• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdyni rozpoczęto budowę największego hybrydowego promu świata

VIK
17 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Prom będzie gotowy latem 2019 roku. Prom będzie gotowy latem 2019 roku.

W Stocznia Crist rozpoczęto prace produkcyjne nad budową w części wyposażonego promu pasażersko-samochodowego dla norweskiego armatora. Jednostka jest określana mianem największego promu hybrydowego świata. Ma być gotowa latem 2019 roku.



Prom o numerze stoczniowy NB 311 i nazwie Color Hybrid będzie miał 160 m długości i 27 m szerokości. Będzie mógł zabierać na pokład 2 tysiące pasażerów oraz 500 pojazdów osobowych. Prom zastąpi na trasie Sandefjord-Strömstad (Norwegia-Szwecja) o połowę mniejszą jednostkę Bohus, która na pokład może zabrać do 1165 pasażerów oraz 240 pojazdów osobowych.

Czytaj też: Crist będzie budował elementy luksusowych wycieczkowców

Czas podróży na trasie nowej jednostki wyniesie 2 godziny i 20 minut. Będzie to możliwe dzięki parametrom i wyposażeniu promu zapewniającym wysoką manewrowość oraz wydajnemu układowi napędowemu. Statek wyposażony ma być w hybrydowy system napędu głównego. Proces ładowania baterii, w które zostanie wyposażona jednostka, odbywać się będzie każdorazowo podczas postoju w porcie przy pomocy kabla zasilającego ze specjalnych obiektów nabrzeżnych lub na samym pokładzie statku.

Czytaj też: Crist buduje prom dla Islandii

- Cieszymy się, że największy prom hybrydowy świata powstanie w dużej części w naszej stoczni. To kolejny projekt, który potwierdza naszą silną pozycję na rynku innowacyjnych jednostek pasażerskich - mówi Tomasz Wrzask, PR manager Crist.
W części wyposażona jednostka jest budowana w stoczni Crist, ostatnie prace wykończeniowe będą realizowanie w norweskiej stoczni Ulstein. Odbiorcą finalnym jest Color Line, jeden z największych operatorów promowych w Norwegii. W zakresie działalności firmy oprócz transportu ludzi i towarów znajdują się usługi hotelowe, prowadzenie sklepów, restauracji i usługi rozrywkowe. Spółka zatrudnia aktualnie 3500 osób w czterech krajach.
VIK

Miejsca

Opinie (77) 8 zablokowanych

  • Mam tylko nadzieje.. (3)

    • 8 3

    • (2)

      że im ten prom nie hycnie na bok razem z dokiem? xD

      • 10 12

      • (1)

        pomyliły Ci sie stocznie chyba

        • 10 1

        • a co ma miejsce do "umiejętności" ludzi?

          • 3 1

  • prom Color Line (14)

    Crist rozpoczął budowę kadłuba promu dla stoczni Ulstein Verft AS z Ulsteinvik i to ta właśnie norweska stocznia z grupy Ulstein będzie dostawcą promu a nie Crist. Crist jest tylko jednym z kilkunastu podwykonawców. W dniu 24 stycznia 2017 roku Stocznia Ulstein Verft podpisała list intencyjny dot. budowy dla Color Line a w lutym 2017r. Ulstein Verft podpisała kontrakt na zbudowanie promu termin kontraktowy - maj 2019 r. Tak więc informacja portalu jest myląca i mijająca się z prawdą czyżby portal bierze przykład z państwowych mediów? Dobrze, że ludzie z Cristu starają się pozyskiwać różne kontrakty , szkoda , że nie są to kontrakty na zbudowanie statku "pod klucz".
    Niestety dzisiaj nie ma stoczni polskich , no może poza holdingiem gdańskiej remontowej- która mogłaby zaprojektować i zbudować statek.

    • 101 20

    • i za to podziękujcie (3)

      towarzyszom z PO którzy doprowadzili do likwidacji stoczni - pod dyktando Niemiec. A w Niemczech stocznie mają się dobrze i nie mają Polskiej konkurencji.

      • 25 53

      • a Jawroski siedzi i zawija je w te sreberka

        ile wpadnie za wpis? 20 gr?

        • 37 13

      • Stocznie sprzedal obywatel Jaworski przydupas karla.

        • 19 5

      • malo wiedzy

        Mowienie, ze niemieckie stocznie maja się dobrze to pokazywanie braku wiedzy. Produkuja około 30% tego co w najlepszych czasach lat 70tych a polowa z tych 30% jest w rękach Abu Dhabi, Hong Kongu i Rosji

        • 0 0

    • nie do końca racja (4)

      Zgadzam się co do tego, że Crist jest tylko podwykonawca, nie masz jednak racji lodiar co do tego że niema stoczni polskich, które mogłyby zaprojektować i zbudować statek pod klucz. Tak się juz nie buduje w całej Europie , a nawet Azja już od tego odchodzi teraz buduje się na zasadzie fragmentów w kilku stoczniach. Zresztą wymieniona przez ciebie stocznia Ulstein Verft AS z Ulsteinvik tez nie buduje pod klucz. Składają z komponentów otrzymanych od innych stoczni i się pod tym podpisują. Każdy robi to w czym jest dobry i na tym polega ten biznes. Z resztą nie tylko ten i wg. mnie (moja subiektywna ocena) jest to prawidłowe. Nie można być dobrym we wszystkim
      pozdrawiam

      • 21 3

      • ulstein (3)

        tak , tyle ,że to stocznia Ulstein będzie wszędzie podana jako ta stocznia, która zbudowała
        prom a nie Crist i o to chodzi. Oczywiście w tej chwili odeszły w zapomnienie stocznie posiadajace biura konstrukcyjne, projektowe, technologiczne oraz wydziały. Lecz w Polsce nie ma stoczni , która samodzielnie zbudowałaby - razem z podwykonawcami gotowy statek , jedynie Gdanska Remontówka może podjąć się tego. Obecnie rząd podjął bardzo trudną decyzje o odbudowie stoczni polskich wiązać się będzie to z olbrzymimi kosztami. Prom , który ma być budowany dla PZB na terenach dawnej stoczni szczecińskiej ma byc pierwszą jednostką ale trzeba zdawać sobie sprawę , że będzie on kosztował bardzo dużo według mnie ok. 50 - 70 % więcej niż gdyby to robiono w istniejacej już stoczni. O tym jakie są problemy może swiadczyc np. sprawa budowy statku naukowo-badawczego dla Uniwersytetu Gdańskiego " OCEANOGRAF"
        w stoczni Nauta , tutaj budowa trwa od 2013 roku a statek do dzisiaj nie jest przekazany Armatorowi czyli Instytutowi Oceanografii UG a dotychczasowe koszty budowy to blisko 2 krotna wartość kontraktu, fakt ,że kontrakt jaki podpisała NAUTA
        z Uniwersytetem Gdańskim jest zły , posiadający szereg wad oraz cena za statek jest zanizona.Treść kontraktu jest ogólnie dostępna na stronach internetowych gdańskiej uczelni . Podobno Prokuratura Warszawa -Śródmieście zajmuje się tą sprawą.

        • 8 6

        • Ziobrowy sędzia pewnie umorzy sprawę...

          • 4 3

        • Jest

          Safe buduje statki pod klucz

          • 0 0

        • chcecie prawde?

          a ja bym będąc ministrem rozwoju i finansów w rządzie pis zrobił tak:
          zlikwidował ofe ! no co zgodne z konstytucją dzięki wcześniejszemu orzeczeniu zza czasów rządów platformy jeszcze wtedy "nieupolitycznionego" trybunału buchną drugą cześć (150 mld) kasy i wybagrował sobie całkowicie nowy port !!! A co! lini brzegowej nam pod dostatkiem! a w zarządzie obsadzał jedynie ludzi kompetentnych za niekompetencje i korupcje srogo karać. Wtedy się okaże że można na tym zarobić! stocznia upadła, tak jak upada ten hybrydowy system bo ciężko było niektóre świnie oderwać od koryt! po prostu były pod ochroną !zero kompetencji nie potrafili odpowiednio zarządzać to ludzie się sami zarządzali i ustanowili swoją hierarchie komu już nie było dane widzieć jak to funkcjonowało i działało jakimś cudem własnie przez te nieudolnie zarządzane wydziały to był chodzący trup, każdy robił co chciał remontówka się dzielnie trzymała, ale tam też polowa wydziału u ruskich na kutrze degustacja alkoholu z rana żeby wytrzeźwieć bo na fajrant też każą czasem w gwizdek zadąć w gwizdek! tak! tak własnie wyglądała stocznia! i bije o zakład że tak samo huty kopalnie i inne tego typu chochole konglomeraty jak te całe państwo, dobre określenie -TEORETYCZNIE! naprawdę uważam że to byłby najlepszy sposób wybudować nowoczesną stocznie od podstaw a stare zostawić na wymarcie z ich włodarzami niech sobie tam trwają na posterunku i liczą obłoczki na niebie....

          • 0 0

    • Gdańska remontowa i jej propaganda sukcesu!!! (2)

      Dwa lata temu czyli w wakacje 2015 pływałem jako kadet z AM na statku który był promem pasażerskim zbudowanym i zaprojektowanym przez dawną "północną" o nazwie Finlaggan w Szkocji i to co wiem:
      -statek został przekazany z ponad półrocznym opóźnieniem,
      -silnik przenosił zbyt duże drgania na kadłub,
      -rampy się nie domykały bądź ciężko otwierały,
      -problemy miał z sterownością i manewrowością przez źle działającą maszyne sterową,
      -miał bardzo duże przechyły,
      -i najważniejsze łajbe brała straszna rdza tj statek który miał wówczas trzy lata wyglądał na ponad dziesięć i miał już za sobą dwa nie planowane postoje w doku na malowanie kadłuba.
      Z tego co wiem to armator zrezygnował z budową kolejnych statków w gdańskiej stoczni z powodu wyżej wymienionych rzeczy. Więc skończcie wreszcie ten PR dla remontówki...

      • 11 3

      • mowa o tzw. CALMACU

        • 1 1

      • raczej kłamiesz

        Finlaggan pływa na swojej linii od 2011 roku, ty po 4-ch latach eksploatacji dowiadujesz się o takich dyskwalifikujących usterkach, a Szkoci nie chcą, żeby je naprawiać w ramach gwarancji. I na dodatek 2 lata później składają nową propozycję kontraktu na budowę kolejnego podobnego promu. Ale związki zawodowe w Szkocji, prasa i TV robią aferę i prom buduje jednak ich rodzima stocznia. CalMac - armator - jest państwową spółką. Zajmij się trollu pracą, a niech ta remontówka dalej robi PR i buduje jako jedyna w Polsce pełni wyposażone statki.

        • 1 0

    • Lodziar czy jak ci tam (1)

      Nie mieszaj.Crist poprostu rzezbi kadłub a wyposazenien stocznia w Ulstein.

      • 2 2

      • Tag-owi

        Rzeźbi to rzeźbiarz. Chodzi o to by pisać to co jest prawdziwe czyli Crist SA nie buduje promu lecz jest jedynie jednym z wielu podwykonawców stoczni Ulstein Verft AS, która to ma kontrakt na dostarczenie tego statku. Wystarczyłoby napisać , że Crist będzie budował
        kadłub promu o napędzie hybrydowym. A tak to czytelnik jest wprowadzany w błąd
        bo myśli, że w tym Criście to buduje się kompletnie wyposażone, gotowe do eksploatacji
        statki a tak nie jest.

        • 5 1

  • Oni buduja tylko wyposarzenie a nie cały prom,ale dzieki temu lemingi moga zobaczyc poziom techniki zachodu (10)

    I porównać do tego złomu który pływa u nas!!który tak chwalili przez ostatnie 8 lat W POlsce cudem techniki nadal sa radzieckie złomy z lat 60!
    Na szczescie moze uda sie odbudowac stocznie i beda wnich budowane takie nowoczesne statki dla polskich armatorów które beda konkurencja dla zachodu.
    No i to co sie w glowie nie miesci ciemniakom bedzie to napęd hybrydowy elektryczny!

    • 27 54

    • Musisz się czuć oszukany przez PiS (1)

      Lepsze lemingi niż leniwce!

      • 9 6

      • to sie okaze maja na to 4 lata po 2 latach juz było wiadomo ze PO tylko kradnie i oszukuje

        ale i tak dostali szanse na kolejna zmiane i je nie wykorzystali przeciwnie kradli jeszcze bardziej i sie im wydawalo ze ludzie sa idiotami bo tak ich okreslali w rozmowach nagranych!
        A teraz traca coraz wiecej wiec chcą popularyzoowac nienawisc do wszystkich co ich nie popieraja .Jedyne co ich interesuje razem z innymi nieudacznikami to walka z pisem ,a ludzie ich nie interesują!!

        • 3 14

    • kto ciemniak?

      Wasz Suweren lepszego sortu? Morski napęd hybrydowy elektryczny jest znany i stosowany już od ponad dwudziestu lat. Owszem silniki zasilane LNG są nowością, ale również znaną i stosowaną wśród "ciemniaków" z polskich stoczni( tych niewirtualnych jak wasza "państwowa"
      pisowska).

      • 12 2

    • Glabie po zawodowce pisowskiej , co miales na mysli " Oni buduja tylko wyposarzenie a nie cały prom"

      Wyposarzenie czy wyposazenie , nie buduje sie lecz jest montowane na promie . Budujaca jest twoja tepota , i martwiaca zarazem bo to cecha rzadzacych tym krajem.

      • 14 2

    • Mądraliński -

      leniu, co masz na usprawiedliwienie swojego NIERÓBSTWA

      • 0 0

    • tak tak racja. na dobry początek

      stocznia w radomiu. a potem trzy duże stocznie w Nowym Targu, Tarnobrzegu i w Zakopanem.

      • 6 1

    • wypodaRZenie powiadasz wykształcony człecze?

      • 2 0

    • Wyposarzenie? Idz do szkoly parobku ze wsi a nie pisz o

      stoczniach.

      • 2 0

    • Odbudowa

      Może zacznijmy od odbudowy ortografii, przynajmniej u niektórych (ciemniaków?).

      • 1 0

    • odbudować stocznie, w co ty wierzysz? chyba w pis...

      • 0 0

  • Coś mi się nie zgadza w artykule. (5)

    Cytaty z artykułu:
    "Prom zastąpi na trasie Sandefjord-Strömstad (Norwegia-Szwecja)..."
    "Czas podróży na trasie nowej jednostki wyniesie zaledwie 20 minut."

    Dane:
    Wg Google Maps:
    - odległość lądem (drogami) pomiędzy obydwoma miastami wynosi - 129 km;
    - odległość morzem około 60 km (wiem, że pomiar obciążony jest błędem, być może terminale ulokowane są w skrajnych partiach archipelagów itd.).

    Na podstawie powyższych informacji można wnioskować, że jednostka pokonywać będzie trasę z prędkością średnią wynosząca w przybliżeniu 180 km/h !!!
    "Będzie to możliwe dzięki parametrom i wyposażeniu promu zapewniającym wysoką manewrowość oraz wydajnemu układowi napędowemu." - OK, ale jednak nawet mniejsze w końcu wodoloty są ciut, ciut wolniejsze :)

    • 38 5

    • Aktualnie prom płynie 2:30 h (1)

      na tej trasie. Wiec przyspieszenie jest .... piorunujące :D

      • 9 1

      • W takim razie obecna prędkość średnia promu na tej trasie wynosi około 24 km/h.

        Obawiam się, że redaktor nie doczytał w źródłowym artykule, że obecny czas przejazdu zostanie skrócony o 20 min - do 2 h 10 min - prędkość średnia osiągnie wówczas wartość około 33 km/h, nie zaś czas przejazdu wyniesie 20 min z prędkością średnią rzędu 180 km/h :)

        • 13 0

    • No widzisz!

      I dla tego jest raki nowoczesny ;-)

      • 4 0

    • podróż ok 2,5 godziny

      • 0 0

    • poprawka

      podroz trwac bedzie 2 godziny 20 minut

      • 0 0

  • Nauta da radę (2)

    Nauta ma doświadczenie w budowach i remontach nie standardowych.
    właśnie wydobyli z dna po remoncie statek i przekazują go armatorowi tylko psikną odświeżaczem

    • 21 10

    • Jad się leje zazdrośniku

      • 4 3

    • Nauta da rade ...?

      Nauta kiedys to dalaby rade ale dzisiaj nie. Dzisiaj w Naucie nie ma ludzi znajacych sie na budowie i remontach statkow przyklad : katastrofa ze statkiem Hordafor V i dokiem, trwajaca juz piaty rok budowa statku naukowego dla Uniwersytetu Gdanskiego i wiele innych...
      Dlaczego nie ma fachowców ? Z roznych powodow na rynku brakuje ludzi majacych dposwiadczenie i wiedze stoczniowa.

      • 0 0

  • Nauta,Nauta nic się nie dzieje, kontraktów nowych brak (4)

    I to właśnie z Crist u się śmiejecie a Oni powoli ale do przodu A inni co -Remontowa wiatr hula , Nauta -kończy kontrakty i widoków na nowe brak,poza tym wszystkim znane i jednej i drugiej słabe wyniki za 2016 i w ślad za tym zachwiana płynność

    • 15 9

    • Nie gadaj glupot (2)

      Remontowa ma tyle toboty ze sie obrobic nie moze....bylem tam 1mc i wiem jakie maja oblozenie

      • 7 6

      • W GSR i owszem

        Masz na myśli GSR.
        W RSB czyli produkcyjnej części holdingu remontowa faktycznie pustki.
        Oddadzą wkrótce żaglowiec (piękny) i zostaną żałosne kontrakciki na promy dla Londynu i holowniki dla MW na kiedyś. Dla takiej dużej i doinwestowanej stoczni to jak nic.
        Szkoda ale przy takiej polityce właściciela to chyba nic nie pomoże.

        • 8 1

      • a co ze wspaniałym RMDC?

        Jeszcze zarząd wysysa ostatnie soki z tej spółki

        • 1 1

    • Pewne info o Naucie

      Z brakiem kontraktów?

      • 0 3

  • Przestac plakav i zrzedzic

    Cos robia i to najwazniejsze. Pomalu pomalu. Jesc nalezy mala lyzeczka by sie nie udlawic.
    Po trochu i beda budowac calosciowo. Najwazniejsze to zaczac. Jak 8 lat niszczyli stocznie to gdziescie byli? Ecs wystawili i was nie obchodzilo ze tysiace miehsc pracy nikna? A teraz zrzedzicie. Polskie zrzedy nieroby

    • 19 5

  • O czym mowa? Kto to bedzie robil? jak ludzi nie ma... (1)

    Za te stawki i za te śmieszne warunki a idź pan w p....u

    • 25 3

    • A warunki bhp?

      • 8 2

  • a nie w radomiu? (1)

    lol

    • 16 3

    • to nie ta stocznia :))

      • 0 1

  • Brawo!!!

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane