Świetlne ławice i pejzaże Krupińskiego w gdańskiej Montowni

20 października 2021
Montownia. Wizualizacja jednego z trzech obrazów Tomasza Krupińskiego, jakie znajdą się w części wspólnej budynku. Więcej zdjęć (3)

Montownia. Wizualizacja jednego z trzech obrazów Tomasza Krupińskiego, jakie znajdą się w części wspólnej budynku.

mat. Euro Styl

Montownia. Wizualizacja jednego z trzech obrazów Tomasza Krupińskiego, jakie znajdą się w części wspólnej budynku.

mat. Euro Styl

"Ławica stworzeń", czyli 17 niepowtarzalnych lamp oraz trzy monumentalne obrazy staną się elementem wystroju wnętrz zabytkowego budynku Montowni, który rewitalizuje spółka Euro Styl. Dzieła autorstwa znanego artysty, Tomasza Krupińskiego, wzbogacą wnętrza obiektu, w którym powstaną m.in.: food hall, lofty serwisowane o funkcji hotelowej oraz centrum konferencyjne.



- Montownia to budynek wyjątkowy pod wieloma względami. Zlokalizowany jest na historycznych, postoczniowych terenach Gdańska, a w przeszłości produkowano w nim części do okrętów podwodnych. Posiada unikatową architekturę z galeryjnym układem, który niebawem wyeksponujemy, jest to też cenny zabytek będący pod ochroną konserwatora. Wprowadzanie dzieł sztuki do naszych inwestycji praktykujemy od wielu lat i jest to dobrze odbierane przez przyszłych użytkowników. Liczmy na to, że w wypadku Montowni współpraca z artystą pozwoli nam dodać należytego temu miejscu splendoru - mówi Bartosz Podgórczyk, dyrektor marketingu w spółce Euro Styl.
Tomasz Krupiński to uznany malarz, rzeźbiarz, projektant wnętrz i mebli, którego prace spotkać można w kilku miejscach w Polsce, głównie Trójmieście i Warszawie. Jego wizytówką od 20 lat są "Czółna" w parku Północnym w Sopocie, a w niedawno otwartym Muzeum Bursztynu w Gdańsku znajdują się monumentalne obiekty "Kora Drzewa Bursztynowego" i "Lodowiec".

Przede wszystkim tworzy jednak za granicą. Większość z jego prac znajduje się w prywatnych rezydencjach (Lazurowe Wybrzeże, Gstaad, Doha, Liverpool, Brema, Berlin czy Amsterdam).

Realizacja, którą stworzy na potrzeby Montowni, zakłada wykonanie dwóch grup obiektów. Pierwsza to 17 niepowtarzalnych lamp, które sam twórca nazwał "Ławicą Stworzeń", drugą stanowią trzy obrazy - "Abstrakcyjne pejzaże".

"Ławica stworzeń"



Artysta specjalnie na potrzeby Montowni stworzy grupę 17 niepowtarzalnych obiektów świetlnych o wielkości od 2 do 9 metrów, które zawieszone zostaną na trzech górnych kondygnacjach budynku.

Konstrukcja lamp wykonana będzie ze szlachetnego drutu nierdzewnego, a poszycie z autentycznych muszli placuna ephium sprowadzonych na specjalne zamówienie z Filipin (występują one tylko w tamtym rejonie). Każda z nich będzie docięta do formy wynikającej z konstrukcji.

Całość dopełni oświetlenie ledowe i tak zwane czuby, wykonane z różnych materiałów - brązu, stali, stali nierdzewnej, masy perłowej i czarnego dębu.

Lampy będą ważyć od 40 do 200 kg. Pochłoną łącznie ponad 41,5 tys. sztuk muszli (1260 kg), które zostaną na ich potrzeby zgeometryzowane.

Montownia. Wizualizacja lamp w części wspólnej budynku. Więcej zdjęć (3)

Montownia. Wizualizacja lamp w części wspólnej budynku.

mat. Euro Styl

Montownia. Wizualizacja lamp w części wspólnej budynku.

mat. Euro Styl

- "Ławica Stworzeń" kontrastuje z surowością architektoniczną i użytych tam materiałów - stali, betonu i szkła. Koresponduje też ze ścianą zieleni, która łączy wszystkie kondygnacje i tworzy prawdziwy ogród w postindustrialnej przestrzeni. Zmultiplikowane antropomorficzne formy lamp, a właściwie obiektów świetlnych, w parze z zielenią wprowadzać będą w niepowtarzalny klimat - trochę morskich, trochę lotnych stworów. Będzie to przedziwny Świat Avatara pulsujący światłem - mówi Tomasz Krupiński, artysta, autor i wykonawca artystycznych komponentów na potrzeby Montowni.

Ścienne obrazy



Obrazy z kategorii abstrakcyjnych pejzaży, które także znajdą się w Montowni, to rdzeń sztuki, którą Tomasz Krupiński uprawia od 30 lat. Jest to malarstwo, które wyłamuje się z dwuwymiarowej definicji i wychodzi w przestrzeń architektoniczną wnętrza.

- Czysta materia, która jest emanacją przeżycia natury, będzie się swobodnie łączyć z pozostałymi obiektami w budynku. Obrazy będą rewersem żywej zieleni, bogactwem materii, rytmów i użytych archetypów, takich jak czarny dąb wydobyty z ziemi. Ponownie wprowadzą element natury do industrialnej przestrzeni Montowni, w sposób namacalny i fizyczny. To oczywiście lapidarny opis, autorskie spojrzenie, ale celem mojej twórczości jest stworzenie prac, które mówią same za siebie, a w kontakcie z odbiorcą i konkretną przestrzenią tworzą byty, które każdy może odbierać i przeżywać w indywidualny sposób - dodaje Tomasz Krupiński.
Wielkogabarytowe obrazy o wymiarach 3,3 m na 3,3 m wypełnią ściany na trzech piętrach budynku i będą rewersem rozpościerającej się przez wszystkie kondygnacje, specjalnie stworzonej wewnętrznej ściany zieleni.

Szkic rozmieszczenia lamp w budynku Montowni. Więcej zdjęć (3)

Szkic rozmieszczenia lamp w budynku Montowni.

mat. Euro Styl

Szkic rozmieszczenia lamp w budynku Montowni.

mat. Euro Styl

Gmach Montowni, mimo że powstał w latach 30. ubiegłego wieku, jest w doskonałym stanie technicznym. Sztuka Tomasza Krupińskiego doskonale wpisze się w unikatowe elementy jego architektury i współgrać będzie z innymi zaprojektowanymi detalami, takimi jak: świetliki w dachu, które doświetlą wnętrze, szklany strop nad food hallem, który odsłoni galeryjny układ budynku czy stoczniowe artefakty w postaci suwnic i torów.

Montownia jest sercem wielofunkcyjnej inwestycji Doki, powstającej w centrum Gdańska. Obok niej powstanie część mieszkaniowa (Doki Living), którą realizuje także Euro Styl oraz biurowa (Doki Office), za którą odpowiada Torus. Termin uruchomienia Montowni to początek II kwartału 2023 roku.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Artykuł sponsorowany - brak możliwości dodawania opinii