• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiecha na terminalu w Gdyni. Pierwsze promy już w przyszłym roku

Wioletta Kakowska-Mehring
10 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Terminal ma być gotowy w przyszłym roku.
  • Terminal ma kosztować ostatecznie ok. 290 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą prawie 117 mln zł.
  • Projekt obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów.
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.
  • Generalnym wykonawcą jest KB Doraco.

Zawisła wiecha na budynku terminalu promowego w Gdyni. Jest to jedna z kluczowych inwestycji w Porcie Gdynia, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do 240 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.



Ma być publiczny, ma skrócić czas pobytu w porcie promów jeszcze większych niż dotychczas (czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut) i jest odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerki oraz wymianę handlową ze Skandynawią. Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą od blisko 50 lat inwestycją realizowaną w Porcie Gdynia. Generalnym wykonawcą jest Korporacja Budowlana Doraco. Budowę rozpoczęto rok temu, kamień węgielny wmurowano w październiku, teraz zawisła wiecha. Według zapowiedzi pierwsze promy zostaną przyjęte w nowym obiekcie już w przyszłym roku.

Gospodarka morska w Trójmieście



Terminal powstaje przy nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy nabrzeżu HelskimMapka i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego - zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej.

Nowy terminal. Bliżej, szybciej, taniej



Usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu. Ważnym komponentem nowego terminalu będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju, co wpisuje się w ideę Green Port.

Publiczny Terminal Promowy - projekt


Projekt "Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu - 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowę placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doracoo wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2 tys. ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.

- Na nowym terminalu skorzysta zarówno Port Gdynia, jak i miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych oraz powstanie nowych miejsc pracy. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja, wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska - Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
  • Terminal będzie miał charakter publiczny, nie jest przeznaczony tylko dla jednego armatora.
  • Projekt obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów.
  • Terminal będzie miał charakter publiczny, nie jest przeznaczony tylko dla jednego armatora.
  • Projekt obejmuje wykonanie budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów.

Wiecha zawieszona na budynku Publicznego Terminalu Promowego nawiązywała tematycznie do symboli morskich. Składała się z dwóch kręgów, krąg główny o średnicy 120 cm był imitacją koła sterowego, a nad nim wisiał przyozdobiony kwiatami krąg pośredni. Całość została wciągnięta symbolicznie na najwyższy punkt budowy. Wiecha wykonana została przez podopiecznych Warsztatu Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu osób z wadą słuchu CISZA.

Na obecnym etapie budowy na kondygnacji szczytowej wyraźnie zarysowuje się taras widokowy, który zostanie udostępniony wszystkim odwiedzającym terminal. Z tarasu rozpościera się przepiękny widok na główne wejście do portu oraz na kanał portowy.

Zakończenie prac zaplanowano na 2021 rok, a wartość inwestycji to ok. 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi prawie 117 mln zł.

Długa droga do inwestycji



O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line, mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. Potem doszły problemy ze znalezieniem wykonawcy, którego udało się wyłonić w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję.

Port Gdynia to ważny węzeł transeuropejskiej sieci transportowej. Stanowi on naturalne przedłużenie Korytarza Bałtyk - Adriatyk w kierunku Skandynawii, łącząc Polskę ze Szwecją poprzez Autostradę Morską Gdynia - Karlskrona. Spółka wraz z długoletnimi partnerami ze Szwecji pragnie rozwijać współpracę i efektywniej łączyć potencjały gospodarcze Skandynawii oraz Europy Środkowo-Wschodniej. Zwiększona dostępność transportowa podnosi konkurencyjność portu, umożliwiając przyciąganie ładunków i inwestycji kapitałowych oraz ich kształtowanie w taki sposób, aby oddziaływały na rzecz trwałego rozwoju portu. Sprawny dostęp stwarza możliwości budowania kolejnych powiązań ekonomicznych oraz relacji biznesowych.

Miejsca

Opinie (95) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Gdynianka (2)

    Tylko żeby o dużym parkingu nie zapomnieli :-) , Patrz Świnoujście

    • 28 1

    • Po co? Namalują ściezkę rowerową i tylko rowery na prom...

      A promy z nowym eko napędem 1000 galerników

      • 4 4

    • ale tutaj to autor troche pojechal, lepiej bylo w poprzedniej lokalizacji "Lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego - zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej"

      • 9 2

  • Dobra robota (6)

    Gratulacje . Polska się rozwija to widać wszędzie .

    Idziemy w dobrym kierunku i nie zmieniajmy tego .

    Pozdrawiam

    • 38 23

    • Tak brawo wylali trochę betonu i już rozwój! (1)

      Budowa miała się zakończyć w 2016! Ciekawe czy pobiją estakadę tempem budowy.

      • 11 8

      • Taki mądry jesteś to trzeba było samemu się wziąć do roboty i szybciej wybudować.

        • 4 7

    • Przecież jak

      Będzie wjazd/wyjazd pojazdów z promu, plus nie daj losie jakiś załadunek na masowiec to tam wszystko stanie na kilka godzin. Tam jest mega wąskie gardło na rondzie przy nowym terminalu i w postaci świateł na skrzyżowaniu Polskiej i Janka Wiśniewskiego. A Urząd Miasta pewnie czeka aż Port Gdynia im drogi wybuduje:D Więc będzie fajna zabawa.

      • 13 2

    • Ty fanatyku dobrej roboty (1)

      21 wiek, już 20 lat... A tu im dopiero światło się zapaliło..
      Ochłoń trochę

      • 5 3

      • Rozumiem

        Po co nam terminal w Gdyni , przecież jest w Hamburgu .

        Teraz jesteś zadowolony/na : oświecony /na Gdy ?

        • 2 1

    • panie prezydencie, czy to pan napisal ten pean, czy tylko platny trol?

      • 5 4

  • Fajnie (5)

    ...szkoda tylko że infrastruktura drogowa niewystarczająca, już wszystko stoi przez terminal przeładunkowy a po otwarciu inwestycji będzie klops drogowy

    • 45 3

    • (4)

      Niech tylko w czasie dopłynięcia promu, będzie rozładunek masowca. To chyba szybciej ładunek będzie kontenerami puszczać niż plandekami i promem:D

      • 5 0

      • (3)

        Miasto zawsze może zbudować jakaś drogę. Port wszystkiego za miasto nie zrobi.

        • 9 1

        • (2)

          port zbudowal terminal a miasto niech sie martwi korkami, okay!

          • 1 7

          • (1)

            Tak się składa że port więcej dróg zbudował ostatnio niż miasto. Wiesz kto wybudował Polską i Janka Wiśniewskiego? Port! Port, a nie miasto. Więc może władze miejskie wezmą się do roboty a nie kubeł z farbą i malowanie ścieżek rowerowych.

            • 10 0

            • i jeszcze Port te drogi remontuje, odśnieża i naprawia! A miasto z d...y strzela że korki na polskiej są! Choć to teren portu i tiry czekają na załadunek i rozładunek

              • 5 0

  • Super sprawa. (8)

    Super sprawa.
    Ale czy z tego terminalu to ciężarówki będą jechały nadal Janką Wiśniewskiego na Estakadę? Korkując życie 60.000 mieszkańców północnej Gdyni i Gminy Kosakowo?
    A co z Drogą Czerwoną?
    Ja chętni przesiądę się z auta na pociąg, tylko proszę o realizację zapowiadanej od lat inwestycji kolei do północnych dzielnic Gdyni

    • 72 0

    • To nie ciężarówki korkują Janka Wiśniewskiego

      A samochody osobowe, które generują zdecydowaną większość ruchu na tym odcinku.

      • 9 6

    • Rozumiem to doskonale

      Wystarczy popatrzeć co się dzieje w Gdańsku na Suchara, całe kolumny tirów.
      Fajnie, że Gdynia też przyjmuje coraz więcej ładunków ale w Gdynii poza odcinkiem Obwodnicy i Kwiatkowskiego nie ma ani jednej drogi szybkiego ruchu.
      Raz chciałem pojechać obejrzeć jakiś statek i stałem w korku 2 godziny.

      • 8 0

    • Nic się nie zmieni... Dalej będziesz stał w korku (1)

      Albo wyprowadzisz się stamtąd

      • 7 0

      • troche sie zmieni, bedzie stal w korkach dluzej!

        • 10 0

    • To już pretensje do władz miasta trzeba zgłosić. Może namalują?

      • 6 0

    • To jeszczr Nic.

      Przejazd kolejowy ze szlabanami na Chranowskiego - Polska .

      Nie wierze w sukces .

      Barierki i kursujace pociago towarowe .

      Bez podziemnego przejazdu to kompletna lipa.

      Naprawde nikt o tym nie pomyslal ?

      Zgroza !

      Juz teraz port stoi jak przetaczane sa sklady towarowe na tym przejezdzie .

      Miasto bedzie mialo korki.

      Kogo to obchodzi .

      • 4 0

    • To osobówki korkują. (1)

      w 3 na 4 samochody jedzie jedna osoba. Przesiąść się co drugi na autobus albo rower i problem zniknie.

      • 2 2

      • korki robią osobówki

        2 lata temu były badania ruchu kołowego wokół portu...wyszło że tylko 26% tirów jest problemem w korkach na Estakadzie...Także Szczur przestań malować drogi tylko buduj je, a nie przerzucaj na innych problemu korków!

        • 4 0

  • Wiecha i Kamień węgielny to podstawa. (5)

    reszta jest milczeniem

    • 13 0

    • (4)

      Biskup za poświęcenie wiechy i wmurowanie kamienia wziął? Wszysc swoje zarobili i hej do przodu.

      • 2 2

      • (3)

        A widziałeś tam biskupa jakiegoś że takie głupoty wypisujesz?

        • 1 2

        • (1)

          biskup dopiero na otwarcie

          • 4 0

          • Nie ty płacisz, nie ty zapraszasz, ale tyłek przewieźć na trasie Gdynia - Karlskrona to żalu nie będzie co?

            • 1 0

        • Napewno przybędzie na którymś etapie

          Już się o to nie martw:)

          • 3 0

  • (1)

    No to korki na Janka Wisniewskiego beda zaczynaly sie od centrum... Ciezarowki z Portu, z terminalu, ludzie z pracy + pomalowane pasy dla rowerzystow na drodze... bedzie ciekawie:)

    • 42 1

    • I jeszcze

      Buspas niech na Wiśniewskiego namalują jeszcze

      • 1 0

  • Terminal (9)

    Jako stary gdynianin cieszę się z takich inwestycji.Ale jako mieszkaniec Obłuża wściekam się że decydenci olali nas nie realizując Drogi Czerwonej.Łatwo wyobrazić sobie,co będzie się działo gdy na Janka Wiśniewskiego pojawią się dodatkowo tysiące ciężarówek i samochodów osobowych. Już teraz widać korki powodowane przez ciężarówki, gdy do Gdyni przypłynie duży masowiec ze zbożem,a do tego w przyszłości jeszcze promy !!!!!!.Znając tempo realizacji drogowych inwestycji w naszym mieście będziemy na wiele lat skazani na fatalny dojazd z centrum do ciągle rozbudowywanych dzielnic Gdyni i sąsiednich miejscowości powiatu puckiego (Kosakowo,Dębogórze,Pierwoszyno,Suchy Dwór,itd.)

    • 52 2

    • jakie tysiące ciężarówek? (4)

      prom przeniesie się tylko z jednego miejsca w drugie. Poza tym droga czerwona to inwestycja centralna. Gdynia ma zbyt mały budżet, żeby udźwignąć taką inwestycję. Już remont estakady jest wyzwaniem, a co dopiero budowa nowej obwodnicy. Żale do Warszawy.

      • 5 2

      • Gdańsk jakoś dał radę... (2)

        Słowaka, tunel i Sucharskiego...
        Kwestia rachunku, pryncypiów i priorytetów oraz determinacji.
        A z tym to w magistracie cieniutko, oj, cieniutko.

        "prom przeniesie się tylko z jednego miejsca w drugie"
        Jeśli chodzi o ciężarówki, to ze złego na jeszcze gorsze. Lepiej będzie się miał typowy ruch pasażerski...

        • 6 0

        • (1)

          nie gdańsk dał radę, tylko były to inwestycje na okoliczność EURO2012

          • 1 1

          • Gdańsk dał radę

            ponieważ te przedsięwzięcia zostały zfinansowane z budżetu miasta i dofinansowań UE.
            W odróżnieniu od Południowej, węzłów na obwodnicy czy W-Z, które powstały przy udziale środków centralnych.
            W jaki sposób "dał radę", to zupełnie inna historia.
            Ale pomysł i determinacja była.

            • 3 0

      • Tylko przeniesie się....

        a dojazd na Obwodnicę też się przeniesie?

        • 4 0

    • (1)

      zeby w tym miejscu rozwiazac problem drogowy to trzeba miliardow, gdynia sama nie ma zadnych szans by udzwignac takie zadanie

      • 4 2

      • potrzeba chęci, pomysłów i determinacji...

        tylko po co się szarpać i ryzykować, jeśli można stworzyć "szczęśliwą" i pokazową enklawę "postindustrialną", kosztem innych części miasta.

        • 2 0

    • Wasze podatki idą na Wiczlino

      teraz zamiast Drogi Czerwonej będą im robić obwodnice Witomina

      • 4 1

    • Tu Nell

      Wystarczy dobra farba i namalują tunel pomiędzy oksywiem a śródmieściem.

      • 1 0

  • Czy to dobrze że to inwestycja zarządu portu a nie władz miasta? (2)

    Czy to dobrze że to nie jest inwestycja miejska, gdyż do tej pory być może ale mogę się oczywiście mylić mielibyśmy tylko plan i namalowany farbą zarys terminalu.

    • 6 8

    • gdyby miasto miało tam coś do powiedzenia (1)

      to już by tam stało blokowisko.

      • 6 0

      • Stałby niedokończony i zamknięty terminal promowy

        Promów kosmicznych.

        • 5 0

  • prośba !... (7)

    proszę pamiętać o odrębnym budynku socjalnym na terenie parkingu przeznaczonego dla kierowców samochodów cięzarowych tzw. TIR-ów . w budynku tym powinny miescić się przede wszystkim ;- toalety , mogły by tam też być z dwie kabiny natryskowe , oraz jakiś Bar zflaczkami , kiełbaską i kawą ! Budynek ten powinien być przeznaczony wyłącznie kierowców Tirów zjeżdżających z całego kraju jak i z zagranicy ! Zapomniano o takim czymś na Bazie Kontenerowej przy nabrzeżu Helskim gdzie oczekują kierowcy nie tylko na Prom ale na podjęcie lub zdanie Kontenerów. i s2woje po2trzeby fizjologiczne muzą załatwiać między samochodami co widwć i czuć !. Jak by ktoś nie wiedział o co chodzi i jak by to miało wygladać -proponuję s2ię przejechać do takich portów jak HH , Antwerpia czy Rotterdamm . pozdeawiam spedycja , transporti przewozy .

    • 31 0

    • Myślę ,że miejsce na Parking jest tam gdzie dziś leżą hałdy złomu ! (1)

      • 10 1

      • Czyli w całej Gdyni?

        • 3 0

    • Będzie wszystko jak trzeba dla kierowców (1)

      • 1 0

      • I nie tylko dla kierowców.

        • 1 0

    • tu sa pisie rzady

      • 1 2

    • Z tego co wiadomo będzie pełen węzeł socjalny dla kierowców na bardzo przyzwoitym poziomie.

      • 2 0

    • Bo kierowca tira jest jak pies, je byle co i byle gdzie i leje na koło...

      • 1 0

  • (1)

    Pięknie Gdynia się rozwija! Najszybciej z całego Trójmiasta kochani!

    • 6 11

    • chodź i mnie przytul!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane