Podam kilka informacji, o których dowiedzieliśmy się poza forum od właścicieli I i II etapu, podwykonawców lub które wynikają z traktowania przez PB Eko klientów innych inwestycji już "po" podpisaniu umów.
1. Odbiory właściwe III etapu opóźnią się o ok. 2-4 tygodnie. W związku z tym zgodnie z umowami deweloperskimi należą się Państwu kary umowne. Termin odbiorów mija 28 lutego. Pismo, które wysłał deweloper o "gotowości do wydawania domów od 28 lutego" nijak ma się do skutków prawnych umów deweloperskich, ponieważ nie ma możliwości umówienia się na odbiór do 28 lutego. PB Eko do 28 lutego miało ostateczny czas na odbiory i przekazanie domów, a nie informowanie o "gotowości". Rozesłane pismo to typowa zagrywka jaką posługują się deweloperzy. Tłumaczenie się, że "spadł śnieg i jest mróź" nijak ma się do wykładni prawa. Mamy luty, to nie są anomalia pogodowe, ani żadna wyjątkowa sytuacja a normalna pogoda o tej porze roku. Każdy kto odwiedzał budowę, zauważył, że budynki stały już gotowe w listopadzie. Opóźnienie w odbiorach wynika z problemami w przyłączeniu do sieci wodociągowej i/lub pozwoleniem na użytkowanie. Z prądem, gazem i kanalizacją nie było większych problemów. Stąd też tak długo nie mogły być wykonane roboty ziemne wokół domów (podjazdym droga, studzienki etc.).
W związku z tym zachęcamy do "nieodpuszczania" i egzekwowania kar umownych. Tym bardziej, że z rozmów w właścicielami domów III etapu wynika, że standard obsługi klientów już "po" podpisaniu umów deweloperskich spadł znacząco. "Nagle" to co nie było problemem przed podpisaniem umów, stało się nie do "przeskoczenia" i/lub "niemożliwe do zrealizowania" po ich podpisaniu. Mamy na myśli rozwiązania aranżacyjne (dodatkowe okna połaciowe, aranżacja terenu przed domami, ogrodów, aranżacja ścian działowych i instalacji wodnych, sanitarnych i elektrycznych, ogrzewanie podłogowe etc.).
2. Proszę nie godzić się na odbiór domów częściowy lub warunkowy. Tzn. odbiór z zaznaczonymi usterkami do usunięcia. Po prześledzeniu opinii na innych inwestycjach okazuje się, że deweloper mając "w garści" podpisany odbiór z usterkami, nie kwapi się do ich usunięcia i trwa to miesiącami. Potwierdzają to również opinie właścicieli z I i II etapu.
3. W odbiorach właściwych: polecamy skorzystać z fachowców, tzn, niezależnych kierowników i inspektorów budowy, którzy razem z Państwem będą podczas odbioru, aby to oni ocenili jakość wykończenia i zgodność z normami budowlanymi. Proszę nie zdawać się na ocenę "kolegów z pracy", "znajomych znajomych", ekip remontowych etc.
Powtarzające się usterki to:
- uszkodzenia okien i drzwi (rysy na szybie, rysy po taśmami ochronnymi)
- nierówne tynki (ponad to co określają normy budowlane)
- grzyb na konstrukcji drewnianej "zaślepiającej" otwór stropowy nad I piętrem (tam gdzie jest zamontowana rozkładana drabina). Konstrukcje te były montowane niemal w tym samym czasie co wykonanie tynków i posadzek, a powinny być zrobione dopiero po ich wyschnięciu.
- zabrudzenia po zaprawie murarskiej na kostce brukowej (przed garażem i drzwiami wejściowymi)
- nienależyte zabezpieczenie kanalizacji podczas budowy tzn. zanieczyszczenia w instalacji kanalizacji (resztki betonu, śmieci etc.), które mogą doprowadzić do jej zapchania
- błędy w przekazanej dokumentacji powykonawczej (niewłaściwie zaznaczone wypusty wod-kan, oświetleniowe, gniazda, włączniki etc., wentylacje)
4. O ostrożności w aspekcie wiarygodności wygłaszanych słów usłyszanych od PB Eko (czy to od Pani z biura sprzedaży, czy też od Pani Izabeli M./"inspektor" od aranżacji) nie będziemy się szerzej rozpisywali, ponieważ każdy z Państwa podczas współpracy zdążył już się zapoznać, ze "stylem" pracy i sposobem w jaki traktuje się klienta już "po" podpisaniu umowy.
5. Zgłaszanie wad z tytułu rękojmi jest niemal niemożliwe. Wystarczy o tym porozmawiać z właścicielami II etapu "od strony" pasażu handlowego, którzy byli pozostawieni sami sobie przy zalaniach wynikających z nienależytego odprowadzenia wód deszczowych II etapu. O czym zresztą traktuje też jeden z postów na tym forum.
6. Deweloper zapewniał o możliwości podłączenia mediów do sieci Orange. Niestety po rozmowie z Orange, okazuje się, że ich infrastruktura w tej lokalizacji jest przeciążona i nie mogą podłączyć nowych klientów w tym rejonie. Ponadto nie jest znana data modernizacji ich infrastruktury. Pozostaje TV naziemna, internet LTE etc. Deweloper nie dopuścił niestety żadnego innego dostawcy ze swoją infrastrukturą jak UPC, Vectra etc.
Niemniej jednak mamy nadzieję, że w/w informacje okażą się pomocne, a usterki będą znikome! :-)
3
0