• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ceramika z Gdańska podbija serca restauratorów

Olga Miłogrodzka
10 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Michał Majchrowicz - w ramach autorskiej pracowni  Shadowland wytwarza, na indywidualne zamówienia, naczynia ceramiczne do restauracji. Wyposaża m.in. gdańską Metamorfozę oraz restauracje Villę Intrata w Wilanowie.  Michał Majchrowicz - w ramach autorskiej pracowni  Shadowland wytwarza, na indywidualne zamówienia, naczynia ceramiczne do restauracji. Wyposaża m.in. gdańską Metamorfozę oraz restauracje Villę Intrata w Wilanowie.

Są zbyt kosztowne i oryginalne by znalazły się na domowym stole, ale w restauracjach, szczególnie tych nowoczesnych - regionalnych i sezonowych - sprawdzają się idealnie. Mowa o naczyniach ceramicznych Shadowland - małej, gdańskiej pracowni Michała Majchrowicza. Ręcznie wyrabiane, artystyczne unikaty wędrują stąd na stoły stylowych lokali w Trójmieście i poza nim. Podobnie dzieje się na całym świecie. Ceramika skutecznie wypiera dziś z restauracji białą, chińską porcelanę.



Naczynia w najlepszych restauracjach mają być dziś takie, jak podawane na nich dania - małymi dziełami sztuki, wyjątkowymi i niepowtarzalnymi. Stąd coraz częściej wykonuje się je na zamówienie, często według projektu lub wizji samego szefa kuchni lokalu, tak jak w Senses oraz Atelier Amaro - dwóch, polskich restauracji wyróżnionych gwiazdką Michelin. Andrea Camastra, szef kuchni pierwszej z nich, pomysłów na zastawę miał wiele - talerze mają tu wyżłobienia, bywają wysokie, grube, z przeróżnymi fakturami, szkliwione, matowe, w szerokiej palecie barw. Ceramikę zastępuje czasem szkło, np. wypełnione wewnątrz suchym sianem, czasem zaś deski sosnowe lub z drewna śliwy, wiśni lub czeczoty. W Atelier Amaro misy przypominają skamieniałe skorupiaki lub ceramiczne "pustaki", patery charakteryzują się asymetrycznym, ażurowym zdobieniem. Naczynia są tu kolorystycznie stonowane, głównie w złamanych odcieniach bieli.

Czytaj także: Lunch z gwiazdką Michelin: Andrea Camastra dla gdańskiego Mercato


Także poza Polską restauratorzy doceniają ceramikę artystyczną. Pierwszym lepszym przykładem niech będzie nagradzany gwiazdkami Brytyjczyk - Tom Kerridge. Intensywnie współpracuje z trzema, brytyjskimi twórcami: Jo Davda (Brickett Davda), Jon i Gill Thompson (Sytch Farm) oraz Sue Paraskeva. Do kopenhaskiej Nomy, jednej z najlepszych restauracji na świecie, ceramikę dostarcza duńska, mała manufaktura prowadzona przez ojca i syna - K.H. Würtz. Przykłady można mnożyć w nieskończoność.

Dlaczego ceramika wypierać zaczęła ze stołów chińską porcelanę? Dlatego, że najlepiej wpisuje się w koncept regionalnych, sezonowych restauracji z menu degustacyjnym. Ceramikę można wyrabiać lokalnie, z gliny wydobytej z tej samej ziemi, która wydaje serwowane na nich produkty. Wykonywana jest własnoręcznie, starannie, bez sztampy - tak jak posiłki kreatywnie przyrządzane i podawane. Po trzecie glina to materiał surowy i plastyczny - wprowadza na stół nowe, ciekawe wartości estetyczne.

- Nie od dzisiaj wiemy, że na doświadczenie kulinarne składa się wiele elementów - od wystroju sali, samego jedzenia i nakrycia stołu, po ubiór kelnerów, formy serwisu, muzykę, zapach czy chociażby oświetlenie. Warto odnieść się do idei "jedzenia oczami" oraz synestezji. Bawiąc się tymi elementami, jesteśmy w stanie zaordynować u gości konkretne odczucia sensoryczne, w konsekwencji zaś reakcje. Gastronomia to przede wszystkim interdyscyplinarność. Odkryłam to w filmie "elBulli - kulinarny interface" (Eduard Martí, 2013). Pomysł na artystyczne, ceramiczne rękodzieło jest tu spełnieniem pewnej wizji. Jedzenie to cześć pomysłu łączącego artystów i szefów kuchni. Oczywiście nie każdy może sobie, jak elBulli, pozwolić na to, by każde danie było wizją spełniającą się w jednym, konkretnym naczyniu - mówi Matylda Grzelak z Metamorfozy.
  • Wnętrze duńskiej restauracji Noma oraz przekąska podana na talerzu z małej, kopenhaskiej pracowni ceramicznej - K.H. Würtz.
  • Naczynia K.H. Würtz dla restauracji Noma
  • Sue Paraskeva
  • Sue Paraskeva
  • Sue Paraskeva
  • Sytch Farm
  • Sytch Farm
  • Sytch Farm
  • Sytch Farm
  • Sytch Farm
  • Sytch Farm
  • Sytch Farm
  • Sytch Farm
  • Brickett Davda, kolekcja Taupe Plates
  • Brickett Davda, kolekcja Taupe Plates
  • Brickett Davda
  • Brickett Davda

W Gdańsku, ku uciesze lokalnych restauratorów, od niespełna trzech lat działa mała pracownia ceramiki artystycznej - Shadowland. Nazwa nadana jej została przekornie. Zawdzięcza ją "wyklętym" Szadółkom, gdzie ma swoją siedzibę. Żaden cień jednak na nią nie pada. Otaczają ją pola, zieleń, a Michał Majchrowicz tryska rzadkim optymizmem.

- Przygodę z gliną rozpocząłem dość wcześnie. Jako dziecko przyglądałem się pracującemu w zakładach ceramicznych ojcu. Jednak dopiero na gdańskiej ASP poznałem prawdziwą plastykę gliny - to, jak można ją budować, podnosić, przekształcać. Zresztą prowadząc Shadowland, ciągle się uczę i testuje ten niezwykły materiał - mówi Michał Majchrowicz.
Ceramika ma nieprzewidywalne oblicze. Niby wiesz co wkładasz do pieca, czym szkliwisz, ale nigdy nie wiesz co finalnie z niego wyciągniesz.
Pracownia Michała zawiera kilka stanowisk - siada tu przy kole garncarskim i wytacza naczynia, suszy, wypala, potem szkliwi, znów wypala i wykańcza. Pracuje głównie w kamionce, którą spieka w temperaturze 1200 stopni. Potrafi wykręcać i modelować krawędzie naczyń w dowolne formy, rzeźbić je warstwowo, choć nie stroni od form ascetycznych. Do restauracji w Villi Intrata, położonej na terenie wilanowskiej rezydencji króla Jana III Sobieskiego, przygotował komplet białych miseczek. Dla gdańskiego Koku Sushi wyprodukował talerzyki imitujące proste, drewniane deseczki. Na zlecenie gdańskiej Metamorfozy puszcza jednak wodze wyobraźni. Wraz z zespołem restauracji pracuje nad unikalnymi kompletami naczyń. Obecnie powstają dla niej kubeczki do picia kawy i herbaty - takie, które napój potraktują nie jako dodatek, a wręcz osobne danie - przyznaje Michał. Kawa popijana będzie z czarki bez ucha, chwytanej w obie ręce. Jej kształt zatrzymywać będzie aromaty napoju wyczuwalne przy każdym łyku. Specjalna podkładka pozwoli na podanie miodu oraz innych, wymyślnych przypraw. Talerzy nie da się opisać jednym zdaniem, bywają najróżniejsze - o nieregularnych kształtach, chropowate, pokryte białym, matowym szkliwem (ale tylko w centrum), mają dziury, prześwity, inne są lekkie, cienkie, gładkie, jednolite. Michał bawi się fakturami - rzeźbi je, dziobie, czasem do kamionki dodaje przaśną glinę z pola. Szkliwa także odważnie zestawia lub zlewa ze sobą. Glina sama w sobie inspiruje go do eksperymentowania.

- Ceramika ma nieprzewidywalne oblicze. Niby wiesz co wkładasz do pieca, czym szkliwisz, ale nigdy nie wiesz co finalnie z niego wyciągniesz. Efektu pracy nie da się nawet w 70 proc. przewidzieć. Potrafi być niespodzianką - podkreśla Michał.
  • Michał Majchrowicz - właściciel pracowni ceramicznej Shadowland
  • Talerz wykonany dla restauracji Metamorfoza przez Michała Majchrowicza (cena jednego talerza waha się między 70 a 90 zł).
  • Talerz Shadowland, a na nim potrawa z restauracji Metamorfoza: puree z kalafiora i kisiel z czerwonej porzeczki połączone z surowym kalafiorem marynowanym w occie jabłkowym własnej produkcji i dzikim tymiankiem.
  • Miska Shadowland, a w niej potrawa z restauracji Metamorfoza: turbot z ogórkiem, groszkiem i wędzoną słoniną podsmażaną z masłem szczawiowym i szczawiem zbieranym przez zielarza.
  • Michał Majchrowicz - właściciel Shadowland, twórca naczyń ceramicznych
  • Talerz ceramiczny wykonany dla gdańskiej restauracji Metamorfoza
  • Talerz ceramiczny wykonany dla gdańskiej restauracji Metamorfoza
  • Talerz ceramiczny wykonany dla gdańskiej restauracji Metamorfoza
  • Talerz ceramiczny wykonany dla gdańskiej restauracji Metamorfoza
  • Patera dwuwarstwowa (Shadowland)
  • Fragment patery z koralowcowym brzegiem
  • Miska tzw. "żebracza" (Shadowland)
  • Kubek do kawy (Shadowland)
  • Patera
  • Patera z koralowcowym brzegiem
  • Talerzyki imitujące deseczki dla Koku Sushi
  • Talerzyki imitujące deseczki dla Koku Sushi
  • Fragment patery z blaszkami
  • Fragment talerza wykonanego dla gdańskiej restauracji Metamorfoza
  • Talerze w piecu ceramicznym
  • Odciskane na naczyniach logo firmy
  • Gmerk rzemieślniczy
  • Ceramika w wykonaniu Michała Majchrowicza(Shadowland)na stoisku w trakcie Miejskiego Festiwalu Kulinarnego Smakuj Trójmiasto w Sztuce Wyboru.
  • Michał Majchrowicz - właściciel pracowni ceramicznej Shadowland (przy kole garncarskim)
  • Michał Majchrowicz - właściciel pracowni ceramicznej Shadowland (przy kole garncarskim)
  • Michał Majchrowicz - właściciel pracowni ceramicznej Shadowland
  • Michał Majchrowicz - właściciel pracowni ceramicznej Shadowland

Miejsca

Zobacz także

Opinie (29) 1 zablokowana

  • spoko opcja dla kasiastych

    90% restauratorow dostalo by zawalu na widok fv od tego pana. ale szacunek za stylowke.

    • 43 5

  • (1)

    U mnie w lokalu notorycznie ginie zastawa, a to talerzyk a to sztućce. Załamka, po co komuś łyżeczka.

    • 19 3

    • jakbys nazywal sie zdunek to bys lyzeczek nie liczyl ;)

      ciezka forsa - lekkie zycie :)

      • 9 2

  • (3)

    Jeszcze troche i bedzie modne jedzenie rypniete z chochli na stol a nowobogackie strojnisie beda za to bulic pare stowek

    • 20 23

    • Pocieszaj się tym

      jedząc zdrową cebulę.

      • 13 8

    • zmień pracę weź kredyt to i ciebie będzie stać (1)

      • 4 7

      • Dostań order, zasiądź w radzie nadzorczej bez wykształcenia

        • 8 1

  • (1)

    Co on trzyma w ręku?Durszlak czy nowoczesny talerz?)Swoją drogą fajna praca jak w piżamce sobie siedzi)

    • 26 8

    • Glina brudzi podobnie jak błoto, niektórzy by może w garniturze chcieli do pracy chodzić, ale nie zawsze się da

      • 10 3

  • naczynia są piękne (3)

    życzę Panu powodzenia w ich tworzeniu i sprzedawaniu.
    ps jestem przerażona poziomem komentarzy - że źle, że kradną, że nowobogaccy, że piżama (sic!), że DROGO.
    żal mi ludzi, którzy muszą wylewać jad i pretensje do całego świata w takich komentarzach. proponuję poczytać, iść na spacer, pobawić się z dziećmi, spotkać ze znajomymi. i cieszyć się razem z kimś, kto ma pomysł, pasję i jeszcze na tym zarabia.

    • 82 6

    • Niestety (2)

      prawda jest taka, że te naczynia są IMHO zwyczajnie brzydkie. Ale to kwestia mojej estetyki. O wiele większym problemem jest fakt, że Ich powierzchnia jest nierówna, pełna zakamarków, w których z pewnością chętnie zadomowi się salmonella. Osobiście bałabym się jeść z takiego talerza.

      • 16 11

      • hahahaha

        • 1 3

      • zdaje sie, ze nie masz pojecia co to za talerze. sa gladkie, bez zakamarkow czyli bez salmonelli. wielkiej odwagi nie trzeba by sie dowiedziec o czym sie mowi zamiast trzepac jezorem bez zastanowienia.

        • 0 0

  • (1)

    Ceramika skutecznie wypiera dziś z restauracji białą, chińską porcelanę.

    ciekawe

    • 13 5

    • Jeśłi biała porcelana to tylko z Lubiany

      • 5 0

  • niestety (1)

    w Metamorfozie tylko talerze są piękne

    • 27 3

    • jak to dokładnie umyć?

      pomijam wielkość porcji w stosunku do ceny

      • 14 3

  • Ładne, ale jak je myć? (1)

    czy na pewno są zawsze dobrze domyte po poprzednim konsumencie?

    • 21 5

    • proponuję sprawdzić jak wyglada zmywarka gastronomiczna

      Znikną wątpliwości

      • 9 2

  • Super!

    Bardzo ładne naczynia!
    Z chęcią zakupiłabym takie do domu!

    • 10 6

  • (1)

    A ja jednak wolę porcelanę, białą klasyczną, elegancką. Nie znoszę nierówności!

    • 17 13

    • może do tego trzeba dojrzeć ;-)

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Kolacja na 6 rąk

385 zł
degustacja

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja