Jak żyją bogaci. Rynek dóbr luksusowych 2019

29 grudnia 2019 (artykuł sprzed 1 roku)
Katarzyna Lepianka-Głuszkiewicz

Osób bogatych z roku na rok przybywa. Pokazuje to najnowszy raport KPMG, z którego wynika, że w Polsce jest już ponad 32 tys. osób, których roczny dochód przekracza milion złotych brutto. Stale rośnie liczba osób zamożnych i bardzo bogatych, których stać na zakup luksusowych rzeczy i usług.



Raport dotyczący rynku dóbr luksusowych, a także liczby bogatych i zamożnych Polaków opublikowany został w grudniu tego roku przez firmę KPMG. Z raportu dowiadujemy się, co kupują bogaci, jak z roku na rok przybywa bogatych osób i w którą stronę rynek ten będzie się rozwijał. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych i ciekawych tez zawartych w raporcie.

Ponad 25 mld złotych - tyle wyniesie prognozowana wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce. W 2019 r. w Polsce mieszkało już ponad 234,4 tys. osób zamożnych (234 tys. w 2018 r.) zarabiających ponad 20 tys. zł miesięcznie, z czego blisko 67 tys. (66,7 tys. osób w 2018) zarabiało powyżej 50 tys. zł miesięcznie. Największym segmentem na rynku dóbr luksusowych w Polsce pozostają samochody luksusowe i premium, a jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi tego rynku są usługi hotelarskie i spa.

Z kolei najszybciej rosnącą wśród analizowanych grup są Polacy zarabiający powyżej 1 mln złotych brutto rocznie. Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów w 2019 roku takich osób było 32,1 tys., co oznacza wzrost aż o 38,4 proc. r/r, a ich łączne dochody wyniosły 68,8 mld zł.

Najbliższe dni w Trójmieście: sprawdź, co się dzieje


Co więcej, w Polsce mieszka już prawie 116 tys. osób kwalifikujących się do kategorii HNWI, czyli osób, których majątek netto przekracza wartość 1 mln dolarów. Pod tym względem Polska wyprzedziła już Finlandię i Grecję.

Na potrzeby raportu ustalono: osoby zamożne - osoby uzyskujące miesięczny dochód powyżej 7,1 tys. zł brutto, bogate - osoby uzyskujące miesięczny dochód powyżej 20 tys. zł brutto, bardzo bogate - osoby uzyskujące miesięczny dochód powyżej 50 tys. zł brutto.

Ile bogatych osób mieszka w województwie pomorskim?



Tak jak w poprzednich latach, zdecydowanie najwięcej osób zamożnych i bogatych mieszka w województwie mazowieckim, z Warszawą na czele. Bardzo bogatych osób (dochód powyżej 20 tys. zł brutto/mies.) mieszka tu 64,7 tys., podczas gdy w województwie pomorskim - 15,3 tys. osób. Jeśli zaś chodzi o najbogatszą grupę, czyli osób, których dochód roczny wynosi powyżej 1 mln zł brutto, to w województwie pomorskim jest ich 2,10 tys., a w mazowieckim - 7 tys. osób.

W strukturze HNWI (osoby o aktywach netto powyżej 1 mln dol.) w całej Polsce dominują osoby z majątkiem o wartości między 1 a 5 mln dolarów, których jest ponad 104 tysiące. Aktywa warte powyżej 100 mln dolarów posiada 147 osób, z czego zaledwie 14 osób dysponuje majątkiem większym niż 500 mln dolarów.

Co kupują bogaci Polacy?



Stale powiększająca się grupa bogatych i bardzo bogatych Polaków napędza rynek dóbr luksusowych, którego szacunkowa wartość w 2019 roku może wynieść ponad 25 mld zł, co oznacza wzrost o 5,4 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Co kupują bogaci? Jak wynika z raportu, na pierwszym miejscu są samochody luksusowe i premium. W kategorii luksusowych samochodów, pod względem sprzedaży, prym wiedzie marka BMW, potem jest Mercedes oraz Audi. W kategorii premium wygrywa Maserati, a duży wzrost odnotowało Lamborghini.


Zaraz po samochodach najwyższe noty osiąga rynek odzieży i akcesoriów. Luksusowe ubrania i akcesoria co roku odnotowują wzrost sprzedaży. W tej kategorii największy procent sprzedaży stanowią ubrania, z przewagą odzieży damskiej, natomiast największy wzrost notuje kategoria obuwia. Dla porównania: segment luksusowej odzieży i akcesoriów w kraju słynącym z mody, we Francji, jest ponad 14 razy większy niż w Polsce.

Wysoko są również uplasowane nieruchomości. W porównaniu z poprzednim rokiem najszybciej rozwijającym się segmentem są usługi hotelarskie i spa, co jest ciekawym wskazaniem dla wszystkich osób inwestujących w tę branżę. W ciągu ostatniego roku otwarto w Polsce osiem luksusowych hoteli pięciogwiazdkowych. W sumie w całym kraju jest ich już 76, w tym aż 10 w Trójmieście.

Innym szybko rozwijającym się segmentem są alkohole, a inwestowanie w nie staje się coraz bardziej popularne. Stale rozwija się także sprzedaż luksusowej biżuterii i zegarków oraz kosmetyków i perfum, które stanowią jego ważną część.

Inwestowanie w wino i whisky: jak to działa?

W 2018 roku Polska odpowiadała za 60 proc. eksportu jachtów w całej Unii Europejskiej, będąc niekwestionowanym liderem na tym rynku. Silną reprezentacją jest gdańska firma Sunreef Yachts. Natomiast aż 293 samoloty w Polsce są już zarejestrowane na osoby fizyczne.

- Dla klienta liczy się teraz bardziej niż kiedykolwiek wcześniej indywidualne podejście do jego potrzeb. Co ciekawe, klienci szukają coraz częściej produktów, które są powiązane z lokalną spuścizną miejsca, z którym mają relacje - to stosunkowo nowa, ale rosnąca tendencja. Zależności te zauważa się na całym świecie w wybranych segmentach dóbr luksusowych - dopowiada Karolina Janik, CEO w firmie Personal PR.

Luksus zaczyna się od 1 tys. złotych - za wino



Polacy biorący udział w badaniu KPMG, których miesięczne zarobki przekraczają 20 tys. złotych miesięcznie, deklarują, że bogactwo to dla nich przede wszystkim możliwość realizacji pasji, bezpieczeństwo oraz niezależność. Z kolei czynnikami, które zdaniem bogatych Polaków pomagają osiągnąć odpowiedni status społeczny, są przede wszystkim: szczęście (57 proc. wskazań), pochodzenie społeczne (53 proc. wskazań) oraz sprzyjająca sytuacja polityczno-gospodarcza (50 proc. wskazań).

Dobra luksusowe nie mają jednej, uniwersalnej definicji. Zdaniem respondentów samochód można uznać za luksusowy, jeśli kosztuje powyżej 315 tys. zł. Z kolei 1 m kw. luksusowego apartamentu wykończonego w najwyższym standardzie to wydatek blisko 30 tys. zł. Zagraniczne wczasy w "luksusie" to wydatek min. 10,6 tys. zł, a luksusowy wyjazd weekendowy do spa dla dwóch osób to wydatek rzędu 4,6 tys. zł. W przypadku elementów garderoby według respondentów o luksusie można mówić, jeżeli damska sukienka kosztuje min. 3,1 tys. zł, torebka - 2,8 tys. zł. Kolacja dla dwóch osób w restauracji - 1,9 tys. zł, a butelka luksusowego wina - 1 tys. zł.

- Rosnący popyt na dobra luksusowe w poprzednich latach oraz coraz mocniejsza siła nabywcza naszego społeczeństwa to zapowiedź kolejnych niezłych, jak uważam, lat dla marek luksusowych. Można spodziewać się, że co najmniej do 2025 r. wzrosty są w tym sektorze pewne, choć - jak słyszy się na rynkach światowych - podejście do segmentu musi dynamicznie ulec zmianie, aby sprzedaż utrzymana była na rosnącym poziomie. Jest to oczywiście uogólnienie, gdyż sektor dóbr luksusowych to ogrom różnego typu produktów i usług, gdzie każda z nich ma swoją charakterystykę i szansę na rozwój. Jedno jest pewne: siła nabywcza na dobra luksusowe jest - coraz więcej osób może pozwolić sobie nie tylko na to, czego potrzebuje, ale na to, czego chce. Luksusowe marki otwierają w Polsce swoje sklepy i salony, rodzimy rynek handlu dziełami sztuki ma się bardzo dobrze, powstają restauracje z ofertą dla wybranych, prywatny ruch lotniczy rozwija się, powstają polskie marki kierowane do klienta z zasobnym portfelem - podsumowuje Karolina Janik.
KPMG jest międzynarodową siecią firm audytorsko-doradczych, zatrudniającą obecnie 189 tys. osób w 152 krajach na całym świecie. Od 1990 r. w Polsce świadczy usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego, księgowego, rachunkowego oraz gospodarczego. Doradza polskim i międzynarodowym firmom oraz instytucjom ze wszystkich sektorów gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem branży dóbr konsumpcyjnych, usług finansowych, private equity, motoryzacyjnej, nieruchomości i budownictwa, technologii informacyjnych, mediów i komunikacji (TMT), transportowej (TSL), produkcji przemysłowej, a także sektora publicznego.

Opublikowany raport jest 10. z rzędu podsumowaniem rynku dóbr luksusowych. Z pełną treścią raportu można zapoznać się na stronie KPMG.


Jak często kupujesz produkty luksusowe?
8%

kilka razy w miesiącu

10%

kilka razy w roku

17%

sporadycznie, nawet raz na kilka lat

4%

nie kupuję, dostaję tylko luksusowe prezenty

61%

wcale, nie zależy mi na luksusowych rzeczach

zakończona

łącznie głosów: 1251