Barbarzyństwo a wycięte drzewa przydrożne w Bojanie :(
Drzewa przy drodze to dla wielu niepotrzebne zagrożenie. Zbyt szybko zapominamy, że to nie one powodują śmiertelne wypadki. Co więcej, są schronieniem dla zagrożonych gatunków zwierząt
To częsty obraz w Polsce: maszyny i robotnicy remontują drogę, a obok niej leżą liczne pnie świeżo ściętych drzew. Tak przygotowuje się jezdnię do jej poszerzenia. Wycinka ma zwiększać wygodę i bezpieczeństwo jazdy.
Z raportu Komendy Głównej Policji "Wypadki drogowe w Polsce w 2010 roku" wynika bowiem, że "najechanie na drzewo" było przyczyną 6 proc. wypadków, co stawiało to zdarzenie na szóstym miejscu niechlubnego rankingu. Co gorsza, ginęło w takiej sytuacji nieproporcjonalnie dużo ludzi. Aż 13,4 procent ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w 2010 r. to efekt "najechania na drzewo", co windowało tę przyczynę na czwarte miejsce w rubryce "liczba zabitych".
(...)wycinanie przydrożnych drzew budzi sprzeciw naukowców, ekologów i wielbicieli przyrody. Aleje to w krajobrazie często jedyne skrawki przyrody, w których mogą schronić się dzikie zwierzęta. - Zastępują nam zieloną biomasę, która niegdyś porastała Ziemię, ale została wyparta przez pola. Dzięki alejom przydrożnym nasza wieś nie jest pustynią agrarną (...).
Aleje tworzą krwiobieg przyrodniczy w rolniczym krajobrazie
Z alej korzystają liczne owady, ptaki i małe ssaki. (...)
Około 45 ich gatunków ptaków zakłada gniazda w przydrożnych drzewach - są wśród nich zarówno duże drapieżniki, myszołowy czy sowy, jak i drobne ptaki: sikory, pokrzewki lub dzierzby. Wiele gatunków wykorzystuje aleje podczas przelotów jako miejsce żerowania i schronienia. Pokarm i miejsce do ukrycia się znajdują w nich także ptaki, które spędzają w naszym kraju zimę.
dębosz, grzyby, porosty czy rośliny zielne.
Również człowiek korzysta bezpośrednio z przydrożnych alej. Dają mu cień, odpoczynek dla oczu kierowców, oczyszczają powietrze i dostarczają tlenu. Osłabiają siłę wiatrów, chronią glebę przed erozją i łagodzą mikroklimat. (...)
Drzewa - podobnie jak ludzie - chorują. W czasie silnych wiatrów na jezdnię mogą spadać uschłe gałęzie, fragmenty korony czy całe drzewa.Drzewa trzeba więc pielęgnować.(...). To wymaga wiedzy i dbałości.
Ludziom łatwiej przychodzi wycinanie drzew niż ich ochrona. - Urzędnik woli wydać zgodę na wycięcie (...) A jak się zostawi, to trzeba drzewo latami pielęgnować, sprawdzać, wziąć na siebie odpowiedzialność. Tego urzędnik nie lubi.
Z danych biura ruchu drogowego Komendy Głównej Policji wynika, że (...) przy wypadkach drogowych wina częściej leży po stronie człowieka. Aż w 85 proc. przypadków "najechania na drzewo" przyczyną była nadmierna prędkość pojazdu, w 7 proc. - zaśnięcie kierowcy, w 3 proc. - nieprawidłowe wyprzedzanie. Podkom. Agnieszka Stypińska z KGP skomentowała to słowami: "Niezależnie od tego, czy poruszamy się po drodze, w pobliżu której rosną drzewa, czy też nie, należy zawsze przestrzegać przepisów ruchu drogowego, a poza tym w miarę potrzeby dostosować prędkość do panujących warunków jazdy na drodze". I dodała, że "jeśli dochodzi do wypadku, to kierujący ruchem najeżdża na drzewo, a nie odwrotnie".
Alejo, wróć!
Więcej... http://wyborcza.pl/1,127462,12154834,Na_ratunek_alejom.html#ixzz21EI6qKHC
To częsty obraz w Polsce: maszyny i robotnicy remontują drogę, a obok niej leżą liczne pnie świeżo ściętych drzew. Tak przygotowuje się jezdnię do jej poszerzenia. Wycinka ma zwiększać wygodę i bezpieczeństwo jazdy.
Z raportu Komendy Głównej Policji "Wypadki drogowe w Polsce w 2010 roku" wynika bowiem, że "najechanie na drzewo" było przyczyną 6 proc. wypadków, co stawiało to zdarzenie na szóstym miejscu niechlubnego rankingu. Co gorsza, ginęło w takiej sytuacji nieproporcjonalnie dużo ludzi. Aż 13,4 procent ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w 2010 r. to efekt "najechania na drzewo", co windowało tę przyczynę na czwarte miejsce w rubryce "liczba zabitych".
(...)wycinanie przydrożnych drzew budzi sprzeciw naukowców, ekologów i wielbicieli przyrody. Aleje to w krajobrazie często jedyne skrawki przyrody, w których mogą schronić się dzikie zwierzęta. - Zastępują nam zieloną biomasę, która niegdyś porastała Ziemię, ale została wyparta przez pola. Dzięki alejom przydrożnym nasza wieś nie jest pustynią agrarną (...).
Aleje tworzą krwiobieg przyrodniczy w rolniczym krajobrazie
Z alej korzystają liczne owady, ptaki i małe ssaki. (...)
Około 45 ich gatunków ptaków zakłada gniazda w przydrożnych drzewach - są wśród nich zarówno duże drapieżniki, myszołowy czy sowy, jak i drobne ptaki: sikory, pokrzewki lub dzierzby. Wiele gatunków wykorzystuje aleje podczas przelotów jako miejsce żerowania i schronienia. Pokarm i miejsce do ukrycia się znajdują w nich także ptaki, które spędzają w naszym kraju zimę.
dębosz, grzyby, porosty czy rośliny zielne.
Również człowiek korzysta bezpośrednio z przydrożnych alej. Dają mu cień, odpoczynek dla oczu kierowców, oczyszczają powietrze i dostarczają tlenu. Osłabiają siłę wiatrów, chronią glebę przed erozją i łagodzą mikroklimat. (...)
Drzewa - podobnie jak ludzie - chorują. W czasie silnych wiatrów na jezdnię mogą spadać uschłe gałęzie, fragmenty korony czy całe drzewa.Drzewa trzeba więc pielęgnować.(...). To wymaga wiedzy i dbałości.
Ludziom łatwiej przychodzi wycinanie drzew niż ich ochrona. - Urzędnik woli wydać zgodę na wycięcie (...) A jak się zostawi, to trzeba drzewo latami pielęgnować, sprawdzać, wziąć na siebie odpowiedzialność. Tego urzędnik nie lubi.
Z danych biura ruchu drogowego Komendy Głównej Policji wynika, że (...) przy wypadkach drogowych wina częściej leży po stronie człowieka. Aż w 85 proc. przypadków "najechania na drzewo" przyczyną była nadmierna prędkość pojazdu, w 7 proc. - zaśnięcie kierowcy, w 3 proc. - nieprawidłowe wyprzedzanie. Podkom. Agnieszka Stypińska z KGP skomentowała to słowami: "Niezależnie od tego, czy poruszamy się po drodze, w pobliżu której rosną drzewa, czy też nie, należy zawsze przestrzegać przepisów ruchu drogowego, a poza tym w miarę potrzeby dostosować prędkość do panujących warunków jazdy na drodze". I dodała, że "jeśli dochodzi do wypadku, to kierujący ruchem najeżdża na drzewo, a nie odwrotnie".
Alejo, wróć!
Więcej... http://wyborcza.pl/1,127462,12154834,Na_ratunek_alejom.html#ixzz21EI6qKHC