• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na dokończenie budowy "Ślązaka" podpisana

Robert Kiewlicz
2 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
  • Ślązak ma być okrętem patrolowym zbudowanym na bazie korwety Gawron. Jednostka ma mieć wyporność 1,8 tys. ton, długość całkowitą - 95,2 m, szerokość - 13,5 m, wysokość do pokładu otwartego - 9,35 m, zanurzenie - 3,6 m.
  • Ślązak ma być okrętem patrolowym zbudowanym na bazie korwety Gawron. Jednostka ma mieć wyporność 1,8 tys. ton, długość całkowitą - 95,2 m, szerokość - 13,5 m, wysokość do pokładu otwartego - 9,35 m, zanurzenie - 3,6 m.
  • Ślązak ma być okrętem patrolowym zbudowanym na bazie korwety Gawron. Jednostka ma mieć wyporność 1,8 tys. ton, długość całkowitą - 95,2 m, szerokość - 13,5 m, wysokość do pokładu otwartego - 9,35 m, zanurzenie - 3,6 m.

Podpisano finalną umowę, która umożliwi przekazanie "Ślązak" Marynarce Wojennej RP. Rozpoczęcie prób okrętu planowane jest na lipiec 2018 roku. Przekazanie Marynarce Wojennej RP ma się odbyć do końca marca 2019 roku. Wcześniej zapowiadano, że nastąpi to pod koniec lipca 2018 roku, czyli po 17 latach od rozpoczęcia budowy. W związku z kolejnymi problemami tego terminu nie udało się dotrzymać. Czy uda się dotrzymać kolejnego?



- Zgodnie z zapowiedziami Mariusza Błaszczaka, ministra obrony narodowej, budowa okrętu patrolowego "Ślązak" dobiega końca - ogłosił resort obrony.
Za budowę odpowiada PGZ Stocznia Wojenna, dawniej Stocznia Marynarki Wojennej. Weszła ona formalnie w struktury Polskiej Grupy Zbrojeniowej z początkiem stycznia 2018 roku. Z masy upadłościowej, którą przejęła spółka PGZ Stocznia Wojenna, został jednak wyłączony patrolowiec "Ślązak". Jego właścicielem pozostał syndyk SMW. Równocześnie z przejęciem stoczni rozpoczęto rozmowy dotyczące przekazania okrętu nowemu właścicielowi SMW. Kontynuacja prac związanych z budową "Ślązaka" wymagała rozliczenia dotychczasowej umowy oraz zawarcia nowej - na dokończenie budowy okrętu przez PGZ Stocznia Wojenna. Wszystkich formalności udało się dopełnić dopiero pod koniec czerwca 2018 roku.

Przypomnijmy, że "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy, w lipcu 2015 roku. Początkowo całkowity koszt budowy prototypu korwety "Gawron", wraz z niezbędnym wyposażeniem, określono na 1,4 mld zł. Jednak tylko od czasu dokonania zmian w projekcie i przekształcenia korwety w patrolowiec, na "Ślązaka" wydano już ok. 300 mln euro, czyli więcej, niż początkowo planowano na cały okręt.

Początkowo patrolowiec miał trafić do służby z końcem listopada 2016. Następnie jego przekazanie Marynarce Wojennej RP miało nastąpić pod koniec lipca 2018 roku, czyli po 17 latach od rozpoczęcia budowy.

Wodowanie ORP "Ślązak" w lipcu 2015 roku.

Miejsca

Opinie (93) 1 zablokowana

  • (15)

    technologicznie to jednostka w innej epoki, teraz już się nadaje tylko na złom !!!
    17 lat trwała produkcja 1 statku może warto to zgłosić do księgi rekordów Gunesa ? to jest naprawdę wyczyn na skale światową.
    Wstyd cokolwiek pisać na temat tego projektu !!!!!

    • 180 8

    • Ameryka to osobny rozdział. (1)

      W USA okręt podwodny z napędem atomowym typu Los Angeles budowano ok. 4 lat. To jest czas od rozpoczęcia budowy do wejścia okrętu do służby. Wniosek jest taki, że jesteśmy dalece za resztą świata. Słowa Mateusza o 4 rewolucji przemysłowej to między bajki można wsadzić. 4 rewolucja w jednym z najsłabiej zrobotyzowanych i zautomatyzowanych krajów Europy. No ale elektryczne auta to już na pewno podniosą nas z kolan.

      • 27 0

      • Remont będzie konieczny

        Za chwile tyle czasu budowa

        • 0 0

    • (4)

      Technologicznie, kadłub jest wystarczająco nowoczesny. Możliwości okrętu określa jego wyposażenie, a nie kadłub. Przykładowo, us navy nie tak dawno temu wyciągnęła z przechowalni statki z IIWŚ, dała nowe wyposażenie i spokojnie dają sobie takie jednostki radę.

      • 14 2

      • (3)

        Może jest nowoczesny, może nie jest.

        Na pewno jest niedopasowany do planowanej funkcji i uzbrojenia. Armatę 76mm i jakieś rakiety to mają okręty typu Orkan, o połowę krótsze, a mierząc wypornością 6 razy mniejsze.

        A z tym US Navy chętnie dowiedziałbym się jakichś konkretów, bo coś nie jestem przekonany. Jakaś nazwa typu okrętu, link, coś?

        • 11 0

        • (2)

          Był taki program w latach 80 nazywał się 600-ship Navy. Przywrócono pancerniki klasy Iowa i lotniskowce klasy Essex i Midway, wszystko wyprodukowane w latach 40 przed zakończeniem 2 wojny.

          • 3 0

          • lata 80-te to już 3 (prawie 4) dekady temu. Od tego czasu wiele się zmieniło i z tego co pamiętam żaden z okrętów wtedy przywróconych do służby, nie jest teraz nawet na stanie "floty naftalinowej". Wszystkie wycofane.

            • 1 1

          • O dzięki, normalnie ktoś w internecie wziął i merytorycznie odpowiedział. No zrobili taki program, jest czarno na białym, czegoś się człowiek dowiedział.
            Tylko zastanawia mnie na ile to była faktyczna siła bojowa, a na ile kiełbasa wyborcza Reagana, żeby pracownicy stoczni mieli pracę a marynarze mieli na czym pływać (oczywiście mowa o USA, wszelkie skojarzenia z programem Gawron/Ślązak są nie na miejscu).

            • 2 0

    • To niestety wina PO że zamiast budować okręt kapali pieniążki na funkcjonowanie stoczni

      I nic poza tym.

      • 4 12

    • (1)

      Będzie tak jak z tym pomnikiem i radiowozem. Przekażą go uroczyście armii i potem wróci na kolejne lata do stoczni

      • 13 0

      • Boże oby się nie utopii,

        • 2 0

    • Niby tak, ale jednak nie. Ruscy jak zwykle są od nas lepsi. (2)

      K-560 Siewierodwińsk atomowy okręt podwodny. Budowę zaczęto w 1993 roku, później były podobne perypetie jak przy naszym Gawronie vel.Ślązaku. Prace wstrzymywano, wznawiano, itd. Ostatecznie okręt wszedł do służby w 2014 roku po 21 latach budowy. Można? Można. Mamy się od kogo uczyć, a uczniami w tej materii jesteśmy pilnymi.

      • 4 1

      • rozpadł się związek - nie było finansowania
        i to atomowy okręt podwodny
        jakby to było u nas to zostałby krater

        • 1 0

      • spoko, to uczmy się od Zimbabwe

        skoro zawsze można znaleść gorszych

        • 3 0

    • Do muzeum oddajcie ten statek bo tam jego miejsce

      • 1 1

    • I co z tego?

      Spytaj ludzi, to każdy powie, że państwowe firmy są lepsze od prywatnych i "rodowe srebra" muszą być.
      Nieważne, że "Gawron" nigdzie nie popłynął (podobnie jak jego zwolennicy PŻB ostatnio, hehe) - ważne, że produkcja czy usługa nie jest realizowana przez wraży kapitał albo o zgrozo - jakiegoś Janusza biznesu xD
      Nie wiem czemu ludzie w tym kraju wierzą, że jak politycy będą np. wypiekać chleb to wyjdzie coś innego niż zakalec. Cały czas słyszę, że jest za dużo wolności i prywatnych firm i jak państwo przejmie to będzie lepiej.
      Z takim podejściem to prędzej czy później będzie tu Wenezuela a nie Irlandia.

      • 0 0

  • (2)

    Chińska fregata, która odwiedziła kilka dni temu Gdynię kosztowała w przeliczeniu około 1,1 mld złotych. W służbie od 2016 czyli funkiel nówka.

    • 69 1

    • a polską flagę kupili w budzie z muszelkami i chińskimi bibelotami na skwerze (1)

      • 4 0

      • A co, mieli przetarg rozpisać?

        • 8 0

  • Drugi etap budowy będzie maksymalnie skrócony, będzie trwał zaledwie 15 lat. No, za to otrzymamy super nowoczesny okręt uderzeniowy, postrach i egzekutor M. Bałtyckiego. Drżyjcie wrogowie.

    • 85 3

  • Pamiętam że często w tamtych latach MON zwracał niewykorzystane pieniądze do budżetu. (1)

    • 21 6

    • Teraz zwraca pracownikom w formie premii

      • 11 0

  • (3)

    USS Gerald R. Ford (CVN-78) - Lotniskowiec USA
    Położenie stępki - 14 listopada 2009
    Wodowanie - 9 listopada 2013

    Nie ma w słowniku ludzi kulturalnych dość obelżywego słowa na to, co wszystkie rządy przez te 17 lat odwalały ze Ślązakiem i ile miliardów zostało w tą łódkę wtopione...

    • 117 1

    • Ma pan rację panie Wagner!

      • 6 0

    • Siema Satan! (1)

      Czy Ty kiedykolwiek byles na stoczni MW w Gdyni... Zapewniam Cie ze RZADY o to stolec mialy do tego, ta stocznia nie nadaje sie do jakiejkolwiek budowy/przebudowy. Jest tak zacofana i ma tak archaiczne metody zarzadznia/produkcji ze to smiech w prownaniu chociazby z remontowa. Nie mowiac o stoczniach zagranicznych. Rzady to jedyne co to daly d*py ze zywily tego wrzoda i wylegarnie nierobow tak dlugie lata. Panstwowe to mozna lezec a pensja i tak jest, a wez tam sprobuj kogos zwolnic to ci zaraz zwiazki do gardal sie rzuca ze to wspaniali fachowcy.. i to wszytko za pieniadze podatnika.....

      • 1 0

      • Stocznia była własnością państwa - nadzorcą był każdy rząd... Tak właśnie kończą państwowe spółki, które istnieją dla ciepłych posad dla partyjnych prezesów... Stocznia, żeby działać powinna być albo prywatna, albo państwo nie powinno mieć wpływu na sprawy kadrowe (jak to jest w przypadku Renault).

        • 1 0

  • A PO-PSL zamykało stocznie, zwijało wszystko (2)

    • 29 82

    • Za to Pisowski Macierewicz kupił tyle helikopterów i odkrył takie zamachy co się filozofom nie śniły...

      • 36 7

    • Nie karmcie pisowskiego trolla!

      • 17 4

  • Opóźnienia ślązaka (1)

    To głównie zasługa kierownictwa MW. Co jakiś czas któryś "wojskowy admirał" (za każdym razem inny bo zmieniali stołki jak rekawiczki) dopytywał sie o uzbrojenie. I za każdym razem wygladalo to podobnie: " co wy tam chcecie montować, 76 mm OTO Melara?! Nieee, to to nie moze być bo mój wnuczek/bratanek/szwagier to sie uczył na czymś innym..". I każdy robił ten statek pod siebie, tracił stanowisko, przychodzil nastepny, a lata lecialy.

    • 37 3

    • Teraz tak wygląda od środka każda spółka skarbu państwa. Co pół roku kolejny misiewicz z nowa „wizją”, potem milionowa odprawa i stołek dla kolejnego.

      A ciemny lud kupuje bajki o dobrej zmianie.

      • 17 1

  • No. A ruskie w tym czasie budują autonomiczne międzykontynentalne torpedy z możliwością przenoszenia głowic atomowych. A my będziemy mieli korwetę, wróć patrolowiec, sztuk jeden.

    • 44 6

  • Kary umowne. (7)

    Interesuje mnie jakie kary umowne zapłaciła stocznia za taką "błyskawiczną realizację"?
    Być może w Polsce zaniechano płacenia kar umownych, wskazuje na to tempo budowy promu przez stocznie Gryfia. W rok po położeniu stępki zamawia się projekt statku. Kto uczył tych ludzi budowy okrętów? Na moich oczach powstawał "Sołdek" i dziesięciotysięczniki, była siermiężna komuna, ale takich cudów nikt nie widział. W najlepszych latach, trawlery B-14/16 i "Lesowozy" były produkowane taśmowo, czas od położenia stępki do wodowania to było kilka miesięcy.
    Może byście "fachowcy" zaczęli od kajaków?

    • 51 5

    • To nie stoczniowcy zawinili tylko patałachy z MON i Dow.MW

      • 10 2

    • Bo teraz mamy kapitalizm (2)

      I jeśli komus sie oplaca żeby statek był budowany 17 lat, to będzie budowany 17 lat- nic wiecej nic mniej. Komuś sie opłacało zwlekać z projektem i zamówić go rok później, więc tak zrobił. Stocznia pewnie jakąś tam kare doatanie i zapłaci, ale ktos na pewno na tym zarobił.

      • 3 8

      • (1)

        Poczytaj czym jest kapitalizm, później się wypowiadaj... Przykład Ślązaka pokazuje właśnie, że w Polsce nie ma kapitalizmu, bo taka sytuacja byłaby niemożliwa w kapitalizmie... Po pierwszym opóźnieniu posypałyby się potężne kary, a podmiot zamawiający albo zrezygnowałby z zamówienia, albo nakazał innemu podmiotowi dokończenie budowy.

        • 9 2

        • Stocznia jest państwowa

          Więc nie ma to nic wspólnego z kapitalizmem. Stocznia zapłaci, ale nikogo ona nie obchodzi, nawet kierownictwo ma to gdzieś póki nikt nie zabiera sie za ich wille i auta.

          • 7 1

    • odpowiedź

      Państwowa stocznia - "polska robota"...

      • 3 0

    • Tak jest, szczera prawda.

      W latach 60tych wodowanie to była niemal codzienność w Stoczni Gdańskiej. Orkiestra stoczniowa grała bez przerwy a stary pan Semkow z W 2 non stop dmuchał w trąbkę. Ot po tylu latach akurat On mi się przypomniał. Pozdrawiam mądrą brać stoczniową.

      • 1 0

    • Kary umowne od bankruta?

      Przecież Stocznia ogłosiła upadłość :).

      • 0 0

  • (4)

    Gdyby Hitler budował swoją flotę w takim tempie to by jeszcze nie rozpoczął II Wojny Światowej.

    • 93 0

    • Czyli w sumie wychodzi, że dobrze, że nadal budują :)

      • 7 1

    • komentarz

      Roz....bił bank :)

      • 6 0

    • Dobre!

      • 5 0

    • Gdyby w takim tempie budował, to nigdy by nie rozpoczął,

      bo pod koniec budowy trzeciej jednostki pierwsza już by doszczętnie zardzewiała.

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane