• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Załadunek 120-tonowej konstrukcji z Mostostalu Pomorze

VIK
28 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Załadunek Northern Lights z uwagi na gabaryty, czyli wysokość całkowitą około 12 m, zaplanowano przy użyciu dźwigu pływającego Maja.
  • Cała operacja załadunku trwała trzy godziny.
  • Montaż odbywał się na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków.
  • Northern Light, czyli zorza polarna jest elementem subsea, czyli podwodnej offshorowej konstrukcji morskiej.
  • Po załadunku projektu Northern Lights z Nabrzeża Pięciu Gwizdków statek udał się bezpośrednio na Nabrzeże Wiślane.
  • Northern Light, czyli zorza polarna jest elementem subsea, czyli podwodnej offshorowej konstrukcji morskiej.

Mostostal Pomorze zakończył realizacje dwóch projektów dla norweskiej firmy Aker Solutions. Na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków w gdańskim porcie odbył się załadunek 120-tonowej konstrukcji Northern Lights Subsea.



Northern Light, czyli zorza polarna jest elementem subsea, czyli podwodnej offshorowej konstrukcji morskiej. Został on wykonany łącznie z instalacją wyposażenia, mechanizmów i urządzeń przez Mostostal Pomorze na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków.

Northern Light to unikatowy projekt kilku firm: Equinor, Shell i Total. Jego celem jest wykonanie pierwszego na świecie podwodnego magazynu zdolnego do przechowywania CO2, uzyskiwanego z różnych źródeł przemysłowych. Planowany magazyn CO2 będzie usytuowany niedaleko największego norweskiego pola gazowo-naftowego o nazwie Troll, a jego zadaniem będzie znaczne ograniczenie emisji CO2 do atmosfery. Złoże Troll jest zlokalizowane około 80 km od Bergen. Jest to największe złoże gazu w Norwegii, na które przypada jedna trzecia norweskiego wydobycia i 48 proc. zasobów gazowych kraju. Aker Solutions dostarcza sprzęt dla infrastruktury podwodnej dla tego projektu.

Po załadunku projektu Northern Lights z Nabrzeża Pięciu Gwizdków statek udał się bezpośrednio na Nabrzeże Wiślane, gdzie przeprowadzono załadunek kolejnej konstrukcji, tym razem z projektu Troll. Była to również realizacja dla Aker Solutions AS. Firma ta zleciła Mostostalowi wykonanie 200 ton elementów konstrukcji stalowych z projektu Troll Phase 3, podzielonej na trzy sekcje płaskie.
  • Cała operacja załadunku trwała trzy godziny.
  • Załadunek Northern Lights z uwagi na gabaryty, czyli wysokość całkowitą około 12 m, zaplanowano przy użyciu dźwigu pływającego Maja.
  • Po załadunku projektu Northern Lights z Nabrzeża Pięciu Gwizdków statek udał się bezpośrednio na Nabrzeże Wiślane.
  • Po załadunku projektu Northern Lights z Nabrzeża Pięciu Gwizdków statek udał się bezpośrednio na Nabrzeże Wiślane, gdzie następnego dnia przeprowadzono załadunek kolejnej konstrukcji, tym razem była z projektu Troll.
  • Northern Light, czyli zorza polarna jest elementem subsea, czyli podwodnej offshorowej konstrukcji morskiej.

Ten kontrakt jest bardzo prestiżowy, jego zadaniem jest wydłużenie wydobycia ropy i gazu z tego pola o 15-20 lat. Modyfikacja, którą wykonał Mostostal Pomorze jest bardzo istotna dla Equinora, gdyż ma przedłużyć życie platformy.

- Załadunek Northern Lights z uwagi na gabaryty, czyli wysokość całkowitą około 12 m, zaplanowano przy użyciu dźwigu pływającego Maja. Dzięki sprzyjającym warunkom i sprawnie działającej ekipie ludzi, cała operacja włącznie z uzbrojeniem kompletu zawiesi, podniesieniem konstrukcji Northern Lights i umieszczeniem jej w ładowni statku mv Northern Rock trwała ok. trzech godzin. To z uwagi na specyfikę konstrukcji i konieczność wykorzystania kosza do zaczepienia i odczepienia zawiesi na konstrukcji można uznać za nie lada wyczyn. Warto dodać, że w firma Mostostal Pomorze wykonała również montaż i spawanie wszystkich blach stabilizujących konstrukcję na międzypokładzie statku - mówi Sebastian Kosecki, kierownik projektu Northen Lights.
Zarówno Northern Lights, jak i Troll Phase 3 to bardzo specjalistyczne projekty, które wymagały ogromnej precyzji, gdyż dopuszczalna tolerancja tak dużych obiektów wynosi zaledwie 1 mm, a to wymaga doświadczenia i umiejętności.
VIK

Miejsca

Opinie (14) 1 zablokowana

  • Ciekawe czy w przypadku awari tego magazynu CO2

    jak sie to cale co2 ulotni do atmosfery, to czy dotacji nie beda musieli oddac za projekt.

    • 12 3

  • Było ciężko

    Było mi ciężko trochę się spocilem ale dałem sam radę zapakować
    Jest moc !!!!

    • 6 1

  • Gaz z Norewgjıı?

    Paranoya. Wole gaz z Mary.
    Czyzby Grenpeace w tym lapy maccal.

    • 3 6

  • MAJA (1)

    Ciekawe, kiedy Maja wyzionie ducha??

    • 10 2

    • Dzwigi jak ludzie mają długie życie. Będzie żyć kilkadziesiąt lat.

      • 1 0

  • (2)

    Za grube banki projekt a za 23 zl ludzie wykonywali hahahaha

    • 16 6

    • co chcesz? kto byl blisko pzpr ten kupil kawalek stoczni i troche dzwigow i dzisiaj ma firme

      • 5 2

    • 23 zł brutto czyli na rękę 16 Z haczykiem!!!jest super ha ha ha brawo mostostal plus dla was że jednak ludzie są glupi,a tyle potrzeba monterów,spawaczy i za jakie super pieniadze!

      • 1 0

  • Polacy jestescie wapaniali.

    Ciesze sie ze jestem Polakiem

    • 1 0

  • ale o czym mowa ? Nic ponad standard , normalna konstrukcja gabarytowa spawana (1)

    W skali konstrukcji offshore nawet b.mała.

    • 7 1

    • Konstrukcja 120 ton - nic nadzwyczajnego

      • 1 0

  • Co za głupota

    Zamiast sadzić drzewa to jakies magazyny na co2

    • 5 0

  • płaca

    widzę ze płacicie 23 pln /godzinę to może chodźcie do mnie dam wam 40 ale nie wiem kiedy zapłacimy bo nie ma nic na koncie
    Artur

    • 0 0

  • Dobra robota

    Świetna sprawa. Polacy nie mają sobie równych.
    P.S. Kto zajmuje się utrzymaniem ruchu w mostostalpomorze ?
    Mogę mu zaporponować now, ciekawe rozwiązania z dziedziny podnoszenia.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane