• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

41 lat temu opuszczono banderę na Sołdku

Rafał Borowski
30 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Zdjęcie z opuszczenia bandery na statku Sołdek.
  • Zdjęcie z budowy Sołdka na pochylni w stoczni Gdańskiej.
  • Sołdek tuż po zwodowaniu.

30 grudnia 1980 r. została oficjalnie opuszczona bandera na statku Sołdek. Rok później został zacumowany przy nabrzeżu OłowiankiMapka, gdzie znajduje się do dziś, pełniąc funkcję muzeum. Co ciekawe, to jedyna tego typu jednostka - czyli rudowęglowiec z napędem parowym - zachowana na całym świecie.



Czy zwiedzałe(a)ś statek-muzeum Sołdek?

Kto choć raz był w Gdańsku, z pewnością zwrócił na niego uwagę. Jego wysoki, czarno-czerwony kadłub, zacumowany przy brzegu wyspy Ołowianka, wyraźnie wyróżnia się w nadmotławskim krajobrazie miasta.

Mowa oczywiście o statku Sołdek. Choć jego obecność na Motławie bywa przedmiotem zażartych dyskusji - zdaniem niektórych po prostu tam nie pasuje - to bezsprzecznie jeden z najciekawszych zabytków Gdańska. Dlaczego?

Przedstawiciele Narodowego Muzeum Morskiego przypominają, że Sołdek był pierwszym, prototypowym, pełnomorskim statkiem zbudowanym w Polsce po II wojnie światowej, a także jest jedynym rudowęglowcem - tj. jednostką przeznaczoną do przewozu węgla i rudy - z napędem parowym na świecie, która przetrwała do czasów współczesnych. W piątek mija 41 lat od wysłania Sołdka na zasłużoną emeryturę.

- 30 grudnia 1980 r. w Szczecinie na statku oficjalnie opuszczono banderę. W tamtym momencie miał za sobą 31 lat i 65 dni służby, 1479 rejsów, 3,5 miliona ton przewiezionego ładunku, 61 portów, 50 kapitanów i setki marynarzy. Sołdek to nie tylko unikatowy zabytek techniki stoczniowej. To wciąż żywy, namacalny zapis historii polskiej marynarki handlowej oraz pracy i życiorysów wielu ludzi morza. Jesteśmy dumni i wzruszeni, kiedy ktoś z gości zdradza nam: "Na Sołdku służył mój tata...", "Mój dziadek był kapitanem Sołdka..." - komentują pracownicy Narodowego Muzeum Morskiego, które jest obecnym właścicielem historycznego statku.

W 2020 roku Sołdek przechodził gruntowny remont

Budowa rudowęglowca rozpoczęła się 3 kwietnia 1948 r. w Stoczni Gdańskiej. Jego patronem został traser Stanisław Sołdek, jeden z przodowników pracy. Tak wówczas nazywano robotników, którzy przekraczali narzucone im przez zakład pracy normy do wykonania. Statek zbudowano w siedem miesięcy i zwodowano 6 listopada 1948 r. Po wycofaniu go ze służby trafił do Gdańska, gdzie zmieniono go w statek-muzeum.

Sołdek: kiedyś statek szmuglerów, dziś dobro kultury



W II połowie grudnia ubiegłego roku zakończył się jego kapitalny remont, który został przeprowadzony w Gdańskiej Stoczni Remontowej na Wyspie Ostrów. Zakres prac obejmował m.in. wymianę 15 ton stali na poszyciu i konstrukcji statku, prace konserwacyjno-malarskie, wykonanie nowej instalacji elektrycznej czy wymianę wykładziny.

Czytaj więcej: Wyremontowany "Sołdek" wrócił na Motławę

Poprzez częściową przebudowę istniejącej konstrukcji powiększono obszar statku udostępniony do zwiedzania. W odnowionych ładowniach rudowęglowca została umieszczona nowa wystawa stała pt. "Sołdek i jego czasy", której oficjalne otwarcie odbyło się we wrześniu tego roku. Jej tematem jest historia polskiego budownictwa okrętowego oraz handlu morskiego w II połowie XX wieku.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (27)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

Przy jakiej ulicy w 2015 roku odkryto relikty dawnego Bastiony Kot?

 

Najczęściej czytane