Nagłośnienie dużych koncertów. Problem nie do przeskoczenia?

Opinie do artykułu: Nagłośnienie dużych koncertów. Problem nie do przeskoczenia?.

Nagłośnienie na koncertach to temat niekończących się dyskusji publiczności koncertowej. Ile zależy od akustyki sali? Ile od umiejętności realizatora i techników? Co się "da ukręcić", a czego nie da?

Na stadionach nie powinno się grać koncertów, tak jak w filharmoniach nie organizuje się meczów - napisał ktoś po koncercie Justina Timberlake'a na ówczesnej PGE Arenie, dziś Stadion Energa Gdańsk.

- To zgrabny bon-mot, ale nie do końca prawdziwy - śmieje się Piotr Prońko, ...
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

gdyby artyści mniej brali albo ludzie więcej płacili, można zrobić koncert w mniejszej

sali a tak to trzeba upchać ile wlezie.
popieram tę opinię 18 nie zgadzam się z tą opinią 6

koncerty moze i dobre ale w B90 nadal jest fatalna akustyka

sluchanie koncertu tam to pieniadze wyrzucone w bloto
popieram tę opinię 12 nie zgadzam się z tą opinią 29

Zgadzam się. To najgorsza sala w Trójmieście.
Byłem (aż) trzy razy (ostatnio tydzień temu na Terionie) i za każdym razem powtarzałem sobie, że nigdy więcej, bez względu na to, kto wystąpi...
popieram tę opinię 11 nie zgadzam się z tą opinią 21

???

W B90 fatalna akustyka? Akurat tam jest najlepsza akustyka z większych hal i ogólnie jedna z lepszych w Trójmieście! Sprawdzić to można choćby rozmawiając tam, jak jest cicho (nic nie gra) - słyszysz drugą osobę, jakbyście rozmawiali w małym, przytulnym pomieszczeniu. Zero echa, pogłosu.
Fatalne sale, to np. CSG - absolutna tragedia.
popieram tę opinię 24 nie zgadzam się z tą opinią 7

Ci którzy piszą

że w b90 jest zła akustyka nie mają zupełnie pojęcia o czym mówią. Ludzie jak chcecie trolować to piszcie o złej akustyce w ergo arenie. Jeżeli chodzi o b90 to najlepszy klub koncertowy w trójmieście.
popieram tę opinię 19 nie zgadzam się z tą opinią 6

Czyli znowu kwestia kto kręci ...
popieram tę opinię 4 nie zgadzam się z tą opinią 1

w b90 akustyka była trudna przed adaptacją

zresztą, problem ciężkiej akustyki to nie tylko bolączka sal koncertowych. Jedno ze słynniejszych studiów nagraniowych - Studio One przy Abbey Road - też miało swoje przejścia i dopiero po kilkudziesięciu latach (!) osiągnięto optimum.
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

głuchy czy idiota?
popieram tę opinię 6 nie zgadzam się z tą opinią 5

Najlepsze koncerty, bo ...

... bo każdy kawałek słyszysz kilka razy.
popieram tę opinię 8 nie zgadzam się z tą opinią 1

Z powodu tragicznego nagłośnienia zrezygnowałem z odwiedzania takich miejsc jak wymienione w ankiecie. Czasem jest, aż żal odpuszczać widowiska ulubionych twórców, ale przejechałem się już trzy razy w tych obiektach i nigdy więcej. Co innego intymna pod względem odbioru muzyki i dobrze zaprojektowana sala na Ołowiance.
popieram tę opinię 23 nie zgadzam się z tą opinią 6

:)

nie byłem w B90 więc nie mogę się wypowiedzieć ale byłem w Ergo Arenie i w gdyńskiej hali i muszę powiedzieć że w Gdyni słucha się koncertów z wielką przyjemnością . I to niezależnie od gatunku muzyki począwszy od Gdynia Rock Festiwal po przez Kult ,Ladies Jazz Festiwal itp
popieram tę opinię 6 nie zgadzam się z tą opinią 3

w b90 jest mniejsza salka

i ona ma dobre warunki akustyczne.
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 2

Głośność

Wcale nie jest głośno. A szkoda. Bo bym sobie posłuchał nie chodząc na koncert a mieszkam w Brzeźnie :-)
popieram tę opinię 5 nie zgadzam się z tą opinią 6

Nie znam się, ale się wypowiem :) wydaje mi się, że ktoś, kto zarabia na adaptowaniu takich obiektów do koncertów, mówi, ze da się dobrze dostosować dźwięk - to jest mało wiarygodny. Po prostu nie chce stracić źródła zarobku.
ja już się przejechałem na koncercie na stadionie (zarówno PGE jak i na narodowym) i mam radę - nigdy na stadionie.
popieram tę opinię 15 nie zgadzam się z tą opinią 3

Stadion wcale taki zły.

Byłem na stadionie ,koncert eltona johna w Warszawie i Poznaniu i są to najlepsze
wspomnienia,dżwięk był dopracowany w najmniejszych detalach,było głośno ale też nic nie warczało ani skrzeczało,z drugie strony koncert w Gdyni na skwerku,żenada.
popieram tę opinię 4 nie zgadzam się z tą opinią 0

Hale

Na to jak zabrzmi koncert wpływ ma wiele czynników. Zaczynając od wykonawców przez jakość instrumentów, nagłośnienie, realizatora oraz miejsce w którym koncert się odbywa. Jeżeli warunki w danym miejscu są fatalne to nigdy nie osiągnie się dobrego brzmienia. Można sobie poradzić z pogłosem w hali lepiej lub gorzej ale nie zmienia to faktu że miejsca w których organizowane są koncerty powinny być do tego przystosowane. Pracowałem we wszystkich większych halach w Polsce i ergo jest jedną z lepiej brzmiących. Chociaż i tak pozostawia wiele do życzenia.
popieram tę opinię 14 nie zgadzam się z tą opinią 3

Najlepsza hala w Polsce to katowicki Spodek

Pod każdym wzgledem, również akustyki. Zaprojektowana i zbudowana w latach 70-tych.
popieram tę opinię 2 nie zgadzam się z tą opinią 1

Moze po prostu trzeba zbudować porządne audytorium
popieram tę opinię 7 nie zgadzam się z tą opinią 1

Ergo Arena

Nagłośnienie przeciętne
popieram tę opinię 9 nie zgadzam się z tą opinią 5

nagłośnienie

niestety nagłośnienie w wymienionych w ankiecie miejscach woła o pomstę do nieba...jest bardzo słabo, na pewno lepiej jest w w łodzi.. ostatnio byłam w atlas arenie i nie polecam...
popieram tę opinię 3 nie zgadzam się z tą opinią 3

W Atlas Arenie byłam na 3 koncertach. 2 nagłośnione bardzo dobrze, jeden tragicznie...W Trójmieście nie byłam póki co na żadnym, ale czytając opinie na temat nagłośnienia na koncertach z gatunku rock/metal, dochodzę do wniosku, że chyba szkoda na nie kasy i lepiej jednak się wybrać do Łodzi jeśli nadarzy się okazja.
popieram tę opinię 3 nie zgadzam się z tą opinią 3

Powinna być opcja w ankiecie :"żadne z powyższych"
popieram tę opinię 9 nie zgadzam się z tą opinią 0

A na koncertach Disco-Polo zawsze wszystko ładnie gra.
popieram tę opinię 9 nie zgadzam się z tą opinią 0

Hahaha

Bo tam nic nie gra na zywo? :D
popieram tę opinię 5 nie zgadzam się z tą opinią 1

Jestem rozczarowany

Widząc autora tego artykułu liczyłem na solidną dawkę humoru, jakiej dostarczyć potrafi tylko Borys. Nie będę wymieniał konkretów, ale każdy kto czytał jakikolwiek felieton naszego trójmiejskiego mistrza pióra, z pewnością wie o czym mówię... A tu się okazało, że artykuł składa się w ogromnej mierze z cytatów, a Borys ograniczył się ledwie do kilku zdań. Dzięki temu artykuł ma nawet jakiś sens i może uchodzić za poważny, ale przecież nikt z nas na to nie liczy czytając twórczość Borysa.
popieram tę opinię 14 nie zgadzam się z tą opinią 1

Judas Priest w Ergo Arena.

Fantastyczne brzmienie.
Szkoda że pan akustyk Mróz tego nie słyszał.
popieram tę opinię 14 nie zgadzam się z tą opinią 1

Fantastyczne, bo niewyprzedane sektory (a byłą ich większość) zostały zasłonięte. Gdyby nie to, pewnie znowu byłaby kaszana..
popieram tę opinię 3 nie zgadzam się z tą opinią 0

Akurat im więcej ludzi na widowni, tym bardziej poprawia się akustyka takich obiektów
popieram tę opinię 1 nie zgadzam się z tą opinią 0

W Gdańsku Letniewie jest firma profesjonalistów od akustyki ale ......

ale, jak zawsze oszczędza się na czym się da. Firma ta to są specjaliści, mają wszelkie narzędzia służące do ogarnięcia akustyki ale za takie działanie jak za każdą usługę trzeba zapłacić, co kole w oczy organizatorów, więc odwalają chałturę za chałturą. Niestety jeśli chodzi o stadion w Letniewie to pod względem nagłośnienia to totalna klapa, bo inwestor jak zawsze oszczędził na tej części projektu. Tak samo jest w hali Ergo Arena, gdzie nie tylko zaoszczędzono a w zasadzie zrobiono "partaninkę" z akustyką jak też z systemem ekranów oraz źródeł sygnału do wyświetlania. W chwili gdy na wymienionych obiektach dochodzi do realizacji koncertów dochodzi do schizoferenii dźwiękowej. W przypadku występu jednej ze znanych piosenkarek rockowych w Ergo Arenie nie dość, że akustyka opierała się na soobwoferach, które waliły dźwiękiem po trybunach co powodowało, że ludzie nie wytrzymywali takiego bardzo niskotonowego hałasu i wychodzili, to pan akustyk siedział na samym dole chyba w pełnym samozadowoleniu, co sam widziałem z trybuny tuż nad nim i jedyne o co dbał to o to by wskaźniki wysterowania były cały czas na czerwonym polu. Natomiast system wyświetlania oparty jest o zaprzeszłą technologię analogowego sygnału video composite, czyli jak to było kiedyś w magnetowidach VHS. Nie muszę dużo tłumaczyć ale to jest jakość całkowicie nieakceptowalna do takich obiektów. Etap realizacji takich rozwiązań to kompletny brak profesjonalizmu zarówno projektanta jak i wykonawcy, który w okresie cyfrowego sterowania ekranami instaluje analogową technologię z lamusa. Nie wspomnę, że ekrany też są z epoki "kamienia łupanego" ale jak zawsze brak rzeczywistej kalkulacji inwestycji pożarł wszystkie pieniądze.
popieram tę opinię 3 nie zgadzam się z tą opinią 6

skąd jesteś

Nie masz pojęcia o czym piszesz!
popieram tę opinię 4 nie zgadzam się z tą opinią 0

moje spostrzeżenia są podobne,

tzn wg mnie wszystko rozbija się o koszty,
niby nowe obiekty i wiadomo że będą służyły do różnych celów (bo inaczej na siebie nie zarobią),
ale dopracowanie całego obiektu dla celów prawidłowej akustyki/nagłośnienia to dodatkowe koszty budowlane,
a skoro obecnie jedynym słusznym procesem jest proces przetargowy, gdzie najważniejszym kryterium są właśnie koszty, to co się dziwić że mamy to co mamy,
oczywiście są miejsca gdzie lepiej słychać, w innych gorzej, a w niektórych beznadziejnie,
ale kogo to obchodzi na etapie projektowania i akceptacji obiektu? lepiej mniej wydać, bo przecież i tak koncerty się tam odbędą, i tak ludzie przyjdą, a to że ktoś będzie narzekał na pogłos... kogo to obchodzi, ważne że kasa zaoszczędzona
popieram tę opinię 3 nie zgadzam się z tą opinią 0

W Ergo Arenie sygnał na ekrany led przesyłany jest w formacie SD/HD-SDI poprzez światłowody. Można również przesłać sygnał Composite, jak firma robiąca realizacje video przyjedzie z zabytkowym sprzętem pracującym w tym formacie. A to z czym i po jak niskiej cenie przywiezie firma nagłaśniająca zależy tylko od przycinania budżetu przez organizatora, a nie od akustyki obiektu, którą jak pokazał ostatni koncert Bocellego można perfekcyjnie ogarnąć. Natomiast od realizatora artysty zależy jaki będzie odbiór końcowy - jak półgłuchy realizator gra tak głośno, jakby to był plener, zamykając limitery na końcówkach i kompresory na każdym kanale konsolety to będzie sieczka, fizyki i elektroniki się nie oszuka
popieram tę opinię 9 nie zgadzam się z tą opinią 0

Takie coś znalazłem po wpisaniu w szukajkę "letniewo + nagłośnienie" http://ogloszenia.com/gdansk/oferta/wynajem-naglosnienia-stx-1-6kw-gdansk-naglosnienie-250zl-doba-107028.html
Fakt, jak zwykle wszystko rozbija sie o pieniądze ...
popieram tę opinię 3 nie zgadzam się z tą opinią 0

taki (lub lepszy) sprzęt to mają w akademikach ;)

STX jakoś nie kojarzy mi się z jakością a Behringer parę razy zawiódł. T-Amp brzmi nawet dobrze w porównaniu z resztą. Tak poza tym to z klasy D tylko Powersoft.
popieram tę opinię 2 nie zgadzam się z tą opinią 0

co realizator ma do rozstawiania głośników?

Realizator jest od ukręcenia zespołu, od doboru sprzętu, rozlokowania głośników, ustawiania kątów, obliczania opóźnień jest inżynier systemu! A prawda jest taka, że każde miejsce poza studnią ( dosłownie studnią ) da się świetnie nagłośnić, kwestia DOBORU odpowiedniego sprzętu, ADEKWATNEJ ilości aby uzyskać sukces, wiedzy i doświadczenia... a za to ktoś musi zapłacić! Tak jak np teraz Slipknot poszedł po taniości i nawet opóźnienia nie zawiesił tak wpada taki Disney on Ice i wszystko tnie na strefy - i jest miodzio. Na Bocellim też napchano dźwięku i brzmiało bajecznie. Ale to jest KASA. Za nagłośnienie tej samej imprezy możesz zapłacić fakturę 10 000 po taniości a możesz dać i 60 000 złotych i więcej. I to tej samej imprezy na Ergo, kwestia kto przyjedzie i z czym przyjedzie.
popieram tę opinię 17 nie zgadzam się z tą opinią 2

Sciema

Kazde miejsce da sie dobrze naglosnic? Chyba malo wiesz o akustyce... Mozna to zrobic lepiej przy uzyciu stref itp ale jak jest miejsce slabe to i tak idealnie nie zrobisz
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 2

idealnie się nie da

ale tak, żeby przeciętny odbiorca słyszał wyraźnie - już tak.
Idealny odbiór możesz mieć w komorze bezechowej z kolumnami referencyjnymi, o ile się owiniesz gąbką akustyczną. Poza tym wiele obiektów można dostosować za pomocą mat akustycznych, ale nie zawsze jest to opłacalne - a czasem strażacy się na to po prostu nie zgodzą.
popieram tę opinię 1 nie zgadzam się z tą opinią 1

totalne nieporozumienie

mała lekcja: komora bezechowa jest urządzeniem służącym do pomiarów promienników dźwięku w warunkach całkowitego pochłaniania odbić co stanowi niezbędny warunek poprawności pomiaru sygnału bezpośredniego.Jest to pomieszczenie pozbawione "AKUSTYKI" rozumianej jako interakcja pomieszczenia
ze źródłem sygnału.Bez tak zwanej "akustyki" czyli aury akustycznej, która tworzy się poprzez multiplikację odbić fal akustycznych w pomieszczeniu nie ma możliwości poprawnej percepcji audycji.Co do zastosowania gąbki akustycznej polecam owinięcie sobie szczelnie głowy w celu uniknięcia bólu przed koncertem na stadionie w Letniewie
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

Prawie każde miejsce można dobrze nagłośnić, pokazują to koncerty odbywające się w kościołach, halach fabrycznych czy nawet kopalniach. Oczywiście wymaga to bardzo dużej wiedzy przy doborze i rozstawianiu sprzętu, ale jest to możliwe do zrobienia.
popieram tę opinię 2 nie zgadzam się z tą opinią 0

lekcja nr 2

" co realizator ma do rozstawiania głośników"
Używając amatorskiego żargonu pojęciowego do bardzo złożonego zagadnienia jakim jest produkcja dźwięku w obiektach wielkokubaturowych wprowadzasz bałagan pojęciowy i mnożysz nieporozumienia i mity.
Pan reżyser dźwięku zwany inżynierem dźwięku, w prawdziwie zawodowych ekipach jest szefem zespołu technicznego zajmującego się produkcja dźwięku dla przedsięwzięcia artystycznego (muzycznego) i w hierarchii kompetencyjnej w ekipie jest najważniejszy po artyście (gwieździe).inżynier systemu i pozostali pracownicy teamu są absolutnie podporządkowani .Celem jest możliwie najlepsza realizacja koncertu i wszyscy pracują dla artysty. Tak być powinno! A jak jest pokazuje ta dyskusja.Więcej pokory panowie jesteśmy tylko serwisem czyli SŁUGAMI !!!
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

Rammstein w Ergo Arenie

Nagłośnienie było bardzo dobre
popieram tę opinię 9 nie zgadzam się z tą opinią 5

Uważam tak

Ekipa dźwiękowców się liczy nie akustyka pomieszczenia. Hala zawsze będzie lepsza od stadionu.

"W fatalnej pod kątem akustyki Atlas Arenie w Łodzi" ???
Bardzo ciekawe!
popieram tę opinię 1 nie zgadzam się z tą opinią 0

uważam tak

Atlas Arena posiada najgorsze pomiarowe parametry akustyczne z wymienianych w dyskusji obiektów podstawowy parametr pogłosu dla 40Hz wynosi 5,8sek ; dla 4kHz
wynosi 2,6sek. przy pustej sali.Z punktu widzenia realizatora są to warunki fatalne . Trochę ratuje sytuację geometria sali (brak równoległych dużych płaszczyzn) oraz ekrany pochłaniające(słabo), zawieszone pod stropem.Przy wypełnionej widowni warunki te poprawiają się o około 30-35%,ale nadal pozostają bardzo trudne.Tak więc wiedza,sprzęt i przygotowanie fachowe(talent realizatorów) ekipy realizującej koncert decydują o tym że jeden koncert wypada znakomicie, a drugi fatalnie
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

Byłem w Atlas Arenie na Roger Waters The Wall

Nagłośnienie było na 5+
Wydaje mi się, że ta krytyka jest lekko na wyrost.
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

jak sobie chcecie posluchac muzyki w dobrej jakosci to polecem tzw CD i dobre glosniki stereo w zaciszu domowym :) ewentualnie jak ktos lubi to jest jeszcze cos takiego jak filharmonia:) Oczywscie dobrze tez brzmia koncerty na otwartym powietrzu, ale nie w halach czy stadionach :)
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

Złej baletnicy...

Byłem w Ergo Arenie na koncercie Iron Maiden, nagłośnienie porażka, ale...
przedtem byłem na Rammstein - było perfekcyjnie. Także, da się to naprawde dobrze zrobić, tylko trzeba być dobrym w tym co się robi.
popieram tę opinię 10 nie zgadzam się z tą opinią 0

niestety, wielu realizatorów to ludzie wzięci z klubów dla karków, którzy jakimś cudem zdobyli papiery

ale na żywo pokazują swoje preferencje
popieram tę opinię 1 nie zgadzam się z tą opinią 1

Enej w Arena Gdynia

Byłam na koncercie Enej w Arena Gdynia i nagłośnienie było perfekcyjne.
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

O.

A co to jest Enej?
popieram tę opinię 0 nie zgadzam się z tą opinią 0

Roger Waters sierpień 2018

w Ergo Arenie był nagłośniony znakomicie. Prawdopodobnie najlepiej ze wszystkich koncertów w całej krótkiej historii obiektu. Można? Można.
popieram tę opinię 1 nie zgadzam się z tą opinią 0