• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W upały czasem można odmówić pracy

Wioletta Kakowska-Mehring
21 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Na zewnątrz czy w biurze, praca w upały zawsze jest uciążliwa. Na zewnątrz czy w biurze, praca w upały zawsze jest uciążliwa.

Czy w upały możemy nie przyjść do pracy? Okazuje się, że w szczególnych wypadkach tak. Gdy żar leje się z nieba, a wysoka temperatura utrudnia pracę, pracodawca musi zadbać o pracowników. Niestety, wiele zależy od jego dobrej woli, ponieważ przepisy nie regulują wszystkich kwestii w tym zakresie. A co regulują?



Czy upał przeszkadza ci w wykonywaniu pracy?

Przepisy określają minimalną temperaturę w zakładzie pracy. Nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza (chyba że niższa temperatura wynika ze szczególnych warunków pracy, bo praca odbywa się np. w chłodni). Z kolei w biurze nie może być mniej niż 18 stopni Celsjusza. Nie ma za to zapisów w Kodeksie pracy regulujących najwyższą dopuszczalną temperaturę. Jednak zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, czyli przepisami BHP, nie powinna ona przekraczać 30 stopni Celsjusza przy pracy biurowej. W przypadku pracy fizycznej w hali jest to 28 stopni i 26 stopni w warunkach szczególnych.

Pracodawca ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom wodę pitną bez ograniczeń. Jednak jeżeli temperatura przekroczy 25 stopni Celsjusza na zewnątrz lub 28 w budynku, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom nie tylko wodę, ale także napoje zawierające odpowiednią dawkę soli mineralnych i witamin.

Miejsca do czerpania wody pitnej przez pracowników muszą znajdować się w promieniu 75 m od stanowisk pracy (zgodnie z paragrafem 112 rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy).

Klimatyzacja mile widziana, ale... czyszczona



To nie koniec. Pracodawca powinien także zadbać o odpowiednią cyrkulację powietrza w pomieszczeniach, o to, żeby regularnie czyścić i odgrzybiać klimatyzację, a także zainstalować w oknach rolety, które chronią przed nagrzewaniem i odbijaniem się promieni słonecznych w monitorach komputerów. Klimatyzacja i wentylacja w zakładach pracy nie powinna powodować przeciągów ani prowadzić do wyziębienia pomieszczeń. Niestety największym problemem jest jej czyszczenie i  odgrzybianie, w praktyce nie wszystkie firmy tego pilnują.



Pracodawca, który zatrudnia osoby pracujące na otwartej przestrzeni, podczas upałów musi zapewnić im zacienione i zadaszone miejsce do odpoczynku. Jeśli to możliwe, warto umożliwić im pracę w godzinach, gdy temperatura jest niższa.

Gdy obawiamy się o swoje zdrowie, możemy odmówić pracy



Jednak w niektórych przypadkach pracownik ma prawo odmówić wykonywania obowiązków służbowych. Dotyczy to pracowników młodocianych i kobiet w ciąży, ale nie tylko. Odmówić pracy może też osoba poważnie i przewlekle chora, dla której praca w upale może być zagrożeniem dla życia i zdrowia. Mówi o tym art. 210 § 1 Kodeksu pracy.

Poza tym każdy pracownik ma prawo do powstrzymania się od wykonywania pracy, gdy warunki nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy. Jeżeli sprawa jest sporna, ostatecznie rozstrzyga sąd pracy. W każdym z tych przypadków wystarczy zawiadomić pracodawcę, że będziemy nieobecni, lub poinformować, że z powodu złych warunków i zagrożenia opuszczamy stanowisko pracy. Za czas nieobecności pracodawca nie może obniżyć nam wynagrodzenia.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (64)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane