- 1 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (18 opinii)
- 2 Zobacz, jak wygląda świat widziany z suwnicy bramowej (3 opinie)
- 3 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (183 opinie)
- 4 Wstydliwy ranking. Pomorze drugie od końca (70 opinii)
- 5 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (270 opinii)
- 6 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (248 opinii)
Więcej ropy, paliw i kontenerów. Duży wzrost przeładunków w Porcie Gdynia
Port Gdynia zakończył pierwsze pięć miesięcy 2021 r. ze wzrostem na poziomie 8,2 proc. Więcej przeładowano węgla, drobnicy oraz kontenerów, ale przede wszystkim ropy i przetworów naftowych. A większe przeładunki możliwe są dzięki nowym inwestycjom.
W analizowanym okresie (od stycznia do maja) Port Gdynia notuje wzrost przede wszystkim w grupie towarowej ropa i przetwory naftowe, czyli więcej o 80,2 proc. rok do roku (a w samym maju 104,5 proc.). Przeładowano też więcej węgla (wzrost o 3,6 proc. r/r), drobnicy (wzrost o 12,9 proc. r/r), z uwzględnieniem wzrostu przeładunku kontenerów o 12,6 proc. r/r.
Firmy kooperujące z gdyńskim portem dostrzegają potencjał, co przekłada się na inwestycje w infrastrukturę. W ostatnim czasie Baza Paliw w gdyńskim Dębogórzu, połączona bezpośrednim rurociągiem ze Stanowiskiem Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia, powiększyła się o dwa nowe zbiorniki - każdy o pojemności 32 tys. ton. Dzięki rozbudowie pojemność magazynowa bazy wzrosła do prawie 260 tys. m sześc. Planowana modernizacja dotyczy m.in. rozbudowy bocznicy kolejowej, w tym budowy dwóch nowych torów o długości ok. 1 km każdy wraz z rozjazdami, oraz budowy dwóch stanowisk do załadunku cystern kolejowych z układem pomiarowym i pełną automatyką. W planach na kolejne lata jest dalsza rozbudowa Bazy Paliw w Dębogórzu o następne trzy zbiorniki.
- Planujemy utrzymanie aktualnego tempa na kolejne miesiące pomimo szeregu realizowanych obecnie zadań remontowo-inwestycyjnych w bazie - mówi Michał Drzazga, kierownik bazy PERN w Dębogórzu.
Dzięki komplementarnym inwestycjom prowadzonym przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz PERN - Port Gdynia stał się istotną lokalizacją na tym rynku w obrębie basenu Morza Bałtyckiego, a Baza Paliw na zapleczu Portu stale umacnia swoja pozycję największego, niezależnego morskiego hubu paliwowego w tym regionie.
Port Gdynia to też węzeł bazowy sieci TEN-T, element korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, który jest jednym z kluczowych szlaków komunikacyjnych Unii Europejskiej, wpisując się m.in. w ideę Inicjatywy Trójmorza oraz założenia współpracy państw Grupy Wyszehradzkiej.
- Port stanowi ważny element sieci TEN-T, a poprzez swoje działania w zakresie zwiększenia przepustowości i integracji z transportem kolejowym wpływa na wzrost integracji międzynarodowych łańcuchów dostaw. Należy także podkreślić potencjał portu w zakresie współpracy przy realizacji tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku - położenie portu pozwala na skrócenie czasu przewozu ładunków transportem kolejowym z Azji, m.in. do Wielkiej Brytanii i krajów skandynawskich. Z punktu widzenia ograniczenia negatywnego oddziaływania systemu transportowego na środowisko pozytywnie należy ocenić także dążenie do zwiększenia udziału transportu kolejowego w obsłudze Portu Gdynia - mówi dr Grzegorz Krawczyk, Katedra Transportu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Inwestycje w kolej doskonale wpisują się w strategię Green Port - jeden pociąg zastępuje kilkadziesiąt ciężarówek, zwiększając emisyjność transportu z i do portu. Zgodnie ze Strategią Rozwoju Portu Gdynia do 2027 r. nie mniej niż 40 proc. towarów w porcie obsługiwana będzie koleją. Temu służy m.in. inwestycja PKP PLK 1,53 mld zł, która zwiększy przepustowości połączeń kolejowych, skróci czas obsługi ładunków oraz zwiększy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych towarów.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-06-10 09:36
Port i miasto (12)
Te drogi to drogi portowe na terenie portu. Mieszkancy i autobusy korzystają grzecznościowo
- 35 8
-
2021-06-10 12:19
Ulala
W pandemii tak dobrze żre? Tak 3mać i nie oglądać się na miasto bo jak nie zaszkodzi ( PKM Karwiny brak zgody na 3 tor towarowy) to nie pomoże!
- 9 0
-
2021-06-10 09:37
Największy pracodawca (9)
Z samego podatku od nieruchomosci Szczur może malować bus pssy za 12 mln każdego roku
- 21 6
-
2021-06-13 16:20
A mimo tego doprowadził Gdynię do bankructwa, zaraz 60% zadłużenia i miejmy nadzieję komisarz
- 0 1
-
2021-06-10 18:23
Tem baaaaran ciągle to samo, farba i farba (1)
- 0 9
-
2021-06-13 16:22
"farba i farba" najbardziej trafny opis Gdyni jaki widziałem
- 1 1
-
2021-06-10 11:48
może jak pozbierać wszyskie podmioty operujące wokół portu (5)
W Gdyni największym, pojedynczym pracodawcą jest... Urząd Miasta.
A jak doliczysz miejskie spółki, da to obraz całości węża, co zjada własny ogon...
I żyje z ludzi, a nie dla ludzi.- 19 2
-
2021-06-10 18:42
to samo w gdansku.
brod taki na wejsciu na plaze ze wymiotowac sie chce od patrzenia - grafiti, puszki, pijaczki i totalnie wysypisko i zmeczona zielen przy wejsciu i w tym dniu te kryminalne mendy wymyslaja ze przedluza molo w Brzeznie. jak przypuszczam zeby tylko dotacje z unii czy panstwa a piesiadze przeszly przez ich spolki. to joz jest mafia nie urzad. drugi
brod taki na wejsciu na plaze ze wymiotowac sie chce od patrzenia - grafiti, puszki, pijaczki i totalnie wysypisko i zmeczona zielen przy wejsciu i w tym dniu te kryminalne mendy wymyslaja ze przedluza molo w Brzeznie. jak przypuszczam zeby tylko dotacje z unii czy panstwa a piesiadze przeszly przez ich spolki. to joz jest mafia nie urzad. drugi przyklad - nie chce im sie nic robic spolecznie ale zeby bylo widac ze cos sie dzieje potrafia przykleic jakis napis na tramwaju, kokarda i tasiemka - bbrrr a wokol brod i zaniedbane torowiska. Oni sa juz nieobliczalni w swojej pazernosci.
- 7 3
-
2021-06-10 13:15
W Gdyni największym pracodawcą jest lokalny operator kablówki. (3)
Zatrudnia 2x więcej osób niż Urząd Miasta.
Szukajcie może ściemy którą trudniej zweryfikować...- 6 14
-
2021-06-10 14:49
Przecież oni w kółko pod każdym artykułem o Gdyni to klepią i już dziesiątki razy im pokazano, że piszą głupoty (1)
ale w trollingu nie chodzi o pisanie zgodnie z faktami czy choćby sensem
- 5 7
-
2021-06-10 17:21
Typowe dla tepego elektoratu PiS. Oni tego nawet nie robia za pieniadze.
- 7 10
-
2021-06-10 13:19
w Gdyni
zatrudnia?
;)- 10 1
-
2021-06-10 09:56
Polska i Wiśniewskiego
są drogami na terenie portu.
- 15 1
-
2021-06-10 19:58
Całe miasto zakorkowane (3)
Miasto zakorkowane, ulice się rozpadają, dziury na dziurach. W sezonie znowu zjedzie się tłum ludzi i w centrum będzie można gratisowo dostać po mordzie. Super miasto nie ma co!
- 19 31
-
2021-06-13 16:03
Szczur zniszczył Gdynię, won z tym dziadem!
- 1 0
-
2021-06-10 20:16
To wypad na swoje podlasie (1)
- 14 7
-
2021-06-13 16:04
A ty wracaj do Rosji Sasza
- 0 0
-
2021-06-10 10:06
skoro dominującycm środkiem transportu ma być kolej (2)
może czas na zauważenie faktu, że uwarunkowania wyboru trasy "węglówki" zniknęły 75 lat temu i można ją poprowadzić znacznie lepiej.
Zauważyli to Niemcy, budując alternatywne (acz prowizoryczne) połączenie od zachodu.- 21 2
-
2021-06-10 13:50
(1)
jakie?Któredy?
- 1 1
-
2021-06-10 14:01
zaraz po wojnie rozważano bezpośrednie połączenie z Kościerzyny do Lęborka
Co pozwoliłoby na uniknięcie "górskiej premii" i przejazdu przez miasto.
Ale były większe problemy do opędzenia. Koła musiały się toczyć.
Później zabrakło odwagi i kasy...
W porcie linia 228 do Rumii to prowizorka zbudowana w czasie wojny, aby zapewnić dodatkowe "podejście" do portu i ułatwić manewrowanie bez "zawijek" i zmian kierunków. Pomysł nie był kontynuowany, bo w "międzyczasie" zniknął drugi tor na zachód...- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.