Kino Żak i Instytut Francuski w Polsce zapraszają na 11. Przegląd Nowego Kina Francuskiego, w ramach którego premierowo pokażemy 7 filmów, które szczególnie spodobały się w kraju nad Sekwaną. Rzadko się zdarza, by w tego typu przeglądach dało się dostrzec szczególnie wyrazistą, wspólną dla tych dzieł, tenedencję czy temat. Tymczasem problematyka większości z nich zogniskowana jest wokół rodziny. W Prawdziwej miłości Claire Burger i Synach Félixa Moatiego ukazane zostały relacje między ojcami a wychowywanym potomstwem, z kolei w thrillerze zatytułowanym Kołysanka widz przygląda się tajemniczej niani zatrudnionej do opieki nad dwójką dzieci, którym rodzice ze względu na zobowiązania zawodowe nie są w stanie poświęcać wystarczająco dużo czasu. Inaczej do tematu podchodzą twórcy filmu Jak być dobrą żoną Martina Provosta (znanego z Violette czy Dwóch kobiet) portretującego postacie zmagające się z oczekiwaniami względem ich podejścia do roli kobiety w życiu rodziny. Warto także zwrócić uwagę na Arab Blues (pełnometrażowy debiut reżyserski Manele Labidi), film przedstawiający losy pochodzącej z Tunezji Selmy (w tej roli gwiazda irańskiego kina Golshifteh Farahani), która po latach spędzonych w Paryżu decyduje się wrócić w rodzinne strony, by otworzyć tam gabinet psychoanalityczny. W programie Przeglądu Nowego Kina Francuskiego znalazły się także nowe filmy Anne Fontaine (Czysta jak śnieg) i Eric Lartigau (#tuiteraz), więc reżyserów znanych już naszym widzom z dzieł pokazywanych w Żaku.
Program:
17.07.2020G.20.30 / ARAB BLUES / Un divan à Tunis / r. Manele Labidi / wys. Golshifteh Farahani (Paterson, Co wiesz o Elly?) / Francja, Tunezja / 2019 / 88 min. / 11. Przegląd Nowego Kina Francuskiego
Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej? Komedia Arab Blues przypomina, że powroty w rodzinne strony nie zawsze bywają łatwe. Tak jest w przypadku wychowanej we Francji Selmy, która postanawia wrócić do Tunezji, aby otworzyć gabinet psychoanalityczny. Na miejscu okazuje się jednak, że nie tylko nikt tam na nią nie czeka, ale jej zawód i styl życia nawet najbliższym krewnym wydają się cokolwiek podejrzane. Kulturowe różnice generują serię pomyłek i nieporozumień, które debiutująca reżyserka Manele Labidi ze swadą rozbraja humorem.
Niezależna, niezamężna, żyjąca na własnych zasadach Selma jest solą w oku konserwatywnej rodziny i miejscowej władzy. W ulubionych dżinsach i z papierosem w ustach szybkim krokiem przemierza ulice, korytarze i pokoje, odkrywając po drodze nie tylko absurdy lokalnego prawa, ale i własną tożsamość. Charyzma, urok i ekranowy magnetyzm odtwórczyni głównej roli, Golshifteh Farahani (gwiazda Patersona Jima Jarmuscha oraz Co wiesz o Elly Asghara Farhadiego), sprawiają, że od początku kibicujemy szalonym planom psychoanalityczki. Kibicujemy też jej kolejnym pacjentom, którzy - wychowani w opresyjnej kulturze - wreszcie przyznają sobie prawo do depresji, lęku i bycia tym, kim naprawdę są.
18.07.2020G.20.30 / #TUITERAZ / #Jesuislà / r. Eric Lartigau (Rozumiemy się bez słów) / Belgia, Francja / 2019 / 100 min. / 11. Przegląd Nowego Kina Francuskiego
Instagramowa znajomość, która zmieniła jego życie.
Stéphane, francuski szef kuchni, ma wszelkie powody, by czuć się spełniony. Dumny z dwóch dorosłych synów i za pan brat z wyrozumiałą eks żoną, wiedzie spokojne życie mężczyzny w średnim wieku. Do chwili, gdy zupełnie przypadkiem, poznaje na Instagramie tajemniczą i piękną Soo z Korei. Ich Instagramowe kontakty nie mają końca. Stéphane opowiada jej o przepięknych widokach z francuskiej części Kraju Basków a ona o życiu w Seulu, mieście kwitnącej wiśni. Pomimo dystansu i barier kulturowych świetnie się rozumieją. Pewnej nocy Stéphane decyduje się na spontaniczny i szalony wyjazd do Seulu.
Na lotnisku spotyka go niemiła niespodzianka. Soo, pomimo obietnicy, nie pojawia się w umówionym miejscu. Przez kilka dni koczuje na najnowocześniejszym i największym lotnisku świata z nadzieją że Soo się jednak zjawi. Poznaje pracowników lotniska, zaprzyjaźnia się z koszykarzami francuskiej reprezentacji, gotuje z tamtejszym kucharzem. Jego niewiarygodna historia trafia do internetu, hasztag iamhere błyskawiczne zyskuje popularność, a Stéphane zostaje okrzyknięty francuskim kochankiem. Czy Stéphane'owi uda się odnaleźć Soo?
19.07.2020G.20.30 / KOŁYSANKA / Chanson Douce / r. Lucie Borleteau / Francja / 2019 / 100 min. / 11. Przegląd Nowego Kina Francuskiego
Kołysanka (Une chanson douce) reż. Lucie Borleteau, Francja 2019, 100 min.
Obsada: Leïla Bekhti, Antoine Reinartz, Karin Viard
Myriam i Paul są kochającym się małżeństwem z dwójką dzieci. Gdy Myriam postanawia wrócić do zawodu adwokata, para zaczyna szukać niani. Po surowym castingu zatrudniają Louise. Dzieci szybko przywiązują się do nowej opiekunki, która stopniowo staje się centralną postacią w rodzinie. Niania była dla nich wybawieniem do czasu.
Thriller psychologiczny na podstawie bestsellerowej powieści przetłumaczonej na 43 języki powieści Leïli Slimani.
20.07.2020G.20.30 / CZYSTA JAK ŚNIEG / Blanche comme neige / r. Anne Fontaine (Coco Chanel , Niewinne) / wys. Isabelle Huppert (Elle, Pianistka, Co przynosi przyszłość) / Francja, Belgia / 112 min. / 11. Przegląd Nowego Kina Francuskiego
Claire, młoda kobieta o wielkiej urodzie, budzi zazdrość teściowej, Maud, która posuwa się nawet do zaplanowania morderstwa. Claire zostaje wyratowana z opresji przez tajemniczego mężczyznę, który zabiera ją na swoją farmę. Kobieta postanawia zostać w wiosce, co wywołuje poruszenie wśród mieszkańców. Jeden, drugi... wkrótce jej urokowi ulega siedmiu mężczyzn! A dla niej jest to początek radykalnej emancypacji cielesnej i uczuciowej.
21.07.2020G.20.30 / SYNOWIE / Deux fils / r. Félix Moati / Francja / 2018 / 90 min. / 11. Przegląd Nowego Kina Francuskiego
Joseph wraz z synami Jachimem i Ivanem, tworzy trzyosobową, blisko związaną ze sobą rodzinę. Młodszy syn, Ivan, gimnazjalista inny niż wszyscy, przechodzi akurat kryzys mistyczny. Buntuje się, widząc jak upadają jego dotychczasowe autorytety. Starszy Joachim nie może pogodzić się z ostatnim niepowodzeniem miłosnym, poważnie zaniedbując studia w zakresie psychiatrii. A ojciec postanawia zamienić udaną karierę lekarską na nieudaną karierę pisarską. Mimo niepowodzeń panowie bezustannie obdarzają się wzajemną uwagą, poszukując - czasem dość niezdarnie - miłości.
22.07.2020
G.20.30 / PRAWDZIWA MIŁOŚĆ / Cest ça lamour / r. Claire Burger / Belgia, Francja / 2018 / 98 min. / 11. Przegląd Nowego Kina Francuskiego
Od odejścia żony Mario sam zajmuje się domem i wychowywaniem swoich dwóch córek. Czternastoletnia Frida obwinia go o odejście matki. Siedemnastoletnia Niki marzy o niezależności. Tymczasem Mario wyczekuje powrotu partnerki.
23.07.2020G.20.30 / JAK BYĆ DOBRĄ ŻONĄ / La bonne épouse / r. Martin Provost (Serafina, Violette, Dwie kobiety) / wys. Juliette Binoche (Czekolada, Prawda, Sils Maria), Yolande Moreau (Serafina, Zupełnie Nowy Testament) / Francja / 2019 / 108 min. / 11. Przegląd Nowego Kina Francuskiego
Jak być dobr a żoną (La bonne épouse) reż. Martin Provost, Francja 2019, 108 min.
Obsada : Juliette Binoche, Edouard Baer, Yolande Moreau, Noémie Lvovsky
Paulette (Juliette Binoche) wraz z małżonkiem prowadzą prywatną szkołę dla dziewcząt, w której nastolatki uczą się, jak być perfekcyjną żoną i panią domu. Niestety po nagłej śmierci męża Paulette odkrywa, że szkoła jest na skraju bankructwa i ona sama musi wziąć sprawy w swoje ręce. Sytuacji nie ułatwiają feminizm i rewolucja seksualna, które z dnia na dzień zmieniają społeczeństwo i świat dookoła. Aby ratować szkołę, Paulette łączy siły ze swoją pierwszą miłością André (Edouard Baer), ekscentryczną przyrodnią siostrą Gilberte (Yolande Moreau) oraz surową zakonnicą Marie-Thérèse (Noémie Lvovsky). Nieoczekiwanie jednak sama zaczyna mieć wątpliwości co do własnych poglądów i przekonań. Czy to możliwe, żeby miała stać się wyzwoloną kobietą?
Pełna wdzięku i humoru opowieść o kobiecości, równości płci oraz o tym, że małżeństwo to prawdziwa. szkoła przetrwania. Inspiracją do filmu były autentyczne poradniki dla kobiet oraz własne, rodzinne wspomnienia reżysera.
Kino Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.
Szanowni Państwo,Prosimy o dezynfekcję rąk po wejściu do Klubu
Prosimy o noszenie maseczek (także w sali kinowej) noszenie maseczek lub zasłanianie ust i nosa na terenie klubu jest obowiązkowe.
Prosimy o zachowanie dystansu
Najbezpieczniej jest płacić kartą
Prosimy o zajmowanie oznaczonych miejsc
Prosimy o wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego w holu kina (podstawowe dane widzów uczestniczących w seansach kinowych: imię i nazwisko, data i godzina seansu, kontakt do widza (nr telefonu), zgoda na przekazanie tych danych służbom sanitarnym w przypadku potwierdzenia obecności osoby z SARS-CoV-2 na danym seansie. Wypełnienie formularza będzie dobrowolne. Dane będą zbierane w celu poinformowania widzów o ewentualnym kontakcie z osobą zakażoną. Formularze będą przechowywane przez 14 dni, a następnie niszczone.
Środki bezpieczeństwa:
1.W strefach dla publiczności:
a.są dostępne środki do mycia i dezynfekcji rąk w toaletach, przy wejściach do kina i do Klubu;
b.są dostępne pojemniki na zużyte środki ochrony osobistej przy wszystkich wyjściach z Klubu;
c.w toaletach są dostępne podajniki na ręczniki papierowe;
d.w toaletach i holu są umieszczenie w widocznych miejscach instrukcje mycia rąk według rekomendacji Głównego Inspektora Sanitarnego;
e.codziennie są sprzątane i dezynfekowane toalety;
2.Pracownicy kina są wyposażeni w środki ochrony indywidualnej, w tym przyłbice/maski ochronne, środki do dezynfekcji rąk.
3.Pomieszczenie kasy kina jest oddzielone od holu szybą.
4.Wejście do i wyjście z kina obywa się odrębnymi drzwiami.
7.Pomieszczenia są codziennie wietrzone: rano przed otwarciem oraz w przerwie między blokami seansów przedpołudniowych i popołudniowych.
Nasza strona: www.klubzak.com.pl/kino