• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak było, jak jest. Zobacz jak zmienia się Port Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
9 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Tylko w minionym roku w Porcie Gdynia sfinalizowano pięć ważnych projektów inwestycyjnych współfinansowanych przez UE. W najbliższych latach port zamierza utrzymać tempo inwestycyjne. Zobacz jak szybko zmienia się Port Gdynia.



W sumie wydano prawie 630 mln zł, z czego ponad 330 pozyskano z Unii. Co udało się wykonać? Przebudowano kanał portowy, przygotowano infrastrukturę dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części portu, rozbudowano infrastrukturę do obsługi statków ro-ro z dostępem kolejowym i drogowym, zagospodarowano rejon Nabrzeża Bułgarskiego zobacz na mapie Gdyni, przebudowano Nabrzeże Szwedzkie zobacz na mapie Gdyni, przebudowano intermodalny terminal kolejowy oraz przebudowano część Nabrzeża Rumuńskiego zobacz na mapie Gdyni (etap I  - faza I). Niestety, nie udało się wybudować nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni zgodnie z pierwotnie zakładanymi planami. Miał być gotowy w połowie 2016 roku.

- Na drodze stanęła nam zmiana unijnych procedur, które wydłużyły cały proces procedowania. Mamy nadzieję, że w tym roku rozpoczniemy budowę, która potrwa około dwóch lat - powiedział Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Według szacunków budowa pochłonie 130 mln zł.

Kluczową w najbliższych latach dla gdyńskiego portu inwestycją jest jednak "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia Etapy I-III". Ma ona zasadnicze znaczenie dla zachowania konkurencyjności w przeładunkach kontenerów. Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoli na zniwelowanie ograniczeń nawigacyjnych w gdyńskim porcie. W bieżącym roku rozpoczną się roboty budowlane w ramach I etapu, zmierzające do powiększenia średnicy Obrotnicy nr 2 do 480 m  dla umożliwienia obsługi kontenerowców o długości 380 - 400 metrów. Zakończenie tego etapu planowane jest na grudzień 2017 roku. Kontynuowane będą również prace projektowe dotyczące pogłębienia akwenów portowych do maksymalnej głębokości -16 m. Roboty budowlane w ramach tego zadania są planowane do realizacji w latach 2017-2020.

Głównym źródłem finansowania tych inwestycji będą środki własne, które zostaną uzupełnione przez fundusze unijne. W tym roku na inwestycje ZMPG wyda prawie 118 mln zł, za to już w przyszłym roku będzie to prawie 213 mln zł, a w 2018 prawie 276 mln zł.

Co jeszcze jest w planach? Choćby budowa magazynu zbóż i pasz na terenie odkupionym od Stoczni Nauta. Nowy obiekt stanie na działce o łącznej powierzchni ponad 2 ha zlokalizowanej przy Nabrzeżu Śląskim. Koszt to prawie 27 mln zł. W planach jest też budowa magazynu wysokiego składowania w rejonie ulic Kontenerowej i Logistycznej oraz magazynu przy ul. Polskiej. Do tego kolejne etapy przebudowy Nabrzeża Indyjskiego i Helskiego.

Ograniczeniem dla gdyńskiego portu jest też jego położenie, a dokładnie brak możliwości pozyskania nowych terenów. Choć w tej materii ZMPG stara się zabezpieczać interesy portu. W ubiegły roku udało się powiększyć obszar granic portu o tereny Stoczni Marynarki Wojennej i Portu Wojennego. Dzięki temu ruchowi ZMPG zyskał prawo pierwokupu tych terenów.

Miejsca

Opinie (71) 6 zablokowanych

  • (7)

    W sumie wydano prawie 630 mln zł

    jak na taką kwotę to zmiany mało widoczne

    • 43 80

    • siła argumentu

      • 3 2

    • (4)

      Nie wszystko widać z miasta.

      • 11 2

      • Infobox jest widoczny. Bezużyteczny, ale widoczny. Odwrotnie, niż pogłębiony kanał portowy. (3)

        • 18 10

        • (2)

          ty jesteś zapewne bezużyteczny

          • 7 12

          • Mocna i inteligentna riposta. Tak w sam raz na te 2300 miesięcznie z UMGdynia. (1)

            • 9 4

            • Lepsze są te pisowskie pełne nienawiści :)

              • 3 2

    • może warto sprawdzić głębiej a nie tylko "co nowego" widać zza okna ;)
      zmiany widać jak się poświęci trochę czasu i sprawdzi choćby BIP

      • 0 0

  • Pracowałem na terenie Portu Gdynia (6)

    Co by nie robili to Gdańsk ma większe możliwości w Porcie Północnym.
    Ponadto władze miasta i portu chcieliby mieć ciastko i zjeść ciastko: ZMPG kupił teren Nauty pod magazyn zbożowy a na pozostałym terenie Nauty ma być dzielnica śródmiejska Gdyni. Nie wiem jak to może funkcjonować. Czy znajdą się chętni na posiadanie biur, lokali i mieszkań tuż przy magazynie zbożowym. Jakie warunki środowiskowe musi spełnić ZMPG, aby władze miasta mogły znaleźć inwestorów do zabudowy Waterfrontu? Coś w planowaniu miasta kuleje i to mocno.

    • 78 27

    • chyba byłeś tam cieciem

      i tak ci zostało gdy sobie wykombinowałeś jak sobie zawsze +7 do własnych opinii dodawać

      • 7 32

    • To już jest zwyczajnie nudne (3)

      Nudne są te wypowiedzi pewnej części forum, która przy każdym artykule o Gdyni szuka możliwości zbijania kapitału politycznego. Nieważne czego dotyczy artykuł, zawsze władza winna. Zawsze pod przykrywką zwykłego pracownika, czy mieszkańca o ponad przeciętnych ambicjach politycznych - próbuje ktoś grać oczerniać i dyskwalifikować wszystkie zmiany w mieście. Z przekory podpisze się jako urzędnik, bo przecież zwykły mieszkaniec nie może popierać władzy w swoim miescie

      • 8 20

      • (2)

        "Ograniczeniem dla gdyńskiego portu jest też jego położenie, a dokładnie brak możliwości pozyskania nowych terenów."
        A urzędnicy tacy jak ty wyprzedają tereny w bliskim sąsiedztwie portu i nabrzeża pod deweloperkę. Właśnie dlatego nie popieram władzy.

        • 23 1

        • Jakbyście mieli taką siłę argumentacji jak deweloperzy to urzdnicy na was by patrzyli ;) (1)

          • 9 2

          • No tak bo najważniejszy jest szybki wpływ gotówki, żeby było z czego premie płacić.

            • 3 0

    • Wszystko można zrobić, trzeba tylko znaleźć odpowiedniego urzędnika i zapłacić mu odpowiednio.

      • 3 1

  • Każdą inwestycję, która prowadzi (2)

    do rozwoju należy oceniać pozytywnie. Byle środki były adekwatne do osiąganego celu.

    • 53 3

    • No

      • 1 0

    • Dokładnie. Byle środki były adekwatne do osiągniętego celu, bo nie sztuka przeinwestować

      • 8 0

  • Coś chyba jest nie tak skoro przeładunki w BCT w rok spadły o 25% (11)

    Czy te inwestycje były planowane z sensem? Kiedy gdyńska część OPAT, Droga Czerwona bądź dostosowanie nośności estakady do wymagań ruchu generowanego przez port?

    • 44 12

    • G6 przeniosło się na DCT (2)

      • 9 1

      • W Gdyni im źle było czy w Gdańsku jest lepiej? A może jedno i drugie?

        • 10 4

      • Nastąpił ogólny spadek przewozów między Europą i Azją (głównie Chiny) oraz zmalał handel z Rosją.

        Gdański DCT również na tym stracił, pomimo przejęcia części kontenerów z terminali gdyńskich w wyniku monopolistycznych porozumień przewoźników globalnych, obsługiwanych przez DCT.

        • 14 5

    • Było: 19 mln ton jest: 18 mln ton (4)

      • 9 1

      • Podałeś pierwszy i drugi największy wynik przeładunkowy w historii portu gdyńskiego. (3)

        • 7 2

        • To wielkości przeładunków w 2014 i 2015 roku.

          • 7 0

        • Tylko dlaczego w Gdańsku nastąpił kolejny wzrost przeładunków o kolejne kilka mln ton a w Gdyni nie? (1)

          W Gdańsku w 2014 roku też był historyczny rekord, a w 2015 został jeszcze znacznie poprawiony

          • 8 6

          • Jak jesteś taki ciekawski, to porównaj sobie specyfikę portu gdańskiego i gdyńskiego.

            I daruj sobie forumowe jałowe przysrywanie.

            • 9 7

    • O OPAT i "drogę czerwoną" pytaj tych, do których te decyzje należą. Te konieczne dla portu inwestycje nie leżą w gestii portu,

      • 15 0

    • O sensowności tych inwestycji świadczy ich obecne pełne wykorzystywanie.

      • 2 2

    • Jedne spadły (węgiel, drobnica), inne wzrosły (zboża itp.), ale ogólnie spadły.

      Poza tym te inwestycje były wieloletnie, a ty dane z 2015 r. przytaczasz jako skutek tych inwestycji?? Przecież w 2014 r. wyniki były lepsze, więc wtedy inwestycje były ok, a w 2015 już nie ok?? Gdzie logika.

      • 5 1

  • Szkoda, że nie dysponujecie rycinami z piętnastego wieku. (1)

    Było - jest.

    • 43 18

    • Mylisz się. Jest nie tylko rycina, ale nawet zachowany w rezerwacie wygląd

      dzisiejszej Gdyni setki lat temu. Wystarczy pół godziny jazdy.

      • 7 2

  • było pochmurno, jest słonecznie (1)

    przecież modernizacje winny się bronić same, bez retuszowania zdjęć

    • 36 13

    • Jeszcze po kilka razy pokazywanie tego samego miejsca z różnych stron tak by nikt się nie domyślił

      • 1 1

  • Dobre zmiany nieuchronnie nadchodzą żeby nie wiadomo jak sie chwalili (4)

    • 19 18

    • Zapomniałaś postawić cudzysłów przy słowach "dobre zmiany". (3)

      • 12 14

      • Dobre nie dobre, będzie nowa miotła. Po nastepnych wyborach kolejna. I tak w kółko.

        • 7 0

      • A co, może kierownictwo jest nie do zastąpienia ? (1)

        • 10 1

        • Teoretycznie jest do zastąpienia. A masz lepszych, a przynajmniej nie gorszych? Jak do tej pory, tacy się nie znaleźli, co by dorównali tym, którzy są.

          • 2 9

  • TKM (8)

    Widzę, że w komentarzach pod artykułem zaczyna się pro-pisowski brudny hejt, mający stanowić propagandowy podkład pod przejęcie przez pisowców władzy nad portem. Nowe, pisowskie władze nie będą fachowe, wybrane z rzetelnych i uczciwych konkursów (a takie akurat w porcie były), tylko po partyjnym uważaniu, tak, jak to teraz robią w całej Polsce. Zresztą, tym uważającym się za zbawców narodu, wydaje się, że port jest, jak ktoś niedawno tu napisał, samograjem, przy którym byle partyjny cymbał spokojnie zagrzeje sobie miejsce, a port go wykarmi. O tym, że tak nie jest najboleśniej przekonają się ci, którzy stracą na nieprofesjonalnym zarządzaniu portem. Jeżeli na to nałoży się krótkowzroczna pazerność centralnej władzy, pozbawiająca port możliwości modernizacyjnych i dostępowych, to możemy zapomnieć o powodzeniu gospodarczym Gdyni, a taki OPAT trzeba będzie na trwałe wyłączyć z gdyńskich marzeń.

    • 46 38

    • a ten, Wieliński, to fachowiec był czy młodziezowiec ZSMP do 50tki? (2)

      Wiec nie gadaj o apolityczności. I nie gadaj, ze konkursy po wywaleniu Marchlewicza były czyściutkie. Kto miał wygrać, wygrał. Poza tym niestety, ale decyzja o pogłębieniu do wziętego z d* 13,5 m była jednym z gwoździ do trumny. Szymborski może i ustawia się pod nowy wiatr, ale ten argument jest niestety merytoryczny.

      • 11 4

      • (1)

        Masz o tyle rację, że uczciwe konkursy, tj. też takie, na wynik których nie wpływała też żadna władza, zaczęły się wraz z konkursem, do którego przystąpił też ówczesny prezes Marchlewicz, ale przed przesłuchiwaniami kandydatów sam zrezygnował. Nikt go nie wyrzucił, o czym kłamliwie piszesz, a do tego zarzucając mi kłamstwa. Tak tamten, jak i wszystkie następne konkursy były rzetelne i uczciwe, jak napisałem wyżej, o czym wiem z całą pewnością.
        Argument z pogłębieniem jest nietrafiony, ponieważ głębokości kanałów, jak i te przy przebudowywanych nabrzeżach (tam głębokości są mniejsze) były racjonalnie kalkulowane. Ponadto, kanału nie można pogłębiać poniżej głębokości bezpiecznej dla nabrzeża. Przebudowywane nabrzeża posiadają już ściany oporowe przystosowane do późniejszego większego pogłębiania tam, gdzie będzie to uzasadnione zanurzeniem statków, a dotyczy to głównie masowców i kontenerowców. Zwracam też uwagę na to, że te poważne inwestycje były i są prowadzone w cały czas pracującym porcie, co jej szczególnie trudne.
        Nie będę tu wchodził w szczegóły, bo i tak dużo napisałem, a to nie jest portal na takie sprawy. Zamiast kłamliwie hejtować, zapytaj się o to w porcie, gdzie udzielą ci fachowej informacji.

        • 4 8

        • Racjonalność tych kalkulacji widać po dzisiejszej sytuacji na rynku.

          To jest także Tw osobista odpowiedzialność, bo kadra, która prowadziła ten projekt guzik wiedziała o tym, co sie dzieje na świecie. Stąd kuriozalna sytuacja, że dopiero co pogłębiony kanał znowu trzeba będzie pogłębiać. Zabawa w wielki świat bez kompetencji do takiej zabawy skończyła się jak się skończyła. Choć zapewne nikt u Was czegoś takiego do świadomosci nie dopuszcza. Sami fachowcy, sami geniusze, tylko świat się przeciwko Wam sprzysiągł.

          Oczywiście, że PiS wstawi politycznych nieuków, ale oni bedą się bali decyzji, bo będą świadomi, że nic z tego nie rozumieją. Jakikolwiek polityczny namiestnik nie przyjdzie - nie popełni błędów, jakie Wy popełniliście.

          Tym większa Wasza wina, ze majć szansę zmarnowaliscie ją, bo więcej szans juz nie będzie.

          • 8 2

    • (1)

      pisowcy dostają za to kasę - również ci z Gdyni
      pewnie niedługo poznamy listę :)

      • 5 4

      • Pewnie tak, ale dla was to też dobrze.

        Wszelkie nieudolności w pracy będziecie mogli zwalić na politykę.

        • 0 1

    • bedzie fachowiec

      Andrzej Jaworski

      • 4 3

    • Mania wielkości i nieomylności (1)

      Jakim trzeba być zadufanym w sobie, aby nie znając nawet kandydata do władz portu pisać o nim, że to "partyjny cymbał". Jeszcze nikogo nie wybrano i nic nie zrobiono, a już wiadomo, że port na tym straci (!) Po treści postu widać, że ktoś nie tylko nie wytrzymuje nerwowo, ale popada chyba w jakiś obłęd lub paranoję.

      • 8 2

      • Z tym obłędem lub paranoją to chyba swoją uwagę źle zaadresowałeś. Przeczytaj uważnie moją i swoją wypowiedź i zastanów się, kto wyraża swoje obawy w oparciu o rzeczywistość, a kto rzekomo nieomylnie przesądza.

        • 1 6

  • Kocham Gdynię

    • 36 10

  • wszystkie nowe nabrzeza na zdjeciach stoja puste.... (1)

    to chyba zle?

    • 27 11

    • facepalm.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (4 opinie)

(4 opinie)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (1 opinia)

(1 opinia)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane