• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrost przeładunków w Porcie Gdynia. Więcej węgla, ropy i nowa obrotnica

VIK
11 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Podstawowym celem powstania nowej obrotnicy jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych.
  • Obrotnica to miejsce w porcie, w którym statek może się obrócić.
  • Obecnie trwają już prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym
  • Prowadzone są również prace rozbiórkowe na powierzchni, które zostały zrealizowane w ponad 30 procentach.  W najbliższym miesiącu będą wyrywane pale żelbetowe.
  • Obecnie trwają już prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym.
  • Prowadzone są również prace rozbiórkowe na powierzchni, które zostały zrealizowane w ponad 30 procentach.  W najbliższym miesiącu będą wyrywane pale żelbetowe.
  • Podstawowym celem powstania nowej obrotnicy jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych.
  • Obecnie trwają już prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym.

W Porcie Gdynia w ub. roku przeładowano rekordowe ponad 21 mln ton ładunków. Aż o 40 proc. wzrosły przeładunki węgla, koksu, ropy i ropopochodnych, więcej było też kontenerów i drobnicy. W najbliższych latach jest szansa na jeszcze lepsze wyniki, ponieważ rozpoczęto prace przy nowej obrotnicy i otrzymano pozwolenie na poszerzenie wejścia wewnętrznego do portu. Obie inwestycje zwiększą dostępność portu.



Rekordowe 21,2 mln ton ładunków to prawie o 9 procent więcej niż w roku 2016. Wśród masy ładunków przeładowywanych w gdyńskim porcie na szczególną uwagę zasługuje ponad 40 procent więcej węgla i koksu oraz prawie 40 procent więcej ropy i ropopochodnych w porównaniu do 2016 roku. W 2017 roku w Porcie Gdynia przeładowano także więcej kontenerów, rudy i drewna oraz drobnicy.

- Znakomite wyniki przeładunkowe, jakie osiągnęliśmy za rok 2017 najlepiej świadczą o doskonałej kondycji Portu Gdynia - podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Osiągnięty rekord przeładunkowy to efekt dobrej obsługi statków zawijających do gdyńskich portowych terminali i racjonalnego działania menedżerów oraz efektywnej pracy gdyńskich dokerów. Mam nadzieję, iż rok 2018 będzie równie udany, tym bardziej, iż rozpoczęliśmy budowę nowej portowej obrotnicy, która ułatwi przyjmowanie wielkich oceanicznych statków. Kolejna inwestycja, która przyczyni się do jeszcze lepszej pozycji Portu Gdynia wśród polskich portów morskich to rozpoczęta już budowa nowego publicznego terminalu promowego.
Czytaj też: Rusza budowa terminalu promowego w Gdyni

Od ponad miesiąca trwają prace przy nowej obrotnicy. Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów.

Pierwszym konkretnym krokiem było wydobycie różnego rodzaju tzw. ferromagnetyków w liczbie ponad tysiąca sztuk. Obecnie trwają już prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym, które rozpoczęły się 27 listopada ub. roku. Prace wykonywane są pod wodą przez sześciu nurków, którym w krótkim okresie czasu udało się wydobyć 140 płyt umocnienia dna. Masa jednej takiej płyty mieści się w granicach około 10 ton. Łącznie w tym czasie wydobyto płyty o całkowitej masie około 1400 ton.

Prowadzone są również prace rozbiórkowe na powierzchni, które zostały zrealizowane w ponad 30 procentach. Zdemontowano już oczep żelbetowy, polery i drabinki oraz odbojnice. W najbliższym miesiącu będą wyrywane pale żelbetowe. Pierwsza skrzynia z rozbieranego Pirsu III (Nabrzeże Gościnne) zostanie wyjęta w styczniu 2018 roku. Są to obiekty o imponujących wymiarach - jedna skrzynia ma ponad 9 metrów wysokości i podstawę o wymiarach 18,5 na 6 metrów. Łącznie zostanie usuniętych 13 skrzyń. Trzy skrzynie, z powodu złego stanu technicznego, będą zutylizowane, natomiast pozostałych 10 zostanie wykorzystanych do dalszych inwestycji planowanych przez Port Gdynia.

Dobiegają też końca prace nad projektowaniem zabezpieczenia nabrzeży: Norweskiego, Włoskiego i Słowackiego - po zakończeniu prac budowlanych w obrębie nabrzeży rozpocznie się proces pogłębiania portowych basenów. Na początku roku ZMPG poinformował też, że uzyskał pozytywną opinię Ministerstwa Obrony Narodowej na poszerzenie wejścia wewnętrznego do portu z dotychczasowych 100 metrów do 140 metrów.
VIK

Opinie (63) 2 zablokowane

  • Jak to się na do rekordowych lat w Gdyni a nie tylko do tragicznego roku 2016? (2)

    Ile przeladowano siarki :)?

    • 12 19

    • Gdański troll w akcji. Oby tylko wykazać swoją wyższość. (1)

      • 4 3

      • Mam pytanie:

        Jak myślicie, czy Adamowicz od czasu do czasu trolluje tutaj na forum?

        • 0 0

  • (4)

    Chyba nie jest źle. Od 5 lat wzrosty np.w 2012 r.bylo ok. 16. Trudno porównywać się do Gdańska bo w Gdyni są nieporównywalne możliwości i nabrzezy nie przybędzie.

    • 26 7

    • planowania jest (3)

      budowa nabrzeża zewnętrznego

      • 10 3

      • Taras na Sea Towers też był planowany ;)

        • 5 4

      • Niestety Janusz Jarosiński zabagnił rozwój (1)

        jak również jego koledzy w tym obecny pOseł. Może będzie się mógł rehabilitować i zrekompensuje dla Portu Gdynia błędną politykę infrastrukturalną tamtych lat.
        Port zewnętrzny to pilna konieczność!

        • 7 2

        • To jest opinia oparta wyłącznie na mrzonkach, a nie na realiach.

          Obecnie wizja tzw. portu zewnętrznego jest elementem propagandy pisowskiej władzy portu. Nie ma ona żadnych materialnych podstaw i prawdopodobieństwo jej urzeczywistnienia jest prawie żadne. Wszystkie obecnie prowadzone inwestycje infrastrukturalne w porcie są kontynuacją rozpoczętych lub zaplanowanych przez poprzednią władzę portu. Obecna nie ma nic do zaproponowania poza propagandą. Port zewnętrzny w Gdyni, wobec o wiele bardziej konkurencyjnych warunków dostępowych w Gdańsku, nie miał szans na realizację portu zewnętrznego, zwłaszcza wobec zaangażowania znacznych środków przez prywatnych inwestorów, dla których były to czynniki decydujące.

          • 0 1

  • no coż.. (2)

    Port w Gdyni zaczyna przypominać ten z poczatku wieku XXw -wegiel i koks+ ma byc jeszcze siarka.
    Czy to powód do dumy?

    • 21 20

    • A co mają przeładowywać? porcelanę?

      Port nie zamawia, port przeladowuje towary które zamawia kto inny. Jakie zapotrzebowanie, taki przeladunek

      • 13 4

    • wszystko pięknie ładnie, jakby jakieś nowe drogi budowali, a cisza spokój nic nie robią

      • 0 1

  • (8)

    Siarka to Siarkopol w porcie w Gdańsku

    • 13 8

    • (7)

      Ciekawe jaką wizje rozwoju ma wspólnik portu czyli urząd miejski w Gdyni, bo wyjazd drogowy z portu póki co nie istnieje. Nie liczę drogi miejskiej czyli estakady K.

      • 10 4

      • i samo sobie odpowiedziałeś (2)

        miasto nie da rady finansowo zbudować OPAT, tu tylko dobra wola rządu. Niejaki Horała obiecywał i obiecywał i ...... jak to zwykle bywa. Cóż może za 5-20 lat...

        • 10 4

        • Już niedługo wiosna i lato w Gdyni będą festyny, biegi, opener i korki na drogach (1)

          cóż, bo się inaczej nie da !

          • 8 8

          • no tak, według ciebie lepiej żeby nic nie było

            jak w Rosji,

            tylko bieda, głód i spuszczone głowy,
            to twój pomysł na życie?

            • 2 0

      • szczur nie ma żadnej wizji! (1)

        • 9 8

        • Przeciez walczy o droge z portu

          • 6 6

      • To zobacz ile udziałów ma miasto. (1)

        Port w Gdańsku i Gdyni mają jednego właściciela. Udziały miast są symboliczne. dlaczego konkurują? Nie wiadomo

        • 13 3

        • a jak nie wiadomo...

          ...to wiadomo o co chodzi.

          • 5 1

  • Liderem zarówno w przeładunkach, jak i w dynamice, rok do roku jest Port Gdańsk! (4)

    największą dynamikę wśród polskich portów ma Port Gdańsk a nie Port Gdynia, wystarczy rzetelnie sprawdzić lub wyliczyć.

    • 36 22

    • ale nie ma co porównywać (3)

      Gdańsk powinien konkurować np. ze Szczecinem, a współpracować z portem w Gdyni. Tylko tak jest szansa na rozwój i tak powinniśmy postrzegać oba porty. Pozdrawiam

      • 29 6

      • (2)

        ta ze Szczecinem który ma mniej przeładunków niż Gdynia

        • 7 0

        • Szczecin jest większym portem niż Gdynia (1)

          W 2017 Szczecin przeladowal 25 mln ton :)

          • 1 8

          • Szczecin + Świnoujście...

            Sam Szczecin ma mniej niż Gdynia

            • 7 1

  • Gdynia port sukcesy Gdansk sukcesy (1)

    A jak nie bylo dobrej drogi dojazdowej do poru w Gdyni tak nie ma. O pociagacj towarowych do obu portow nie wspomne.

    Do tego trzeba dobre drogi wylotowe z Trojmiasta. A na zachod pisowcy zablokowali S6 ze bedzie marny kawalek. Troglodyta brudzinski zalatwil s6 dla zachodniopomorskiego a taki sniadek to judasz solidarnosci co tanczy jak mu partia zagra

    • 30 13

    • aleś ty głupi

      • 3 3

  • więcej ropy?

    może chodziło jednak o olej napędowy?

    • 5 7

  • (1)

    21 225 mln ton? Chyba brakuje przecinka.

    • 15 0

    • Jasne że brakuje, ale i tak nikt się nie zna i nie zorientuje ;-)

      • 8 2

  • To dużo, albo i nie, nie znam się. (7)

    Ten malutki port i tak powinien być zlikwidowany. Ten mały port to przeżytek, wszyscy się przestawili na transport kołowy + wielkie europejskie porty, ale nie Gdynia. Tutaj nigdy nie było dużych możliwości przeładunkowych, dodatkowo sprawność portu blokuje licha infrastruktura drogowa Gdyni.

    • 12 46

    • (3)

      Edzio, jedz do Kalkuty.

      • 19 1

      • (2)

        W latach 30-tych to był największy i najnowocześniejszy port na Bałtyku. Od wielu lat wpływają do portu w Gdyni największe wycieczkowce świata.

        • 11 2

        • (1)

          w latach trzydziestych 20 wieku niestety - przez sto lat zmieniło się co nie co - dodatkowo to był jedyny polski port budowany do niewielkich potrzeb, bez połączeń drogowych z Europą,zresztą do dzisiaj.....

          • 2 5

          • zamknac port w Gdansku - ten polnocny moze zostac

            reszte zamknac, toz to dziadostwo budowali jeszcze w sredniowieczu

            • 9 0

    • Edzio pedzio (1)

      jak ktoś pracuje i zarabia na tym to co tobie do tego. A tak a propos Gdańsk i Gdynia razem wzięte to największy port na Bałtyku. Transport kołowy robi się na lądzie a nie na morzu. A teraz idź umyj zęby osiołku

      • 8 0

      • No nie :)

        Największym portem na Baltyku jest i pewnie dlugo będzie Ust Luga z przeladunkiem powyżej 100 mln ton. Wszystkie polskie porty razem do kupy nie mają takiego wyniku ;)

        • 4 1

    • matka wie?

      • 2 0

  • Ja bym tą kasę co maja zamiar wydać na obrotnicę zostawił na budowę portu zewnętrznego..

    • 13 5

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane