Jeśli nie podpisywaliście umowy, lub nie odsyłaliście zaakceptowanej drogą elektroniczną możecie sprawę wygrać. Prosiłam na Facebook'u o opinię mojej sprawy Federację Konsumentów. Oto odpowiedź:
Z treści Pani wiadomości wynika, że pozostaje Pani w sporze z przedsiębiorstwem energetycznym co do kwestii możliwości aneksowania umowy sprzedaży energii elektrycznej przez telefon.
Odnosząc się do wiadomości uprzejmie informuję, że w chwili obecnej kwestie związane z zawieraniem umów na odległość reguluje ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta(Dz.U. 2014 poz. 827).
Zgodnie z treścią art. 20 ust. 2 ustawy, Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.
Oznacza to, że w przypadku wyrażenia zgody przez telefon przedsiębiorca musi dodatkowo potwierdzić treść zawartej umowy przekazując ją do spokojnego zapoznania się lub odtworzenia na papierze lub np. pocztą elektroniczną. Dopiero w tym momencie podejmuje Pani decyzję czy chce się związać umową i następnie komunikuje ją przedsiębiorstwu. W obecnym stanie prawnym samo wyrażenie zgody przez telefon jest niewystarczające dla skuteczności zawarcia umowy. Nawet, jeżeli przedsiębiorstwo przesłało dokumenty umowy, jej wejście w życie zależy od wyraźnego potwierdzenia tego faktu. Stosowanie praktyki, w której brak odpowiedzi uważa się za zgodę nie znajduje podstawy prawnej.
Wydaje się, zatem, że jak na razie w ogóle nie aneksowała Pani umowy z przedsiębiorstwem. Zapewne jednak druga strona będzie traktować umowę, jako zawartą, co może powodować określone niedogodności po Pani stronie.
Najwłaściwszym rozwiązaniem będzie skierowanie pisma(nie maila) do przedsiębiorstwa, w którym powołując się na przywołane przeze mnie przepisy zwróci Pani uwagę, że w Pani przypadku nie doszło w ogóle do aneksowania umowy i zażąda skorygowania wystawionych faktur. W żadnym wypadku proszę nie wypowiadać umowy kompleksowej.
W przypadku braku odpowiedzi ze strony przedsiębiorstwa lub odpowiedzi niesatysfakcjonującej należy skontaktować się z Miejskim/Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów lub oddziałem Federacji Konsumentów. Zarówno rzecznik konsumentów, jak i przedstawiciel Federacji Konsumentów, poza udzieleniem porady może także wystosować pismo interwencyjne do przedsiębiorcy w sprawie w celu zakończenia sporu i zamknięcia sprawy lub udzielić wsparcia na drodze postępowania sądowego.
Dane teleadresowe można ustalić poprzez wyszukiwarkę na stronach:
http://www.mapaporadnictwa.org lub
http://www.uokik.gov.pl .
Szanowna Pani, sugerowałbym wystąpienie pisemne zamiast maila. Pozdrawiamy. Federacja Konsumentów.