stat

Gdynia: nowe połączenie Morskiej z Hackiego

15 marca 2018, 12:10
Patryk Szczerba

Kończy się pierwszy etap rewitalizacji Chyloni - obejmujący okolice ulic Zamenhoffa i Opata Hackiego. W ramach prac Komierowskiego zobacz na mapie Gdyni stała się ulicą dwukierunkową i połączyła ul. Morską z Hackiego. Wprowadzono też strefę skrzyżowań równorzędnych.



Do początku kwietnia ma potrwać pierwszy etap rewitalizacji Chyloni - obejmujący okolice ulic Zamenhofa i Opata Hackiego. Warte 13 mln zł prace wykonuje firma MTM. Roboty w głównej mierze były prowadzone pod ziemią. Zbudowano m.in. kanalizację deszczową zintegrowaną ze zbiornikiem retencyjnym pod ul. Komierowskiego, ale pracowano także przy blokach mieszkalnych.

Czytaj więcej o: rewitalizacja w dzielnicach Gdyni

Problemy z parkowaniem na Komierowskiego



Termomodernizacji poddane zostały budynki przy ul. Opata Hackiego 31 oraz Zamenhofa 9 i 13, które zyskały nowy wygląd elewacji.

Najwięcej zmian zaszło na ul. Komierowskiego, gdzie zniknął parking, a w zamian ulica stała się łącznikiem pomiędzy Morską i Opata Hackiego. Choć odbiory zaplanowano na kwiecień, to na jezdni już został dopuszczony ruch. Ta oraz znaczna część ulicy Opata Hackiego zyskała szerokie chodniki, co wzbudziło kontrowersje wśród zmotoryzowanych.

- Zdaniem mieszkańców szeroki na 8 metrów chodnik przy ul. Komierowskiego naprzeciwko skrzyżowania z ul. Zamenhoffa w kierunku ul. Ramułta jest zbyteczny. Bardziej praktyczne byłoby wykorzystanie części zajętego pod chodnik terenu na urządzenie dodatkowych miejsc postojowych - wskazuje Paweł Stolarczyk, radny PiS.
Władze Gdyni odpowiadają, że było to działanie celowe, by zapewnić odpowiednią widoczność kierowcom, którym - jeśli nie łamią przepisów i zostawią 1,5 metra wolnego chodnika - nikt parkować na chodniku zabraniać nie będzie.

Chodnik szeroki, więc można parkować



- Na etapie projektowania podjęto decyzję o stworzeniu szerokiego chodnika dla ruchu pieszego, dopuszczając warunkowe parkowanie pojazdów w miejscach, na które pozwalają przepisy Kodeksu Drogowego. Ustawione krawężniki mają wysokość 12 cm, co nie stanowi znacznej przeszkody przy wjeżdżaniu pojazdów - odpowiada Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Czytaj również: Parking zamiast kortu przy obiektach Checzy

Przypomnijmy, że sprawa parkowania była przedmiotem kontrowersji przed rozpoczęciem robót. Mieszkańcy protestowali, że po przebudowie zmniejszy się liczba miejsc parkingowych w okolicy, gdzie są boiska i szkoła. Urzędnicy odpowiadali, że z inwestycji nie zrezygnują, ale udało się doprowadzić do tego, że na jednym z kortów powstał parking.

Czytaj też: Chylonia: przebudowa ul. Komierowskiego zmniejszy liczbę miejsc postojowych

Strefa skrzyżowań równorzędnych w nowej organizacji ruchu



Po przebudowie przy ul. Komierowskiego pojawiły się także nowe znaki informujące o strefie skrzyżowań równorzędnych.

- Oznakowanie ulic jest częścią założeń budowy i remontu dróg. To projekt rewitalizacji tej części Chyloni, która była konsultowana z mieszkańcami. Można się było zapoznać z jej założeniami np. na spotkaniach w Centrum Aktywnego Mieszkańca. Zadaniem skrzyżowań równorzędnych jest uspokojenie ruchu. Znaki informujące o skrzyżowaniach równorzędnych pojawią się również na ul. Kaspra Geskiego - informuje Katarzyna Mejna z Laboratorium Innowacji Społecznych.
Mieszkańcy zauważają też, że w ślad za zmianami na głównych drogach, na wewnętrznych dojazdach, m.in. przy ul. Biskupa Dantyszka na wjazdach do bloków na terenie Morskiej Spółdzielni Mieszkaniowej przy ul. Dantyszka ustawiono kolejne znaki informacyjne "Droga wewnętrzna".

- Trochę zrobił się nam galimatias ze znakami po zakończeniu przebudowy. Mam nadzieję, że nie będzie to przyczyną kolizji i nieporozumień - wyjaśnia Paweł Musiał, mieszkaniec Leszczynek.
Warto wiedzieć, że na drodze wewnętrznej kierowca musi się stosować tylko do znaków i sygnałów drogowych i nie może parkować jedynie w miejscach, gdzie zabraniają tego znaki. Co więcej, nie obowiązuje przepis o pozostawieniu 1,5 metra miejsca dla pieszych na chodniku, co oznacza, że w okolicy zmieści się więcej samochodów.

Czytaj także: Na tym osiedlu auta mają pierwszeństwo przed mieszkańcami
Czy dwukierunkowa ulica Komierowskiego to dobry pomysł?
84%

tak

16%

nie

łącznie głosów: 525