Re: Zgineli rowerzyści.
tX,
mam dla Ciebie ciekawsze dane, z poruszonego przez Ciebie Sopotu.
Za ostatnie 2 lata niemal 1/3 zarejestrowanych przez Policję wypadków rowerzystów w Sopocie wydarzyło się... właśnie na chodniku/przejściu dla pieszych. Kolejne 1/3 na drogach rowerowych, a tylko 1/3 przypada na jezdnie. Przy czym, patrząc po miejscach wydarzeń i opisie, nawet połowa zdarzeń na jezdni może dotyczyć roweru jadącego w ciągu drogi rowerowej/chodnika w miejscu, gdzie jest przejazd rowerowy albo brak przejścia (w ewidencji nie ma przejazdu rowerowego, więc częśc takich zdarzeń może być przypisana jezdni).
Żeby było ciekawiej, jedyny przypadek zderzenia tylnego na jezdni (czyli tego, czego często najbardziej się boją rowerzyści) dotyczy... najechania roweru na auto, a nie odwrotnie.
Potrącenie pieszego stanowi 15% zdarzeń (większość na chodniku, niespełna 30% na drogach dla rowerów). Trzeba przy tym pamiętać, że potrącenia pieszych przez rowery są rejestrowane tylko wtedy, gdy ich skutki są poważniejsze i sprawca zostanie zatrzymany, a nie gdy pieszy zostanie tylko lekko poturbowany czy zostanie mu uszkodzone ubranie, a sprawca czmychnie. Tak czy inaczej problem w Sopocie jest wyraźny, np. w kilkukrotnie ludniejszej Gdyni zarejestrowanych potrąceń pieszych było ponad 2x mniej!
Abstrahując od kwestii stwarzania zagrożenia dla pieszych, ze statystyk akurat dobrze widać, że "bezpieczeństwo" jazdy chodnikiem/"ścieżką rowerową" jest często pozorne. A nawet podejrzewam, że często subiektywne poczucie bezpieczeństwa wpływa na znaczny spadek uwagi i wyobraźni i w efekcie faktyczne bezpieczeństwo rowerzystów mocno spada. Pomijając już ekstremalne przypadki wylatywania aut na chodnik (a było parę takich śmiertelnych wypadków w ciągu ostatnich kilku lat w okolicach 3M!), na każdym miejskim chodniku/"ścieżce" co chwila przecina się ruch aut - czy to z poprzecznej ulicy, czy wyjazdu z parkingu/posesji. Na dodatek obopólna widoczność jest często w takich miejscach marna. Warto o tym pamiętać, wybierając swoje miejsce do jazdy na ulicy.
ps. dane pochodzą z bazy SEWIK umieszczonej siłami społecznymi na sewik.pl
pozdr
1
0