Nowy Port kiedyś i dziś. Niezwykła dzielnica na zdjęciach mieszkańca

17 maja 2020, 12:00
Adam Szewczyk, mieszkaniec Nowego Portu
artykuł czytelnika artykuł historyczny
Najnowszy artukuł na ten temat

Atrakcje dla mieszkańców przy Gościnnej i Związkowej

Przed II wojną światową Nowy Port był jedną z najbardziej urokliwych dzielnic Gdańska. Choć od zakończenia działań wojennych minęło już 75. lat, to nadal w wielu miejscach można natknąć się na zabudowania pamiętające pierwszą połowę XX wieku. Pan Adam Szewczyk, mieszkaniec Nowego Portu i miłośnik historii, odnalazł kilka z nich i pokazał je na współczesnych zdjęciach. Efekt jest niezwykły. Zobaczcie sami.



1. Kamienica na rogu ul. Na Zaspę (Sasperstraße) i Rybołowców (Fischerstraße).

Na dole w kamienicy znajdowała się apteka. Właścicielem był Emil Neumann. Pierwotnie kamienica posiadała dwa wykusze - jeden od strony Rybołowców i drugi od strony ul. Na Zaspę. Ten drugi w wyniku działań wojennych został uszkodzony i rozebrany, a po wojnie nie został odbudowany.



2. ul. Strajku Dokerów.

Do 1945 r. ulica nazywała się Albrechtstraße. Po wojnie przemianowana na ul. Sportową, a następnie ul. Gronkiewicza. Od 25 września 1990 r. nosi nazwę ul. Strajku Dokerów na pamiątkę protestu pracowników stoczni (dokerów) z 1946 r. domagających się poprawy warunków pracy w porcie. Obecnie ulica oczekuje na rewitalizację. Prace obejmujące wymianę nawierzchni, budowę nowych chodników, miejsc postojowych, ławek, koszy i oświetlenia mają się zakończyć w czerwcu 2021 r.



3. Solec na ul. Oliwskiej 66 - widok z Salzstraße

W dwupiętrowym budynku z charakterystycznymi okiennicami przy ul. Oliwskiej 66 znajdował się sklep mięsny Benjamina Roeslera. Dziś po okiennicach nie ma już śladu, a część okien i drzwi została zamurowana. Sprzed wejścia do sklepu i samego budynku zniknęły też zasadzone przed kilkudziesięcioma laty drzewa.



4. Stacja Nowy Port (Neufahrwasser).

Przystanek obsługiwał obszar portowo-przemysłowy nad Kanałem Portowym vis-a-vis Westerplatte. Stacja była końcową stacją linii kolejowej linii Gdańsk Brama Nizinna-Nowy Port (linia kolejowa nr 249), zbudowanej w 1867. Była to głównie stacja towarowa. Budynek dworca został zniszczony w trakcie walk o Gdańsk w 1945. Po zniszczeniach wojennych, przebudowie Nabrzeża Oliwskiego i poszerzeniu Kanału Portowego, przebudowano torowisko. Część pasażerska stacji stała się końcowym przystankiem osobowym dla uruchomionej w 1951 SKM. W trakcie remontu dojazdu do Terminalu Promowego w Nowym Porcie, który miał miejsce latem 2007, całkowicie zdemontowano tor między p.o. Gdańsk Brzeźno a p.o. Gdańsk Nowy Port.



5. Na Zaspę 35 (Sasperstraße 35).

Narożna kamienica na rogu ul. Na Zaspę i Wilków Morskich to jeden z najlepiej zachowanych budynków dawnego Nowego Portu. Niegdyś w parterze znajdował się tam sklep, a dziś klinika stomatologiczna. Pierwotnie niemal cały budynek od frontowej strony był ceglany - dziś część pokrył tynk, który zakrył też zdobienia dobrze zachowanej fasady.



6. Róg ul. Oliwskiej (Olivaerstraße) i Rybołowców (Fischerstraße)

Dawniej na rogu znajdowała się tu restauracja Josephshaus. Budynek był okazały, zbudowany z tzw. muru pruskiego z wejściem od strony Oliwskiej. Dziś po budynku nie ma śladu. Jedynym śladem po dawnych zabudowaniach są - wówczas świeżo nasadzone - a dziś dorosłe już drzewa rosnące na chodniku od strony ul. Rybołowców.



7. Kościół Morski przy ul. Oliwskiej (Himmelfahrtskirche)

Pierwotnie świątynia służyła ewangelikom. Powstała jako Kościół Wniebowstąpienia (Himmelfahrtskirche) na początku XX wieku. W czasie II wojny światowej budynek został zniszczony, a po wojnie odbudowany już jako Zakon Braci Mniejszych. Obecnie to Misyjny Kościół Morski pod wezwaniem Niepokalanego Serca Maryi.



Adam Szewczyk, lat 44, urodzony w Gdańsku, miłośnik historii miasta Gdańska i jego dzielnic szczególnie Nowego Portu, gdzie się wychował i dorastał.

Jego pasją jest odkrywanie historii i śladów niemieckości miasta Gdańska i jego dzielnic.

Adam Szewczyk, mieszkaniec Nowego Portu

artykuł czytelnika