• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeep Grand Cherokee SRT: diabeł tkwi... pod maską

Michał Jelionek
19 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Jeep Grand Cherokee SRT - najważniejsze informacje w pigułce.

To jest Jeep SRT... nie zrozumiesz tego - takie hasło widnieje na drzwiach testowanego auta. Trzeba przyznać, że pomysłodawca dewizy trafił w punkt. Rzeczywiście, ciężko zrozumieć fenomen kulturysty, który tak naprawdę jest sprinterem. Żeby to pojąć, trzeba po prostu przejechać się SRT, czyli Jeepem Grand Cherokee na sterydach.



Mały, turbodoładowany silniczek z wyżyłowaną do granic możliwości mocą, niewielkie spalanie i redukcja emisji szkodliwych substancji do atmosfery - to kierunek, który jakiś czas temu obrała współczesna motoryzacja. Ma być przede wszystkim eko. Jednak na czas czytania tego artykułu musimy zapomnieć o tym pojęciu. Oto zaprzeczenie ekologicznego auta, buntownika z wyboru, samochód, który skrada serca swoją irracjonalnością, czyli Jeep Grand Cherokee SRT.

Wygląd SRT idealnie odzwierciedla jego bestialski charakter. Muskularna sylwetka budzi podziw, ale i duży szacunek na drodze. Masywny przód auta z gigantycznym grillem, lekko przymrużonymi oczami, licznymi czarnymi akcentami, przetłoczeniami i wlotami powietrza na masce, sprawia, że postronni kierowcy widząc takiego rozrabiakę w lusterku wstecznym, po prostu wolą zjechać mu z drogi i spokojnie zająć miejsce na sąsiednim pasie.

Ogromny pas przedni to jedno, ale tak naprawdę spoglądając na SRT z każdej innej perspektywy - zobaczymy w nim bestię. Wyraziste przetłoczenia biegnące wzdłuż SUV-a, spłaszczone i przyciemniane okna, uwydatnione nadkola, dwa sportowe wydechy o średnicy rury armaty czołgowej i w końcu chromowane, 20-calowe obręcze kół, które odziano w opony o rozmiarze 295/40.

Jeep Grand Cherokee SRT - auto budzące podziw na drodze. Jeep Grand Cherokee SRT - auto budzące podziw na drodze.
Pod maską SRT drzemie benzynowy silnik o pojemności 6,4 litra. Pod maską SRT drzemie benzynowy silnik o pojemności 6,4 litra.
To doskonale znane V8 HEMI. To doskonale znane V8 HEMI.
Tryby jazdy i procedura startowa (Launch Control). Tryby jazdy i procedura startowa (Launch Control).
Jeśli sam wygląd nie zrobił na was wrażenia, to koniecznie musicie zajrzeć pod maskę SRT, bo tutaj dzieje się zdecydowanie najwięcej. Sportowy SUV został wyposażony w silnik benzynowy V8 HEMI o pojemności 6,4 litra, który generuje moc 468 KM i 628 Nm maksymalnego moment obrotowego (przy 4100 obr/min). Jednostka napędowa współpracuje z nową 8-stopniową, automatyczną skrzynią ZF. SRT napędzany jest na wszystkie koła, jednak w zależności od trybu jazdy - procentowe proporcje przekazywania momentu obrotowego na osie ulegają zmianom (tryb auto: 40/60, sport: 35/65, tor: 30/70, śnieg i przyczepa: 50/50). Na szczególną uwagę zasługuje wariant "tor". Po jego aktywacji, aż 70 proc. momentu obrotowego zostanie przeniesione na tylną oś w celu zwiększenia naszej satysfakcji z jazdy.

Atletyczny Jeep Grand Cherokee waży 2336 kg. Spora masa nie stanowi żadnego problemu dla SRT, które dosłownie zwija za sobą asfalt. Na osiągnięcie "setki" potrzebuje (katalogowo) 5 sekund. Jednak w sieci krążą filmiki, na których kierowcy "wykręcają" czasy poniżej 4,5 sekundy.

Zapewne zastanawiacie się teraz, ile auto pali. Osoby z ciężką stopą będą musiały przyzwyczaić się do częstych wizyt na stacjach benzynowych. Przy dynamicznej jeździe spalanie waha się między 30, a nawet 40 litrów paliwa na 100 km. Miłośnicy kalkulowania i jazdy ekonomicznej zapewne nie będą mieć większych problemów z zejściem poniżej 20 litrów. Dodajmy tylko, że do baku wlejemy 93 litry benzyny.

Podczas testów przejechaliśmy około 300 km, a nasze średnie spalanie w cyklu mieszanym wyniosło 21 litrów na 100 km. To całkiem przyzwoity wynik. Osoby, które za wszelką cenę chcą obniżyć spalanie paliwożernego kolosa, mogą wspomóc się trybem "eco", który przy sprzyjających warunkach dezaktywuje cztery z ośmiu cylindrów.

Jeep Grand Cherokee SRT. Jeep Grand Cherokee SRT.
"Nozdrza" Jeepa Grand Cherokee SRT. "Nozdrza" Jeepa Grand Cherokee SRT.
Wielka i gruba kierownica SRT. Trzeba się do niej przyzwyczaić. Wielka i gruba kierownica SRT. Trzeba się do niej przyzwyczaić.
Siła i moc, a do tego kapitalny pomruk silnika - to robi wrażenie. Bardzo przyjemny bulgot, a niekiedy przerażający ryk wolnossącej jednostki powoduje, że wcale nie mamy ochoty zdejmować stopy z gazu. Z mocą należy jednak obchodzić się ostrożnie, z głową. Już delikatne muśnięcie pedału gazu powoduje, że nasz korpus dosłownie wbija się w oparcie fotela, a wskazówka na prędkościomierzu momentalnie pokazuje 70-80 km/h.

Warto okiełznać stopę, bo w innym przypadku auto wystrzeli jak z procy. Wystrzeli również wtedy, gdy sprawdzimy możliwości magicznego Launch Control. Jak na sportowy samochód przystało, w SRT po prostu nie mogło zabraknąć procedury startowej. Aktywacja funkcji jest prosta. Wystarczy wybrać tryb torowy, a następnie jednocześnie wcisnąć pedały gazu i hamulca. Zwolnienie hamulca spowoduje, że SUV wyrwie z miejsca z ogromną mocą.

Jak się prowadzi amerykańską bestię? Bardzo przyjemne, choć bywa zaskakująco. Wszystko przez bardzo sztywno zestrojone zawieszenie. W szczególności odczujecie to wjeżdżając na drogę z koleinami. Może trochę pobujać, raz w jedną, raz w drugą stronę. Dlatego tak ważne jest kurczowe trzymanie kierownicy oburącz. Swoją drogą grube koło kierownicy SRT przypomina bardziej tę z kultowego Ikarusa. Do samej kierownicy trzeba się przyzwyczaić.

We wnętrzu piekielnie szybkiego Jeepa panuje raczej amerykańska prostota i... amerykańskie rozmiary. Siedząc w fotelu kierowcy mamy nieodparte wrażenie, że w tym aucie wszystko jest jakby za duże, jakby wszystko w rozmiarze XXL, kompletnie nieproporcjonalne do europejskich samochodów. Gigantyczna kierownica, olbrzymia klapa podłokietnika, dwa uchwyty na wielkie kubki kawy i duży ekran centralny. No, ale Amerykanie chyba tak już po prostu mają. W kabinie panuje raczej mroczny klimat, co wcale nie oznacza, że jest nieprzyjemnie. Wręcz przeciwnie.

Nieco mroczne, ale przyjemne wnętrze. Nieco mroczne, ale przyjemne wnętrze.
Jak na Amerykanów przystało - wyświetlacz musiał być rozmiarów XXL. Jak na Amerykanów przystało - wyświetlacz musiał być rozmiarów XXL.
Poręczna konsola środkowa. Poręczna konsola środkowa.
Pora na drobne podsumowanie. Osoby zainteresowane kupnem Jeepa Grand Cherokee SRT muszą liczyć się z wydatkiem rzędu 370 tys. zł. To bardzo dużo - powiecie. Jednak po szybkiej kalkulacji i analizie oferty konkurencji - dojdziecie do wniosku, że to całkiem przyzwoita cena. Przecież za tę kwotę klient otrzymuje obłędnie szybki samochód w praktycznie najbogatszej możliwej konfiguracji.

Rzućmy okiem na konkurentów. Przykładowo, ceny Mercedesa-Benz GLE SUV z benzynowym silnikiem V8 o pojemności 4,7 litra i mocy 455 KM rozpoczynają się od 366 tys. zł. Z kolei za podstawową wersję BMW X6 z jednostką o pojemności 4,4 litra generującą moc 450 KM zapłacimy przynajmniej 402 tys. zł. W końcu, trzecim rywalem może być Range Rover Sport. Auto wyposażone w 5-litrowy silnik o mocy 510 KM kosztuje 528 tys. zł. Warto dodać, że są to kwoty początkowe i przy doposażaniu samochodu w dodatki opcjonalne, cena drastycznie podskoczy.

Jedno jest pewne - kupno SRT jest gwarancją ogromnych emocji. Za "kółkiem" auta po prostu nie da się nudzić. Monstrualna moc, piękne ryczenie silnika HEMI, komfort i bezwzględny wygląd - to całe SRT, Jeep Grand Cherokee SRT. Warto dodać, że zakup nowego egzemplarza prosto z salonu wcale nie jest taki oczywisty. Krajowy importer otrzymuje roczną pulę w liczbie zaledwie kilkudziesięciu samochodów na całą Polskę, którą następnie rozdziela między dealerami.

Jeep Grand Cherokee SRT udostępniony do testów przez firmę Auto-Mobil Gdynia.

  • Jeep Grand Cherokee SRT.
  • Jeep Grand Cherokee SRT.
  • Jeep Grand Cherokee SRT.
  • Jeep Grand Cherokee SRT.
  • Jeep Grand Cherokee SRT.
  • Jeep Grand Cherokee SRT.
  • Jeep Grand Cherokee SRT.
  • Jeep Grand Cherokee SRT.
  • Jeep Grand Cherokee SRT.
  • Jeep Grand Cherokee SRT.
  • Jeep Grand Cherokee SRT.
  • Jeep Grand Cherokee SRT.
  • Jeep Grand Cherokee SRT.
  • Jeep Grand Cherokee SRT.

Miejsca

Opinie (116) 4 zablokowane

  • SzRoT (6)

    no i nie zrozumiemy

    • 16 59

    • O matko 6.4l i tylko 468 KM ??? (3)

      • 4 12

      • 3.0d ma 300 (2)

        Bylem pod wrazeniem spalania i mocy w ropniaku...

        Silnik nie jest wyzylowany wiec przejedzie milion bez dotykania silnika

        • 5 1

        • 3.0 d w Jeepie (1)

          Ma 250 koni. I jest wolne. Poza tym polecam poszukać na yt filmu "Jeep grand Cherokee Moose test".
          Odechce się wam zakupu auta. SRT pewnie nie ma tego problemu (niepneumatyczne zawieszenie), ale cóż...
          Fajne wrażenie w środku auta - naprawdę jest się (poza TIRami itp) największym na drodze.
          A 468 koni z 6.4 l to Ameryka :)
          Podobno mają zrobić wersję Trackhawk z kompresorem do tego... Wtedy będzie ogień :)

          • 6 1

          • Moj mial 300.

            Wersja Summit o ile pamietam. Fabrycznie tez podkrecaja silniki ;)

            • 1 0

    • szrot to europejskie g*wna

      • 0 0

    • V50 czyli codziennie nowy błąd na desce rozdzielczej...

      • 0 1

  • GWE....nie zrozumiesz tego (1)

    Co za wiejski tekst... faktycznie nie można go zrozumieć....

    • 51 9

    • wiejski bo GWE

      nigdy za wiele nie rozumiałaś

      • 4 5

  • zdjęcia na stoczni (4)

    Pewnie auto spawacza lub montera z północnej

    • 34 6

    • To Polska w ruinie

      • 5 1

    • Spawacza lub montera....ale z**b z ciebie

      • 1 4

    • który mieszka w Kościerzynie

      i dojeżdża PKM podregulowaną pod pracowników stoczni.

      • 5 0

    • raczej z terenów po byłej SG

      • 1 1

  • Czego nie mam nie zrozumieć? (4)

    Auto może i ciekawe ale marketing w wykonaniu tej firmy to czysta żenada! Chcą obrazić potencjalnych klientów? Na szczęście takie samochody mają jeszcze w Gdańsku...

    • 33 5

    • "Do Bydgoszczy będę jeździł a tu nie będę kupował" (3)

      A myślisz, że w Gdańsku mają inne hasło?
      Przecież to nie dealer wymyślił tylko centrala.... Jedź do Gdańska, Koszalina, Szczecina i też się poobrażaj...

      • 7 1

      • Byłem w innych salonach i nigdzie nie ma takiego debilnego tekstu (2)

        • 4 1

        • (1)

          Może dlatego, że nie każdy Grand to SRT....

          • 5 1

          • No co ty....

            Osobiście byłem w Wawie i w Poznaniu w salonach Jeep i na SRT takiego wsiowego tekstu nie widziałem. Poza tym ta czcionka i uklad tekstu pachnie amatorszczyzną dealera. Tak w ogole to na BMW X5 MPower powinni pisać: To jest MPower, parówo

            • 4 1

  • ostatnio się sadził do mnie na Grunwaldzkiej (14)

    dostał x2 łomot i na 3 światłach udawał, że się nie ścigał

    mina "kierowcy" amerykańskiej beczki - bezcenna

    • 18 37

    • Ścigasz się z samochodem, który waży 2,5 tony?! (1)

      Swoja mydelniczką ważącą pewnie tonę?
      Poszukaj kogoś w swojej klasie pajacyku...

      A poza tym i tak Ci nie wierze...

      • 28 5

      • ty debil jesteś czy z KOD'u?

        przecież jak byk koleś napisał, że to amerykańska wanna się do niego sadziła...

        • 1 9

    • Jesli ktos jest na tyle madry i bogaty, aby sobie takie auto kupic...

      ... to nie jest na tyle glupi, aby sie scigac po miescie z jakims leszczem. Posiadacz takiego wozu nie musi niczego i nikomu udowadniac. A juz na pewno nie takim gamoniom jak Ty.

      • 36 6

    • megane rs (1)

      ostatnio to ktoś w rs miał problem wziąć Granda 4,7 z 2004 na gazie, problem też stanowiły odcinki bez pustej prostej :)

      • 13 0

      • widać ten "ktoś" to ty w megane rs po dziadku ze szwabii

        • 4 0

    • (3)

      Rozumiem że szorujesz po 3mieście w Renault Megane?

      • 6 0

      • (2)

        rozumiem, że masz tv LG cały oszorowany?

        • 1 2

        • (1)

          TV mam jeden Samsunga, drugi Sony. Twoja wyobraźnia nie sięga ponad artykuły AGD? Bieda umysłowa to większy problem niż pusta kieszeń.

          • 1 1

          • LG zawsze z biedą umysłową się kojarzy

            tu masz rację

            • 2 2

    • łomot mosz w łepie cepie (3)

      a czym to niby ten łomot mu dałeś, no chyba nie meganką RS, chyba że SRT jechał w trybie ECO na 4 cylindry, no to może...

      • 8 0

      • megane 3 rs ma okolo 270KM i stosunek mocy do wagi lepszy niz ta szafa (2)

        do tego umie jezdzic w zakretach,
        M3RS to jeden z lepszych hot chatch'y wiec kolesiowi bym wierzyl

        chyba ze ty dealer tej szafy to bedziesz sie tu produkowal jak wyzej

        • 3 2

        • (1)

          ale niestety Megane RS na prostej dostaje po tyłku

          Megane RS 1/4 mile 14.4 s @ 102.5 mph
          Jeep 1/4 mile 13.2 s @ 105.0 mph

          • 1 0

          • he he he

            a ja latam imprezą, która ma 4.8 do setki i chciałbym się z tym Megane spróbować :)

            • 0 0

    • Bredzisz chłopcze

      • 0 0

  • (1)

    Podoba mi sie ten model Cherokee. Uważam,że jest ciekawszy niż Q7 czy X5. Dodam,że niestety ale kiedyś producenci dobierali ładniejsze felgi do samochodów.

    • 39 6

    • Nie zrozumiesz tego

      Do golfa felgi se wymien

      • 1 8

  • hehehehehe (1)

    heheh nie zrozumiem tego jak mozna taka fure okaleczyc tak glupim tekstem!

    • 27 1

    • dlatego będziesz jeździł starym szrotem

      Przez resztę życia. Haha.

      • 0 0

  • Nürburgring Nordschleife Sabine Schmitz 8:49.00 (5)

    Więc tak naprawdę szału nie ma, co oczywiście nie oznacza, że 99% czytelników tego portalu, w tym zapewne i ja, zdołałoby złamać 10 minut :)

    • 17 0

    • nordschleife (4)

      Pewnie wiekszosc nie wie kto to jest ta pani hehepozdro

      • 0 0

      • M3RS robi ponizej 8min (3)

        wierze, ze dżolo w Megance objechal ten kombajn bez wiekszych spinek

        • 1 0

        • Masz dokładny czas ? (2)

          • 0 0

          • mam (1)

            jest prawie o minutę !!! lepszy od czasu tego dżipa

            • 0 0

            • Ten Jeep jest co najwyżej dla "Miszczów prostej"

              Renault Megane RS 275 Trophy R 7:54.36 (279 PS) - brak danych kierowcy

              Renault Megane RS 265 Trophy 8:07.97 (265 PS) kierowca Laurent Hurgon

              dla porównania

              Skoda Octavia RS 8:30.00 (220 PS) :):):)

              Renault Twingo RS 9:00.40 (135 PS)

              • 2 0

  • Wyzdanie przyjęte

    Passat TDI

    • 18 1

  • piękny dźwięk (2)

    z chęcią bym się przejechał i porównał np do x6m bądź x5m

    • 6 2

    • Porównaj koszty serwisu Jeepa i szrotów jakie wymieniłeś. (1)

      I już będziesz wiedział które mają sens.

      • 1 0

      • dokładnie

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Chrzest jachtu Conrad 144S

uroczystość oficjalna

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska 68 Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

7 ogłoszeń

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja