• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Moda i sztuka: połączenie idealne?

Katarzyna Lepianka-Głuszkiewicz
22 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Marki odzieżowe chętnie nawiązują współpracę ze współczesnymi artystami. Marki odzieżowe chętnie nawiązują współpracę ze współczesnymi artystami.

Moda i sztuka to dwa światy, które ciągle się przenikają. Projektanci tworzą przy wsparciu grafików, ilustratorów czy malarzy ubrania wyznaczające nowe trendy. Moda dzisiaj, to już nie tylko rzeczy, ale styl życia, który się z nimi wiąże. Największe domy mody nie boją się zarówno inspiracji czerpanych z przysłowiowej ulicy, jak i z galerii sztuki, zwłaszcza nowoczesnej.



Wydarzenia w Trójmieście w tym tygodniu


Czy chętnie kupujesz ubrania i dodatki tworzone we współpracy z artystami?

Artyści urozmaicają świat, dostrzegają perspektywę, kolory, których nie zauważamy na co dzień. Nic więc dziwnego, że największe marki, w tym te modowe, inspirują się ich działaniami i chętnie podejmują współpracę.

- Nie ma najmniejszej wątpliwości, że światowe marki coraz częściej korzystają z kolaboracji. Dziś taka ścieżka marketingowa jest już normą i nikogo nie dziwi. Najsłynniejsi projektanci na świecie współpracują z sieciówkami. Nie brakuje również przenikania się mody i sztuki, która tworzy niezwykle udany duet. Zresztą od dawna wiadomo, że te dwie dziedziny wzajemnie się uzupełniają - mówi Agnieszka Świst-Kamińska, doradca wizerunkowy i właścicielka Szkoły Męskiego Stylu.
Trendy w modzie na nadchodzący sezon

Na zamówienie francuskiej marki Hermes, polski artysta projektuje chusty, koce, tkaniny, ręczniki czy też ceramikę. Jan Bajtlik, bo o nim mowa, to ilustrator współpracujący z domem mody od trzech lat. Oprócz wymienionych rzeczy, zaprojektował także witryny butiku w Dubai Mall oraz był autorem oprawy graficznej Hermès Fantasty Funfair w Dubaju. W kolekcji na wiosnę/lato 2019 znajdziemy chustę "Animapolis", na której zilustrowana została Warszawa z jej charakterystycznymi budynkami. Chusta dostępna jest w dziesięciu wersjach kolorystycznych, a jej cena wynosi 395 dolarów.

- Sztuka i moda to dziedziny ciągłej ekspresji twórczej. Mimo to, zdecydowanie różnią się od siebie. Sztuka jest wolna od wszelkich ograniczeń, moda jest dostosowana do wymagań szybko rozwijającej się branży. Projektanci mody wielokrotnie zwracają się ku sztuce, aby nasycić swoje kreacje czymś nowym, bardziej wyrazistym. Dwie współprace szczególnie utkwiły mi w pamięci. Pierwsza z nich: Calvin Klein i Fundacja Andiego Warhola: kapsułowo zaprojektowana kolekcja opierająca się na zdjęciach z filmu "Kiss", reżyserowanego przez Andy'ego Warhola. Natomiast druga to współpraca Dolce Gabbany i Smeg - sprzęt AGD malowany był w tradycyjne włoskie ornamenty, scenki z mitologii i opery. Lodówki wyglądały jak małe dzieła sztuki - mówi Magdalena Właszynowicz, doradca wizerunkowy.
Pod koniec stycznia ruszyła kampania zatytułowana "Reserved for love" dla marki Reserved. Zaprojektowała ją Beata Śliwińska, artystka tworząca pod pseudonimem Barrakuz, a tematem przewodnim były walentynki 2019.

- Projekt zawiera "klucz wizualny": zestaw obrazów, które w graficzny sposób pokazują kolekcję bielizny i akcesoriów dla niej oraz ruchome obrazki towarzyszące kampanii, które zaanimował Bartek Szadurski. Projekt z zamysłu miał odbiegać od sztampowego podejścia do święta zakochanych, a cała uwaga jest skupiona na eteryczności, bliskości i wysublimowanym charakterze kolaży przestrzennych. W projektach zostały użyte ręcznie wykonywane laurki miłosne z końca XIX w. Część akcesoriów sfotografowana została z elementami paryskich rzeźb. Jest to już druga wizualna współpraca Beaty z marką Reserved. Wcześniej artystka nadzorowała od strony kreatywnej projekt "prezentownika" w grudniu 2018 roku - opowiada Marta Chlewicka, Specjalista ds. Marketingu marki Reserved.
Ostatnio marka postawiła również na lokalne akcenty w kolekcji Re Art, umieszczając na ubraniach stoczniowe dźwigi.

Jak nie molo to dźwigi. Firmy sięgają po lokalne symbole

  • Kampania "Reserved for love" to wynik współpracy marki Reserved z artystką Barrakuz.
  • Dzieła sztuki na tkaninach, to częste nawiązanie do dzieł artystów w modzie.
  • Zegarek Cocotte, Vivienne Westwood dla Swatch

Geometryczne wzory, obrazy przeniesione na tkaniny, to tylko niektóre rozwiązania stosowane przez projektantów, które nawiązują do dzieł sztuki. Odniesienia znaleźć można również w kampaniach reklamowych: stylizowanych na obrazy, z eksponatami z galerii sztuki w tle.

Współpracę z artystami z przeróżnych branży prowadzi marka Swatch, tworząc linie Swatch Art. Specjalne zegarki zaprojektowali dla nich chociażby Pedro Almodóvar czy Vivienne Westwood.

Nie jest to najnowsza kolekcja, bo powstała dwa lata temu, ale warto ją uwzględnić. Kolekcja "Ultra Black" marki Bytom inspirowana była twórczością wyjątkowego artysty, Rafała Bujnowskiego. Współczesne krawiectwo męskie połączono tutaj z polskim malarstwem. Ubrania utrzymane były w klasycznych krojach, w intensywnym czarnym kolorze.


Jakiś czas temu, dom mody Louis Vuitton nawiązał współpracę z artystą współczesnym Jeffem Koonsem. Tak powstała kolekcja LVxKoons, w której na klasyczne modele torebek i akcesoriów zostały przeniesione m.in. słynne obrazy: Wenus, Mars i Kupidyn Rubensa czy Mona Lisa Leonarda da Vinci. Dodatkowo ozdobiono je zmodyfikowanym słynnym monogramem wspomnianego domu mody.

- Współpraca marki Reebok z Olką Osadzińską okazała się bardzo owocna. Olka to jedna z najlepszych polskich ilustratorek - już kilka razy miała przyjemność "rysować" buty marki Reebok. Jedna z kolekcji była inspirowana latami 80. i 90., a dokładnie okładkami płyt Manaam, a także magazynów "i-D". Na wyróżnienie zasługuje również współpraca projektantki Joanny Hawrot i malarza Roberta Latosia. Efekt to m.in. piękne kimono inspirowane malarstwem polskiego artysty. To połączenie tradycji z nowoczesną technologią i sztuki z formą użytkową. Coś pięknego. Ze sztuką romansuje również marka COS. Wśród jej działań należy wyróżnić nietypową kampanię w postaci filmiku bazującego na dźwiękach ubrań, stworzoną wspólnie z duńskimi artystami: Sanderem Plugiem i Lernertem Engelbertsem. Kolejną współpracę podjęli z Galerią Serpentine, tworząc serię letnich t-shirtów w charakterystycznym dla marki minimalistycznym stylu - dodaje Agnieszka Świst-Kamińska.
  • Nawiązania do sztuki widoczne są także w kampaniach reklamowych i pokazach mody.
  • Animapolis chusta Hermes
  • Kolekcja "Ultra Black" marki Bytom inspirowana była twórczością wyjątkowego artysty Rafała Bujnowskiego.
  • Chusta Animapolis marki Hermes
  • Louis Vuitton&Jeff Koons
  • Louis Vuitton&Jeff Koons
  • Zegarek Putti, Vievienne Westwood dla Swatch
  • Zegarek Swatch Peace Hotel z limitowanej edycji we współpracy z hotelem Peace Art Hotel w Szanghaju.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (14) 1 zablokowana

  • Kobieta i tak najlepiej wygląda w szpilkach (1)

    samych.

    • 5 0

    • hej dziewczyny

      Noscie rajstopy,pończochy albo skarpetki a nie odkrywacie gołe syry z butów

      • 3 1

  • Jakie marki taki deluxe (2)

    Miejsce marki Reserved jest rzeczywiście w dziale Deluxe.

    • 9 1

    • (1)

      Artykuł dotyczy sztuki i mody, a już kampania Reserved zaprojektowana przez Barrakuz pod sztukę podchodzi, więc w czym problem

      • 0 5

      • Lizus.

        • 2 1

  • az żal patrzec na te anorektyczki (1)

    • 6 1

    • one zarabiaja 5razy wiecej o demnie ,ale i tak jestem gotowy zaprosic na obiad i podzielic sie jedzeniem :)

      • 0 0

  • Super połączenie (1)

    Takie rodzaje współpracy są najlepsze, młodzi artyści wnoszą świeżą krew i są bardzo kreatywni. A marki typu Reserved mają już rzeszę fanów do których młodzi mogą masowo trafiać.

    • 1 2

    • Firmy powinny dawać szansę młodym

      To właśnie oni potrafią wnieść trochę świeżości do projektów.

      • 1 0

  • Dobrze że te większe firmy wspierają młodych artystów.

    • 1 1

  • Bardzo fajne, wszystkie marki pokazały, że moda ze sztuką idą ze sobą w parze.

    • 0 0

  • I o czym to ????

    • 0 0

  • Mnie się te grafiki Reserved podobają. W końcu coś innego niż zwykle w reklamach ubrań.

    • 0 0

  • Firmy powinny dawać szansę młodym

    To właśnie oni potrafią wnieść trochę świeżości do projektów.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Chrzest jachtu Conrad 144S

uroczystość oficjalna

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska 68 Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

7 ogłoszeń

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja