stat

Nowe przedszkole bez przejścia dla pieszych

10 września 2017, 15:00
Maciej Naskręt

Rodzice domagają się przejścia dla pieszych przez ul. Unruga. zobacz na mapie Gdańska prowadzącego do przedszkola. Ich zdaniem odprowadzane tamtędy dzieci narażone są na niebezpieczeństwo. Jednak ulica leży w strefie Tempo 30, gdzie z zasady nie maluje się pasów, bo auta poruszają się z ograniczoną prędkością.



1 września przy ul. Dąbka zobacz na mapie Gdańska otwarte zostało Przedszkole nr 83 dla ok. 175 dzieci. Inwestycja kosztowała miasto 11 mln zł. Rodzice, których pociechy tam chodzą, zwrócili nam uwagę na oznakowanie.

- Brakuje przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulicy Józefa Unruga z ulicą Stanisława Dąbka. Nie ma tu też znaków, które uprzedzałyby kierowców samochodów o tym, że przechodzą tędy dzieci. Brakuje także progów zwalniających. Wygląda to tak, jakby zupełnie zapomniano o bezpieczeństwie - mówi jeden z rodziców.
Okazuje się, że brak wymalowanych i oznakowanych przejść nie jest przypadkowy. Na ulicach: Unruga i Dąbka obowiązuje strefa Tempo 30. Tak więc brak przejścia dla pieszych jest w tej lokalizacji świadomym działaniem drogowców wynikającym zarówno z przepisów, a te nakazują ograniczanie przejść wyłącznie do ulic podstawowego układu komunikacyjnego, jak i doświadczeń.

- Polityka kształtująca bezpieczną infrastrukturę pieszą oraz racjonalne podejście do wyznaczania przejść spowodowały w Gdańsku ograniczenie liczby wypadków z udziałem pieszych o ok. 25 proc., a liczby zabitych i ciężko rannych pieszych o ponad 50 proc. - podkreśla Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Inżynierowie ruchu podkreślają, że w strefach Tempo 30 pieszy powinien móc przekraczać jezdnię w każdym miejscu. Nadmierne wytyczanie przejść dla pieszych skutkuje brakiem należytego zachowania się kierowców w tych lokalizacjach. To sprawia, że przejścia dla pieszych są paradoksalnie najbardziej niebezpiecznymi miejscami dla pieszego. To właśnie na nich jest najwięcej wypadków i ofiar.

- W strefach Tempo 30 ułatwiamy pieszym przekraczania jezdni na przykład przez obniżanie krawężników co ma miejsce na ul. Unruga i ul. Dąbka - mówi Wawrzonek.
Urzędnicy zapewniają, że niezależnie od przedstawionych argumentów przeanalizują zasadność zastosowania w tej lokalizacji rozwiązań spowalniających ruch, co jest głównym elementem strategii poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w mieście.

- Przeprowadzimy tam badanie ruchu pod kątem liczby i prędkości z jaką poruszają się tam pojazdy - deklaruje Wawrzonek.
Czy należy poprawić bezpieczeństwo pieszych na ul. Unruga?
46%

tak, w moim odczuciu nie jest tam niebezpiecznie

15%

tak, ale ograniczyć się tylko do ustawienia znaków

9%

nie, wystarczy, że jest tam ograniczenie prędkości

30%

nie, to wydumany problem rodziców

łącznie głosów: 576