• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Okoń" z Wolnego Miasta wciąż na służbie

Marek Gotard
23 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
"Okoń" jest najstarszym gdańskim holownikiem i zarazem jednostką z najdłuższym stażem pracy w gdańskim porcie.
"Okoń" jest najstarszym gdańskim holownikiem i zarazem jednostką z najdłuższym stażem pracy w gdańskim porcie.

Prosta dziobnica, czarny nitowany kadłub z pięknie zaokrągloną rufą. Do tego niebieska, niezdarna nadbudówka i antyczna kotwica, bujająca się tuż nad lustrem wody. "Okoń" to jeden z dwóch najstarszych holowników w Polsce. Wybudowano go w 1921 roku i ciągle pracuje.



Zwiedzając przystań Polskiego Klubu Morskiego, położoną na terenie Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska, możemy natknąć się na sporo historycznych jednostek. W hangarze trwają prace przy słynnym jachcie s/y "Korsarz", który 11 maja obchodzi swoje osiemdziesiąte urodziny. W głębi hali możemy dojrzeć czekającego na lepsze czasy "Pirata", zbudowanego w 1908 roku w Hamburgu, który w 1932 roku podarowany został PKM-owi przez kapitana Tadeusza Ziółkowskiego.

Z kolei przy zewnętrznym nabrzeżu klubu cumuje prawdziwa zbieranina jednostek, które śmiało można by uznać za zabytkowe, gdyby nie fakt, że używane są dziś do... amatorskich połowów dorsza. Wśród nich odnajdziemy drewniany, norweski trawler, niemieckie szybkie motorówki, strzegące kiedyś żelaznej kurtyny oraz prawdziwy rarytas - skandynawski kuter desantowy.

Jednak prawdziwą wisienką na torcie jest w tym towarzystwie zbudowany w 1921 roku holownik "Okoń". Najstarszy gdański holownik i zarazem jednostka z najdłuższym stażem pracy w gdańskim porcie.

Przed II wojną światową "Okoń" pływał pod banderą Wolnego Miasta Gdańska jako "Neptun". Po wojnie przejęła go polska misja morska, uprawniona do przejmowania morskiego taboru pogdańskiego. Misja odzyskała wtedy sześć lodołamaczy, siedem holowników, 23 motorówki, dwa kutry, dźwig pływający, trzy pogłębiarki i 53 kutry rybackie.

Wśród tych jednostek znajdował się także "Okoń". Jednostka wróciła do Gdańska i pracuje tu do dziś, będąc od 1990 toku w rękach Zakładu Usług Podwodnych i Hydrotechnicznych Neptun.

Najczęściej można go spotkać cumującego właśnie przy PKM albo w odległym rogu Zakrętu Pięciu Gwizdków. Oprócz typowych dla siebie zadań, holownik wykonuje także inne - mniej oczywiste. Bywa na przykład statystą filmowym - choćby w filmie "Miasto z Morza".

Gdański "Okoń", zbudowany w 1906 roku "Franuś" służący nadal we Władysławowie oraz stojące na nabrzeżach w Gdyni "Samarytanka" i kuter pościgowy "Batory" to najstarsze małe komercyjne jednostki morskie, jakie możemy zobaczyć w okolicach Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (71) 4 zablokowane

  • Co panie Walesa (10)

    na zylewtki go jak stocznie?

    • 48 106

    • (5)

      ale TW BOlka to ty szanuj

      • 15 12

      • (3)

        Akurat Stocznię to skazał czerwony Miecio!

        • 17 7

        • Opowiadajcie to jeszcze swoim prawnukom. To znakomicie poprawia samopoczucie stoczniowców, zwłaszcza niejakiego Guzikiewicza. Jest na co zwalić swoje nieróbstwo i niegospodarność.

          • 30 5

        • (1)

          Miecio skazał, Bolek wykonał

          • 12 12

          • Podziękujcie prezesowi Andrzejowi Jaworskiemy, wielkiemy specjaliści w sprawach stoczniowych

            hehehe PiSuary tez macie za uszami złodzieje takie same jesteście jak banda z PO

            • 20 3

      • lekarz czeka na ciebie

        lekarz czeka na ciebie

        • 2 1

    • stocznie to na zyletki Tusk przerobił!! (3)

      z POmocą Brukseli

      • 7 20

      • Kto sprzedał stocznię ukraińcom ? (2)

        Twój idol Kaczyński.

        • 24 3

        • A kto zamknął pochylnię? (1)

          Twoi idole "nowoeuropejczycy". Co zrobił twój idol tusk? Nic.

          • 4 12

          • Guzikiewicz Jaworski

            te dwa wynalazki zniszczyly stocznie.Nie ma co ukrywac

            • 16 3

  • Podaję hasło: (3)

    OKOŃ

    • 53 2

    • (1)

      Ryba taka.

      • 3 0

      • Sytuacja taka.

        • 0 0

    • hasło nieprawidłowe, error

      • 2 4

  • A czy bendom go pałować????

    • 23 20

  • droga redakcjo (1)

    dzięki za ten artykuł, myślę że warto rozwinąć ten w sumie mało znany temat
    pozdrawiam

    • 89 2

    • chamstwo

      Tylko ze nas historia interesuje, ale niektórzy wolą w swoich opiniach dokopać, zbluzgać taki to właśnie jest ten Polski ludek.

      • 1 1

  • ???

    Ten sam styl konstrukcyjny reprezentuje też SS Sołdek i dlatego uznano go za zabytek pomimo, że jest młodszy od okonia o 28 lat. A Okoń pomimo, że do tej pory jest na chodzie nie jest zabytkiem.

    • 58 3

  • Marynarka wojenna też jet imponująca. Flota (2)

    porównywalna z siłami Czech;]

    • 54 15

    • (1)

      A nawet wielkiej Ukrainy.

      • 7 2

      • Wegry na Balatonie maja wieksza

        • 3 1

  • W końcu normalny artykuł na tym portalu (1)

    Brawo

    • 47 0

    • Budowali

      go Niemcy , dlatego jeszcze pływa !!!!

      • 4 3

  • ciekawe jakim cudem ten szrot dostaje papiery na dalsza dzielalnosc i klase??? (3)

    • 21 40

    • (1)

      to nie golf ani pasek od niemca co tylko po benzyne jezdzil

      • 16 2

      • Masz rację, to Hąda albo inny Reno czy Peżot.

        One są najbardziej długowieczne jak Tojki back-to-serwisówki...

        • 3 0

    • "Ciekawe, jakim cudem ten szrot dostaje papiery na dalsza dzielalnosśći klasę??? "
      a taki Sołdek nie dostał jej w 1985 roku.

      • 0 1

  • W Afryce jeżdzą 50-letnie VW to u nas moga pływać 100-letnie statki

    • 49 0

  • Przesuńcie "Sołdka" ! (8)

    Okoń jst OK. "Sołdek" w tym miejscu w Gdańsku jest jak wrzód na doooopie. Zasłania piękną perspektywę, kawał brzydkiego weglowca, zasłynął tym, że jest kolejnym przykładem patologii stachanowców. Mamy w Polsce piękne historyczne jachty nadające się już na emeryturę, które wołają o pomoc. Przykładów jest wiele. To, że zbudowany jako pierwszy (?) po wojnie, to niewiele. Są starsze i na pewno nie tak upiorne.

    • 65 39

    • (3)

      Przeglądałem ostatnio ciekawe opracowanie wydane w 2002 roku "Architektura statków niepasażerskich inspiracje projektowe". W opracowaniu tym ukazano w przestrzeni historycznej wachlarz specjalistycznych jednostek kładąc nacisk na kierunki rozwoju i architekturę statków na świecie. O statkach z grupy B30 do której należy Sołdek nie poświęcono ani jednego zdania.

      • 6 6

      • (2)

        Gdybyć umiała pisać po polski, ty być napisała:
        "Statkom z grupy B30 (...) nie poświęcono..."

        • 6 18

        • Jak prawda niewygodna to brzytwy się chwyta.

          • 2 4

        • Grammar N*** na posterunku!

          Ku chwale Narzędnika!!!

          • 1 1

    • Sołdek, a sprawa polska (1)

      Sołdka trzeba przeholować na teren byłej Stoczni Gdańskiej tak, by był widoczny z Nowej Wałowej. To właściwe miejsce dla niego.

      • 14 1

      • Przy okazji byłby to niezły wyrzut dla sumień decydentów

        • 5 1

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • mam nadzieję że przez te osiem lat zdążyłeś kopnąć w kalendarz plujący jadem bałwanie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

Na jaką nazwę Niemcy zmienili Gdynię w 1939 roku?

 

Najczęściej czytane