• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy z dzieckiem do logopedy?

Katarzyna Mikołajczyk
24 maja 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rozwój mowy dziecka to kwestia indywidualna, u jednych mowa pojawia się szybciej, u innych nieco później. Są jednak sygnały, które powinny obudzić czujność rodzica. Rozwój mowy dziecka to kwestia indywidualna, u jednych mowa pojawia się szybciej, u innych nieco później. Są jednak sygnały, które powinny obudzić czujność rodzica.

Zanim dziecko zacznie mówić prawidłowo, zrozumiale i pełnymi zdaniami musi upłynąć trochę czasu. Czas ten maluch wykorzysta na ćwiczenie aparatu mowy, eksperymentowanie z dźwiękami i monotonne powtarzanie sylab.



Czy dbasz o rozwój mowy swojego dziecka?

To oczywiste, że dziecko nie od razu będzie mówiło wyraźnie i poprawnie, ale warto wiedzieć, co powinno obudzić czujność rodzica i skłonić go do wizyty z dzieckiem u specjalisty.

- Już u niemowlęcia mogą wystąpić trudności zapowiadające zaburzenia mowy - twierdzi Anna Tońska-Szyfelbein z gabinetu terapii logopedycznej i pedagogicznej Logo-Ped. - Kłopoty ze ssaniem, nieumiejętność żucia i połykania, nadmierne ślinienie się oraz szereg innych sygnałów powinny skłonić rodziców do wizyty u neurologopedy, który sprawdzi, czy pojawiły się odruchy ustno-twarzowe, zbada ich prawidłowość, siłę i jakość - dodaje.

Szukasz logopedy w Trójmieście? Skorzystaj z naszego katalogu.

Około trzeciego roku życia można już zaobserwować oczywiste zaburzenia, które należy skonsultować z logopedą. Warto poprzedzić to wizytą u pediatry, który oceni, czy przyczyną opóźnienia mowy są wady rozwojowe, niedosłuch, niedojrzałość psychomotoryczna.

Niepokojącym sygnałem są problemy w komunikacji. Na ogół dają się zaobserwować w trzecim roku życia dziecka, kiedy pojawiają się pierwsze interakcje między dziećmi. To, co również powinno zwrócić uwagę, to mowa niezrozumiała, bełkotliwa lub jej brak, jąkanie.

- Opóźnienie mowy najłatwiej zaobserwować, gdy dziecko idzie do przedszkola. Po sposobie, w jaki wchodzi w grupę, oporach w mowie, kłopotach w porozumiewaniu się z innymi dziećmi, problemach w zgłaszaniu swoich potrzeb - mówi Aleksandra Tarnopolska, logopeda z Przedszkola nr 75 w Gdańsku. - Wtedy właśnie rodzice i nauczyciele powinni być szczególnie uczuleni na tego rodzaju sygnały.

Warto zapisać dziecko do przedszkola również dlatego, że kontakt z rówieśnikami mobilizuje je do udoskonalania sposobu komunikacji. Często zanim pojawią się trudności w porozumiewaniu się z innymi dziećmi, nie ma wyraźnych powodów do niepokoju, szczególnie, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie.

- Mój synek zaczął mówić późno i ogólnie mówił mało - opowiada Karolina, mama pięcioletniego Kubusia. - Zanim w wieku trzech lat poszedł do przedszkola, byłam z nim w poradni psychologiczno-pedagogicznej, gdzie uspokojono mnie, że synek nie mówi, bo nie jest wystarczająco zmotywowany, głównie za sprawą starszego brata, który mówi "za niego". Usłyszałam, że zacznie mówić, gdy pójdzie do przedszkola i spotka się z innymi dziećmi. Rzeczywiście, w przedszkolu jego mowa się poprawiła, ale ujawnił się również poważny niedosłuch, którego nikt wcześniej nie zauważył, bo synek rozwijał się prawidłowo intelektualnie.

Gdy coś w rozwoju dziecka budzi niepokój, w myśl zasady, że lepiej dmuchać na zimne, warto skonsultować obawy z lekarzem. Kiedy problem dotyczy nie tylko wymowy, ale również komunikacji, przydatna jest jak najszybsza interwencja logopedy, pedagoga lub innego specjalisty. Należy posłuchać sugestii logopedy, by poddać malucha diagnozie laryngologicznej - opóźnienie i zaburzenia mowy mogą mieć związek z problemami laryngologicznymi, m. in. przerostem trzeciego migdałka czy wadami słuchu. Uwagę rodziców powinna zwrócić także nosowa mowa, charakterystyczna dla zatkanego nosa, także trwające w nieskończoność infekcje, przedłużający się katar.

Chociaż nie wolno wymagać od trzylatka, żeby mówił pełnymi zdaniami, już bardzo wcześnie można działać na rzecz prawidłowego rozwoju mowy. Z dwu-, trzylatkiem można wykonywać w zabawie ćwiczenia usprawniające aparat mowy: smarować buzię czymś pysznym, żeby dziecko się oblizywało, masować języczek podczas mycia zębów, wymyślać zabawy, które zmotywują usta i języczek do wzmożonego wysiłku.

Zobacz inne, wspomagające mowę ćwiczenia, które możesz wykonywać codziennie razem ze swoim dzieckiem.

Zadbać o wymowę dziecka można jeszcze zanim zacznie mówić, a tym bardziej ujawniać jakieś zaburzenia. Pamiętając, że tempo rozwoju mowy dziecka zależy też od środowiska i czynników społecznych, warto zadbać o prawidłowe wzorce językowe i mówić do maluszka przy każdej okazji. Starannie opisywać wykonywane czynności, zachęcać do tego samego. A zanim zacznie mówić, bawić się: robić miny, machać językiem, usprawniać buzię, jak również zrezygnować ze smoczka, zachęcać do gryzienia kawałków jedzenia, a niemowlęciu robić relaksacyjny masaż twarzy.

Zgłoś się z niemowlęciem do neurologopedy, gdy zaobserwujesz u dziecka następujące objawy:

- kłopoty ze ssaniem,
- mocny i zbyt długo utrzymujący się odruch kąsania,
- nieumiejętność żucia i połykania,
- nadmierny lub osłabiony odruch gryzienia,
- niezdolność warg do całkowitego zamknięcia się,
- ograniczenia ruchu języka,
- nieustanne otwarcie ust i wysuwanie języka,
- brak lub słabą koordynację ruchową języka i warg,
- zbyt dużą wrażliwość tylnej części języka i tylnej ściany gardła (łatwość dławienia się i występowania odruchu wymiotnego), lub też brak odruchu wymiotnego,
- nadmierne ślinienie się

Miejsca

  • Logo-ped Gdańsk, al. Grunwaldzka 83/1

Opinie (18) 5 zablokowanych

  • Jak dziecko nie mówi to najpierw trzeba iść do neurologa i laryngologa (1)

    a na końcu dopiero do logopedy

    • 10 4

    • brawo

      a tego pani logopeda i pani redaktor nie napisały;(
      choć dobry logopeda i tak poprosi o udanie się z dzieckiem do ww. specjalistów
      u

      • 9 0

  • artykuł sponsorowany? (1)

    dlaczego akurat ten gabinet?

    • 18 3

    • dlatego

      Bo akurat ta pani logopeda potrafi pracować z małymi dziećmi, nie każdy logopeda ma taką specjalizację...

      • 5 2

  • Niedosłuch (1)

    Bardzo dziwne że p . Karolina zauważyła niedosłuch u swojego dziecka w wieku pięciu lat !!! Przecież nawet mówiąc do dziecka widzimy czy jest reakcja czy nie !!!

    • 13 3

    • niedosłuch

      nie zawsze niedosłuch jest duży, poza tym zazwyczaj problemy widać dopiero w głośniejszym otoczeniu, gdzie trudno wyłapać poszczególne dźwięki, bo się zlewają; inna przyczyna, to przerost trzeciego migdałka, który mógł wcześniej nie występować.... każdy przypadek jest indywidualny; u mojego dziecka ja o niedosłuchu wiedziałam, ale że dużo pracowaliśmy indywidualnie, to w żłobku nikt niczego nie zauważał, więc nie zawsze jest to tak ewidentne...

      • 1 0

  • Z niedosłuchem bywa różnie (1)

    przeciez jak niedosluch jest maly to jest i reakcja. I o to chodzi ze ciezko lekki niedosluch poczatkowo zauwazyc

    • 8 1

    • Ale u dziecka p. Karoliny niedosłuch nie był lekki tylko znaczny/poważny. Ten artykuł zalatuje ściemą i kryptoreklamą.

      • 0 0

  • logopeda to bzdura (2)

    stresowanie dziecka , potem jakoś mówi

    • 2 26

    • "jakoś"-no wlaśnie, a chodzi o to żeby prawidłowo

      • 3 0

    • Głupoty gadasz ! A potem wymawiają "r" jak francuzi i zamiast sz cz ż słyszysz s c z

      • 3 0

  • Do logopedy? Koniecznie!

    Dobrze ze są takie gabinety i specjaliści które mogą dzieciom pomóc!

    • 9 1

  • rada

    nie cieszyć się.. tylko starać się utrwalać prawidłową wymowę to i logopeda nie zarobi i dziecko będzie mówiło poprawnie

    • 0 5

  • Niestety większość rodziców nie zdaje sobie sprawy z problemu!!

    Większości z nas - rodziców - wydaje się, że dziecko ma jeszcze czas na poprawną wymowę, bo jest jeszcze za małe, że to normalne dla danego wieku.

    Moje dziecko ma teraz 5 lat i od ponad roku chodzi na terapię do logopedy. A trafiliśmy tam, dlatego, że bardzo wcześnie zaczęło mówić "r" i niestety nieprawidłowo, czego od początku miałam świadomość. Po wizycie u specjalisty okazało się, że ma bardzo poważny problem z seplenieniem i wymową większości głosek. Na szczęście większość nieprawidłowości udało się już wyeliminować, ale jeszcze długa droga przed nami związana z "r".

    Chcę jednak wyczulić pozostałych rodziców, że w przypadku wątpliwości nie warto zwlekać z wizytą u specjalisty. Nie ma też co liczyć na logopedę w przedszkolu, gdyż najczęściej "z urzędu" badaniem i terapią w przedszkolu są objęte tylko 5-latki, a ponadto czas jaki jest w stanie poświęcić nauczyciel na jedno dziecko to kropla w morzu potrzeb. W przypadku dziecka z dużą wadą konieczna jest systematyczna, indywidualna terapia!

    • 2 0

  • Mój 4-letni Aleks ma problemy z mówieniem "W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie"

    Umie mówić "Stół z powyłamywanymi nogami", ale czasem też się myli jak mówi " w czasie suszy szosa sucha". Czy powinnam iść z nim do logopedy ?

    • 1 3

  • logopeda to podstawa

    Nie wiem jak można pisać, że logopeda jest niepotrzebny. Jeśli dobrowolnie chcecie skazać dziecko na problemy emocjonalne i społeczne, bo ma wadę wymowy to proszę bardzo. Bardziej rozsądnym rodzicom polecam poszukać logopedy, np, dzięki traficie na dobrego logopedę, nawet są tam gabinety logopedyczne na NFZ.

    • 4 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (4 opinie)

(4 opinie)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (1 opinia)

(1 opinia)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane