgę", drudzy twierdzą, że przez ostatnie lata niewiele zrobiono, a wręcz "utopiono publiczne pieniądze". Trojmiasto.pl na bieżąco śledzi aktywność trójmiejskich stoczni i jedno widać od razu: stocznie prywatne radzą sobie zdecydowanie lepiej niż stocznie państwowe. Budują, remontują, mają na koncie nagradzane innowacyjne projekty, choć i dla nich nie zawsze rynek bywa łaskawy.



Stocznia Remontowa Nauta



Jest to stocznia państwowa działająca w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Dziś operuje na terenach po Stoczni Gdynia, choć do czerwca tego roku prowadziła jeszcze Zakład Nowych Budów w Gdańsku. Powstał on w 2013 roku i budowano tam jednostki rybackie, które miały być nową specjalnością stoczni. Projekt nie powiódł się. Od wielu miesięcy do mediów docierały sygnały, że SR Nauta miewa kłopoty z regulowaniem niektórych zobowiązań. Władze stoczni uspokajały, że takie chwilowe zatory zdarzają się w branży i nie świadczy to o złej sytuacji przedsiębiorstwa. Ostatnio jednak przyznano, że 2018 rok firma zamknęła ze stratą prawie 58 mln zł netto. A problemy piętrzą się od dawna. Zaczęło się od umowy na budowę statku naukowo-badawczego "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego, która zakończyła się stratą. Naucie nie pomógł na pewno wypadek, który miał miejsce w 2017 roku, czyli zatonięcie doku pływającego wraz ze statkiem "Hordafor V". Stoczni nie powiódł się także projekt dotyczący przebudowy platformy Lotos Petrobaltic, dokończyła go Gdańska Stocznia Remontowa.

PGZ Stocznia Wojenna



Jest to stocznia państwowa działająca od 2018 roku w oparciu o wykupiony majątek również państwowej Stoczni Marynarki Wojennej. Ostatnio ujawniono, że dług PGZ Stoczni Wojennej za rok ubiegły to 24 mln zł, a za ten rok tylko do kwietnia strata wynosi 6 mln zł. Jak tłumaczą władze Stoczni, po ośmiu latach funkcjonowania przedsiębiorstwa SMW w upadłości najpierw układowej, potem likwidacyjnej, przejęto podmiot z pustym portfelem zamówień, wymagający gruntownych inwestycji i restrukturyzacji, stąd straty. Według zapowiedzi, portfel zamówień się wypełnia. Podpisano kontrakt m.in. na dokończenie budowy okrętu patrolowego Ślązak i udział w budowie okrętu dla marynarki wojennej Szwecji, rozpoczęto remonty okrętów ORP Kościuszko, ORP Czernicki i ORP Arctowski. W sumie, w ciągu pierwszego półtora roku działalności Stocznia podpisała nowe kontrakty na kwotę przeszło 320 mln zł, które aktualnie są na różnym etapie realizacji. Jednak jak przyznają władze Stoczni, trudno będzie mówić o przyszłości bez udziału Stoczni Wojennej w kontraktach na budowę floty dla Marynarki Wojennej RP.


Stocznia Gdańsk



Od lipca ub. roku 100-proc. właścicielem Stoczni Gdańsk i GSG Towers jest państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu. Bezpośrednim zarządcą jest specjalnie powołana spółka Baltic Operator. Według zapowiedzi, Stocznia ma się zająć konstrukcjami stalowymi, energetyką wiatrową, a w przyszłości produkcją statków. Ma być głównym podmiotem działającym w centrum stoczniowym budowanym przez Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczna na Wyspie Ostrów. Według zapewnień władz Stoczni, portfel zamówień jest zapełniony do końca przyszłego roku. Są zawarte kontrakty m.in. z firmami Meyer Turku (bloki kadłubów statków wycieczkowych), Aker Solutions czy Siemens Gamesa oraz GE na produkcję wież wiatrowych. Podpisano umowę z Konecranes na realizację dźwigów portowych oraz Ulstein Verft na budowę bloków okrętowych. Sytuacja finansowa spółek, dzięki zmianom organizacyjnym i optymalizacji kosztowej, została ustabilizowana - twierdzą władze zakładu. Nie podano jednak żadnych liczb, nawet wysokości przychodu. Do dziś też nie ujawniono, za ile odkupiono Stocznię Gdańsk od ukraińskiego właściciela.

Stocznia Crist



Crist jest producentem wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz obiektów pływających dla największych światowych odbiorców. Fundusz Inwestycyjny Mars posiada 35 proc. udziałów w spółce. Pozostałe udziały należą do Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego (po 32 proc.) oraz do Ewy Kruchelskiej (1 proc.). Stocznia wybudowała między innymi takie jednostki jak Heavy Maintenance Vessel "Vidar", Heavy Lift JackUp Vessel "Innovation" i Jack-Up Barge "Thor", czy specjalistyczna barka samopodnośna "Zourite" pracująca przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Na koncie ma też dok "Marco Polo", dzięki któremu powstaje osiedle apartamentowców w Księstwie Monako oraz wielokrotnie nagradzany prom pasażersko-samochodowy z napędem elektrycznym "Electra". Ostatnio zakład wydzierżawił majątek po Zakładzie Nowych Budów Nauty w Gdańsku. W Stoczni też zdarzają się problemy. Niedawno mówiło się o problemach z rozliczeniem promu elektrycznego "Herjólfur". Chodziło o ok. 7,5 mln euro. Wcześniej Stocznia miała kłopoty z rozliczeniem jednostek "Innovation" i "Vidar".

Remontowa Holding



Jest to największa prywatna grupa stoczniowa w Polsce. Należą do niej m.in. Gdańska Stocznia Remontowa, zajmująca się remontami oraz Remontowa Shipbuilding, będąca stocznią budującą statki. GSR remontuje, ale w ostatnich latach zajęła się też bardzo mocno przebudowami. Firma wyspecjalizowała się w m.in. w przebudowach platform wiertniczych oraz promów. Remontowa Shipbuilding (wcześniej Stocznia Północna) specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi szeroko pojętej branży offshore. Powstają tu także promy pasażersko-samochodowe, statki towarowe, holowniki oraz okręty, w tym jednostki typu Kormoran oraz holowniki dla Marynarki Wojennej RP. Stocznię dotknął też brak koniunktury, głównie dotyczyło to branży off shore. Mówiło się o kłopotach z powodu nieodebrania przez armatorów dwóch kontenerowców arktycznych i dwóch statków PSV. Holding jest w trakcie ich sprzedaży.


W Trójmieście funkcjonuje jeszcze kilkanaście mniejszych, prywatnych zakładów stoczniowych, m. in. Damen Shipyards, Karstensen, Stocznia Safe, Marine Projects, Montex Shipyards, Aluship Technology oraz dwie duże stocznie jachtowe Sunreef YachtsGaleon.

Miejsca

Opinie (353) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Rozkwit ruin (13)

    • 125 22

    • PZM za rządów PO porzucilo zaliczki na budowę statków w wysokości 60 milionów dolarów (4)

      Obecny rząd odzyskał z tego 30 milionów i walczy o resztę.

      • 22 38

      • takie drobne:)

        • 7 10

      • Z Gazety Polskiej te newsy? (2)

        Czy od senatora Biereckiego?

        • 33 10

        • Też.

          No i?

          • 8 11

        • szechter w wyborczej napisał

          • 4 7

    • Wiejskie głupki z PIS budują miraże. (7)

      Specjaliści od hejtu i remontów własnych biur chcą budować statki?

      • 26 18

      • A co wybudowało PEŁO (5)

        Najlepiej sprzedać wszystko wpyzdu Napchać sobie kieszenie i wmawiać rodakowi że dla niego "Pieniedzy nie ma i nie będzie" a pensja 1700netto jest spoko ps mam nadzieje że Jesteś człowiekiem honoru i 500+ od tych dziadów z pis nie pobierasz
        Pozdro

        • 19 26

        • (1)

          Dobre sobie. Człowiek honoru z PO to nie realne.

          • 17 17

          • dobre sobie ..

            człowiek z pis co umie pisać.. nierealne ....

            • 3 3

        • Z tego co wiem to stocznię w Gdańsku sprzedał PiS. (2)

          Niejaki prezes Jaworski

          • 25 8

          • Tak pewnie wstał lewą nogą i pomyślał sobie a sprzedam a co mi tam... Nie bronie kolesia ale za krótki był by decydować o takich sprawach w państwie To tak jakby napisać że jeden człowiek w tiszercie pogonił komunistów hen hen za bajkał

            • 8 2

          • i walnie przyczynił się....

            do upadku stoczni w Gdyni i w Szczecinie - uratował kolebkę kosztem stoczni które budowały duże i dobre statki....

            • 3 1

      • Wiejskie glupki

        i ciemny ludek otumaniony przez czarnych

        • 12 7

  • jak mówił klasyk, po co nam stocznie skoro są w Hamburgu. (5)

    • 160 73

    • Po co nam stocznie skoro rzad nie potrafi nimi zarzadzać? (2)

      • 33 20

      • Zarządzanie czymkolwiek przez rząd to recepta na katastrofę. (1)

        • 46 12

        • dobrze postawiona teza

          warto ją udowodnić i znaleźć przyczynę. Bo moim zdaniem nie jest ona cechą immamentną. Co pokazuje gospodarka chińska czy koreańska, w brew pozorom, nie tak wolna, jak się nam wydaje.
          Rownież własność prywatna nie jest gwarantem powodzenia, ponieważ po przekroczeniu pewnej skali (stosunkowo niewielkiej) zanikają motywacje wynikające w możliwości bezpośredniego nadzoru i kierowania.
          Moim zdaniem takim czynnikiem jest odpowiedzialność.
          Mamy wspaniałe prawo, najlepsze na świeciew wieli przypadkach a jego skuteczność jest... problematyczna. Wynika to z faktu, że mozliwość jego zastosowania jest niewielka. Między innymi, na skutek "urzędniczej gumy" i obstrukcji nie daje się wyegzekwować odpowiedzialności za przestępstwa i błędy.
          Nie są wyjątkiem ciągnące się dziesięcioleciami sprawy sądowe, na których powstały prawnicze fortuny (za prowadzenie niezaleznie od wyniku), których podmioty dawno przestały istnieć a niejasności prawne, które je spowodowały, nadal funkcjonują.
          Bo żyje się z robienia a nie ze zrobienia...

          • 13 7

    • (1)

      Niestety - sporo przemysłu stoczniowego poszło do azji. Niestety jest to światowy trend. Są po prostu tańsi przy porównywalnej jakości.

      Inny problem to że bardzo mało statków pływa pod polską banderą - mamy niekorzystne przepisy i armatorzy uciekają z stąd.

      • 23 3

      • taki miał być trend

        i działało to przez chwilę.
        Ale tam ceny też rosną, bo ludzie chcą zarabiać a logistyka naciągnięta jest ponad granice wytrzymałości.
        Więc trend się odwraca i Chińczycy przejmują stocznie w... Europie.
        Bo po co ciągnąć złom do siebie, skoro on tutaj pracuje.
        Bo to sa stocznie, dla ich linii transportowych...

        • 8 0

  • Tryeba czekac na inwestora z Kataru (2)

    Jak prywatyzowac to w polskie rece nie chinskie czy niemieckie,

    • 95 38

    • W jakiekolwiek ręce, byle ktoś z tą rozpasaną administracją pierdzącą w stołki coś zrobił

      • 16 3

    • Tak już było. Stocznie Gdynia przejął Polak bez pieniędzy. Też skończyło się ruiną.

      • 11 0

  • Jak mówili ci z PO (16)

    Po co nam stocznie, na tym nie da się zarobić. I nasi fachowcy musieli wyjechać pracować w stoczniach norweskich.
    Mieliśmy być tylko tanią siłą roboczą dla Niemców i naszych polskich cwaniaków zatrudniających za minimalną na czarno.

    • 215 165

    • były prezydent Gdańska chciał nawet odtworzyć napis stocznia imienia Lenina:) (3)

      • 39 31

      • Były prezydent Gdańska (1)

        Żeby pomóc upadającej stoczni umorzył jej zadłużenie wobec miasta

        • 16 8

        • A to jego pieniądze były? hehe, ja tez publicznymi pieniędzmi umiałbym szastać i umarzać długi.

          • 2 1

      • Budyn GPEC sprzedał Niemcom to czego od takiego mozna bylo sie spodziewac. A zyski szły do Niemiec, nie miesci sie w glowie co

        • 11 12

    • nie tęsknij za czymś co było nierentowne (4)

      w stoczni pracowało 15tys ludzi z czego 5000 w szeroko rozumianej administracji . jak to miało być rentowne ? Jak rano stoczniowiec poszedł w teren to wracał po południu zahaczając kilka melin które były na terenie zakładu . Tam wiecznie był BAL - no nie wszyscy ale sporo osób tak pracowało

      • 50 22

      • Najlepsza melina była na suwnicy

        • 23 8

      • Na stoczni też były kolejki w sklepie zakładowym

        A jak 15 tyś. osób stawało w kolejce po kiełbasę, to cały dzień tam spędzili.

        • 14 10

      • Multum wiceprezesów działu od pierdzeniu + każdy ze swoja sekretarką

        jak takie coś ma być rentowne?

        • 23 3

      • skąd takie bajki, kurczę jak można coś takiego powielać

        na zachodzie stocznie skupiają się na 10 m2,
        co chcesz udowodnić tym wpisem, że Polak to pijak?! prze z30-40 lat tyrał w stoczni- czyli chlał wg. Ciebie?
        to tak jak bys napisał każdy Niemiec to faszysta

        • 18 4

    • (1)

      Dlatego PiS doprowadził rentowne stocznie do ruiny (patrz Nauta), na skraj (patrz prywatna Remontowa) lub wpompwoał gigantyczne pieniądze i dalej są nierentowne (Stocznia Marynarki Wojennej)

      • 33 16

      • a ST. Gdańską kaczor sprzedał ukraińcom

        • 13 11

    • po ca nam stocznie powiedział premier Jarosław kaczynski i je sprzedal a teraz odkupuje (1)

      Nie zrzucaj winy na innych , tylko zapytaj się prezesa dlaczego to zrobił

      • 28 16

      • zapytaj Niemców, dalczego odkupili swoje stocznie od Rosjan

        A teraz hadlują je Chińczykom.
        I na jakich zasadach...
        Moze wtedy przejrzysz na oczka...

        • 5 3

    • a te dziesiątki milionów strat państwowych stoczni

      to zarobek? Jaki ma sens pokrywanie strat z naszych podatków? Te stocznie sa przestarzałe, niekonkurencyjne a przede wszystkim zarządzanie przez niekompetentne osoby które nie maja żadnego pomysłu na biznes. Sprawdz nazwiska zarządu i osób z rady nadzorczej . Niech zgadnę, członkowie komitetu wyborczego słusznej partii? Tak sie nie da. Dlaczego prywatne firmy j stocznie potrafią robić dobre wyniki? Wnioski narzucają sie same

      • 4 0

    • Tusk Trybinał Stanu i reszta tej grupy co Polske wysprzedala

      • 8 8

    • Tylko przypomnę ci, że to jarosław kaczyński oddal Stocznie gdańska w ręce ukrainców, którzy pierwsze co zrobili to zwolnili wszystkich fachowców.

      • 4 2

  • Przecież Jarozbaw odbuduje w Gdańsku stocznię im lenina (16)

    Objecał to na politechnice, przyjedzie i stępkę położy
    stocznia w Szczecinie największy prom buduje
    stocznia w Radomiu - okręty podwodne

    • 239 82

    • weź leki

      • 23 32

    • stocznia w Radomiu - okręty podziemne buduje (3)

      • 33 5

      • to jest wersja 2.0 bardzo tajna (2)

        F-35 będą na nich lądować

        • 18 7

        • no niestety nie będą bo my kupujemy tansze wersje F35 bez opcji pionowego startu :) (1)

          • 16 5

          • Tańszą wersje

            Tylko z opcją startu

            • 2 0

    • obje co? Z gramatyki to ty jesteś kiep!

      • 6 0

    • chwilę słuchałam Kaczyńskiego i jego kolegów (5)

      i wierz mi są to na prawdę mądrzy ludzie, poprzednicy do pięt im nie dorastają,
      i dziwię się że tyle lat byli przy korycie, nikt nie zorientował się że to jakaś grupa cyrkowa- wciskali kit ludziom a ludziska to akceptowali, nabijali sobie kabzę na maxa a ludziom wmawiali że o niczym nie wiedzą, że przypadek, że dziadek że babcia....
      W Gdańsku jeszcze jest ta grupa, nie wiem do czego doprowadzą ale nic dobrego z tego nie będzie!.

      • 16 32

      • Szkoda, że tylko chwilę słuchałaś może byś inaczej na to spojrzała.

        • 12 7

      • Zastanawiam sie (3)

        Czy Polacy sa tacy g.oo.pi, czy to tylko polskojezyczni f...dojcze. Nie, to ci f...d.ojcze z redakcji tak manipuluja i jatrza. Prosze przejzec opinie i wszystkie, doslownie wszystkie, ktore popieraja rzad czy partie rzadzaca, czy mowia o przekretach i ruinie polskiej gospodarki maja potezna przewage minusow. Natomiast te, ktore jada na rzad, kosciol maja prawie same plusy. Czy Polacy naprawde nie widza co zrobiono z naszym krajem przez 8 lat poprzednikow? Czy trzeba to ciagle przypominac i pisac o tym? Jak tak mysle, to gdyby gdzies nastapila plaga k.a.r.luchow i rzad chcialby przeprowadzic dezynsekcje to ci opisani wyzej by te robale jeszcze dokarmiali i pisali do ue...

        • 5 6

        • posłuchaj sobie wiecowania błazna narodowego dziś na dożynkach (2)

          plus przemówień Adolfa z Nowogrodzkiej - od razu ci ulży
          wszo marna...

          • 2 2

          • Panie Fuj

            A dla Pana wazniejsze sa jakies przemowienia do tluszczy, czy wymierne efekty rzadu w postaci poprawy stopy zyciowej ludzi, sciganie zlodziei Vat czy ograniczenie deficytu, itp. Dopisze jeszcze, ze latem bylismy z zona na rowerach w Sopocie. Odpoczywalismy troche i widzielismy rodzine 500+. Biedni ludzie, skromne ubrania i zeby Pan zobaczyl miny tej dwojki dzieci. Zachwyt pomieszany z niedowierzaniem. i bylem bardzo zadowolony, ze moje podatki ida wlasnie na takich ludzi, na takie dzieci, ktore, tak mi sie wydaje, pierwszy raz widzialy morze i taki kurort jak Sopot. I nie jest to rozdawnictwo, tylko pomoc ludziam ubozszym, mniej zaradnym zyciowo. Po to placimy podatki. Tak, tak, wiem, ze patologia sie zalapuje. Ale uwazam, ze jesli chociaz polowa tych 500+ trafi do biednych dzieci to warto. Niech Pan to przemysli, Panie Fuj

            • 4 4

          • Z takim poziomem dyskusji to do obory z krowami idź rozmawiać.

            • 3 1

    • Wyprzedaż majątku i teoretyczne państwo odcisnęło się negatywnie na gospodarce na długie lata

      • 3 1

    • Jeżeli będzie budował tak jak przekop, to najpierw hale wyburzy.

      • 8 0

    • Tak obiecał

      a Donald zamykał

      • 1 1

    • Zapomniałeś

      dodać że obiecał też pozamykać głupoli i agentów na Srebrzysku, (będzie rozbudowa). Pakuj się bo nie zdążysz.

      • 0 0

  • (1)

    Rozwitu,panu rozkwitu.

    • 12 6

    • Ale rozumu.

      • 1 0

  • Serce boli (16)

    Serce boli
    Kiedyś tam ludzie pracowali
    Rodziny utrzymywali
    Dziękujemy Solidarności za skuteczną degradację stoczni w latach 90 XX w
    Dziś nikt już nie wyjdzie na ulicę
    Bano się tego
    Dla tego stoczni nie ma

    • 149 53

    • na Tajwanie automaty statki stawiają a tu jak za króla Ćwieczka. Stocznię sprzedali dzisiejsi pisowcy (6)

      • 31 20

      • Sprzedali PO-wcy (4)

        jak wszystko za swojej kadencji i dlatego nie mogą wrócić do władzy bo wyprzedadzą resztę !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        • 16 34

        • Dobrze, że sprzedali. I tak nic by nie było z tych nierentownych biznesów. Taka stocznia gdańska nigdy nie wyszła na plus. Więc po co to dziadostwo trzymać?

          • 9 15

        • (1)

          A niby kiedy Jaworski w PO był ? Bo to on stocznie Ukraińcom sprzedał.

          • 16 5

          • W Gdyni i Szczecinie też? Płatne błazny w akcji.

            • 2 0

        • Stocznie gdanska sprzedal Ukraincom Jaworski z pisu, byl tez jej prezesem

          • 9 0

      • A kto stawia automaty?

        Wiesz?

        • 1 0

    • (1)

      A poprzedni patriotyczny rząd PiS sprzedał stocznię ukraińskiemu oligarchowi

      • 36 11

      • a Niemcy swoje Rosjanom

        i co z tego?

        • 2 1

    • stocznia w Gdyni - rząd PO stwierdził że pomocy publicznej zabrania Unia (4)

      W tym czasie Angela pakowala miliardy w stocznie niemieckie, rok 2008:)

      • 21 13

      • Dotowali, a teraz sprzedali stocznię w Rostoku malezyjczykom

        Taki biznes zrobili

        • 4 3

      • Jak można tęsknić za stocznią?

        Przecież Stocznia Gdańska produkowała tylko dla ZSSR a Rosjanie nie wiedzieli co mają zrobić z polskimi statkami. Jakość była nienajlepsza. Połowę sprzętu wymieniono już w samej stoczni. Co było lepsze, to znikało ze statków, zanim wyruszyły w rejs. A Rosjanie dostawali lepsze prezenty od innych krajów, którymi zarządzali zdalna.

        Danziger Werft und Eisenbahnwerkstätten produkowały również motory parowe i elektryczne, maszyny parowe, kotły, mosty, dźwigi, statki itd. W 1844 r. cesarska stocznia została przejęta przez miasto Danzig i stała się spółką akcyjną Limited Danzig. W 1940 r. stocznię zmieniono w spółkę akcyjną.

        Dopiero komuniści uważali, że stocznia buduje wyłącznie statki i PiS tak samo chce zrobić. Na wielkim terenie można było uruchomić nowy przemysł, który jest zapewne potrzebny. Ale nie ma nikt pomysłu jaki a blokowanie inwestycji na terenie byłej stoczni blokuje rozwój miasta.

        Skąd wezmą ludzi do pracy w tych stoczniach, jeżeli większość uczniów chce pracować gdzieś przy biurku. Ostatnio w powstaje tylko mostów, dlaczego stocznie nie budują mosty? Pewnie dla tego, bo później mieliśmy by takie same problemy jak z mostem w Sobieszewie.

        • 8 15

      • Historie o innym traktowaniu Stoczni niemieckich to mit. (1)

        Akurat Stocznie niemieckie zostały poddane ostrej restrukturyzacji zgodnie z regułami UE. Zwolniono tysiące ludzi, kilka padło, (choćby Sietas w Hamburgu). Kilka sprzedano za grosze (Rostock,,). Próby podnoszenia z kolan państwowych stoczni skończą się katastrofa. Wystarczy tych prywatnych

        • 13 7

        • Rostok sprzedano a następnie odkupiono, bo za głowę się złapano, co Rosjanie tam wyprawiali

          Podobnie inne wschodnie stocznie. Obecnie flirtuje się z Chińczykami...
          Ale nikt nie przestaje tego kontrolować! Żywe sa nadal wzorce niegdysiejszej szlachy, która do swoich majątków zatrudniała rządców do wykonania roboty. Przecież te rody nadal w Niemczech mają wiele do powiedzenia.
          Czy to jest prywatyzacja? Nie, to jest stosunek pracy lub spółka a właściciel reaguje, gdy traci.
          U nas liczy się na cud.

          • 4 0

    • Stocznie, kopalnie, huty itd : duża ich cześć była potrzebna sowietom aby nas doić i tyle. Nigdy nie były rentowe. Chcieliśmy demokracji, kapitalizmu to prosze - nierentowny biznes się likwiduje. Wara od moich podatków by ładować w interesy bez szans na zwrot inwestycji. Wara od Moch podatków by ładować w ciepłe posadki związkowców na wiecznym postojowym.

      • 15 6

    • A głowa Cię nie boli?

      • 3 3

  • polska (14)

    Jak dalej będzie miało władzę peło to pewnie niedługo resztki stoczni staną się prywatne A to wielka szkoda, stocznia to wizytówka tego pięknego miasta. Pozwólmy podziałać ludzia z pisuaru niech spróbują coś zmienić i zatrzymać ta prywatyzację.

    • 55 175

    • Ale przecież to PiS pogrążył stocznię gdańską

      A trupa sprzedał za granicę :(

      • 29 7

    • Tylko do tej wizytówki trzeba było słono dopłacać

      • 7 2

    • ci z pisuaru już podziałali w stadninie koni w janowie podlaskim

      • 22 2

    • Niech nas PIS nie uszczęśliwia, poradzimy sobie sami. Po każdym ich uszczęśliwianiu z inwestycji nici, tylko kumple kasę wzięli.

      • 20 2

    • Koniec nostalgii - Po co ratować trupy! (3)

      To pokaż nam stocznie zagranicą, które są własnością państwa. PiS robi z Polski komunę BiS. Ale może się utrzymać albo upada. Koniec nostalgii.

      • 18 5

      • to nie jest nostalgia (2)

        to jest umiejętność gospodarowania.
        Zlikwidowane podmioty to brak dochodów podatkowych oraz koszty społeczne.
        I trzeba umieć sobie z tym poradzić.
        Własnością państwa są obecnie chociażby wszystkie stocznie wschodnio-niemieckie. Nie wyszło z Rosjanami to zostali pogonieni a rząd niemiecki szuka nowych zarządców.
        I to rozumiem. Bo nie sztuka oddać majątek i nic z tego nie mieć. Mają być podatki, produkcja, zatrudnienie...

        • 2 8

        • Jakie podatki...? Maja być dotacje państwowe ze wspólnej kasy.

          • 4 3

        • Pani nostalgiczna

          dopłacaj ze swoich pieniędzy kilkaset zł miesięcznie na utrzymywanie wiecznie nierentownych firm państwowych

          • 3 0

    • nie staną sie prywatne a juz na pewno nie stocznią, ponieważ jest otoczona deweloperskimi działkami

      a to najlepszy sposób aby zadusić działalność przemysłową w takim miejscu.
      Z gwarancją, że nigdy się nie odbuduje.

      • 4 2

    • Cebula

      Co Ty gadasz wszystkie stocznie panstwowe to fabryki dlugow. Pozatym w prywatnych stoczniach Trojmiasta za PO pracowalo najwiecej ludzi w historii naszego przemyslu stoczniowego. Nie buduje sie tanich masowcow, bo te balie z silnikem budują Azjaci,u nas buduje sie jednostki mniejsze, specjalistyczne i drogie,do tego jestesmy potega w budowie jachtow motorowych i zaglowych

      • 8 1

    • Już mieli swoją szansę!

      Przecież to Jaworski z nadania PiS rozwalił SG. Jakoś się tym nie chwalą. Amnezja?

      • 7 0

    • pogrążył pisi działacz ,ale by cokolwiek zrobić na lepsze to guzikiewiczów ,śniadków czy dudo podobnym trza pognać z terenu stoczni,politykują to spisdżać na żoliborz,tam bliżej do tyłka konusa,dość nadoili się''' związkowi ''' ci*le

      • 3 0

    • odpowiedz

      już od 4 lat ten pana pis działa i jak wiadomo ze Szczecina - nawet promu nie zaczęli budować , który miał zaczac pływać od ubiegłego roku

      • 3 0

    • Ciebie tez juz nawiedziła wizja hipokryty.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Niestety ruina.... (8)

    Znamienne jest to że na terenach stoczniowych wszystko co przeszło w ręce prywatne kwitnie i prosperuje - budowa jachtów w Gdańsku między innymi.
    A wszystko co było państwowe i pseudo państwowe z przerostu formy nad treścią rozbuchanymi kadrami dyrektorów , prezesow sekretarek kadrowych i masy niepotrzebnych stanowisk doprowadziły do ruiny stocznie.
    W Gdyni za czasów swietności w biurowcu "umysłowych" pracowało 5 tyś ludzi. To ja się pytam kto w końcu miał budować statki jak koszt budowy był większy niż zysk?? Zburzyć zaorać i oddać w prywatne rece a za 10 lat będziemy mieli w końcu przemysł stoczniowy dedykowany do skali i możliwość. Bo jeśli ktoś myśli że będziemy konkurować ze stoczniami Indii czy Chin to życze powodzenia:)

    • 244 29

    • Nie załamujmy się (2)

      Do Chin i Indii może nie mamy startu, ale na pewno pokonamy stocznie z Czech.

      • 25 4

      • Śmieszek

        Czechy nie mają dostępu do morza, ale stocznie mają, że ho. Jest jeszcze coś takiego, jak żegluga śródlądowa. Gimbuś, pewnie to wiedziałeś co?

        • 10 6

      • jakbyś zobaczył port rzeczny w Deczinie czy Usti nad Łabą

        to byś z taką pogardą nie wypowiadał się o naszych południowych sąsiadach.
        Chciałbym takie widzieć nad Wisłą i Odrą...
        Co jest, że inaczej nie potrafimy tylko różnicować i na plecy i głowę komuś włazić?

        • 21 0

    • dzisiaj dobre biuro konstrukcyjne składa się z 20 osób i wypuszcza projekty statków en masse (3)

      dzięki komputerom nie potrzeba setek osób ślęczących nad deskami kreślarskimi. Tak samo maszyny CNC pozwalają jednej osobie "obskoczyć" pracę dziesięciu (do tego nie w warunkach szkodliwych).

      • 18 3

      • tyle, że to niewielki ułamek w stosunku do całkowitej skali prac...

        Projektanci zamienili deski na komputery ale to wcale nie znaczy, że jest ich mniej. Zajmują się za to tym, czego komputer nie potrafi a nie "spokojnym" kreskowaniem. To moje pierwsze doświadczenie przy próbie wdrożenia CAD:
        "nie będziesz kreskował"
        "Ale ja lubię kreskować! - odpowiedział mechanik"

        • 13 1

      • Wiele projektów jest do kosza

        Dawniej przy większej ilości ludzi można było oddelegować kogo innego do oceny projektu, a także specyfika pracy wymagała aby ludzie oszacowali coś PRZED rozpoczęciem prac.

        Komputer narysuje wszystko, tylko czasem okazuje się że projektanci nie uwzględnili np. wymiarów kołnierza rur i wystają one poza kadłub...

        • 16 0

      • biuro konstrukcyjne

        nie masz zielonego pojęcia o pracy konstruktora. co mają wspólnego urządzenia CNC z pracownikami biur konstrukcyjnych chyba tyle samo co ma wspólnego koń z koniakiem.

        • 1 0

    • bzdura

      w tym biurowcu by się tylu nie zmieściło.

      najwyżej 1000 albo 2000.

      • 2 0

  • Stocznia gd gsg a obecnie baltic operator (18)

    Plus taki ze jest umowa o prace a minus taki ze wyplata marna.... Z premia nie przekroczylem 3 tys przy 172h takze sama umowa sie nie utrzymasz... Kazda firme tworza ludzie a zeby ludzie chcieli tam pravowac musi byc godne wynagrodzenie

    • 92 6

    • (6)

      Czlowieku w gdańskich stoczniach placa 20 na start i brak ludzi .....

      • 4 11

      • Jaka praca taka płaca (1)

        Co Ci mogę więcej powiedzieć. Ludzie przychodzą z myślą że zarobią milion. Pierw pokaż czy jesteś czegoś wart.

        • 11 6

        • Pierw pokaż czy jesteś czegoś wart.

          Powiedź to dyrektorom i prezesom z partyjnego nadania

          • 0 1

      • Brutto

        Brutto to tak, chyba ze bez umowy to i wiecej, bylem pracowalem wiem jak jest

        • 10 0

      • (1)

        I 40 zj dala a 20 maja ludzie bez dosw na podawaniu klucza i nie ma ludz

        • 3 2

        • Jaka umowa? I ile na tej umowie?

          • 7 0

      • bo bez umowy o prace ...

        bez umowy o prace albo na umowach śmieciowych to nikt nie chce... i nie ma co się dziwić w przemyśle ciężkim nie dość ze marna stawka godz to jest marna umowa albo jej brak...

        • 11 0

    • Janusz

      Na stocznie za 3 tys ? W biedronce lepiej zarabiaja

      • 16 3

    • 3tys? Jakie stanowisko? (7)

      Ja będąc pomocnikiem montera, mając 23lata mam 7tys na rękę...

      • 6 12

      • Ja nie jestem robolem i też mam 7 tyś na rękę.. czym się chwalisz?

        • 7 7

      • Przy ilu godz /mc? 2200 czy 240? Umowa zlecenie albo na umowie najnizsza kr.

        • 9 0

      • 7 na rękę przy 300 godzinach.

        • 15 1

      • (1)

        164 h plus dwie soboty 8.700 na trzymaniu lancucha na statku ;)

        • 0 13

        • i po co wprowadzać ludzi w błąd.. człowieku...

          po tych bzdurach co piszesz to myślę, że trzymasz nie tylko łańcuch...gdyby było tak kolorowo to stocznie by nie miały problemów z pracownikami a młodzi by w dalszym ciągu nie wyjeżdżali z kraju...a 8.700 to ty chyba na oczy nie widziałeś. skoro jesteś już na starcie tak zakłamany, chyba że ktoś płaci za takie nieprawdziwe info.

          • 18 0

      • (1)

        Przy 300godzinach na działalności

        • 16 0

        • w końcu ktos normalny odpowiedział

          300h na dzialanosc to tak... a nie pisanie głupot ile to sie nie zarabia...Pozdrawiam

          • 14 0

    • stocznia nauta w gdyni.

      długu narobili poprzedni prezesi którzy rządzili w ostatnich latach.jeden był taki którego wyrzucili z gdańskiej remontówki i przeszedł do gdyni ,aż go też pozbyli się.tam powinna wejść cba i przetrzepać dokumenty ale to spółka sa.sami swoi.

      • 2 0

    • Żart

      Umowa o pracę ciekawe dla kogo bo malarnia i śrutownia dalej w 90% pracuję na działalnośći a umowy o pracę miały być już od kiedy a co do wypłat to tą polityką nikt tam nie przyjdzie a jeśli tam pracujesz to nie narzekaj i zmień po prostu pracę ale widać tobie pasuje

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane