• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia. Nowa droga rowerowa na Płk. Dąbka niebezpieczna?

Joanna Skutkiewicz
21 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Powstająca na Obłużu droga rowerowa wzbudza wątpliwości co do bezpieczeństwa rowerzystów. Powstająca na Obłużu droga rowerowa wzbudza wątpliwości co do bezpieczeństwa rowerzystów.

Choć powstająca właśnie droga dla rowerów wzdłuż ul. Płk. Dąbka w Gdyni ma mieć zaledwie 400 metrów, i tak pojawiają się wątpliwości co do tego, czy użytkowanie jej będzie bezpieczne. Chodzi o skrzyżowanie ulic Ledóchowskiego i Płk. Dąbka, w sprawie którego napisała do nas zaniepokojona czytelniczka portalu.

Czy twoim zdaniem rowerzyści będą bezpiecznie pokonywać skrzyżowanie, o którym mowa w artykule?


Jeszcze w tym roku kalendarzowym ma powstać nowa droga dla rowerów na gdyńskim Obłużu. Odcinek wzdłuż ul. Płk. Dąbka na odcinku od ul. DerdowskiegoMapka do ul. KwiatkowskiegoMapka ma być częścią międzynarodowej trasy EuroVelo 10. O tej inwestycji pisaliśmy tutaj.

Czytelniczka portalu, pani Joanna z Gdyni, zwróciła się do nas z prośbą o interwencję, ponieważ jest przekonana, że pomiędzy rowerzystami a kierowcami aut będzie tam dochodzić do kolizji.

- Realizacja budzi jedno poważne zastrzeżenie - pisze pani Joanna. - Chodzi o umiejscowienie ścieżki rowerowej na bardzo problematycznym skrzyżowaniu ulic Ledóchowskiego i Płk. DąbkaMapka. Droga rowerowa poprowadzona została przy krawędzi skrzyżowania, z którego nie tylko w godzinach szczytu jest trudno wyjechać. Kierujący pojazdami, chcąc włączyć się do ruchu na ul. Płk. Dąbka, są na drodze podporządkowanej, więc muszą oczekiwać wolnego przejazdu z prawej i lewej strony, a czasami oczekuje się na skrzyżowaniu kilka minut. Przy realizowanym projekcie pojazdy nie są w stanie oczekiwać na dołączenie się do ruchu przy krawędzi skrzyżowania, bo właśnie tam przebiegać będzie ścieżka.

Szlaki rowerowe w Trójmieście


  • Sporne skrzyżowanie Ledóchowskiego i Płk. Dąbka.
  • Sporne skrzyżowanie Ledóchowskiego i Płk. Dąbka.


Czy obawy czytelniczki są uzasadnione? Wydaje się, że sedno problemu może leżeć nie tyle w realizowanym projekcie inwestycji, co w organizacji ruchu i stosowania się kierowców samochodów do przepisów. Istotne dla bezpieczeństwa rowerzystów będzie również to, czy kierowcy nie zechcą skracać sobie drogi przez wjazd na buspas.

- Bezpieczeństwo jest zawsze bardzo subiektywną oceną - zauważa Łukasz Bosowski, prezes Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Na tym odcinku mamy skrzyżowania wyseparowanej z ruchu samochodowego drogi dla rowerów bez ograniczeń widoczności. Obie drogi są mniej więcej na podobnym poziomie, bez ostrych zjazdów ani podjazdów. W okolicy skrzyżowań z Ledóchowskiego nie ma drzew ani krzewów. Pozostaje pytanie, jak w tych miejscach zostanie zorganizowane uspokojenie ruchu, ponieważ ul. Płk. Dąbka miejscami jest wielopasmowa i mało kto w tym rejonie przestrzega ograniczeń prędkości.
- Moim zdaniem ta obawa jest nieuzasadniona, ponieważ dzięki buspasowi rower jadący nową drogą dla rowerów będzie miał więcej czasu na reakcję - dodaje Bosowski. - W sytuacji kiedy auto skręca z Dąbka w Ledóchowskiego, gdyby auta mogły skręcać bezpośrednio z buspasa, ryzyko byłoby znacznie większe.

Ogłoszenia rowerowe w Trójmieście



Można założyć, że projektanci i wykonawcy inwestycji wzięli pod uwagę usprawnienia konstrukcyjne związane z bezpieczeństwem rowerzystów. Świadczy o tym zamiar wyznaczenia linii zatrzymania w odpowiednim miejscu.

- Linia zatrzymania dla samochodów wyjeżdżających z ul. Ledóchowskiego na ul. Płk. Dąbka będzie wyznaczona przed drogą dla rowerów - zapewnia Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej. - Doskonała widoczność z tego miejsca pozwala na włączenie się do ruchu bez konieczności blokowania przejazdu rowerowego.

Czytelniczka, pani Joanna, wciąż z zaniepokojeniem obserwuje umiejscowienie drogi dla rowerów na tym skrzyżowaniu. Jej zdaniem problemy pojawią się zwłaszcza w okresie wakacyjnym, gdy na drodze pojawi się najwięcej rowerzystów.

Miejsca

Opinie (92) 3 zablokowane

  • (5)

    Urzednicy nie mysla. Niestety

    • 27 13

    • są ograniczeni prawem, a prawo ustanawia od kilku lat jedna słuszna partia. Za robienie wg zdrowego rozsądku, wylecieli by z roboty

      • 3 1

    • Nie myślą, bo nie są z myślenia rozliczani.

      Im wystarczy, że zrealizują plan inwestycyjny. A że efekt jest taki, że jest gorzej niż przed inwestycją, to nie ma dla nikogo (poza mieszkańcami) żadnego znaczenia. Przykład: remont ul Dąbka od Wiaduktu nad torami do skrzyżowania z ul. Kwiatkowskiego. Nieprzemyślany, źle zaplanowany, trwał zbyt długo. A efekt jest taki, że jest gorzej niż przed remontem, i tylko pasażerowie autobusów odrobinę zyskali na tym odcinku. Ale p. Szczurek może się pochwalić, że na inwestycje w północne dzielnice wydał grube miliony. I tylko ci mieszkańcy tacy niewdzięczni...

      • 2 5

    • dobrze że kierowcy myślą (1)

      40tys wypadków rocznie krasnoludki powodują.

      • 2 1

      • dokładnie

        Kierowcy puszek to w dużej mierze kretyni

        • 0 0

    • a co za różnica czy sciezka czy ulica by rower jechal

      W obu przypadkach lemingi z tej ulicy mają uważać, a jak nie to od biedronki jeszcze można się do ruchu włączać a nawet jeszcze jest 3 opcja

      • 0 0

  • Ooooo to pan Bosowski stał się teraz ekspertem od BRD? Szkoda tylko, że nie zrozumiał problemu na który zwróciła uwagę czytelniczka i mówi o czymś innym.

    • 27 9

  • Do Pana Jakuba (3)

    Chcialbym zobaczyc jak pan Jakub wlaczy sie do ruchu z tej lini przed sciezka jak podjedzie sie do skrzyzowania to ciezko wyjechac trzeba liczyc ze ktos laskawie wpusci a jak sie stanie przed sciezka to mozna zapomniec ze ktos stanie i przepusci jestem rowerzysta i chwale sciezki ale tu bedzie nie bezpiecznie tak samo skrecajac z dabka w lewo na leduchowskiego tez jest ciezko skrecic Dwa pasy trzeba pokonac a teraz jeszcze sciezka rowerowa

    • 35 5

    • NIech Pan Jakub jeszcze przejedzie się z dzieckiem w przyczepce...

      • 3 1

    • Gdyński ofiser

      Takich bzdur nie słyszałem od dawna, pan Furkał jest totalnie oderwany od rzeczywistości. Na pewno nie dojeżdża do urzędu z pogórza żeby trzymać władzom miasta palec prosto w ...
      Ale nie, jest pięknie, plany i farba. Hajs się jakoś kręci.

      • 2 2

    • az taki tam ruch rowerowy przewidujesz? ;)

      • 1 1

  • W Gdyni (2)

    Ruch uspokaja się rowerzystami a potem jest zdziwienie ze jedni i drudzy skaczą sobie do oczu. Bezpieczeństwo jednych i drugich powinno być priorytetem. Ścieżki należy prowadzić bezpiecznie i najlepiej bezkolizyjnie. W Gdyni ścieżkami (bezpiecznymi) nazywa się rowerki malowane biała farba na asfalcie .

    • 33 7

    • i to jest najlepszy i najbezpieczniejszy rodzaj infrastruktury rowerowej. (1)

      W krajach rozwiniętych odchodzi się już od wydzielonych dróg dla rowerów.

      • 6 5

      • dokładnie tak

        Kierowcy puszek muszą się liczyć ze w mieście są na ostatnim miejsch i mają o wszystkich dbać.

        Serio.
        Przede wszystkim jeździć powoli.

        • 1 0

  • Do Pana Jakuba (1)

    A jak wyglada sciezka na skrzyzowaniu dabka z kwiatkowskiego jadac od pogorza staje na swiatlach na tym skrzyzowaniu zapala sie zielone ruszam i przy szkole na samym rogu zakonczona sciezka jak zjechac bezpiecznie na ulice jak zielone swiatlo tak samo zapalilo sie dla samochodow jadacych w tym samym kierunku dla kogos powinno zapalac sie zielone w innym czasie

    • 15 2

    • jedź rowerem ulicą

      Przy okazji wyedukujesz ludzi z puszek

      • 0 0

  • Bezwzględne zejście z roweru na kazdym skrzyżowaniu - a nie pędzenie na oślep. (10)

    Ale nie szkoda mi ich życie mają jedno a myślą że są niezniszczalni.

    • 31 47

    • kierowcy samochodów (4)

      często nie znają przepisów niestety

      • 21 6

      • albo znają

        ale co z tego, przecież 80+ po mieście też wyciągnę

        • 11 2

      • (2)

        Bo rowerzyści znają... Oni nawet nie wiedzą kiedy powinni jechać ścieżką, kiedy ulicą a kiedy mogą chodnikiem. Nie wspomnę o nagminnym jeżdżeniu chodnikami, przejeżdżaniu przez ulicę po pasach dla pieszych i to nie rzadko na czerwonym świetle. Obowiązkowe tablice rejestracyjne na każdym rowerze i rozpoczęcie egzekwowania prawa na rowerzystach przez straż miejską i policję.

        • 7 14

        • za to wy barany samochodowe nie umiecie nawet warunkowo w prawo skręcić przerasta was taka prosta czynność

          • 9 3

        • Bezpieczeństwo a znajomość przepisów to dwie różne rzeczy. Jeśli w grę wchodzi życie albo zdrowie to rowerzyści wybierają chodnik

          • 1 0

    • jak samochód będzie się przepychać także to ok.

      • 11 3

    • sam sobie schodź baranie

      • 4 5

    • Jeśli ktoś wpada na pomysł że można zejść roweru i stracić trochę czasu to jaki problem jest w zatrzymaniu i poczekaniu chwilę

      • 2 0

    • nie, to ty masz obowiązek ustąpić rowerowi

      • 1 0

    • bezwzględnie wysiadz z samochodu na kazdym skrzyzowaniu

      • 0 0

  • Nigdzie na świecie. Nigdzie nie nie wygina się tras rowerowych w obrębie skrzyżowania ze względów bezpieczeństwa (1)

    Tylko w Polsce praktykuje się esy floresy szlaczki zygzaczki.

    No ale wiadomo o co chodzi.

    Na całym świecie infrastruktura rowerowa jest dla rowerzystów,

    u nas ma służyć wyłącznie kierowcom ( rowerzyści im na jezdni przecież przeszkadzają w piraceniu ).

    Tu wyjątkowo zrobią to dobrze. Brawo dla Gdyni bo Gdańsk dalej w tym tkwi (patrz świeża fuszera na Stogach )

    • 25 13

    • Zanim zaczniesz bredzić to zgooglaj sobie pojęcie rondo holenderskie.

      W którym między zewnętrzną DDR a wewnętrzną jezdnią jest ok 4-5 metrów, aby osobowe auta wjeżdżając mogły oczekiwać nie blokując rowerzystów, a przy zjeździe nie blokować ronda ustępując rowerzystom. Esowanie DDR-ów to oczywiście zło, ale wystarczy zachowywać odpowiednio duże promienie łuków, aby było OK. Zresztą na 2 zdjęciu widać że w głębi przejazd jest w odległości, a esy są aby dociągnąć DDR do skrzyżowania. Prawdopodobnie ktoś poprowadził DDR prostopadle do jezdni w głębi bo nie doczytał, że przejazdy mogą być do 30 stopni pod kątem. PS. Na Stogach Stryjewskiego, Zimna, Skiby jest identyczny błąd.

      • 0 0

  • To jak jest taki problem, to trzeba zamontować światła. Na korki i tak nie wpłyną.

    • 10 0

  • Furkal specjalisto (1)

    Pojedź tam kiedyś w godzinach szczytu i spróbuj wyjechać z Ledóchowskiego w kierunku Pogórza. Samochody stojące w korku w kierunku centrum całkowicie zasłaniają widoczność w tym miejscu.

    • 23 4

    • I zmieniaj sobie strony jezdni co chwilę...

      • 2 1

  • w tym roku zrobili coś jeszcze czy tylko te 400 metrów?

    w Gdyni marazm jest w każdej dziedzinie,

    • 19 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum

Wydarzenia

Wystawa budowli z klocków Lego (2 opinie)

(2 opinie)
33 - 35 zł
wystawa

Wystawa dinozaurów Di­no­world (5 opinii)

(5 opinii)
45 zł
wystawa

Unikaj statków, gdzie nie mają zwierząt. Zwierzęta na Darze Pomorza - wystawa czasowa (1 opinia)

(1 opinia)
28 zł
wystawa

Najczęściej czytane