ZUS wrócił do biur, urzędy pracy jeszcze online

6 maja 2020, 13:00
Wioletta Kakowska-Mehring

ZUS już przywrócił bezpośrednią obsługę klientów, urzędy pracy jeszcze się na to nie zdecydowały. Obie instytucje w ostatnim czasie są szczególnie oblegane przez interesantów. Niestety nie wszyscy polubili załatwianie spraw w e-urzędach.



Jako pierwszy na powrót do pracy w trybie stacjonarnym zdecydował się ZUS, który już przywrócił bezpośrednią obsługę klientów w swoich placówkach.

- ZUS podjął decyzję, aby ponownie otworzyć sale obsługi klientów. To bardzo ważne dla osób, które szukają informacji np. na temat rent i emerytur czy  chcą założyć profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE). Otwarcie sal odbędzie się z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. W poniedziałki placówki będą dostępne od godz. 8 do godz. 18, a w od wtorku do piątku od godz. 8 do godz. 15 - informuje Krzysztof Cieszyński, regionalny rzecznik prasowy województwa pomorskiego ZUS.

Z zachowaniem ostrożności, czyli jak w sklepie



W jednostkach ZUS nadal pozostaną skrzynki, do których można samodzielnie, bez kontaktu z pracownikami składać dokumenty, wnioski czy pisma. ZUS zachęca też do korzystania z usług w trybie zdalnym, czyli zakładania profili na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS i korzystania z usług elektronicznych.

- Ze względu na bezpieczeństwo należy odwiedzać placówki ZUS tylko wtedy, kiedy jest to niezbędne. Takie osoby powinny posiadać środki ochrony osłaniające nos i usta (przez czas obowiązywania wytycznych rządowych). Obsługa w placówkach ZUS będzie realizowana przy zachowaniu zasady odpowiedniego odstępu między klientami oczekującymi na obsługę (minimum 1,5 metra między osobami). Klienci będą wpuszczani pojedynczo, w zależności od dostępności stanowiska, na którym możliwe jest załatwienie danej sprawy - dodaje Krzysztof Cieszyński.
Przy stanowisku będzie mogła przebywać tylko jedna osoba. Osoby towarzyszące (za wyjątkiem osób towarzyszących osobom z niepełnosprawnością, tłumaczy języka migowego, pełnomocników lub rodzica z dzieckiem) nie będą mogły podejść do stanowiska razem z osobą obsługiwaną.

Urzędy pracy jeszcze czekają



Na przywrócenie bezpośredniej obsługi klientów w swoich placówkach nie zdecydowały się jeszcze urzędy pracy. Jak nas poinformowano w Wojewódzkim Urzędzie Pracy, zgodnie z przepisami z 2 maja poszczególne jednostki same będą decydowały, kiedy powrócą do pracy w trybie stacjonarnym. WUP, który zajmuje się m.in. programami osłonowymi z tarcz antykryzysowych, nadal pracuje zdalnie. Gdański Urząd Pracy też pracuje w trybie online, a decyzja o terminie powrotu do biura jeszcze nie zapadła. Podobnie jest w Powiatowym Urzędzie Pracy w Gdyni.

- Powoli coraz więcej pracowników zaczyna pracować w trybie stacjonarnym. Ale wielu ciągle pracuje zdalnie, co jest często związane z brakiem opieki dla dzieci. Z drugiej strony priorytetowe jest dla nas, w tej chwili, udzielenie wsparcia jak największej liczbie przedsiębiorców. Przeorganizowaliśmy naszą pracę. Pośrednicy i doradcy zawodowi rozpatrują wnioski o pożyczki i dofinansowania. Wniosków do PUP Gdynia wpłynęło dużo ponad 12 tys. Natomiast ofert pracy wpływa do Urzędu bardzo mało. Zatem na razie nie ma sensu narażania zdrowia klientów (i pracowników) i zapraszania ich na wizyty w Urzędzie. Trudno określić, kiedy nasza praca wróci do normalnego trybu. Pewnie nie stanie się to w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Ale jesteśmy w pełnej gotowości i będziemy na bieżąco reagować na zmiany sytuacji. Zadania realizujemy na bieżąco - mówi Ewa Andziulewicz, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Gdyni.
Czy załatwiałe(a)ś już jakąś sprawę w urzędzie przez internet?
50%

tak, od dawna wiele spraw urzędowych załatwiam przez internet

50%

nie, nie miałe(a)m jeszcze okazji

zakończona

łącznie głosów: 109