• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryształy Swarovskiego to nie tylko świecidełka. Bursztyn podobnie

Olga Miłogrodzka
27 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Instalacja "Prologue" autorstwa Patrika Fredrikson'a oraz Ian Stallard'a, prezentowana na Art Basel w Hong Kongu w 2014 roku. Instalacja "Prologue" autorstwa Patrika Fredrikson'a oraz Ian Stallard'a, prezentowana na Art Basel w Hong Kongu w 2014 roku.

Swarovski, podobnie jak i bursztyn, kojarzy się większości z masowo wytwarzaną biżuterią. Aby rehabilitować wizerunek "szklanego kamienia", austriacka marka angażuje twórców, aby ci na nowo odkrywali jego właściwości optyczne. W rezultacie - z udziałem kryształu - powstają zadziwiające prace. A w jaki sposób o wizerunek bursztynu dba Gdańsk, jego światowa stolica?



Swarovski to przede wszystkim biżuteria i świecidełka, czasem ozdabia kreacje mody, czasem meble. Ale to nie wszystko. Kryształ, który de facto powstaje dzięki odpowiedniej obróbce szkła ołowiowego, pojawia się także w projektach czysto abstrakcyjnych, sytuowanych na granicy nauki i sztuki. Od co najmniej dekady austriacka marka we współpracy z wybranymi twórcami bada optyczne właściwości materiału. Efekty ich pracy bywają spektakularne - coraz łatwiej dostępny i coraz powszechniejszy "kryształ" na nowo wzbudza dzięki nim zainteresowanie.

Swarovski - potentat kryształu

Dobrym przykładem są instalacje powstałe na terenach firmy - w pięknie położonej, austriackiej miejscowości Wattens. To tu, w ubiegłym roku, w nowej aranżacji, otwarte zostało "muzeum" poświęcone kryształowi (Kristallwelten - Kryształowe Światy Swarovskiego), a wraz z nim takie realizacje jak szklana kopuła, która pozwala poczuć się jak wewnątrz kryształu czy chmura inkrustowana 800 000 kryształami - odbijając się w tafli ciemnego basenu kreuje obraz rozgwieżdżonego nieba.

Kristallwelten, Wattens. Kristallwelten, Wattens.
Kryształ Swarovskiego w nietypowych odsłonach pojawia się także poza Wattens, często na targach. W centrum upalnego Miami, wraz z Asif Khanem, Swarovski powołał do życia "halo" - zjawisko obserwowane na niebie w postaci białego pierścienia wokół tarczy słońca. Efekt uzyskano dzięki konstrukcji złożonej z ponad miliona kryształów. To dzięki ich precyzyjnie zaprojektowanemu układowi, a także odpowiedniemu doborowi szlifów, światło załamywało się i odbijało się od nich tak, jak w naturalnych warunkach atmosferycznych - czyli w chmurze zawierającej biliony malutkich kryształków lodu. W ubiegłym roku, we współpracy z Fernando Romero, wykonano krok dalej - podjęto próbę zrekontrowania słońca, należy zaznaczyć - w skali jeden do biliona. Zewnętrzną jego strukturę ułożono z kryształów typu Aurora Borealis - w charakterystyczny dla siebie sposób mienią się rożnymi kolorami naraz (Swarovski opracował tę metodę obróbki szkła w latach 50. na zlecenie Diora). W rezultacie światło, którego źródło ukryte zostało w środku kuli, obijało się od kryształowej powłoki w sposób imitujący ognistą, ruchomą powierzchnię gwiazdy. Inną instalacją, która zmierzyła się z tematem światła słonecznego odbijanego i załamywanego w krysztale, jest nieustannie połyskująca, migocząca tarcza - Prolog - studia Fredrikson Stallard.

  • Kryształowa kopuła w Swarovski Kristallwelten - muzeum kryształu w Wattens.
  • "Kryształowa Chmura" autorstwa Andy Cao i Xaviera Perrota - instalacja na terenie Kristallwelten, Wattens.
  • "Kryształowa Chmura" autorstwa Andy Cao i Xaviera Perrota - instalacja na terenie Kristallwelten, Wattens.
  • Instalacja pt. "Parhelia" autorstwa Asif Khana, prezentowana na targach Design Miami w 2012 roku, wykonana w ramach projektu Swarovski crystal palace.
  • Instalacja pt. "Parhelia" autorstwa Asif Khana, prezentowana na targach Design Miami w 2012 roku, wykonana w ramach projektu Swarovski crystal palace.
  • Instalacja pt. "Parhelia" autorstwa Asif Khana, prezentowana na targach Design Miami w 2012 roku, wykonana w ramach projektu Swarovski crystal palace.
  • Instalacja pt. "Parhelia" autorstwa Asif Khana, prezentowana na targach Design Miami w 2012 roku, wykonana w ramach projektu Swarovski crystal palace.
  • Instalacja "Prologue" autorstwa Patrika Fredrikson'a oraz Ian Stallard'a, prezentowana na Art Basel w Hong Kongu w 2014 roku.
  • Instalacja "Prologue" autorstwa Patrika Fredrikson'a oraz Ian Stallard'a, prezentowana na Art Basel w Hong Kongu w 2014 roku.
  • Instalacja "El Sol" (Słońce) autorstwa Fernando Romero, prezentowana na Design Miami w 2015 roku.
  • Instalacja "El Sol" (Słońce) autorstwa Fernando Romero, prezentowana na Design Miami w 2015 roku.

Gdańsk - światowa stolica bursztynu

Bursztynowe instalacje w Gdańsku

Wyżej wymienione to tylko wybrane przykłady działań kształtujących wizerunek Swarovskiego jako potentata kryształu i rehabilitujących "szklany kamień" sam w sobie. Zainspirowały nas do tego, aby zadać pytanie o lokalne inicjatywy, dzięki którym Gdańsk buduje swój tytuł światowej stolicy bursztynu - takie, które śmiało wychodzą poza granice branży biżuteryjno-wzorniczej, tej stricte komercyjnej (pracę jubilerów miasto wspiera akurat prężnie). Zapytaliśmy o nie Roberta Pytlosa - Pełnomocnika Prezydenta Miasta Gdańska ds. bursztynu. Na liście projektów, których celem jest kształtowanie zbiorowej wyobraźni pojawiły się np. instalacja wodna pt. "Poszukiwacz bursztynu" i otwarta niedawno wystawa Lucjana Myrty. Co podkreśla Robert Pytlos, na 400 m2 powierzchni ekspozycyjnej udało się zgromadzić w sumie cztery tony obrobionego bursztynu - z tą skalą konkurować nie może nawet bursztynowa komnata. Ołtarz w kościele św. Brygidy to kolejna inicjatywa, której trudno nie wziąć pod uwagę. Stadion piłkarski także dowodzi bursztynowego szaleństwa gdańszczan - pamiętamy, w filmiku promującym Polskę pojawił się on w wyobraźni małego chłopca jako olbrzymi skarb wyciągnięty przez gdańszczan na ląd. Mamy też nad morzem niemałe Muzeum Bursztynu.

- Bursztyn to dar od historii, którego nie zamierzamy zmarnować w swoich działaniach i  strategiach miejskich. Był tutaj, na miejscu, zanim powstało miasto. Będziemy się zawsze starali, aby Gdańsk kojarzono z bursztynem - to nieodzowny jego element, także dobrobyt jego mieszkańców - mówi Robert Pytlos.
Pytanie na ile odważne, innowacyjne i nośne są gdańskie projekty z udziałem bursztynu? Czy wystarczająco, aby zapisać się w pamięci odbiorcy na tyle wyraźnie, na ile zapisują się działania Swarovskiego? Z tym pytaniem zwróciliśmy się do Jacka Dominiczaka - architekta, teoretyka i praktyka architektury dialogicznej:

- Promocja gdańskich związków z bursztynem w ogromnym stopniu dotyczy biżuterii - jej projektowania, promowania i sprzedaży. Bardzo dobrze się dzieje, że te połączone ze sobą działania coraz częściej łączą się też z promocją dobrego dizajnu. Myślę, że na tej samej zasadzie dzisiejsze instalacje promocyjne w przestrzeni publicznej miasta powinny połączyć się z wysokiej klasy sztuką współczesną. Mamy już w Gdańsku przykład takiego działania: to wyłoniona w międzynarodowym konkursie organizowanym przez Galerię Zewnętrzną Miasta Gdańska praca szwajcarskich artystów Freda Hatta i Daniela Schlapfera zatytułowana "Krople bursztynu", która znajduje się w przejściu pod wiaduktem drogowym na ulicy Szopy. Nie mam wątpliwości, że minimalistyczne i napełniające się światłem bursztynowe krople, będące tematem pracy mogłyby stać się wspaniałym miejskim bursztynowym motywem, a nie pozostawać jedynie pojedyncza instalacją zrealizowaną w skrajnie trudnej przestrzeni i poza głównymi szlakami miejskimi. Bo właśnie do takich działań namawiałbym miasto: do drobnych, nienachalnych, ale powtarzających się motywów miejskich. Krople bursztynu mogłyby pojawiać się w posadzkach ważnych publicznych przestrzeni miasta, mogłyby zaznaczyć ważne ich miejsca. Może powinny "spaść" na posadzkę ulic przy kamienicach, w których mieszkali ciekawi gdańszczanie albo w których miały miejsce zdarzenia warte zapamiętania?

Zobacz także

Opinie (10)

  • (1)

    O tym bursztynie to tylko gadać potraficie. Stolica tej żywicy to i powinno być coś ekstra z tego bursztynu zrobione. Może jakiś zegar miejski albo herb miasta np przy wejściu na ulicę Długa. Setki lat temu potrafili zrobić bursztynową komnatę to teraz tymbardziej można. Pogadać z kim trzeba o surowcu i zrobić jakieś cudo by świat podziwiał.

    • 14 7

    • Jeszcze czego,to pospolity kicz.

      Najlepiej jak ma być herb miasta to trzymany w dziobach przez papugi.Bedzie cacy.

      • 4 7

  • pytlos do zwolnienia

    Nic nie robi tylko tyje.

    • 5 2

  • (1)

    Baaaaardzo czesto wsrod znajomych z europy i nie tylko slysze ze svarowski to polska marka i ich wyroby sa z polski. Milo... Ciekawe skad to im sie wzielo

    • 7 0

    • bo ma nazwisko na -ski, a Macedończycy są mniej rozreklamowani

      • 2 0

  • Bursztyn i owszem Doceniam

    Jest piękny i w rękach artysty może zmienić się w śliczny klejnot wart każdych pieniędzy. Pod warunkiem , że naturalny a nie topiony w autoklawach . . Svarowski to tandeta na siłę lansowana i nie warta ceny jaką sobie za te swiecidełka życzą

    • 11 2

  • ..zawsze sie zastanawialem, skad taka popularnosc "sfarowskiego".. - ale przeciez zyjemy w czasach tandety i znajduja sie ludzie, co za nia gotowi zaplacic wiecej.

    • 5 2

  • Szkiełka Swarovskiego i dział deluxe :D

    • 6 2

  • Jasne, że nie tylko świecidełka, to są potężne biznesy.

    Zwłaszcza Bursztynnictwo, nasi teraz się cieszą, że Chiny u nich kupują a za chwilę Chiny wyprą ich z rynku bo kupują dla wzorów i po to by się nauczyć....

    • 1 0

  • Pełnomocnik

    do spraw bursztynu?!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Chrzest jachtu Conrad 144S

uroczystość oficjalna

Kolacja degustacyjna Transatlantyk - ostatni polonez na Batorym

350 zł
degustacja

Dinner in the Sky Trójmiasto

990 zł
degustacja

Najczęściej czytane

Inwestycje Deluxe

Gaja Park

Gaja Park

DORACO Investment

Gdańsk Żabianka, ul. Pomorska 68 Mapa

30 do 175 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja
Monolit

Monolit

7 ogłoszeń

Herzinvest

Straszyn, ul. Marsa Mapa

223 do 268 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja