- 1 Nowi wiceprezesi w Enerdze, prezesa brak (24 opinie)
- 2 Białe złoto z gdańskiej Przeróbki (66 opinii)
- 3 Kontrola NIK w Rafinerii Gdańskiej (82 opinie)
- 4 150 mld zł na elektrownię jądrową (146 opinii)
- 5 Terminal chemiczny obok Naftoportu (33 opinie)
- 6 Badanie dna Zatoki Gdańskiej (12 opinii)
Vectra na celowniku UOKiK za zmiany w umowach
Wprowadzenie jednostronnie do umów w trakcie ich trwania klauzuli umożliwiającej podwyższenie opłaty za internet i telewizję - zarzuca gdyńskiej firmie Vectra Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednostronnie, czyli bez porozumienia z klientami. Spółka Vectra nie podziela stanowiska Urzędu.
Najnowsze postępowanie UOKiK dotyczy jednostronnej zmiany umów przez operatora telewizji kablowej Vectra. Abonenci tej firmy dostali listy informujące ich o jednostronnym dodaniu do ogólnych warunków umowy postanowienia, na podstawie którego Vectra może podnosić wysokość abonamentu raz w roku. Co istotne, dotychczasowe warunki umowne nie przewidywały uprawnienia przedsiębiorcy do wprowadzenia tego rodzaju zapisów.
W tej sytuacji prezes UOKiK wystąpił do Vectry z tzw. wezwaniem miękkim, w którym wezwał do wycofania się z dopiero mających wejść w życie zmian, co pozwoliłoby spółce uniknąć postępowania administracyjnego. Jednak jak wynika z informacji Urzędu, Vectra zignorowała wystąpienie miękkie.
Następnie po kilku miesiącach klienci otrzymali informację, że ich abonament miesięczny wzrósł o 5 zł, mimo że pierwotne warunki umowne nie pozwalały na takie działanie operatora. W konsekwencji klienci, którzy nie wypowiedzieli umowy, zostali zmuszeni przez przedsiębiorcę do płacenia rocznie aż 60 zł więcej za usługi telekomunikacyjne.
- W podejmowanych przez nas na rynku interwencjach wielokrotnie wskazywaliśmy, że zmiana istotnych warunków trwającej umowy, a do takich bez wątpienia zalicza się cenę usługi, może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje. Temu służą właśnie klauzule modyfikacyjne, dzięki którym konsument, zawierając umowę, dysponuje informacją, w jakich konkretnie sytuacjach może wystąpić modyfikacja warunków świadczonej usługi, w tym jej ceny. Nie można jednak takich postanowień wprowadzać jednostronnie, to jest z pozycji silniejszej strony, jaką jest przedsiębiorca - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. obrotu, nakazem zaniechania praktyki i usunięciem jej skutków.
A co na to Vectra?
- Do decyzji o zmianie warunków umów z naszymi klientami zmusiły nas zewnętrzne okoliczności niezależne od Vectry, w tym m.in. wyjątkowe przyspieszenie rozwoju cyfrowych technologii. Aby móc oferować naszym klientom usługi na najwyższym poziomie, musimy inwestować w coraz nowocześniejsze i bardziej wydajne technologie. Inwestycje te stają się wyzwaniem, kiedy weźmiemy pod uwagę rosnącą inflację, która jest wypadkową wzrostu cen energii, wynagrodzeń, obciążeń społeczno-podatkowych, usług oraz materiałów i urządzeń technicznych. Warto także dodać, że opłaty za usługi telekomunikacyjne w Polsce należą do jednych z najniższych w Europie. Wobec tych wyzwań, zmuszeni byliśmy do wdrożenia koniecznych zmian. Musimy wyraźnie podkreślić, że wszyscy klienci, których dotyczą zmiany, otrzymują od nas korespondencję, w której w otwarty sposób wyjaśniamy przyczyny podwyżek. Zmiana warunków dotyczy jedynie klientów posiadających umowy na czas nieokreślony, czyli z 1-miesięcznym okresem wypowiedzenia dla każdej ze stron. Co najważniejsze, informacje te przekazywane są z odpowiednim wyprzedzeniem, a każdy z naszych abonentów i abonentek dostaje szczegółową informację o możliwości wypowiedzenia umowy wraz z dokładną instrukcją, co zrobić, jeśli nie zgadza się na nowe warunki. Biorąc pod uwagę te okoliczności, nie możemy zgodzić się ze stanowiskiem UOKiK. Nasze działania są zgodne z literą prawa i w dostateczny sposób zabezpieczają interesy klientów, którzy mają możliwość odstąpienia od umów w odpowiednim czasie. W najbliższych dniach złożymy do UOKiK bardziej rozbudowaną argumentację merytoryczną szczegółowo uzasadniającą nasze stanowisko. Jednocześnie cały czas pozostajemy do dyspozycji urzędu, licząc na szybkie rozwiązanie sprawy i rozwianie wszelkich wątpliwości - poinformowało biuro prasowe spółki.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-11-15 18:20
(11)
Zmiana reguł w trakcie "gry"? Jeżeli operator, usługodawca zmienia warunki bez zgody i konsultacji z klientem, to urząd słusznie reaguje.
- 229 3
-
2021-11-17 14:48
A jakby czytać umowy... (3)
to wyszłoby, że klient podpisując umowę zgadza się na zmianę warunków np ceny w stopniu nie większym niż... i nagle się okazuje, że to nie firma jest zła, tylko zanika umiejętność czytania ze zrozumieniem
- 1 1
-
2021-11-18 17:49
Ale znówu nastała moda na pisanie pchełkami, do przeczytania których potrzeba użyć mikroskopu.
Kilka lat minęło, gdy zawierałam pewną umowę, a na niej warunki były zapisane takimi pchełkami, kazałem wydrukować z dużo większą czcionką. Kiedy pan z obsługi odmówił, podarłem zakropkowane kartki. Klient ma obowiązek przeczytać i zapoznać się z treścią umowy przed podpisaniem.
- 0 0
-
2021-11-17 16:43
Umowu akurat sa tak konstruowane, aby zwykły Kowalski nic znich nie zrozumiał (1)
Tu nie rozchodzi się o brak umiejętności czytania ze zrozumieniem, a o tendencję do spisywania umów w języku zrozumiałym jedynie dla radców prawnych
- 3 0
-
2021-11-18 17:51
Oni też mają problemy w ich zrozumieniu.
- 1 0
-
2021-11-16 18:54
WSI i tyle
- 2 1
-
2021-11-15 22:12
nowy ład (5)
też zmienia zasady podczas gry (życia) i co mamy z tym zrobić?
- 13 4
-
2021-11-18 10:38
Napisz coś o podwyższeniu wieku emerytalnego przez POprzedników ! (1)
Albo podwyższeniu podatku VAT z 22 na 23% - także za POprzedników i to w czasie kryzysu gospodarczego ... Tak.. To były "DOBRE" czasy nierządu POprzedników ! Dodajmy jeszcze wyprzedaż ponad 400 spółek państwowych, także tych strategicznych dla naszej gospodarki, likwidacja jednostek wojskowych, prawie połowa posterunków policji w kraju i chęć likwidacji szpitali...itp itd a wszystko - by żyło się lepiej - za granicą !
- 2 2
-
2021-11-18 17:40
A o ile przeróżnych dodatkowych zakamuflowanych podatków płacimy więcej dzięki obecnemu nierządowi?
Gdzie się obrócisz, z tej strony jesteś okradany podatkami i daninami. Popierają nierobów i dzieciorobów pieniędzmi uczciwie pracujących. A obecnie jest mniej policjantów, jak za poprzedników.
- 1 0
-
2021-11-16 13:40
Które?
- 0 1
-
2021-11-16 11:15
Skoro można zmienić operatora (1)
To można też zmienić miejsce zamieszkania...
- 5 1
-
2021-11-16 18:32
no to już
niech wprowadzacze "polskiego" nieładu się przeprowadzą. Najlepiej tam, skąd przyszli.
- 2 2
-
2021-11-15 16:48
TV już prawie nie oglądam. (9)
Internet mam mobilny.
Po co mi jakieś kablówki?- 80 28
-
2021-11-16 15:29
LIMIT
chodzi o limit
- 1 0
-
2021-11-15 21:46
nie mam telewizora od ponad 20 lat... (2)
i nie wiem po co komu to archaiczne pudło pełne głupot i rozrywki dla "slawomirow"
- 12 11
-
2021-11-16 10:55
To fajnie. Głupotę nadrabiasz komentując bez sensu w internecie.
- 5 1
-
2021-11-16 07:02
Za to bzdury walisz po necie
I co że nie masz telewizora. Zapewnie siedzisz na różnych stronach i wyszukujesz za darmo transmisje
- 16 5
-
2021-11-15 19:37
Umowy zawarte telefonicznie ze starszymi osobami,
To jest skandal że nie ma możliwości rozwiązania umowy, potwierdzenie listowne przyszło po upływie 2 tygodni, bezduszna i nieuczciwa firma.
- 21 2
-
2021-11-15 19:23
Czekaj czekaj (2)
Transfery na mobilnym Ci starczaja? To nie korzystasz z internetu za dużo. Jeśli możesz ogladać jakiś streaming choćby YT w godzinach szczytu to nie masz za mocno obciążonych BTSów obok siebie. W dużych miastach coraz gorzej z tym. A będzie tylko gorzej :) Kablówki nie trzeba mieć, ale światłowód od nich już by wypadało.
- 26 2
-
2021-11-18 17:55
Lepiej niech świtłowodu nie zakładają, bo nie będą wiedzieli o ile podwyższyć opłaty.
- 0 0
-
2021-11-15 20:21
Starczy
Nie pisze się "starczy" w tym kontekście a "wystarczy". Jeśli chodzi o "starczy", to może być np "uwiąd starczy"
- 13 10
-
2021-11-15 18:29
Jednym słowem, jest ci potrzebna, jak czytającym ten artykuł twój komentarz.
- 26 5
-
2021-11-16 16:21
no ok ale jak są bloki np na orunii Górne skazane na vectrę bo nikt inny nie dostarcza TV ? (5)
to co mam zrobić? Montaż talerza nie ma mozliwości ze względu na lokalizacje. Mam internet 300 Mb/s a jest max 70/80.
- 31 5
-
2021-11-18 15:08
W Gdyni było to samo
Dokładnie to samo było w Gdyni na Pustkach i jak pojawił się tylko orange to zaraz zmieniłem, mam swiatłowód i 600 Mb/s śmiga. Była wtedy firma Multimedia , która przejęła Vectra, czyli to samo.
- 0 0
-
2021-11-17 14:49
a może to wifi
To może warto zgłosić to do firmy, która świadczy usługę, a przy okazji zweryfikować umowę, bo może te 70/80 jest po wifi, a po kablu ile? Pytanie o tyle praktyczne, że jeśli ktoś kupuje usługę kablową, to nie jest to to samo co internet mobilny :)
- 0 0
-
2021-11-17 08:46
Było myśleć przed kupnem mieszkania (1)
- 1 8
-
2021-11-17 17:00
Nie ma mieszkań idealnych, przy zarobkach realnych.
- 6 0
-
2021-11-16 22:32
zgłosić usterkę? ale najpierw samemu sprawdzić komputerem z 1gbs karta sieciową za pomocą kabla, od biedy telefonem który obsługuje wifi 5G
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.